Jaki CTR jest dobry?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Jaki CTR jest dobry?

Tima Miroshnichenko/pexels.com

Aby ocenić skuteczność działań marketingowych online, warto skorzystać z konkretnych statystyk i wskaźników, które umożliwiają sprawną analizę. Należy do nich między innymi współczynnik klikalności, czyli CTR. SEO, marketing treści, UX, płatne reklamy – efekty wszystkich tych technik mogą być oceniane przez pryzmat CTR. Co to znaczy „klikalność” i jaki wskaźnik CTR uznaje się za dobry?

CTR – co to znaczy?

Skrót CTR oznacza „Click-Through Rate” – termin ten tłumaczy się zazwyczaj jako „współczynnik klikalności”. Jest to parametr określający stosunek pomiędzy liczbą użytkowników, którzy klikną konkretny link, a liczbą użytkowników, którzy wyświetlą reklamę. To zatem bardzo istotne narzędzie do określania efektywności danej kampanii. Targetowane oraz szczególnie atrakcyjne treści zazwyczaj mogą pochwalić się wysokim CTRwskaźnik ma jednak różne wartości w zależności od wybranej techniki marketingowej, jak również od branży. Z tego względu ciężko jest jednoznacznie określić, jaki CTR jest dobry. W niektórych przypadkach już wyniki na poziomie 0,5% są bardzo zadowalające, z kolei w innych o sukcesie można mówić dopiero powyżej 10%.

Wzór do obliczenia CTR jest dość prosty – wystarczy podzielić liczbę kliknięć przez liczbę wyświetleń, a wynik przekonwertować na procenty. Jeśli więc spośród tysiąca odbiorców reklamy, 20 użytkowników ją kliknie, możemy mówić o CTR na poziomie 2%. Wiele narzędzi wspierających zarządzanie reklamami online udostępnia bieżący podgląd wartości tego wskaźnika.

Dlaczego warto zwrócić uwagę na CTR? Wskaźnik ma spore znaczenie dla oceny efektywności marketingu

Ocena kompletnego efektu reklamy – przede wszystkim emocjonalnego aspektu reakcji użytkownika – jest praktycznie niemożliwa. Z tego względu osoby zajmujące się marketingiem online muszą wykorzystywać wskaźniki, które da się w klarowny sposób przedstawić liczbowo. Kliknięcie reklamy to z kolei najczęstszy sposób interakcji i cel większości kampanii. W efekcie CTR stał się jedną z najczęściej używanych metod do określenia skuteczności marketingu, a odpowiednia wiedza w tej kwestii pozwala lepiej zrozumieć odbiorców i odpowiednio dostosować strategię.

Krótka historia CTR: od banerów, przez „ślepotę banerową”, po CTR SEO

W latach 90., gdy internet był jeszcze w początkowej fazie rozwoju, reklamy online były bardzo świeżą, a jednocześnie prostą formą marketingu. W tym okresie dominowały banery, czyli pliki graficzne z odnośnikiem do danej strony. Pierwsza reklama tego typu pojawiła się w serwisie HotWired (obecnie Wired.com) i była elementem kampanii marketingowej amerykańskiego operatora telekomunikacyjnego AT&T. Jej wyniki były rewelacyjne – CTR wyniósł w tym przypadku aż 44%.

Pierwsze banery były w stanie bez większych problemów osiągać wartości CTR przekraczające 5%, a nawet 10%. W kolejnych latach jednak ich rezultaty stopniowo stawały się coraz gorsze, obecnie wynosząc średnio około 0,2%. Za spadkiem efektywności banerów stoi pojawienie się innych technik marketingu online oraz zjawisko tak zwanej ślepoty banerowej, czyli ignorowania tego typu treści przez internautów.

Obecnie reklama w sieci wykorzystuje wiele nowych metod – spore znaczenie ma tutaj między innymi content marketing, pozycjonowanie, a także powiadomienia push, które cechują się wysokim współczynnikiem CTR. SEO to obszar, w którym szczególnie warto zwrócić uwagę na ten wskaźnik – jego analiza może dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Jakie czynniki wpływają na wartość CTR?

Podobnie jak sama wartość CTR, lista kwestii, które mają wpływ na wskaźnik, różni się w zależności od wybranej metody. E-mail marketing, płatne reklamy czy SEO to zupełnie różne techniki, które wymagają całkowicie odmiennego podejścia. Efektywność każdej z nich można jednak zmierzyć z pomocą CTRwskaźnik jest dość uniwersalny, dzięki czemu sprawdza się w wielu obszarach marketingu online.

Branża

Zrozumienie swojego sektora rynku ma kluczowe znaczenie dla skuteczności strategii marketingowej. Warto wziąć pod uwagę między innymi ogólne wyniki danej branży pod względem CTR. W sieci można znaleźć liczne statystyki i zestawienia, które zazwyczaj analizują rezultaty kampanii w Google. Największe wartości wskaźnika klikalności najczęściej pojawiają się w przypadku portali randkowych, przemysłu samochodowego, branży turystycznej czy usług z zakresu rzecznictwa. Warto przy tym podkreślić, że aktualne wydarzenia również decydują o skuteczności marketingu w wybranych sektorach. Dobrym przykładem jest spadek efektywności kampanii związanych z turystyką podczas pandemii COVID-19. Niski CTR to z kolei domena dziedzin takich jak technologia, obsługa klientów czy usługi B2B.

CTR SEO: frazy kluczowe i adresy URL

Odpowiedni dobór słów kluczowych to podstawa w przygotowywaniu strategii SEO – wiąże się to także z wynikiem CTR. Co to oznacza? Kluczem jest tutaj zwrócenie uwagi na frazy longtailowe, czyli tak zwane pozycjonowanie „na długi ogon”. Są to kilkuwyrazowe wyrażenia lub nawet pełne zdania i pytania, które zazwyczaj pochodzą od użytkowników z dość dobrze sprecyzowanym celem wyszukiwania. Konkurencja w przypadku tego typu fraz jest przy tym znacznie mniejsza, co w połączeniu z zawężonym obszarem zainteresowania internauty wprowadzającego takie zapytanie daje spory potencjał w kwestii CTR.

Kolejną ważną kwestią mogą okazać się adresy URL. Choć dokładne działanie algorytmów Google i innych wyszukiwarek jest bardzo ciężkie do przeanalizowania, możemy spotkać się ze statystykami, które podkreślają wagę adresu w kontekście CTR. Wskaźnik klikalności może być nawet niemal o połowę wyższy, gdy URL zawiera frazę kluczową.

Opis meta w CTR SEO

To czynnik, który również bezpośrednio wiąże się z SEO. Opis meta to tekst, który pojawia się na liście wyników wyszukiwania pod linkiem do strony. Jego długość najczęściej jest ograniczana do 160 znaków – to idealne miejsce, by zachęcić użytkownika do wizyty, skorzystania z naszych usług lub zakupienia oferowanych produktów. Warto położyć tutaj szczególny nacisk na zwroty call-to-action (CTA), które skutecznie zwiększają konwersję.

Współczynnik CTR – jaki jest dobry?

W zdecydowanej większości przypadków jednym z głównych celów kampanii marketingowej w sieci powinien być wysoki CTR. Co to jednak oznacza? „Dobry CTR” może być zupełnie inny w zależności od wybranej techniki reklamy, wobec czego warto podzielić ten temat na kilka kategorii. Co więcej, CTR to nie wszystko: oprócz odpowiedniej wartości tego wskaźnika należy także zadbać o współczynnik konwersji, by kliknięcia faktycznie mogły przełożyć się na zysk.

Jaki jest dobry CTR w Google Ads?

W tym przypadku widać sporą różnicę pomiędzy reklamami nad wynikami wyszukiwania, a reklamami displayowymi, czyli treściami graficznymi wyświetlanymi na stronie. Dla pierwszej grupy średni wynik CTR wynosi około 1,9%, z kolei dla reklam display jest to już zaledwie 0,35%. Źródłem tej różnicy jest przede wszystkim wygląd i lokalizacja treści – reklamy nad wynikami wyszukiwania znajdują się zaraz obok organicznych rezultatów, a dodatkowo są do nich bardzo podobne, co z pewnością zachęca internautów do klikania. Reklamy displayowe są z kolei wyświetlane w różnych miejscach w sieci, „podążając” za użytkownikiem, który może być zajęty innymi czynnościami.

Dla Google Ads dobry CTR to generalnie rezultat powyżej 2% dla reklam nad wynikami wyszukiwania i powyżej 0,5% dla reklam displayowych. Warto jednak przypomnieć, że wartości różnią się w zależności od branży. W niektórych sektorach wartości na poziomie 2% nie będą wystarczające, z kolei w innych będą oznaczać ogromny sukces.

E-mail marketing a CTRjaki jest dobry wynik?

Strategie wykorzystujące maile są dość efektywne, jednak wymagają odpowiedniego przygotowania pod kątem treści i wizualnej prezentacji wiadomości. Przy odpowiedniej kampanii obejmującej e-mail marketing możemy liczyć na CTR wynoszący nawet powyżej 5%. Średnie wartości oscylują w zakresie od 2% do 3%.

CTR w mediach społecznościowych

Dość duże znaczenie ma tutaj portal, na którym pojawiają się nasze treści marketingowe. Najlepszych rezultatów można spodziewać się przy użyciu Twittera, gdzie współczynnik CTR osiąga średnio około 2%. W przypadku Facebooka i Instagrama przeciętne wyniki to nieco poniżej 1%. LinkedIn wypada najgorzej pod względem CTRwskaźnik klikalności na tej platformie często nie przekracza nawet 0,1%. Dobry wynik będzie zatem uzależniony od konkretnej platformy.

Warto tutaj zwrócić szczególną uwagę na serwis YouTube. Reklamy umieszczane na najpopularniejszym serwisie z wideo mogą oferować CTR sięgający nawet 10%.

Jaki CTR jest dobry w przypadku kampanii SEO?

Pozycjonowanie strony ma na celu zapewnienie jej miejsca na samym szczycie wyników wyszukiwania. Statystyki związane z CTR bardzo jasno pokazują, dlaczego pojawianie się witryny jak najbliżej początku listy rezultatów jest tak istotne. Pierwszy wynik „zbiera” niemal jedną trzecią kliknięć z danego wyszukiwania – możemy zatem mówić o CTR SEO na poziomie około 30%. Całe podium z kolei odpowiada za około 50% kliknięć, a na drugą stronę listy wyników wyszukiwania zagląda mniej niż 10% użytkowników.


Źródło: picjumbo.com/pexels.com

Informacje o CTR SEO można znaleźć w Google Search Console. Za odpowiednią wartość można uznać nawet wyniki powyżej ok. 2% – z takimi wartościami możemy być niemal pewni, że witryna znajduje się na pierwszej stronie listy wyników. Prawdziwy sukces to jednak CTR na poziomie przekraczającym 5%. Taki współczynnik klikalności to wynik, którym mogą pochwalić się 3 – 4 najwyżej wyświetlane strony.

Jak poprawić CTR?

Wiemy już, jaki CTR jest dobry – co jednak zrobić w momencie, gdy wyniki kampanii są poniżej oczekiwanych wartości? Metody na poprawę klikalności skupiają się przede wszystkim na przygotowaniu treści, która jest bardziej angażująca i zachęcająca dla odbiorcy. Oto niektóre sposoby na zwiększenie CTR w przypadku kampanii PPC (reklamy płatne) i SEO.

Większy CTR w Google Ads

Przygotowanie płatnej kampanii w Google może wydawać się proste, jednak osiągnięcie odpowiednich wyników wymaga pewnego nakładu pracy. Sporą pomocą może okazać się tutaj dokumentacja giganta z Mountain View – w odpowiednich kategoriach znajdziemy wiele informacji związanych z zarządzaniem reklamami.

  1. Zwróć uwagę na wynik jakości. To ocena w skali od 1 do 10, która pozwala Google stwierdzić, jak bardzo dana reklama jest dopasowana do oczekiwań klientów. Kontrola tego parametru to podstawa skutecznego zarządzania kampanią.
  2. Wykorzystaj rozszerzenia reklam. Dodatkowe elementy mogą obejmować na przykład adres strony, numer telefonu, lokalizację czy nawet formularz kontaktowy. Takie informacje są bardzo przydatne dla użytkownika, a wygodny dostęp do tego typu danych sprawia, że CTR może wzrosnąć.
  3. Przygotuj treść reklamy, która przykuwa uwagę. Istotne są tutaj kwestie takie jak zwroty CTA, frazy kluczowe oraz podkreślenie atrakcyjności oferty.
  4. Wykorzystaj wykluczenia (niechciane słowa kluczowe). To frazy, przy których dana reklama nie będzie się wyświetlać – w efekcie jej zasięg będzie mniejszy, jednak współczynnik CTR wzrośnie dzięki dotarciu do konkretnej grupy docelowej.

Jak zwiększyć CTR w organicznych wynikach wyszukiwania?

Choć wysoka pozycja na liście wyników wiąże się ze statystycznie większą klikalnością, nawet w przypadku zajmowania pierwszego miejsca warto zadbać o CTR. Wskaźnik ten jest jednak równie istotny dla każdej strony pojawiającej się w rezultatach wyszukiwania – w połączeniu ze współczynnikiem konwersji decyduje on o skuteczności kampanii oraz zyskach firmy. Oto kilka metod na zwiększenie CTR SEO.

  1. Zidentyfikuj i zwalcz problemy z kanibalizacją słów kluczowych. To zjawisko, które polega na optymalizacji kilku podstron na tę samą frazę, przez co ruch na witrynie będzie bardziej rozproszony. Nie zawsze jest to negatywny efekt, jednak często może prowadzić do obniżenia wskaźnika CTR. Aby zidentyfikować problem kanibalizacji i jego wpływ na pozycjonowanie, można skorzystać z dedykowanych narzędzi oraz serwisów lub zamówić audyt SEO wykonywany przez agencję.
  2. Przygotuj ciekawe tytuły i opisy meta. Należy przy tym uniknąć tzw. upychania słów kluczowych – choć frazy powinny pojawić się w tytule i opisie, konieczne jest zachowanie pewnego umiaru. Znacznie istotniejsze jest tutaj wzbudzenie zainteresowania u użytkownika.
  3. Dane strukturalne – w ten sposób można wprowadzić dodatkowe informacje widoczne już z poziomu wyników wyszukiwania. W pewnych przypadkach efekt może być jednak odwrotny do zamierzonego: użytkownik, który od razu znajdzie oczekiwane informacje, nie wejdzie na stronę, aby je znaleźć. Warto zwrócić uwagę, by przygotować dane strukturalne tak, by wciąż zachęcały do odwiedzenia witryny i zwiększały CTR.
  4. Umieszczaj zdjęcia i grafiki na stronie – Google może umieścić stronę w specjalnej ramce, a obecność treści wizualnych skutecznie przykuwa wzrok użytkowników i skłania do wejścia na stronę. Co więcej, dzięki zawartości tego rodzaju strona może wyświetlać się również w wynikach Google Grafika.
  5. Regularnie sprawdzaj aktualne wyniki CTR SEO. Podobnie jak w przypadku Google Ads, również i tutaj możemy skorzystać z gotowych i dość rozbudowanych narzędzi. Wiedza o pozycji poszczególnych podstron i efektywności wybranych słów kluczowych ułatwi bieżące dostosowanie strategii i zwiększanie CTR.
Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*