RODNAE Productions / pexels.com
Internet jest olbrzymią platformą, z której może korzystać każdy człowiek na świecie. Niestety jednak nie wszyscy użytkownicy sieci działają zgodnie z zasadami wyszukiwarek, stosując niedozwolone praktyki. Z tego względu szczególnie ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa własnej stronie oraz jej odbiorcom. Dowiedz się, jak ważny jest certyfikat SSL i czym charakteryzuje się strona z protokołem https.
Hypertext Transfer Protocol to protokół określający zasady przesyłania zasobów oraz metody komunikacji na drodze klient-serwer. Przesyłane informacje w tym przypadku nie są szyfrowane, a dane osobowe łatwe do odczytania. Dodatkowo protokół ten nie zapisuje informacji, stąd każdorazowa potrzeba ich przesłania.
Drugi rodzaj protokołu zawiera dodatkowy element w postaci „secure”, czyli szyfrowania i zabezpieczania połączenia pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Ochrania on wrażliwe dane, aby nie zostały przechwycone przez osoby trzecie. Szyfrowanie zapewnia certyfikat SSL. Niestety nie oznacza to, że nasz adres IP jest szyfrowany. Protokół ten nie ochroni nas również przed złośliwym oprogramowaniem.
Uwaga!
W 2014 roku Google ogłosiło wprowadzenie czynnika rankingowego dla stron posiadających certyfikat, co spowodowało znaczny wzrost instalacji certyfikatów.
Secure Socket Layer, czyli certyfikat zwiększający bezpieczeństwo transmisji danych. Istnieją jego trzy rodzaje:
W prosty sposób możesz sprawdzić, czy posiadasz niniejszy certyfikat. Najedź na ikonkę kłódki przy adresie URL. Klikając w nią, dowiesz się, czy połączenie jest zabezpieczone.
Warto w tym miejscu wprowadzić również Certyfikat TLS. Jest to najnowsze rozwiązanie pozwalające na zabezpieczenie danych na najwyższym poziomie.
Przeciętnie wdrożenie certyfikatu SSL kosztuje około 100 zł (netto). Jednak jest to niejako cena wyjściowa, wszystko zależy od rodzaju, który wybierzesz. Pamiętaj jednak, że należy go cyklicznie odnawiać. Jest to więc pewnego rodzaju abonament w skali rocznej.
Poza najważniejszą funkcją, jaką jest ochrona danych naszych użytkowników, posiadanie certyfikatu posiada wiele innych plusów.
Źródło: Pixabay / pexels.com
Zanim zaczniesz myśleć o wyborze rodzaju protokołu, warto zastanowić się, jaki stopień skomplikowania posiada Twoja witryna. Z jakiego CMS-u korzysta? Jaki rodzaj hostingu wybrałeś? Jeśli nie jesteś pewien swoich odpowiedzi, warto skorzystać przy wdrażaniu certyfikatu z pomocy programisty bądź specjalisty SEO.
Wybierz rodzaj certyfikatu, który został opisany powyżej. Możesz skorzystać z darmowych protokołów bądź Domain Validation.
W tym przypadku możesz poprosić o pomoc dostawcę hostingu, informatyka, specjalistę SEO, a jeśli korzystasz z CMS, wystarczy, że sięgniesz do wtyczki Really Simple SSL.
Po wdrożeniu certyfikatu musisz dodać nowy adres strony do panelu Google Search Console. W dolnym roku przejdź do sekcji „Dodaj usługę” i dodaj adresy WWW bądź bez WWW.
Warto zastosować stałe przekierowanie 301, aby użytkownicy od razu trafiali na odpowiednią wersję strony. W ten sposób unikniesz zduplikowanych treści.
Certyfikat jest ściśle powiązany z Twoją domeną. Z tego powodu sprawdź, czy Twoja strona posiada „WWW”, czy też nie. Wejdź na stronę i w pasku URL zobacz, czy pojawia się zielona kłódka. Jeśli tak – certyfikat został zainstalowany poprawnie. Możesz też sprawdzić jego status, datę wygaśnięcia oraz organ, który wystawił certyfikat.
Google tratuje wersję http i https jako dwie oddzielne strony, musisz więc wybrać wersję stosowną dla użytkownika. W tym celu warto zastosować przekierowanie 301, które przeniesie internautę w odpowiednie miejsce.
Dodaj nową domenę do konsoli Google. Dzięki temu otrzymasz dostęp do wszelkich niezbędnych informacji, które pomogą Ci analizować funkcjonowanie oraz kontrolować widoczność strony.
Kolejnym krokiem jest aktualizacja wszystkich adresów w sitemap.xml. Adresy URL powinny używać protokołu obecnie funkcjonującego na stronie, dzięki czemu poprawisz pracę robotów wyszukiwarek.
Wskazówka: Nie usuwaj starej mapy. Przy kolejnym indeksowaniu roboty zobaczą, jak bardzo zmieniła się Twoja witryna, co w przypadku certyfikatu bezpieczeństwa jest dodatkową wartością do oceny.
Pamiętaj, aby zaktualizować dane strony w panelu analitycznym. Przejdź do zakładki „Administracja” i wybierz sekcję „Ustawienia usługi”.
Jeśli korzystasz z paneli reklamowych czy posiadasz profile na portalach z widoczną domeną, zaktualizuj docelowy adres. Każde miejsce w sieci powinno posiadać odpowiednie zabezpieczenie powiązane z Twoją stroną.
Wskazówka: Jeśli zaobserwujesz nagły spadek ruchu, nie wpadaj w panikę. Jest on jedynie pozorny i wynika z istnienia różnych wersji strony. Należy zwyczajnie przejść aktualizacje opisane powyżej.
Jak widzisz, wdrożenie certyfikatu bezpieczeństwa jest najlepszym rozwiązaniem. Serwisy działające na http bywają niekiedy piętnowane w Google, kiedy to wyświetla się informacja o niezabezpieczonym połączaniu, które może okazać się groźne. Pamiętaj jednak, że samo zastosowanie certyfikatu SSL nie wystarczy – należy zadbać, aby funkcjonował on poprawnie. W tym celu należy wykonać pewne kroki, które pozwolą Ci odpowiednio zoptymalizować stronę. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich użytkowników oraz zdobądź ich zaufanie.