Peter Olexa / pexels.com
Jeśli dopiero wkraczasz w świat marketingu internetowego, może wydawać Ci się on naprawdę trudny do okiełznania. Szeroki zasób różnego rodzaju terminów, takich jak content marketing, SEO, optymalizacja, konwersja czy metatag rzeczywiście może przytłaczać. W celu ułatwienia Ci odnalezienia się w tym obszarze, omówimy dziś dwa istotne elementy, jakimi są PPC i CPC. Z tego artykułu dowiesz się, co oznaczają i czym się różnią
PPC oznacza pay per click, czyli płatność za kliknięcie. Jest to rodzaj reklamy internetowej, której twórcy płacą za każde jej kliknięcie. Koszt takiego przedsięwzięcia czasami jest stały, jednak w większości przypadków reklamodawca przeznacza określoną część swojego budżetu na daną kampanię PPC. Należy też zwrócić uwagę, że cena kliknięcia będzie się zmieniać w zależności od konkurencji, stawek i liczby wyszukiwań.
Termin PPC obejmuje różnego rodzaju kampanie. Podczas ich tworzenia w grę wchodzą czynniki takie, jak kopia czy wezwanie do działania.
Kampanie PPC działają w systemie ustalania konkretnych stawek. Reklamodawca grupuje swoje reklamy na określone kampanie, które są skierowane na konkretne słowa kluczowe. Następnie wybiera strony docelowe, do których reklama będzie prowadzić po jej kliknięciu.
Po takim skonfigurowaniu reklamodawca ustala stawki za wybrane słowa kluczowe, które są istotne dla jego kampanii. Należy zwrócić uwagę na to, że często wyszukiwane frazy są droższe w wykorzystaniu ze względu na wysoki poziom konkurencyjności.
Mniej popularne terminy są relatywnie tańsze. Najlepsze kampanie PPC to te, które wykorzystują mniej popularne, a więc tańsze słowa kluczowe i operują swoimi działaniami tak, że osiągają wyniki zbliżone do tych, które uzyskałyby używając droższych haseł.
Możesz też ustawić cenę maksymalną, która automatycznie dostosowuje się do stawek konkurencji, dla każdego wyszukiwanego przez użytkowników hasła lub wybrać konkretną, stałą stawkę. Pamiętaj jednak, że najwyższa oferta ma większe szanse na wyświetlenie na danej platformie. Skuteczność reklam PPC nie zależy jednak wyłącznie od tego, ile rzeczywiście kosztują. Wpływ na to ma również działanie algorytmów konkretnego serwisu. Tak więc, nawet miliony przeznaczone na kampanię PPC nie zagwarantują Ci sukcesu.
Większość platform będzie również oceniać kampanię PPC na podstawie tego, jak trafna jest pod względem intencji wyszukiwania. Należy więc uwzględnić nie tylko reklamę, ale też jakość strony, do której ona prowadzi. Bezwartościowe reklamy i strony docelowe prawdopodobnie będą miały wysoki współczynnik odrzuceń, który niekorzystnie wpłynie na wizerunek Twojej marki w sieci.
Google jest doskonałym przykładem tej sytuacji, ponieważ wyszukiwarka ta wybiera reklamy PPC według określonego rankingu, który jest tworzony na podstawie oceny jakości reklamodawcy i jego kampanii. Google określa trafność reklamy, biorąc pod uwagę stawki CPC, jakość zarówno treści promocyjnej, jak i strony docelowej oraz kombinację słów kluczowych.
Inne czynniki, takie jak współczynnik klikalności, ilość odrzuceń i wcześniejsza skuteczność reklamy, są również brane pod uwagę przez wyszukiwarkę. System ten stanowi wystarczający powód dla reklamodawców do generowania wysokiej jakości, trafnych reklam.
Reklamy PPC są używane we wszystkich obszarach digital marketingu. Najczęściej kojarzone są jednak z Google, choć coraz popularniejsze stają się również na Amazonie i platformach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram.
Można je znaleźć w wielu rodzajach witryn, które działają w różnych obszarach. Można je zobaczyć na paskach bocznych, filmach, w postach, a nawet w wynikach wyszukiwania.
Kampanie PPC obejmują kilka różnych rodzajów reklam na wielu platformach. Są to między innymi reklamy z listą produktów, oferty w wyszukiwarce, sponsorowane reklamy, nagłówki w Google, promocje konkretnych marek, kampanie displayowe, reklamy produktów, wideo, aplikacji czy też kontaktowe.
CPC oznacza nic innego, jak koszt kliknięcia, który jest częścią większego obszaru reklamowego PPC.
Wskaźnik ten mierzy koszt kliknięcia reklam PPC i pozwala dokładniej określić wszelkie sprawy finansowe danej kampanii i korzyści z nią związane. Dzięki temu jesteś w stanie wyznaczyć najlepszy sposób marketingowy, dzięki któremu Twoja inwestycja się zwróci.
Pamiętaj też, że koszt kliknięcia zmienia się w zależności od użytych słów kluczowych, poziomu konkurencji i częstotliwości wyszukiwania danych haseł.
Źródło: Life Of Pix / pexels.com
Obliczanie kosztu kliknięcia jest w rzeczywistości bardzo łatwym procesem. Po wdrożeniu kampanii musisz dokładnie określić środki, które zostały na nią przeznaczone i podzielić je przez łączną liczbę kliknięć. Dzięki temu poznasz swój CPC.
Po ustaleniu kosztu kliknięcia będziesz mógł precyzyjnie określić skuteczność swojej kampanii i to, czy rzeczywiście była opłacalna. Jeśli CPC jest stosunkowo wysoki, być może Twoje reklamy nie trafiły w gusta użytkowników i należy coś w nich zmienić.
Dzięki wprowadzeniu testów A/B masz możliwość stopniowo obniżać koszt kliknięcia danej reklamy, określając sposoby jej optymalizacji metodą prób i błędów. Dzięki takiej strategii powinieneś znacząco obniżyć CPC, a co za tym idzie, zwiększyć opłacalność swojej kampanii.
W skrócie, kluczową różnicą między PPC a CPC jest to, że PPC jest strategią marketingową, podczas gdy CPC stanowi jedynie miarę jej wyników. Kampanie pay-per-click są dzielone na grupy reklam, które stanowią zestaw wyświetlany dla wyszukiwania określonych słów kluczowych. Koszt kliknięcia to doskonały pomiar skuteczności takich kampanii i sprawdzania, czy wprowadzone zmiany przynoszą pożądane efekty. Miara ta określa wpływ modyfikacji reklamy, takich jak inne strony docelowe, zmienione słowa kluczowe lub kopie, na osiągane dzięki tej strategii wyniki.
Z pewnością już widzisz różnicę między PPC a CPC i możesz maksymalnie wykorzystać tę wiedzę podczas prowadzenia swoich kampanii reklamowych. Pamiętaj jednak, że reklama PPC to znacznie więcej niż tylko mierzenie CPC. Skoncentruj się na odpowiedniej optymalizacji wszystkich jej obszarów, a będziesz mógł liczyć na niesamowite efekty w postaci zwiększonych zysków ze sprzedaży.