Mikael Blomkvist / pexels.com
Słynne powiedzenie mówi: “Reklama dźwignią handlu”. Niezależnie od tego, czy mówimy o tradycyjnych formach reklamy, czy internetowych, zasada jest dokładnie ta sama i wspólny cel – sprzedaż. Jednak w jaki sposób zachęcić odbiorcę internetowego do kliknięcia? Dowiedz się, jakie znaczenie dla pozycjonowania stron e-commerce ma reklama PPC.
Wielu odbiorców myli ze sobą te dwa pojęcia, choć oznaczają one zupełnie odrębne elementy. SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces mający na celu poprawienie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Są to więc długoterminowe strategie koncentrujące się nie tylko na ilości ruchu w witrynie, ale przede wszystkim jej wysokiej jakości pod kątem wrażeń użytkowników. Mamy więc do czynienia jednocześnie z optymalizacją strony oraz jej pozycjonowaniem.
SEM, czyli Search Engine Marketing, jest zaś pojęciem znacznie szerszym. Chociaż zawiera w sobie elementy SEO, to skierowany jest przede wszystkim na jak największy ruch w obrębie działań reklamowych. Jednym z elementów SEM jest właśnie płatna reklama typu PPC.
Pay Per Click to metoda rozliczeniowa reklamy internetowej, w której płatność jest dokonywana przez reklamodawcę w momencie kliknięcia w link bądź baner. Wyświetlenie jej jest niewystarczające. Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, aby odbiorcy mogli je odróżnić od organicznych (darmowych) wyników.
Możesz więc zauważyć, że te trzy elementy – SEO, SEM oraz PPC – to podstawy marketingu internetowego, nie tylko dla witryn typu e-commerce. Najlepsze efekty można więc osiągnąć, sięgając do pełnej strategii, nie zawsze jednak trzeba wybierać SEM w całości. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujemy oraz celu, który chcemy osiągnąć.
Kampanie PPC przynoszą natychmiastowe efekty, w zasadzie od pierwszych dni rozpoczęcia działań. Ich efektywność zależy jednak od celu np. sprzedaży, połączenia, wygenerowania leadów. SEO z kolei skupia się na pozycjonowaniu w bezpłatnych wynikach i sprowadza się do poprawienia popularności, wizerunku, autorytetu czy user experience.
Planując wykorzystanie płatnej reklamy w swoich działaniach, pierwszym i najważniejszym krokiem jest poznanie swojego klienta. Kto będzie potencjalnie zainteresowany Twoją ofertą? Pod względem kogo projektujesz reklamę? Musisz więc wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:
To najprostszy format reklamy, który składa się z nagłówka, adresu URL i kilku wierszy opisu. W tym przypadku najważniejsze jest CTA, call to action, czyli wezwanie do działania.
Jest to model reklamy składający się z reklam tekstowych/ graficznych/ wideo, które zachęcają do przejścia do strony docelowej i konwersji. Reklama ta jest wyjątkowo atrakcyjna wizualnie i pozwala na wyświetlanie bardzo spersonalizowanych treści. Jest to tańsza opcja w przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów (radio, telewizja), prezentowana w postaci baneru.
Źródło: fauxels / pexels.com
Jak nazwa wskazuje, są to reklamy ściśle powiązane z intencjami zakupowymi użytkowników. Wyświetlają one obraz produktu z ceną, oceną, nazwą, specyfikacją, sklepem. W przeciwieństwie do reklam tekstowych są ciekawsze wizualnie.
Jak widzisz, reklama PPC sprawdzi się w najlepszym stopniu w kontekście reklamowania nadchodzących wydarzeń oraz nowości, kiedy chcesz trafić do ściśle określonej grupy odbiorców, ale nie chcesz inwestować czasu w pozycjonowanie organiczne. W kontekście reklam płatnych od razu widzisz, co się sprawdza, a co jeszcze wymaga poprawy. Niezależnie od tego czy wybierzesz pełne SEM, SEO, czy PPC, musisz pamiętać, że treść nadal musi cechować się wysoką jakością. Jest to najważniejszy czynnik rankingowy dla Google.