ThisIsEngineering / pexels.com
Roboty wyszukiwarek są coraz bardziej zaawansowane i z każdą aktualizacją lepiej radzą sobie z określaniem zawartości stron. Jednak do pełnego zrozumienia contentu jeszcze sporo im brakuje, przez co nadal w wynikach wyszukiwania pojawiają się pozycje niezbyt trafnie dopasowane do zapytań użytkowników. Boty potrzebują więc dodatkowych danych, by precyzyjniej dopasować strony do intencji i potrzeb odbiorców. W takim właśnie celu powstał system znaczników Schema.
W 2011 r. wyszukiwarki Google, Yahoo!, Bing oraz Yandex połączyły siły i stworzyły wspólną inicjatywę – Schema.org. To ujednolicony słownik metadanych, którego celem jest poprawa zrozumienia informacji na stronach przez wyszukiwarki i zwiększenie trafności wyników wyszukiwania. Aktualnie ponad 10 milionów witryn internetowych używa znaczników semantycznych Schema.org, zarówno do oznaczania stron, jak i wiadomości e-mail.
Schemat znaczników składa się z nazwy typu obiektu i opisu jego właściwości. Typy są zorganizowane według hierarchii, którą można znaleźć na Schema.org. Korzystając z tego zbioru możesz wybrać rodzaj interesującego Cię obiektu i zapoznać się z opisem jego właściwości, a następnie zaimplementować te dane w kodzie strony.
Witrynę ze znacznikami danych i bez nich można łatwo rozróżnić po wyglądzie wyniku na liście SERP. Standardowo fragment informacji zawiera nagłówek, link i opis strony. Po zastosowaniu mikroznaczników w kodzie użytkownik widzisz rozszerzony fragment, czyli Rich Snippet, który może zawierać takie informacje jak ocena, lokalizacja, cena, dostępność, adres, grafika i wiele innych.
Słownik Schema.org opisuje ponad setkę kategorii podzielonych na różnorodne podkategorie, w których znajdują się konkretne elementy, np. Thing -> CreativeWork -> Book -> Audiobook. Pełna lista kategorii jest bardzo długa i wciąż rozbudowywana, jednak wśród najpopularniejszych warto wymienić:
Każdy element ma swoje określone właściwości, którymi można go opisać, np.: dla Event to temat, lokalizacja, organizator, data rozpoczęcia, czas trwania i in.
Na początku schematy mikroznaczników opisywały tylko obiekty statyczne, takie jak artykuły, wydarzenia, daty, produkty itp. Jednak w połowie kwietnia 2014 roku schema.org wprowadził nowy rodzaj znaczników Action do obiektów dynamicznych takich jak np. złożenie zamówienia, obejrzenie filmu, komentowanie itp. Typ znaczników Action umożliwia wyszukiwarkom zrozumienie działań opisanych w witrynie oraz samego mechanizmu ich uruchamiania.
Znaczniki wdraża się bezpośrednio w kodzie strony, uporządkowując dane strukturalne indeksowane przez wyszukiwarki. W ten sposób boty nie tylko znają zawartość witryny, ale mogą też lepiej ją zrozumieć. Załóżmy, że prowadzisz włoską restaurację „Rzymskie wakacje”. Użytkownik bez problemu zrozumie, że Twoja strona dotyczy lokalu, a nie filmu o takim tytule. Jednak dla botów nie jest to oczywiste. I tutaj przydają się mikroznaczniki, dzięki którym jesteś w stanie określić, że obiekt „rzymskie wakacje” na Twojej stronie odnosi się do miejsca (kategoria Place), a nie filmu (Movie). Dzięki temu algorytm skojarzy Twoją witrynę z zapytaniami użytkowników, którzy chcą zjeść włoską kolację, a nie obejrzeć klasykę kina.
Za inny przykład niech posłużą daty. Można zapisać je na kilka sposobów – 15.04.2021, 15 IV 2021, 15.04.21, 2021.04.15, 15 kwietnia 2021. Człowiek za każdym razem zrozumie, że ma do czynienia z datą i odczyta ją bez trudu. Z kolei wyszukiwarka może mieć z tym problem. Przyporządkowanie wszystkich formatów zapisu pod kategorię Daty (Date) ułatwi jej zadanie.
Aby znaczniki zadziałały, muszą zostać w jakiś sposób przeniesione do struktury strony, czyli trzeba zaimplementować je w kodzie. W tym celu używane są trzy metody:
Google zaleca korzystanie z tego ostatniego, ponieważ jest to format najprostszy i najschludniejszy.
Ten format korzysta z JavaScript.
Konstruowanie kodu mogą ułatwić stworzone w tym celu generatory takie jak:
Po stworzeniu kodu warto przetestować jego poprawność w Google za pomocą dedykowanego narzędzia.
Do generowania kodu mikrodanych również można użyć specjalnych generatorów:
Implementacja znaczników opartych na mikrodanych jest trudniejsza – kod jest zapisany w treści pomiędzy znacznikami <body> i </body>. W tym wypadku znaczniki oparte są na trzech atrybutach: itemscope, itemtype, itemprop.
Wyobraź sobie, że chcesz oznaczyć stronę poświęconą festiwalowi muzycznemu „Pieśni lasu”. W takim przypadku musisz wybrać kategorię obiektu „Event” (Wydarzenie). Aby oznaczyć wydarzenie, najpierw określ typ w kodzie HTML strony: <div itemscope itemtype=”http://schema.org/Event”>.
Element itemscope informuje wyszukiwarkę, że strona opisuje określony obiekt, a itemtype określa typ tego obiektu, kierując wyszukiwarkę do odpowiedniej strony w serwisie schema.org. Teraz możesz opisać wybrane właściwości obiektu. Aby to zrobić, użyj itemprop. Właściwości dostępne dla tego typu obiektu są opisane na jego stronie schema.org.
Niektóre CMS takie jak WordPress oferują specjalne wtyczki do szybkiej implementacji mikrodanych:
Asystent od Google umożliwia oznaczanie danych na stronach bez ingerencji w kod źródłowy witryny. Jak go użyć?
Przejdź na stronę narzędzia i wybierz zasób ze zweryfikowanymi uprawnieniami w Search Console. Podaj adres URL strony. Pamiętaj, że jeśli strony w serwisie mają ten sam szablon, system łączy je w grupy – wystarczy, że zaznaczysz jedną stronę, a reszta zostanie wybrana automatycznie.
Wybierz rodzaj informacji, a następnie zaznacz elementy strony lewym przyciskiem myszy i wybierz ich właściwości w rozwijanym menu. Po zaznaczeniu elementów kliknij „Zakończ”. System zbierze strony o podobnym szablonie w jednej grupie – możesz zatwierdzić jej skład lub ręcznie zmodyfikować.
Na koniec zweryfikuj każdą stronę z grupy, aby upewnić się, że system oznaczył ją poprawnie i jeśli wszystko jest w porządku, opublikuj mikrodane dla całej grupy. Po ponownym zaindeksowaniu stron Google uwzględni znaczniki.
Zaletą narzędzia jest to, że nie musisz zagłębiać się w kod strony i wprowadzać w nim zmian. Jest to szczególnie przydatne w przypadku witryn z dużą ilością stron tego samego typu.
Źródło: RODNAE Productions / pexels.com
Google zaleca korzystanie z mikroznaczników, jednak motywuje to poprawą jakości wyszukiwania oraz wyglądu fragmentu w rankingu SERP. Nie ma potwierdzenia bezpośredniego wpływu schema.org na pozycje w wynikach wyszukiwania. Można natomiast mówić o wpływie pośrednim.
Po pierwsze, poprawa wizualnego aspektu fragmentu zwiększa jego CTR. Dodatkowe informacje wyświetlane w rich snippetach zwiększają atrakcyjność wyniku i tym samym mogą zachęcić użytkownika do wejścia na stronę. Oznacza to, że nawet jeśli witryna znajduje się niżej niż konkurencja, ma szansę uzyskać tyle samo (jeśli nie więcej) kliknięć. W rezultacie może osiągnąć wzrost pozycji poprzez poprawę czynników behawioralnych.
Po drugie, nawet jeśli dzisiaj mikroznaczniki nie są oficjalnym czynnikiem rankingowym, to z pewnością w przyszłości ich znaczenie w pozycjonowaniu tylko wzrośnie. W końcu dla Google priorytetowe znaczenie ma trafność wyników wyszukiwania, ich użyteczność i zgodności z intencją użytkownika, a dzięki schema.org algorytmy mogą pracować wydajniej i dokładniej.
Oznacza to, że choć wdrożenie schema.org nie gwarantuje podniesienia pozycji witryny w SERP czy zwiększenia konwersji, to z pewnością warto poświęcić temu czas. Będzie to dodatkowa zaleta witryny, która sprawi, że wszystkie wyszukiwarki lepiej zrozumieją jej zawartość.
Wszystkie dane udostępnione botom wyszukiwarek wspomagają ich rozwój i ulepszają ich działanie. Podobnie jest z mikroznacznikami Schema, które pozwalają budować sieć powiązanych ze sobą informacji i skojarzeń, czyli Knowledge Graph. Taka baza wiedzy o obiektach i relacjach między nimi pomaga Google zrozumieć znaczenie wyszukiwanych haseł, aby zapewnić wyszukiwarkom najtrafniejsze wyniki i dopasowanie do intencji użytkownika.
Na przykład, po wpisaniu zapytania „kto wynalazł teleskop” algorytm nie szuka informacji wyrażonych dokładnie tymi słowami, ale znajduje na nie odpowiedź. Oznacza to, że w przybliżeniu korzysta z następujących zależności: teleskop > wynalazł (wynalazca) > kto (imię wynalazcy).
Idąc dalej, system buduje również bazę wiedzy spersonalizowaną dla każdego użytkownika, dzięki czemu zna jego lokalizację, płeć, wiek, zainteresowania, tryb życia, pracę, a nawet bliskich. To pozwala na tworzenie rankingów stron, które maksymalnie odpowiadają na konkretne zapytanie, ale są też najlepiej dopasowane do profilu danej osoby.
Dzięki znacznikom schema.org informujesz wyszukiwarki, jakie informacje są publikowane w Twojej witrynie i pomagasz im je lepiej zrozumieć. Choć wykorzystanie mikroznaczników nie zapewnia wzrostu ruchu ani wyższej pozycji w SERP, to praktycznie każdy na tym korzysta – algorytmy szybciej się uczą, użytkownicy dostają bardziej trafne wyniki wyszukiwania, właściciele witryn ulepszają ich użyteczność, poprawiając UX i behawioralne czynniki rankingowe.