PLA – co to jest?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
PLA – co to jest?

StartupStockPhotos/pixabay.com

Współczesne formy reklamowania marek firmowych są bardzo rozbudowane i dają naprawdę szerokie możliwości. Ogromny udział wśród promocji przedsiębiorstw ma Google. To na tej wyszukiwarce opiera się proces pozycjonowania, wiele marek promuje swoje produkty za pomocą Google Ads, a teraz pojawiły się nowe możliwości. W tekście wyjaśnimy czym jest PLA, w jaki sposób korzystać z ich możliwości oraz jak tworzyć skuteczne reklamy na bazie tego systemu.

PLA to skrót od Product Listing Ads. Oznacza on tak naprawdę „reklamy produktowe”. System PLA Marketing został stworzony stosunkowo niedawno przez specjalistów firmy Google i opiera się na kampanii produktowej danego przedsiębiorstwa.

Czym są reklamy PLA?

Reklama PLA to prosta forma reklamy produktowej, która ma formę tekstowo-graficzną. W praktyce obejmuje niewielką miniaturę zdjęcia danego przedmiotu i bardzo krótki opis, najczęściej obejmujący niewiele ponad jego nazwę, cenę czy nazwę marki, która zajmuje się sprzedażą danego produktu. Mają wiele wspólnego z wyszukiwarką Google i również tam się wyświetlają.

Jak działają reklamy PLA? Algorytm jest bardzo prosty. Użytkownik wpisuje w Google daną frazę, np. „buty do biegania zimą”. Poza standardowymi wynikami wyszukiwania w formie reklamy linkowej i najwyżej wypozycjonowanych stron, użytkownik widzi miniaturki produktowe reklamowych elementów, które najbardziej rzucają się w oczy – są bowiem umieszczone na samej górze, w czytelnej, graficznej formie. Po wejściu w dany produkt, użytkownik widzi już pełną stronę produktową danego producenta, wraz z najważniejszymi danymi.

Warto dodać, że reklamy PLA nie wyświetlają się wyłącznie w wyszukiwarce Google. Znajdziesz je także w Bing czy na tak popularnej stronie jak YouTube. Ich możliwości i zakres są więc bardzo szerokie i na pewno się sprawdzą.

Dla kogo przeznaczone są reklamy PLA?

Głównym adresatem reklam PLA są właściciele e-commerce. Wszelkie sklepy internetowe, domy aukcyjne, portale umożliwiające pośrednią sprzedaż produktów mogą znacznie skorzystać z możliwości, jakie daje PLA.

Nie ma jednak branż, które bardziej lub mniej korzystają na inwestowaniu w PLA marketing. Wśród tych, które mogą zyskać na reklamie produktowej są między innymi:

  • handel detaliczny – we wszystkich branżach, adresując swoje produkty do klientów bez działalności gospodarczej, detalicznych, kupujących pojedyncze sztuki;
  • handel hurtowy – niezależnie czy chcesz trafić do właścicieli sklepów czy odbiorców firmowych, Twoja hurtownia internetowa może skorzystać na promocji produktowej;
  • sprzedaż narzędzi – przemysł, budownictwo, mechanika. Wszystkie te branże można z powodzeniem promować za pomocą PLA;
  • branża odzieżowa – mowa tu o ubraniach, butach, akcesoriach i wszystkim, co związane jest z ubiorem. Reklamy PLA cieszą się dużym zainteresowaniem tego sektora;
  • sprzedaż produktów klasy wyższej (np. biżuterii) – za pomocą PLA możesz promować biżuterię, perfumy i innego rodzaju dobra ekskluzywne, które są do kupienia w Internecie;
  • sprzedaż elektroniki – komputery, zegarki elektroniczne, słuchawki bezprzewodowe i nie tylko. Jeżeli prowadzisz sklep z elektroniką, to na pewno docenisz możliwości PLA.

To oczywiście niejedyne sektory, które powinny promować się w Google. Czy są grupy, które mogą być wykluczone z reklam produktowych? Niestety, z PLA wypadają wszelkiego rodzaju usługi, bo tylko fizycznie dostępne elementy mogą być promowane za pomocą specjalnego systemu. Trudno będzie też reklamować np. sprzedaż samochodów, bo za pomocą Internetu ciężko takowe kupić.

W jaki sposób stosować i tworzyć reklamy PLA?

Zacznijmy od wejścia w reklamy PLA. W jaki sposób możesz zacząć? Przede wszystkim powinieneś założyć konto w Google Merchant Center. Jest to system firmy Google, który definiuje promowane w czasie kampanii produkty. Przygotuj odpowiednią bazę takich promowanych przedmiotów, wraz z cenami, stronami do których będą przekierowywać reklamy i cenami, które chcesz zaproponować odbiorcom. Samo PLA nie wymaga katalogowania produktów, ale dobrze jest dobrać je w odpowiednie segmenty – kategorie, podkategorie, typu i same produkty. Dzięki temu będzie Ci łatwiej później analizować efekty danej kampanii.

W jaki sposób z kolei takową kampanię stworzyć? Zaletą PLA z pewnością jest to, że całość jest dość intuicyjna w obsłudze.

  1. Na początku musisz wejść w konto Google Ads, które założyłeś wcześniej w celu generowania kampanii w tego typu formie reklamy
  2. Ustaw nową kampanię i wybierz jej cel (możesz wybrać z dostępnych podpowiedzi lub samodzielnie ustawić oczekiwany efekt końcowy)
  3. Załóż i skonfiguruj konto Google Merchant Center– to tam definiowane są wszystkie produkty, które chcesz wskazać swoim klientom.
  4. W Google Ads wybierz Kampanię produktową jako opcję promocji i reklamy, a następnie podaj nazwę konta Merchant, z którego system będzie zaciągał reklamy.
  5. Po wszystkim ustaw budżet reklamowy, zakres terytorialny i czasowy kampanii, a także grupę docelową, która może być zainteresowana Twoimi usługami.
  6. Pamiętaj, że istotny jest też opis produktów w kampanii PLA w Google Merchant Center. Zwróć również uwagę na odpowiednie planowanie i przygotowanie działań reklamowych. Co to oznacza?

    • Zwróć uwagę na segmentację kampanii – wybierz czy zależy Ci na precyzyjnym połączeniu produktu z nazwą kategorii (np. dokładnym doborze fraz z pominięciem tych pośrednich) czy jednak chcesz rozszerzyć grupę odbiorców na poboczne frazy.
    • Ustaw najciekawsze produkty w dobrych wariantach cenowych – reklama PLA opiera się na pierwszym wrażeniu produktowym. Odbiorców kuszą przede wszystkim produkty, które dostępne są w atrakcyjnych cenach. Promocję postaw właśnie na tego typu elementy.


    Źródło: Buffik/pixabay.com

    Wyłącznie w ten sposób możesz osiągnąć sukces w PLA marketing. Poza stawkami i zdjęciami, możesz wyróżnić się także za pomocą optymalizacji stron produktowych i całego sklepu, wstawieniem tytułu zgodnego z SEO (dotyczy również krótkiego opisu) i zadbaniem o odpowiednią segmentację, o czym wspomnieliśmy wyżej.

    Do kogo możesz adresować reklamy PLA i jak zmierzyć jego efekty?

    W praktyce każdy użytkownik internetu może korzystać z możliwości PLA. Osoby, które korzystają z wyszukiwarki Google będą miały ukazane produkty odpowiadające ich oczekiwaniom. Pamiętaj jednak, że tu kluczowe jest odpowiednie zaplanowanie kampanii. Niekiedy dobrym rozwiązaniem jest wybór inteligentnego dotarcia do odbiorcy, który pomoże algorytmom Google określić czy dana osoba jest, czy jednak nie jest potencjalnie zainteresowana ukazaną przez Ciebie treścią.

    Ważne jest to, że reklamy PLA możesz pokazywać zarówno klientom indywidualnym, jak i firmom. Nie ma to praktycznie znaczenia. Z usług PLA korzystają bowiem sklepy detaliczne czy hurtownie internetowe, opierające się na dużych zamówieniach.

    W jaki sposób natomiast możesz sprawdzić czy PLA in marketing przynosi korzyści? Najlepiej analizując dane dostępne w Google Ads i Google Analytics. Przez Ads dowiesz się ile zarobiłeś na konkretnej reklamie pod względem sprzedaży. Natomiast Google Analytics odpowie Ci na pytania dotyczące popularności danego produktu wśród potencjalnych Klientów i odsłon, które generują reklamy.

    PLA – korzyści ze stosowania

    Warto podkreślić kilka korzyści ze stosowania reklam PLA. Te związane są zarówno z samym postrzeganiem marki (a to nie zawsze spotykane, bo zdarza się, że reklamy graficzne odrzucają potencjalnych klientów), jak i przełożeniem promowania produktów stosując PLA marketing na obroty firmy. O jakich zaletach możemy więc mówić?

    • Dostosowanie reklam do potrzeb odbiorcy – jeżeli nasi odbiorcy poszukują określonych dóbr, to reklamy zawsze im w tym pomogą. Są nie tylko formą promocji produktów, ale też podpowiedzi, jakie elementy sprawdzą się w określonych sytuacjach. Jeżeli użytkownik szuka butów do biegania zimą, to Google właśnie taki produkt im podsunie.
    • Trafienie do określonej grupy docelowej – powiązane z dostosowaniem reklam do potrzeby odbiorcy. Jeżeli Twoją grupą docelową są np. mechanicy czy osoby zainteresowane branżą dekoracyjną, to reklamowany element pojawi się właśnie im (ze względu na zainteresowanie). To sprawi, że potencjalny zakup może przekuć się w dłuższą współpracę.
    • Prosta obsługa reklamy i brak konieczności przygotowania zaawansowanej formy graficznej – do przygotowania PLA starczy tak naprawdę prosta grafika produktowa, określenie odpowiedniej ceny i nazwa przedsiębiorstwa. Nie musisz wynajmować grafików do tworzenia skomplikowanych bannerów graficznych.
    • Forma przyjazna dla użytkowników – PLA in marketing sprawdza się, jeżeli nie chcesz irytować potencjalnych klientów swoimi reklamami. Promocja produktowa Google nie zasłania treści strony, jest dyskretna i niewielka, ale jednocześnie łatwa w zrozumieniu.
    • Wyższa konwersja użytkowników – jeżeli zastosujesz PLA marketing, to masz ogromną szansę na to, że potencjalny klient zakupi określone dobro. Przede wszystkim zostanie od razu przekierowany na stronę produktową z danym przedmiotem, co ułatwi mu zakup. Jest nim zainteresowany, bo sam go poszukiwał w Google. To sprawia, że istnieje duża szansa osiągnięcia konwersji z danego wejścia.

    PLA in marketing ma wiele interesujących zalet i może pomóc zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym. Łącząc reklamy PLA z odpowiednim optymalizowaniem strony, możesz kilkukrotnie poprawić swoje obroty. Pamiętaj jednak, żeby zaangażować ekspertów do przygotowania kampanii, która trafi do wybranej przez Ciebie grupy klientów. Dobrze jest też, żeby ci sami specjaliści odpowiadali zarówno za PLA, jak i optymalizację – warto skorelować te dwie kwestie, gdyż wpływają one na siebie i działania w jednym kierunku mogą pomóc Ci uzyskać odpowiednie efekty.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*