Co to są linki afiliacyjne?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Co to są linki afiliacyjne?

Marek Levak/pexels.com

Sprawdź, czym dokładnie są linki afiliacyjne i jak mogą zapewnić Ci stały dochód pasywny (jeśli jesteś polecającym) lub poprawić sprzedaż w Twojej firmie.

Jeśli zastanawiasz się, co to jest link afiliacyjny, odpowiedź jest bardzo prosta.

Zamysł linków afiliacyjnych jest bardzo prosty: prowadzą one do stron sprzedawców. Klikając w taki link, trafiasz na stronę polecanego produktu lub na stronę główną danej marki. Jaka jest różnica między linkiem afiliacyjnym a klasycznym linkiem? Taka, że osoba umieszczająca partnerski URL otrzymuje prowizję za wygenerowaną sprzedaż. Oznacza to, że jeśli kupisz przedmiot lub usługę za pośrednictwem tego linku, polecający otrzyma procent od kwoty zakupów. Czasami zdarza się, że osoba udostępniająca link otrzymuje również wynagrodzenie za samo kliknięcie: oznacza to, że za samo kliknięcie w link osoba polecająca otrzyma (niewielką) sumę.

Co to są linki afiliacyjne wyjaśniliśmy powyżej. Warto jednak wiedzieć, jak działają tego rodzaju adresy URL. Link afiliacyjny nazywany czasem linkiem partnerskim, to łącze do strony internetowej, które za pomocą śledzącego pliku cookie gromadzi dodatkowe informacje. Rejestruje na przykład datę, adres IP, zachowanie na stronie i to czy dokonano zakupu. Odwiedzona poprzez link afiliacyjny witryna może śledzić Twoje zakupy i wydane kwoty uporządkowane według unikalnych kodów. Dzięki rejestracji tych informacji osoba polecająca link otrzyma wówczas prowizję za wygenerowanie sprzedaży. Linki afiliacyjne są zawsze unikalne i dostępne w różnych sieciach afiliacyjnych. Linki partnerskie zwykle nie wyglądają zbyt przyjaźnie dla użytkowników. Są długie i zawierają wiele liter i cyfr, ponieważ składają się z unikalnego kodu, który sieć afiliacyjna śledzi, dzięki czemu wie, że sprzedaż odbyła się przez dany URL.

Przejdźmy raz jeszcze do plików cookie, czyli tzw. ciasteczek. Możesz myśleć o ciasteczku jak o pliku, który jest umieszczany w pamięci komputera, kiedy ktoś kliknie Twój link afiliacyjny. Afiliacyjne pliki cookie mają określoną żywotność. To, jak jest ona długa, determinuje sieć partnerska. Czas działania pliku cookie określa, jak długi czas może upłynąć między kliknięciem (w Twój link partnerski) a konwersją (sprzedażą).

Załóżmy, że plik cookie z Twojego linku afiliacyjnego ma żywotność 120 godzin (5 dni), oznacza to, że osoba, która w niego kliknie, musi dokonać zakupu w ciągu 5 dni. Jeśli akcja ta nastąpi poza okresem ważności pliku cookie, nie otrzymasz żadnej prowizji od sprzedaży.

Link afiliacyjny jest tworzony przez sieć afiliacyjną lub program partnerski, z którego korzystasz. Jeśli zarejestrowałeś się w programie lub sieci, po zatwierdzeniu Twojego konta będziesz mieć możliwość tworzenia własnych linków afiliacyjnych. W większości przypadków wystarczy kliknąć przycisk, aby system sieci afiliacyjnej wygenerował Twój partnerski kod URL. Krótko mówiąc, nie możesz prowadzić marketingu afiliacyjnego bez linku afiliacyjnego.

Linki afiliacyjne – czy wszystkie są takie same?

Czy wszystkie linki partnerskie są takie same? Nie. Każdy program afiliacyjny jest inaczej skonfigurowany. Niektóre pliki cookie są ustawione tak, aby zliczać zamówienia tylko z pierwszego kliknięcia, natomiast inne będą działać przez następne dni, tygodnie, a nawet miesiące. Różnią się także stawki prowizji wypłacanej na rzecz osoby dzielącej się linkiem. Istnieją programy partnerskie, które płacą ustaloną kwotę za kliknięcie lub sprzedaż, natomiast niektóre płacą np. 4% wartości zamówienia, podczas gdy inne nawet 50%.

Skoro część sieci afiliacyjnych płaci o wiele mniej od innych, czemu nadal jest to dla niektórych opłacalne? Otóż wszystko jest kwestią liczb. Jeśli właściciel bloga, który udostępnia partnerski URL, generuje tylko jedną lub dwie sprzedaże w miesiącu, osiągnięcie satysfakcjonującej wypłaty zajmie mu dużo czasu. Jednak jeśli Twoją stronę lub serwisy społecznościowe odwiedzają setki lub tysiące osób dziennie, możesz zyskać bardzo dużo, jeśli dołączysz do sieci afiliacyjnej.

Jaka jest różnica między linkiem afiliacyjnym a artykułem sponsorowanym?

Artykuł sponsorowany to artykuł, który można przyrównać do reklamy informacyjnej. Artykuły sponsorowane mają dwa cele: reklamę marki i poprawę jej wyników pozycjonowania. Warunki napisania artykułu (linki, które należy wstawić, udostępnianie w sieciach społecznościowych) są określone wcześniej przez stronę zlecającą i właściciela bloga. W zależności od popularności bloga lub strony, cena za udostępnienie takiego artykułu może się znacznie różnić. W artykule sponsorowanym należy zaznaczyć, że rzeczywiście jest to właśnie tego typu treść.

Linki afiliacyjne – dlaczego powstały i dalej istnieją?

Marketing afiliacyjny to system oparty na wynikach. Dopóki partner sieci nie wygeneruje sprzedaży lub innego określonego działania mającego na celu wzbogacenie się sprzedawcy, firma nie jest mu nic winna. Jeff Bezos, założyciel Amazona, po raz pierwszy ustanowił ten model marketingu internetowego w 1996 roku. Obecnie marketing afiliacyjny jest szeroko stosowany przez największe marki z całego świata, zarówno jeśli chodzi o sektor produktów cyfrowych (np. sprzedaż e-booków), jak i sprzedaż prawdziwych przedmiotów. Wielu przedsiębiorców błędnie uważa, że ​​marketing afiliacyjny jest medium marketingowym zarezerwowanym wyłącznie dla gigantów internetowych lub określonych branż. Jednak tak nie jest. Każdy przedsiębiorca w Internecie, niezależnie od wielkości prowadzonej działalności, może wybrać tę dźwignię, aby znaleźć klientów i zwiększyć sprzedaż.

Używanie linków afiliacyjnych jest korzystne dla obu partnerów sieci afiliacyjnej.


Źródło: picjumbo.com/pexels.com


Zarówno marki mające niewielki budżet na reklamę, jak i wielkie korporacje korzystają z takiego rozwiązania promującego ich biznesy. Dzięki programowi partnerskiemu firma zyskuje reklamę, za którą płacą dopiero wtedy, kiedy uda się wygenerować sprzedaż lub kiedy zyskają na tym coś innego. Dzięki linkom afiliacyjnym inne strony wspominają o nazwie marki, udostępniają logo i stronę internetową większej liczbie osób, dzięki czemu reklama jest skuteczna i zawiera osobistą rekomendację.

Reklamodawca określa, jaki procent przysługuje mu za sprzedany produkt (lub pożądane działanie). Oprócz kwoty zarobków należy także określić, jak długo plik cookie partnera będzie ważny.

Mimo iż bardzo często linki afiliacyjne pojawiają się na różnego rodzaju stronach i blogach internetowych, można umieszczać je w zasadzie wszędzie. Także na profilach mediów społecznościowych (na przykład YouTube, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest). Link partnerski możesz także zamieścić w swoim newsletterze lub wysłać w wiadomości poprzez messenger, e-mail, a nawet SMS. W dzisiejszych czasach forma promowania linków afiliacyjnych przez influencerów jest niezwykle popularnym sposobem na zarabianie. Istnieje cała masa sposobów na wykorzystywanie linków afiliacyjnych w social mediach.

Przykład

  1. Osoba prowadząca popularny kanał YouTube rejestruje się do programu partnerskiego Nike za pośrednictwem sieci afiliacyjnej.
  2. Nike akceptuje Youtubera, ponieważ pasuje on do ich docelowych odbiorców.
  3. W efekcie Youtuber może pobrać materiały promocyjne w systemie afiliacyjnym.
  4. Youtuber decyduje się na promocję konkretnego modelu butów Nike. Generuje specjalny link z kodem.
  5. Sieć może zobaczyć, ile kliknięć i transakcji pochodzi z tego linku.
  6. Sklep internetowy i partner mogą również przeglądać wszystkie te dane w panelu sieciowym.
  7. Youtuber widzi, że zarobił prowizję.
  8. Nike widzi, że sprzedał on buty za pośrednictwem sieci afiliacyjnej.

Linki afiliacyjne, a prowizja dla partnerów

Partnerowi zarejestrowanemu w programie afiliacyjnym sprzedawcy, przypisywany jest link partnerski, czyli spersonalizowany link z unikalnym identyfikatorem. Rolą partnera w sieci afiliacyjnej jest polecanie usług sprzedawcy poprzez wysyłanie odwiedzających ze swojej witryny internetowej lub z wiadomości e-mail na witrynę sprzedawcy. Kiedy odwiedzający kliknie link afiliacyjny, specjalny plik cookie zostanie umieszczany na komputerze odwiedzającego w celu śledzenia postępu zakupów na stronie sprzedawcy. Cały ten proces widoczny jest w statystykach oferowanych przez platformę afiliacyjną.

Dlaczego warto stosować linki afiliacyjne (wykorzystane w odpowiedni sposób)?

  • Możesz wybrać produkt, który chcesz wyróżnić.
  • Z uwagi na fakt, że wiele firm uczestniczy w programach linków afiliacyjnych, wybór produktów jest niemal nieograniczony.
  • Osoba kupująca poprzez link afiliacyjny wcale nie płaci więcej, a może za to wesprzeć lubianego przez siebie blogera, artystę lub influencera.
  • Stosując linki afiliacyjne, możesz zarabiać na prowizji, recenzując produkty, które lubisz.
  • Nie ma żadnych zobowiązań w stosunku do strony, do której linkujesz.

Jeśli już zdecydujesz się na zastosowanie linków afiliacyjnych, powinny być one:

  • wstawione w treści wysokiej jakości, zapewniające czytelnikowi prawdziwą wartość;
  • przejrzyste dla odbiorców. Poinformuj czytelnika, że ​​jest to link partnerski (zmieniając na przykład kolor linku). I zaznacz to w swoich regulaminach;
  • zamiast sprzedawać wiele produktów poprzez sieć afiliacyjną na swoim blogu lub w sieciach społecznościowych, zdecydowanie lepiej wybrać programy partnerskie, które realnie zainteresują Twoich czytelników, a zwłaszcza te, które Ci się podobają (a zatem będziesz skłonny rzetelnie je przetestować i ocenić).
  • Twoim zadaniem jest być dobrym doradcą, a nie sprzedawcą, który chce tylko, aby jego blog był opłacalny. Musisz być przekonany do jakości wszystkich produktów partnerskich, które polecasz!
Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*