Lokal gastronomiczny - czy to dobry pomysł na własny biznes?

Lokal gastronomiczny - czy to dobry pomysł na własny biznes?

Artykuł sponsorowany

Prowadzenie gastronomii jest wymagającym zajęciem. Do sukcesu nie wystarczy tylko dobry biznesplan, potrzebna jest także wiedza i doświadczenie właściciela.

Zainteresowanie gastronomią w Polsce nie słabnie. Nie dziwi więc fakt,  że na prowadzenie własnej działalności decyduje się coraz więcej osób, o czym świadczy powstawanie różnych lokali. Ale czy jest na tyle dochodowy biznes, że wart jest stworzenia? Szczególnie, gdy konkurencja jest ogromna.

Plan i wiedza

Teoretycznie każdy może otworzyć swoją restaurację czy kawiarnię. Praktyka jednak pokazuje, że istotne są nie tylko umiejętności biznesowe, ale też znajomość kulinariów. Planując prowadzenie lokalu, trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników, takich jak:

– badanie rynku

– posiadaną wiedzę

– kosztorys

Żadna gastronomia nie będzie przyciągała klientów, jeśli nie zostanie stworzony kierunek jej działań, czyli np. sprecyzowanie tego, potrawy jakich kuchni będą serwowane w lokalu.

Wyróżnienie się wśród konkurencji

Oferta lokali gastronomicznych w każdym mieście jest do siebie bardzo zbliżona. Dlatego, aby z powodzeniem prowadzić np. restaurację, musisz zachęcić klienta do tego, aby odwiedził właśnie Ciebie. Jak to zrobić? 

Możesz w menu umieścić klasyczne potrawy przygotowywane w nietypowy sposób lub też serwować dania mniej popularne, co może być interesujące dla smakoszy lub osób lubiących próbowanie nowych rzeczy.

Tym, co wyróżni Cię na tle konkurencji jest sam wystrój wnętrz. Powinien być on dopasowany do Twojej oferty, dawać klientom poczucie intymności. Pamiętaj, że musisz wiedzieć, kto najczęściej Cię odwiedza lub też, jeżeli planujesz otwarcie lokalu, kogo najchętniej byś w nim widział. Inną ofertę i wystrój stworzysz dla młodych osób, inną dla ludzi związanych z biznesem.

Fot. Jay Wennington/Unsplash

Dobrej jakości wyposażenie

Samo otwarcie lokalu nie wystarczy do tego, aby osiągnął on sukces. Kluczowym wpływającym na renomę są serwowane potrawy. Właścicielowi powinno zależeć na tym, aby kucharze mogli je przygotowywać na urządzeniach najwyższej jakości.

Jeżeli kawiarnia oferuje swoje wypieki, muszą znaleźć się w niej profesjonalne piece elektryczne. Musi posiadać nie tylko zaawansowane technologiczne ekspresy do kawy, ale też młynki ręczne do kawy przyrządzanej alternatywnymi metodami.

Praktyczne akcesoria

Małe elementy wyposażenia odgrywają dużą rolę w przygotowywaniu potraw. Są dużym ułatwieniem dla kucharza, szczególnie wtedy, gdy liczy się tempo gotowania lub przyrządzania napojów.

Warto nabyć takie akcesoria do kuchni jak:

– pojemniki do przechowywania przypraw

– szczypce

– tarki

– podstawki

– chochle

Dbanie o czystość

Rzecz wydawać by się mogło, że oczywista. Natomiast nie zawsze przestrzegana. Lokal serwujący nawet najpyszniejsze dania czy kawy nie będzie przyciągał ludzi, jeżeli ci zauważą niedomyte sztućce, zakurzone podłogi, ubrudzone obrusy. Takie detale wpływają na to, jak Twój lokal jest odbierany.

Odpowiedni pracownicy

Dobry sprzęt, wyszukany wystrój to nie wszystko. Lokal gastronomiczny nie będzie przynosił zysku, jeżeli nie zatrudnisz dobrego szefa kuchni lub baristy. Dlatego weryfikuj doświadczenie kandydatów. Powinieneś też zatrudnić kelnerów, którzy posiadają nie tylko odpowiednią prezencję, ale też wysoką kulturę i są w stanie opowiedzieć gościom o rzeczach z menu. To właśnie pracownicy stanowią trzon dobrze prosperującego lokalu. 

Otworzenie własnego lokalu gastronomicznego jest dobrym pomysłem na działalność, pod warunkiem, że posiadasz wiedzę oraz masz sprecyzowany biznes plan. Powinieneś też aktywnie promować swoją restaurację czy kawiarnię tak, aby wiedza o niej zaistniała w świadomości potencjalnych klientów.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *