karsten madsen/pexels.com
Mapy Google to przydatne i popularne narzędzie wśród internetowej społeczności. Użytkownicy chętnie używają go np. do wyznaczania trasy podczas swojej podróży. Narzędzie, przydatne jest również podczas prowadzenia własnej firmy. Idealnie sprawdza się do zwiększenia widoczności przedsiębiorstwa w sieci. Przez długi czas Mapy Google były darmową usługą, natomiast od 2018 roku pobierane są opłaty zgodnie z cennikiem podanym na stronie. Google oferuje jednak darmowe 200$ miesięcznie dla każdego użytkownika, więc warto z takiej okazji skorzystać. Wdrożenie tego rozwiązania na własną stronę to znaczne ułatwienie dla potencjalnego klienta. Jeżeli jeszcze nie masz Map Google na swojej stronie, musisz niezwłocznie je zaimplementować!
Mapy Google to duża dawka informacji o poszukiwanej lokalizacji. Znajdują się tam takie elementy jak:
Umieszczenie Mapy Google na stronie dostarcza wymiernych korzyści dla każdej ze stron. Jeśli chcesz zwiększyć ruch w swoim stacjonarnym biznesie, Mapy Google to idealne narzędzie, które dostarczy potencjalnemu klientowi wszelkie dane, pomocne aby dotrzeć do Twojego przedsiębiorstwa. Dodatkowo stworzenie wizytówki w Google Moja Firma to również zwiększenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania. Mapy Google to obecnie jedna z najszybszych metod do wyszukiwania lokalnych przedsiębiorstw w okolicy. Oto kilka korzyści, które płyną z posiadania Mapy Google na swojej stronie:
Wzmocnienie lokalnego SEO – posiadając lokalne biuro lub sklep, optymalizacja strony pod kątem organicznych wyników wyszukiwania to jeden ze sposobów pozyskiwania ruchu. Umieszczanie Mapy Google na stronie przekłada się na to, że domena pojawia się na frazy typu “pizzeria w pobliżu” lub “dentysta (miasto)”.
Opinie o firmie – przedsiębiorstwo dodane do Google Moja Firma posiada opcję oceniania i recenzowania realizowanych usług. Mapy Google dodane na stronie w lewym górnym rogu udostępniają informacje o ilości opinii oraz o średniej ocen. Użytkownicy przed skorzystaniem z danego miejsca często sprawdzają opinie o firmie. Warto więc zadbać o to, aby potencjalny klient mógł to zrobić w prosty sposób. W innym wypadku istnieje zagrożenie, że się rozmyśli lub skorzysta z usług konkurencji.
Ułatw klientowi dostęp do Twojej firmy – wdrożona Mapa Google na stronie pozwala za jednym kliknięciem, ustawić trasę dojazdu do Twojego przedsiębiorstwa. Podczas pracy nad stroną, warto optymalizować każdy element, wpływający na wzrost konwersji. Małe czynniki mają duży wpływ na osiągniecie zakładanego sukcesu przez przedsiębiorstwo.
Dłużej utrzymasz użytkownika na stronie – analiza Mapy Google pod kątem sprawdzenia trasy dojazdu czy miejsc parkingowych, sprawi, że użytkownik więcej czasu spędzi na stronie internetowej. Google nigdy nie potwierdził oficjalnie, że ten element ma wpływ na widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, jednak mocno dba o odczucia użytkownika, na które wpływa wdrożenie mapy od Google.
Wdrożenie Mapy Google na stronie można wykonać za pomocą dwóch różnych metod:
Iframe – najprostsza metoda, posiadająca słabe możliwości optymalizacji oraz negatywnie wpływająca na wydajność strony pod kątem prędkości ładowania. W Iframe pomijamy całą procedurę tworzenia konta w platformie Google Maps. Odpadają takie aspekty jak generowanie klucza API oraz podpinanie karty kredytowej do rozliczenia. Wdrożenie rozwiązania za pomocą Iframe nie posiada zaawansowanych funkcji. Wygląda to tak samo jak w Google Maps. Dla większości stron jest to rozwiązanie wystarczające, spełniające swoje założenia.
Google Maps Api – trudniejsza metoda w porównaniu do Iframe, jednak posiada wiele zalet, jest łatwiejsza w optymalizacji, a dodatkowo nie obciąża strony pod kątem wydajności. W tym przypadku Google wymaga od nas stworzenie konta na platformie, podpięcia płatności oraz wygenerowania klucza API. Otrzymujemy od Google 200$ za darmo co miesiąc na wyświetlanie mapy. Wystarczy to na około 28 000 wyświetleń w miesiącu, a powyżej tego limitu będzie trzeba dodatkowo zapłacić. Wdrożenie tego rozwiązania jest bardziej czasochłonne, niż w przypadku Iframe.
Klucz API to unikalny identyfikator, zbudowany z ciągu znaków. Powstał on na potrzeby użytkowania i rozliczeń związanych z projektem. Klucz Api do Google Maps wygenerujemy w Google Maps Platform. Tworzymy konto rozliczeniowe, w którym podajemy dane rozliczeniowe wraz z ustawieniem formy płatności. Po założeniu konta w panelu wyszukujemy “Dane logowania”. Znajduje się tam Maps Api KEY, data utworzenia konta oraz ciąg 39 znaków, który kopiujemy. Jest on niezbędny do umieszczenia mapy Google na stronie. Na stronie Google Maps Platform w Przeglądzie znajdują się najważniejsze informacje, wraz z wykorzystaną kwotą. Przy wykorzystywaniu klucza API rekomendujemy monitorowanie tych informacji.
Cennik korzystania z Map Google dostępny jest na stronie Developers Google. Dla dynamicznych map cennik kształtuje się następująco:
Umieszczenie Map Google przez Iframe jest bardzo proste, jednak warto zastanowić się nad wymiernymi korzyściami wynikającymi z zastosowania API. Pozyskujemy dodatkowe informacje o ilości wyświetlanych map o różnym przedziale czasowym. Pozwala to zaplanować akcje marketingowe oraz wszelkie działania biznesowe. Korzystanie z API umożliwia modyfikowanie mapy za pomocą kolorów, animowanie mapy w określony sposób oraz generowanie trasy w taki sposób, aby uniknąć budynków konkurencyjnych biznesów.
Pierwszym krokiem, jaki należy zrobić, jest wygenerowanie kodu z lokalizacją Twojej firmy. Aby tego dokonać, wchodzimy w przeglądarce na stronę Google Maps, a następnie wyszukujemy adres przedsiębiorstwa. Po lewej stronie znajdzie się przycisk “Udostępnij”, w który klikamy, a następnie wybieramy “Umieszczanie Mapy” i kopiujemy kod HTML.
Źródło: Pobieranie danych do lokalizacji w Google Maps
W tym miejscu Google Maps udostępnia możliwość dostosowania rozmiaru mapy, która może być:
Kolejnym krokiem jest wdrożenie kodu HTML na stronę internetową. Sposób jego umieszczenia uzależniony jest od systemu zarządzania treścią (CMS).
W przypadku, gdy strona nie posiada najpopularniejszych rozwiązań systemu zarządzania treścią, wdrożenie kodu możliwe jest za pomocą edycji pliku HTML. Szukamy pliku z podstroną, na którą planujemy wdrożyć mapę. Dla strony głównej będzie to plik – index.html. Wklejamy kod w miejscu, w jakim zaplanowaliśmy mapę, zapisujemy i wdrażamy dane na serwer.
Wordpress to platforma do tworzenia stron internetowych, z której korzysta wiele sklepów internetowych oraz firm usługowych. Wdrożenie w nim Map Google jest bardzo proste, wystarczy podążać za następującymi krokami.
Widok Map Google na stronie internetowej
Z uwagi na popularność, umieszczanie Mapy Google na stronie może zostać wykonane za pomocą wtyczek. Na rynku dostępnych jest kilkanaście różnych pluginów, pomagających wdrożyć ten element na stronę. Najpopularniejszą wtyczką w panelu WordPress jest WP Google Maps. Wdrożenie narzędzia od Google następuje za pomocą shortcode, zamiast kodu HTML.
Pracę nad wtyczką rozpoczynamy od Mapy > Ustawienia, wybieramy Maps Engine > Google Maps. Aby skorzystać z rozwiązania, musimy pozyskać klucz API do Map Google. Dostępne jest również darmowe rozwiązanie Open Layers. Wdrożenie API wykonujemy w Mapy > Advanced Settings w polu Google Maps API KEY (required), wklejamy pozyskany 39 cyfrowy klucz. Następnie przechodzimy do Mapy > Mapy, edytujemy istniejącą mapę. W darmowej wersji wtyczki dostępna jest jedynie jedna mapa. W górnej części strony znajduje się krótki kod (shortcode), który wdrażamy na podstronę, gdzie powinna znajdować się mapa Google.
Wtyczka udostępnia możliwość wybrania szerokości, wysokości oraz powiększenia mapy. Dzięki temu rozwiązaniu w pełni dostosujemy mapę do swoich potrzeb. Po wdrożeniu kodu na stronę, wszelkie parametry można zmieniać w dowolnym momencie.
W dalszej części, za pomocą adresu lub pozycji GPS, wdrażamy dane lokalizacyjne wybranego miejsca. Trzeba pamiętać o zapisywaniu każdej zmiany, która została wdrożona. W innym wypadku zmiany nie zostaną zaktualizowane.
Na rynku dostępnych jest wiele różnych systemów zarządzania treścią np. Shoper, Prestashop, Idosell, Magento lub Shopify. Większość z nich posiada dedykowane rozwiązania za pomocą modułów i wtyczek, które w prosty sposób pozwalają wdrożyć mapę. Jednak umieszczenie map Google na stronie za pomocą kodu HTML jest możliwe w każdym z nich. W takim przypadku pobieramy plik z podstroną, na którą planujemy wdrożyć mapę, a następnie w odpowiednim miejscu wklejamy kod. Zapisujemy plik i wrzucamy go ponownie na serwer hostingowy.
Umieszczenie Mapy Google na stronie jest bardzo proste i nie zajmuje wiele czasu. Jest to jeden z elementów, który powinien znaleźć się na stronie internetowej firmy, ponieważ nie tylko znacząco ułatwia dojazd do budynku firmy, ale również zbiera w jednym miejscu wszelkie potrzebne informacje, których może potrzebować potencjalny klient. Ponadto, większa ilość interakcji z wizytówką przedsiębiorstwa w Google Moja firma wpływa na jego widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że generowanie lokalnych sygnałów to jeden z elementów marketingowych, o które należy zadbać.