Przekierowanie 301 polega na automatycznym przeniesieniu przez serwer danej strony internetowej na inny adres. Dzieli się na dwa rodzaje – wewnętrzne oraz zewnętrzne. Wewnętrzne przekierowanie 301 zachodzi w ramach podstron należących do tej samej domeny. Zewnętrzne polega natomiast na przekierowaniu strony na odrębną domenę.
Oznaczone kodem 301 przekierowanie ma charakter stały, w związku z czym bywa nazywane przekierowaniem permanentnym. Oznacza to, że nie powinno być stosowane z zamiarem tymczasowego przeniesienia danej strony czy podstrony. Przekierowanie 301 wskazuje robotom Google, aby usunęły nieaktualny adres z indeksu wyszukiwarki i zastąpiły go nowym. W efekcie dotychczasowa domena nie będzie się dłużej wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Przekierowanie 301 jest istotne nie tylko z punktu widzenia algorytmów, lecz także użytkowników odwiedzających stronę. Pozwala odnaleźć im informacje, których poszukują – pomimo że znajdują się już one pod innym docelowym adresem. Przekierowanie na nową stronę zostanie przeprowadzone w ułamku sekundy, dlatego proces ten będzie niezauważalny dla większości osób odwiedzających stronę. Zmiana pojawi się jedynie w polu adresu przeglądarki.
Przejdźmy teraz do przedstawienia sytuacji, w których warto skorzystać z przekierowania 301. Agencje SEO wykorzystują tę czynność w różnych sytuacjach, aby jak najlepiej zoptymalizować stronę. Poznaj najważniejsze z nich.
Może się zdarzyć, że po pewnym czasie postanowisz zmienić adres swojej strony internetowej – np. w związku z nową nazwą firmy czy rebrandingiem. Zapewne jeszcze przez długi czas spora część klientów będzie nadal wpisywać w przeglądarce nieaktualny URL. Przekierowanie 301 pozwala automatycznie przenieść takich użytkowników pod aktualny adres. Zarazem strona nie będzie traktowana przez Google jako całkiem nowa, lecz znaczna część mocy rankingowej zostanie przejęta od poprzedniej domeny. Dzięki temu dotychczasowe działania podjęte w celu pozycjonowania nie zostaną zaprzepaszczone.
Duplicate content na stronie jest uznawany za jedną z głównych przyczyn spadku pozycji w wyszukiwarce. O jego pojawienie się jest łatwiej niż mogłoby się wydawać. Możesz myśleć, że problem ten Cię nie dotyczy, jeśli publikujesz na swojej witrynie jedynie oryginalne treści. Okazuje się jednak, że za duplikację roboty Google mogą również uznać strony występujące jednocześnie pod niewiele różniącymi się między sobą adresami, np.:
Algorytm będzie widział je jako osobne domeny zawierające tę samą treść, co może wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie. Problem ten rozwiąże przekierowanie 301, dzięki któremu Google zacznie brać pod uwagę tylko jedną formę adresu.
Możesz z różnych przyczyn usunąć poszczególne podstrony ze swojej domeny, np. z powodu nieaktualnej treści czy wycofania produktu na stałe z oferty sklepu. Co się stanie, jeśli nie zastosujesz przekierowania 301? Wtedy po użyciu przez klientów dotychczasowego adresu będzie się wyświetlał błąd 404 z informacją, że strona nie została odnaleziona. Stałe przekierowanie pozwoli uniknąć takiej sytuacji, ponieważ użytkownik zostanie automatycznie skierowany na witrynę zawierającą treść.
Źródło: www.grupa-icea.pl, 17.12.2021
Certyfikat SSL potwierdza, że połączenie z daną domeną jest szyfrowane, dzięki czemu dane użytkowników są odpowiednio zabezpieczone przed cyberprzestępcami. Jest to również jeden z czynników rankingowych Google. W wyniku wdrożenia takiego protokołu, adres strony rozpoczyna się od przedrostka „https://”, który zastępuje dotychczasową formę „http://”. Zastosowanie przekierowania 301 pozwoli uniknąć sytuacji, w której algorytm Google potraktuje nową wersję jako duplicate content.
Źródło: www.grupa-icea.pl, dostęp: 17.12.2021
Po przeniesieniu strony internetowej do innego systemu zarządzania treścią zwykle dochodzi do zmiany dotychczasowej struktury adresów URL – np. będą inaczej nazwane wewnętrzne kategorie. Użytkownicy korzystający z dotychczasowych adresów stracą możliwość wyświetlenia treści, ponieważ ukaże im się błąd 404. Warto więc wdrożyć przekierowanie 301, aby zmiana systemu CMS nie poskutkowała utratą klientów i spadkiem pozycji w Google.
W niektórych systemach zarządzania treścią adresy podstron mogą się zmieniać automatycznie po zmodyfikowaniu nazw produktów, kategorii czy tytułów wpisów blogowych. Dla robotów Google będą to zupełnie nowe strony. Zastosowanie przekierowania 301 pozwoli uniknąć utraty wypracowanej dotychczas mocy domeny.
Zmiana adresów URL poszczególnych stron może być także działaniem celowym, np. kiedy przyjmują one nieprzyjazną formę – są zbyt długie, zawierają ciąg nic nieznaczących liter, cyfr czy znaków. Po przeprowadzeniu tego typu optymalizacji strony warto pamiętać o przekierowaniu 301.
Stosowanie przekierowania 301 jest również wskazane, jeśli użytkownicy popełniają błędy podczas wpisywania adresu strony. Przekierowanie pozwoli uniknąć niepotrzebnej utraty ruchu, ponieważ nawet w przypadku literówki dana osoba trafi na docelową witrynę. Błędy mogą również pojawiać się podczas linkowania z innych stron, kiedy użyty jest nieprawidłowy adres.
Może zdarzyć się taka sytuacja, że na kilku podstronach znajduje się zbliżona do siebie treść, zawierająca te same frazy. Naraża to na ryzyko kanibalizacji słów kluczowych. Zjawisko takie polega na tym, że podstrony znajdujące się na tej samej domenie będą rywalizować ze sobą o miejsca w wynikach wyszukiwarki Google. Warto wtedy połączyć kilka stron w jedną, do której będzie prowadzić przekierowanie 301.
Przekierowanie 301 znacząco wspiera proces pozycjonowania strony. Przede wszystkim pozwala zapobiec utracie pozycji, kiedy dotychczasowa witryna zaczyna działać pod nową domeną. Algorytmy Google nie traktują jej wtedy jak całkiem nowej strony, gdyż znaczna część mocy – nawet około 90% – jest przekazywana z dotychczasowego adresu. Dzięki przekierowaniu 301 nie dochodzi do duplikowania treści ani utraty mocnych linków przychodzących. Witryna nadal pozostaje widoczna w wyszukiwarce, tylko pod zmienionym adresem.
Nieumiejętne zastosowanie przekierowań 301 może nie przynieść oczekiwanego efektu. Trzeba pamiętać, aby treści znajdujące się na nowej stronie były zbliżone tematycznie do tych, które znajdowały się pod wcześniejszym adresem. Przekierowanie 301 powinno być także ustawione odpowiednio wcześnie – najlepiej jeszcze przed przeniesieniem treści na nowy adres. Istotne jest również przekierowanie nie tylko strony głównej domeny, lecz także osobno wszystkich adresów podstron. Pozwoli to przekazać moc uzyskaną przez każdą z nich.
Przekierowywanie 301 powinno być wdrażane z umiarem, aby nie doszło do powstania tzw. pętli przekierowań. Mogłoby to doprowadzić do spowolnienia działania strony i uniemożliwić korzystanie z niej – użytkownikom będzie się wyświetlał błąd 310.
Warto korzystać z przekierowań 301 nie tylko ze względu na SEO. Ich stosowanie wpływa również pozytywnie na wrażenia użytkowników (UX) odwiedzających stronę. Nawet pomimo przeniesienia treści w inne miejsce, nie stracą oni do niej dostępu. Jeśli wpiszą w przeglądarce znany sobie dotychczas adres, wtedy zostaną automatycznie przekierowani na docelową stronę. Nie będą im wyświetlać się żadne komunikaty o błędach, co powodowałoby utratę czasu i mogło wywoływać frustrację. Dzięki temu unikasz ryzyka, że przejdą na strony konkurencji.
Zastanawiasz się, jak ustawić przekierowanie 301? Pierwsza metoda polega na dokonaniu zmian w pliku htaccess. Przekierowanie 301 można ustawić z poziomu klienta FTP – np. FileZilli czy Total Commandera – lub w panelu zarządzania hostingiem. Plik znajduje się w katalogu głównym domeny, tj. /public_html. Przed rozpoczęciem zmian warto wykonać kopię zapasową pliku htaccess.
Aby aktywować przekierowanie 301 w htaccess, należy otworzyć i edytować odnaleziony plik. Konieczne jest wprowadzenie odpowiedniego kodu, który rozpoczyna się od komendy „RewriteEngine On”. Dokładna struktura kodu będzie zależeć od tego, w jakim konkretnie celu ma być wykonane przekierowanie 301.
Przekierowanie 301 zdołasz również włączyć za pomocą wtyczki w panelu administracyjnym WordPress. Możesz w tym celu użyć np. darmowego pluginu Redirections. Wystarczy wybrać rodzaj przekierowania, a następnie wpisać dotychczasowy oraz nowy adres URL strony.
Źródło: WordPress, wtyczka Redirections, 17.12.2021
Nie zawsze istnieje konieczność stosowania przekierowania 301. W SEO popularne jest także przekierowanie 302, które służy do czasowego przeniesienia stron na nowy adres. Może być to wskazane np. z powodu przebudowy serwisu, chwilowego wycofania produktu z oferty czy dopracowywania obcojęzycznej wersji strony. W przeciwieństwie do kodu 301, w tym przypadku nie dochodzi do przekazania mocy ze starej domeny na nową. Tymczasowo przekierowywana strona nie jest również usuwana z indeksu Google.
Pamiętaj, że jeśli błędnie zastosujesz przekierowanie 301, działanie takie może bardziej zaszkodzić Twojej stronie niż pomóc.