Canva Studio / pexels.com
Copywriting to coraz popularniejszy zawód, który przyciąga również zawodowych pisarzy czy dziennikarzy. Skuteczny copywriter jest w stanie przygotować rozbudowane, ciekawe i zgodne z zasadami SEO teksty na stronę internetową różnego typu w taki sposób, aby zainteresować czytelnika i pomóc w przeprowadzeniu optymalizacji witryny. Jak więc napisać dobry tekst pod SEO? W jaki sposób copywriter powinien się do tego przygotować?
Bardzo popularnymi frazami w wyszukiwarce, które interesują często początkujących copywriterów są „copywriting podstawy” i „copywriting jak pisać”. Wielu zdolnych, młodych i początkujących twórców chce spróbować swoich sił w tworzeniu treści wspomagających skuteczną optymalizację. Żeby jednak zacząć, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
To najważniejsza z nich. Nie ma już tekstów tworzonych typowo pod optymalizację. Jeszcze kilka lat temu na porządku dziennym były treści niskiej jakości, wyładowane po brzegi słowami kluczowymi. Dziś odchodzi się już od takiego trendu, a tzw. precle zastępowane są przez treści wysokiej jakości, które są zgodne zarówno z zasadami optymalizacji, jak i tzw. user experience (czyli mają wartość dodatnią dla czytelnika).
Zacznijmy jednak od tego, że copywriter przygotowujący się do napisania treści SEO musi poznać założenia, na których oparta ma zostać dana treść. Klient zamawiający określony tekst ma nadzieję, że nie tylko będzie on miał wartość dodaną dla czytelnika, ale pomoże też zwiększyć statystyki odwiedzin danej witryny. Copywriter ma więc obowiązek sprawdzenia jakie frazy kluczowe ma umieścić, jak długi powinien być jego tekst (w liczbie znaków ze spacjami), ile akapitów i nagłówków w nim umieścić, a także jakie powinno być optymalne zagęszczenie fraz.
Kolejnym krokiem, który nobilituje przygotowanie odpowiedniego tekstu SEO jest dostosowanie go do zasada UX. W zależności od tego jaką treść tworzy copywriter (czy to tekst blogowy, opis kategorii czy np. produktu) powinien skonsultować się z pozycjonerem i klientem w sprawie elementów wartych podkreślenia (np. użyteczności danego produktu albo usługi, jej zalet w określonych warunkach), jednocześnie robiąc to w sposób przyjazny dla czytelnika.
Tu wchodzimy w podstawy tzw. copywriting research. Twórca tekstu nie może bazować na ogólnikach, przygotowując ekspercką treść o wartości dodatniej dla użytkownika określonej strony internetowej. Najlepiej więc, jeżeli copywriter specjalizuje się w określonej tematyce – stąd niektórzy twórcy piszą tylko teksty motoryzacyjne, a inni związane np. z domem i ogrodem. Odpowiednie zaznajomienie się z tematem i wykonanie researchu jest kluczową kwestią w stworzeniu udanego tekstu pod SEO.
Przygotowanie treści na stronę internetową to nie tylko odpowiedni dobór słów, wstawienie określonych fraz kluczowych, formatowanie przyjazne dla czytelnika (np. z wypunktowaniem czy pogrubieniem najważniejszych części tekstu), ale też merytoryka. Z tego względu twórca tekstu musi przejść przez „copywriting research”.
Research w copywritingu to przede wszystkim odszukanie odpowiednich źródeł. Ich dobór zależy od tego, jaką treść tworzymy. Jeżeli jest to opis produktu czy kategorii, wystarczą dane techniczne producenta, ogólne informacje od właściciela sklepu czy odszukanie dodatkowych informacji np. na innych witrynach w sieci. W przypadku, gdy tekst ma charakter ekspercki, warto sięgnąć po literaturę (szczególnie ważne w bardzo zawiłych tematach związanych np. z medycyną), hasła encyklopedyczne, opinie ekspertów czy fachowe czasopisma.
Do źródeł internetowych i pisanych możemy również dodać opinie na temat danych produktów, audycje radiowe, wideo oraz nasze odczucia i doświadczenie (jeżeli z danym produktem czy usługa mieliśmy do czynienia). To wszystko składa się na kompletny „copywriting research”.
Zdobycie odpowiednich źródeł to jednak pierwsza część wyzwania. Druga stanowi wykorzystanie ich treści. Należy przeanalizować materiały i wybrać z nich te elementy, które pomogą w przygotowaniu interesujących i przekładających się na prosprzedażowy wydźwięk treści. Warto ominąć więc szczegóły techniczne (jeżeli klient wyraźnie nie zaznaczy, że są istotnym elementem danej tematyki), statystyki czy trudne do objaśnienia kwestie.
Na research należy też poświęcić trochę czasu. Samo napisanie tekstu na podstawie dostępnych źródeł nie zajmuje już wiele, ale – przy trudniejszych tematach blogowych – wyszukanie źródeł może pochłonąć nawet kilka godzin pracy. Dobry copywriter powinien być na to gotowy!
Przede wszystkim pamiętajmy, że całkowicie zabronione jest kopiowanie treści ze źródeł. To negatywnie wpływa na parametry pozycjonowania, a przy tym – w przypadku plagiatu, a nie cytatu – jest zabronione prawnie i stanowi kradzież. Źródła nie powinny też zmienić odbioru tekstu. Copywriter zwykle nie tworzy encyklopedycznej definicji czy pracy naukowej, a np. treści na bloga. Wskazane jest więc używanie swobodnego języka, zrozumiałego dla odbiorców, którzy nie będą musieli bardzo go sobie tłumaczyć.
Zwróćmy też uwagę na fakt, że copywriter musi rozumieć to o czym pisze. Nie warto stosować słów, definicji czy pojęć, które mogą znaczyć coś zupełnie innego. Jeżeli nie jesteśmy pewni naszej treści, warto poprosić o konsultację klienta, który jest ekspertem w danej dziedzinie i może pomóc w zrozumieniu pewnych kwestii.
Ostatnią kwestią przy przygotowywaniu wysokiej jakości tekstów pod optymalizacje jest stworzenie ich w taki sposób, aby czytelnik chciał z nich korzystać.
Przede wszystkim to podstawowa kwestia, jaką dziś zajmuje się copywriting. Jak pisać, aby czytelnik chciał w ogóle wejść w link z tekstem? Na początku konieczne jest stworzenie odpowiedniego tytułu, z jednej strony zawierającego słowa kluczowe, ale z drugiej zachęcającego czytelnika. Najlepsze tytuły posiadają tzw. parametry CTA, czyli wskazujące na korzyści z kliknięcia w tekst, z pytajnikami w treści. Jeżeli czytelnik szuka np. rozwiązania problemu z nawozem do trawy, to tytuł „W jaki sposób nawieźć trawnik, aby efekt był oszałamiający? Podpowiadamy” z pewnością będzie dla niego interesujący.
Nie możemy zapomnieć też o zajawce, która z jednej strony zdradza pewną część danego tekstu, a z drugiej jest jego streszczeniem i formą zachęty dla czytelnika, aby zobaczył całą treść. Trzymając się tematyki trawnika, zajawka do takiego tekstu może brzmieć „Odpowiednie nawożenie trawnika może dać oszałamiające efekty. Kiedy należy go dokarmiać i jakich produktów używać, aby ten wzbudzał zachwyt? Zobacz nasze podpowiedzi”. W ten sposób potencjalny czytelnik (czyli użytkownik strony internetowej) wie już, że treść będzie stanowiła dla niego wartość dodatnią i wejdzie w określony link.
Samo wejście czytelnika na daną witrynę to jedno. Teraz należy go przekonać, aby pozostał na dłużej. Poza samą treścią, teksty przyjazne dla korzystających powinny mieć jeszcze:
Poza powyższymi kwestiami zwróć uwagę także na to, aby forma tekstu była wciągająca, całość okraszona zrozumiałym słownictwem i terminologią dostosowaną dla określonej grupy odbiorców. Copywriter, który szykuje się do tworzenia tekstów SEO musi skontaktować się ze swoim zleceniodawcą, aby ten przedstawił mu założenia do kogo adresowany będzie tekst. Jeżeli grupa odbiorców to ludzie starsi, musi unikać np. nowoczesnych kolokwializmów. W przypadku młodszych, można stosować w tekście większy luz.
Tekst musi pasować również do pozostałych treści na stronie. Warto zapoznać się z umieszczonymi tam wcześniej treściami czy opisami produktów i kategorii. Dopasowanie treści jest o tyle ważne, że w innym przypadku tekst może wyglądać wyjątkowo nienaturalnie.
Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com
Istnieje kilka kwestii, które sprawiają, że tekst copywritera jest nieprawidłowy i niedostosowany do SEO. Jakie są najczęstsze kwestie, które wpływają na źle przygotowaną treść copywriterską?
Podsumowując można stwierdzić z całą pewnością, że copywriting to ciekawa praca, dająca duże możliwości rozwoju. Jeżeli tekst ma zostać przygotowany zgodnie ze sztuką, należy podejść do niego kompleksowo już na etapie przygotowania oraz w trakcie realizacji. Odpowiednie zapoznanie się z tematem, zdobycie materiałów czy późniejsza korekta wpływa zarówno na SEO tekstu, jak i jego wartości dla użytkowników korzystających z danej strony. Pamiętajmy, że to wszystko przekłada się później na konwersję!