Mikhail Nilov / pexels.com
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego dana strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google? Odpowiedź jest banalnie prosta: znajduje się w bazie danych Google. Tworząc nową stronę internetową chcemy, aby znalazła się wśród wyników zapytań. W tym celu niezbędny jest proces indeksowania. Na czym polega, ile czasu zajmuje oraz jakie kroki należy podjąć? Dowiedz się, jak indeksowanie wpływa na pozycjonowanie.
Indeksowanie polega na tworzeniu i utrzymywaniu elementów skracających czas dostępu do danych. W jego trakcie zbierane są informacje o treści, słowach i frazach kluczowych, linkach zewnętrznych i wewnętrznych, multimediach w bazie danych wyszukiwarki.
Za proces indeksowania odpowiadają roboty sieciowe. Przeszukują one tysiące adresów zawierających potencjalne zapytania użytkowników oraz dopasowane odpowiedzi. Mówiąc wprost, porządkują one informacje z sieci. Szukając więc informacji w Google, w rzeczywistości korzystamy z bazy indeksu.
Miliardy. Zajmują one ponad 100 000 000 gigabajtów. Google nieustannie udoskonala swoje algorytmy, dlatego niezbędne jest ich śledzenie w kontekście pozycjonowania.
To sposób indeksowania, w którym algorytmy w pierwszej kolejności przeszukują mobilną wersję strony. Pamiętaj jednak, że indeks jest jeden i nie ma osobnej bazy, skoncentrowanej na urządzeniach mobilnych. Na tej podstawie jednak Google ustala ranking również dla urządzeń desktopowych.
Jest to określenie na maksymalną liczbę danych, które wyszukiwarka Google może pobrać z danej domeny w trakcie jednej wizyty robota. Biorą one pod uwagę limit częstotliwości i zapotrzebowanie na indeksowanie.
Istnieje kilka sposobów na zyskanie większego zainteresowania robotów Google. W pierwszej kolejności należy odpowiednio skonfigurować plik robots.txt dla Google – za jego pomocą tworzymy komendy wskazujące na to, które adresy mogą być odwiedzane, a do których dostęp powinien być zablokowany. Są to w większości strony, które są w trakcie pracy bądź cechują się niską jakością contentu.
Innym sposobem jest konfiguracja z panelu Google Search Console. Z poziomu panelu administratora strony można zgłaszać prośby o ponowne indeksowanie adresów lub ograniczyć ich częstotliwość. Następnie można przesłać mapę witryny, która jest komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Dzięki mapie roboty widzą nowo dodane podstrony oraz wybrane aktualizacje.
Warto skorzystać ze strategii link buildingu, a dokładniej linków zewnętrznych. Umieszczając hiperłącza do naszej witryny na innych portalach, mamy wpływ na decyzje robotów oraz czas indeksowania. Skorzystaj więc z katalogów, fortów i portali internetowych, guest postingu oraz mediów społecznościowych, aby zaznaczyć ważność swojej witryny.
Najprostszą metodą jest wpisanie w oknie wyszukiwarki polecenia „site:” i adresu pożądanej witryny. Jeśli otrzymamy wynik, oznacza to, że witryna została już zaindeksowana.
Drugą metodą jest kontrolowanie statystyk za pośrednictwem Google Search Console. Dostajemy wówczas informacje zwrotne zebrane w ciągu ostatnich 90 dni. Słaba jakość strony bądź rzadkie publikowanie treści mogą przyczynić się do spowolnienia indeksowania.
Źródło: Mikhail Nilov / pexels.com
To niezwykle trudne pytanie, na które sam Google nie ma jednej odpowiedzi. Proces indeksowania może zająć kilka dni, a nawet kilka miesięcy. Wynika to z ograniczeń robotów sieciowych, prędkości przesyłania danych oraz pojemności serwerów. Jakie są poszczególne etapy indeksowania?
Warto wiedzieć, że indeksowanie odbywa się cyklicznie. Dlatego też powinno się cały czas dbać o wysoką jakość witryny i pilnować aktualizacji, które wpływają na pozycję rankingową w wyszukiwaniach. Im częściej robot będzie trafiać na nowe informacje, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie wracać na stronę.
Pamiętaj, że wyszukiwarki internetowe to program komputerowy. Wykorzystują one jedynie dostępne informacje, aby usprawnić funkcjonowanie algorytmów. Bez Twoich zasobów proces indeksowania nie będzie możliwy. Z pomocą podstawowych narzędzi jesteś w stanie kontrolować ten proces i wpływać na niego, tak aby Twoja strona była widoczna w sieci. Pamiętaj, że:
1. Indeksowanie jest niezbędne do wyświetlenia strony w wynikach wyszukiwania Google.
2. Należy dbać o częstotliwość publikowania contentu, ma to wpływ na odwiedziny robotów indeksujących.
3. W przypadku Google warto korzystać z narzędzi przez nich dedykowanych, np. Google Search Console. Są one ze sobą ściśle powiązane.
4. Indeksowanie to proces stały, acz cykliczny. Nie zapominaj więc o aktualizacjach swojej witryny.