Firmbee.com/pexels.com
Widoczność w sieci to ranking, który posiada konkretna witryna. Wpływa na niego około 200 różnych parametrów merytorycznych i technicznych. Im wyższy ranking, tym wyżej strona znajdzie się w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu więcej osób trafi na nią po wpisaniu określonych fraz kluczowych w wyszukiwarce Google. Dobra widoczność, czy też dobre pozycjonowanie w sieci, przekłada się bezpośrednio na liczbę odwiedzin strony przez czytelników i potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie strony internetowej to działanie z zakresu marketingu, którego zadaniem jest zdobycie jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania przez daną witrynę. W tym celu prowadzone są m.in. kampanie SEO. Działania związane z pozycjonowaniem polegają m.in. na tworzeniu wysokiej jakości contentu, który nasycony jest wybranymi frazami kluczowymi. Ich ilość i popularność może różnić się w zależności od tego, jaki rodzaj pozycjonowania się stosuje (np. standardowe, lokalne, szerokie, na urządzenia mobilne itd.).
Poza treściami w pozycjonowaniu bardzo ważne są także aspekty techniczne. W związku z tym modyfikuje się m.in. strukturę strony, aby była czytelniejsza i bardziej intuicyjna dla odbiorców. Ponadto zmienia się także kod strony i dostosowuje go do obecnych wymogów i standardów robotów Google. W ramach pozycjonowania stosuje się również strategię linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Należy pamiętać o tym, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym i raz zdobyta pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, nie jest dana na zawsze. W przypadku pogorszenia się pozycji witryny mówi się o zjawisku spadku pozycji w Google.
Spadek pozycji w rankingu Google to zawsze powód do niepokoju. Osoby odpowiadające za marketing internetowy powinny zminimalizować ryzyko spadków. Niższe miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania wpływa na mniejszy ruch na stronie internetowej oraz mniejszą sprzedaż w sklepach internetowych. Warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób zidentyfikować to, że strona spadła w Google. Jak to zrobić?
Źródło: fauxels/pexels.com
Poprawna identyfikacja spadku pozycji strony internetowej w rankingu Google możliwa jest po analizie zmian w jej pozycjonowaniu. Dokonać tego można m.in. dzięki regularnemu (codziennemu) monitoringowi wyszukiwania określonych fraz w sieci. Następnie warto w perspektywie kilkutygodniowej lub miesięcznej weryfikować te liczby, co pozwoli na sprawdzenie ich popularności. Spadek popularności fraz promowanych w treściach na stronie internetowej może pozwolić na prawidłową ocenę ryzyka spadku widoczności i odpowiednią reakcję właściciela strony lub osoby odpowiedzialnej za jej pozycjonowanie w sieci.
Spadek pozycji w Google można identyfikować także jako spadek ruchu organicznego na stronie, co wpływa bezpośrednio na obniżenie liczby wyświetleń artykułów, czy też konwersji sprzedażowej. Widać to jak na dłoni w Google Analytics, czyli narzędziu, które pomaga prowadzić analitykę ruchu na stronie internetowej. Wpływ na takie zjawisko może mieć kilka czynników, w tym. m.in.:
Oczywiście najczytelniejszym sposobem na sprawdzenie ewentualnego spadku widoczności w Google jest zweryfikowanie wyników wyszukiwania organicznego po konkretnych frazach. Można to zrobić za pomocą Google Search Console lub w sposób ręczny po wpisaniu kluczowych fraz w wyszukiwarce. Uzyskana przez stronę internetową pozycja wskazuje na to, czy doszło do spadków. Jest kilka powodów tego, dlaczego strona spadła w Google. Poniżej przedstawiamy najczęstsze z nich.
Jednym z powodów może być nałożenie przez Google ręcznej kary na daną stronę internetową. Zespół przeszkolonych pracowników regularnie weryfikuje zasoby internetu i sprawdza przestrzeganie zasad. Jeżeli zauważone zostaną jakiekolwiek uchybienia i łamanie zasad, to pracownicy mogą wówczas nałożyć karę ręczną. Informacje o ewentualnej karze znajdziecie w zakładce „Działania ręczne”, która dostępna jest w Google Search Control. Kara najczęściej dotyczy obniżenia pozycji w wyszukiwarce, a w skrajnych przypadkach może polegać na całkowitym usunięciu witryny z indeksowania wyszukiwarki Google. Efektem nałożonej kary są: spadek odwiedzin na stronie, spadek konwersji lub spadek pozycji w Google.
Kary ręczne od Google najczęściej nakładane są z powodu takich uchybień jak:
Pozycjonowanie strony internetowej jest procesem ciągłym, dlatego niezbędne jest regularne śledzenie zmian w algorytmie Google oraz w sposobie oceny poszczególnych parametrów przez roboty. Wpływa to bezpośrednio na widoczność witryny w sieci. Aby zapobiec spadkom strony w Google, należy weryfikować wszystkie zmiany od Google i jak najszybciej wdrażać je na swojej stronie. Bardzo często małe modyfikacje mogą mieć duży wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. O zapowiedziach zmian w algorytmie oraz innych nowościach można dowiedzieć się bezpośrednio z kanałów komunikacyjnych firmy Google, w tym z bloga. Duże zmiany algorytmu amerykańskiego giganta z ostatnich lat to Pingwin i Panda.
Oczywiście wpływ na widoczność witryny mają także działania konkurencyjnych do niej stron internetowych. Im bardziej intensywne i skuteczne działania konkurencji, tym trudniej utrzymać wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. W związku z tym niezbędna jest stała analiza działań SEO konkurencji oraz reagowanie w momencie, gdy dostrzeże się spadek pozycji. Budowana przez lata widoczność w sieci może zostać utracona w ciągu kilku miesięcy, dlatego należy trzymać rękę na pulsie i odpowiadać na działania konkurencji. W bardzo nasyconym sektorze może to się wiązać z dużymi nakładami finansowymi. Analiza działań konkurencji w zakresie pozycjonowania stron www możliwa jest w takich narzędziach jak: Senuto, SurferSEO i Ahrefs.
Obecnie sposoby wyświetlania wyników w Google są różne. Jeszcze do niedawna 10 bezpłatnych wyników widocznych było na pierwszej stronie, a obecnie liczba ta może się różnić. Bardzo często jest to już tylko 8 wyników, co znacznie wpływa na zmianę widoczności witryn z miejsc 9-10 itd. Ponadto w wynikach wyszukiwania pojawiły się featured snippety, knowledge graph oraz sekcja z odpowiedziami. To sprawia, że wielu użytkowników zaspokoi swoją ciekawość jeszcze przed wejściem na daną stronę internetową i w ten sposób zmaleje liczba odwiedzin i konwersja. Co jakiś czas sposób wyświetlania wyników przez Google jest modyfikowany i może to mieć bezpośredni wpływ na spadki widoczności.
Wprowadzanie dużych modyfikacji w treści, strukturze i kodzie strony, a także jej migracja, to kolejne przyczyny spadków widoczności strony internetowej w infrastrukturze Google. Każda zmiana powinna być dobrze przemyślana, ponieważ może mieć duży wpływ na pozycjonowanie strony, które budowało się przez lata. Czasami decydują małe detale, w tym m.in. wdrożenie certyfikatu SSL, czy modyfikacja widoku strony (np. okazjonalna). Jeżeli właściciel strony nie posiada odpowiedniego doświadczenia, to każdą zmianę powinien bezpośrednio konsultować ze specjalistą w zakresie pozycjonowania i marketingu internetowego. W ten sposób można zaoszczędzić sporo nerwów i oczywiście pieniędzy. Spadek widoczności w sieci w przypadku nieprzemyślanych zmian może być bardzo drastyczny, co od razu przełoży się na mniejszą konwersję.
Jednym z powodów spadku strony w Google może być także utrata linków przychodzących. Część z nich będzie wygasać ze względu na to, że inne strony przestaną funkcjonować. Najważniejsza jest dokładna analiza profilu linków przychodzących oraz utrzymywanie dodatniego bilansu wzrostu. Liczba nowych linków musi być wyższa, niż liczba linków utraconych. Jednocześnie bardzo ważna jest dbałość o wysoką ich jakość, dzięki czemu strona internetowa uzyska wyższy ranking i znajdzie się na lepszym miejscu w wynikach wyszukiwania organicznego. Jeżeli dopuści się do większej utraty linków, to pozycja strony spadnie, co odbije się na jej widoczności w sieci Google oraz na liczbie odwiedzin.
Pozycjonowanie strony internetowej to działanie marketingowe, które rekomenduje się w przypadku każdego biznesu. Im lepsza widoczność witryny w Google, tym większa liczba odwiedzin oraz potencjalnej sprzedaży. Zabiegi związane z pozycjonowaniem są złożone, dlatego warto postawić w tym zakresie na wsparcie profesjonalistów. W tym zakresie można zatrudnić specjalistę od marketingu lub zdecydować się na współpracę z zewnętrzną firmą. Próba wdrożenia strategii SEO we własnym zakresie może być bardzo kosztowna pod względem czasu i środków finansowych.
Jeżeli strona spada w Google, to jest to sygnał, że coś się zmieniło w algorytmach, konkurencja zaczęła intensywniej działać lub ostatnie zmiany na stronie przyniosły odwrotny od zamierzonego efekt. Każdy niepokojący sygnał warto dokładnie przeanalizować, aby odwrócić trend spadkowy i utrzymać lub nawet poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania organicznego. Pozycjonowanie strony to proces ciągły i długotrwały, a regularna analiza wyników pozwala utrzymać się na szczycie.