Dźwignia marketingu internetowego – reklama PPC. Część 1

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Dźwignia marketingu internetowego – reklama PPC. Część 1

Mikael Blomkvist / pexels.com

Słynne powiedzenie mówi: “Reklama dźwignią handlu”. Niezależnie od tego, czy mówimy o tradycyjnych formach reklamy, czy internetowych, zasada jest dokładnie ta sama i wspólny cel – sprzedaż. Jednak w jaki sposób zachęcić odbiorcę internetowego do kliknięcia? Dowiedz się, jakie znaczenie dla pozycjonowania stron e-commerce ma reklama PPC.

SEO vs. SEM

Wielu odbiorców myli ze sobą te dwa pojęcia, choć oznaczają one zupełnie odrębne elementy. SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces mający na celu poprawienie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Są to więc długoterminowe strategie koncentrujące się nie tylko na ilości ruchu w witrynie, ale przede wszystkim jej wysokiej jakości pod kątem wrażeń użytkowników. Mamy więc do czynienia jednocześnie z optymalizacją strony oraz jej pozycjonowaniem.

SEM, czyli Search Engine Marketing, jest zaś pojęciem znacznie szerszym. Chociaż zawiera w sobie elementy SEO, to skierowany jest przede wszystkim na jak największy ruch w obrębie działań reklamowych. Jednym z elementów SEM jest właśnie płatna reklama typu PPC.

PPC – o co chodzi?

Pay Per Click to metoda rozliczeniowa reklamy internetowej, w której płatność jest dokonywana przez reklamodawcę w momencie kliknięcia w link bądź baner. Wyświetlenie jej jest niewystarczające. Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, aby odbiorcy mogli je odróżnić od organicznych (darmowych) wyników.

Możesz więc zauważyć, że te trzy elementy – SEO, SEM oraz PPC – to podstawy marketingu internetowego, nie tylko dla witryn typu e-commerce. Najlepsze efekty można więc osiągnąć, sięgając do pełnej strategii, nie zawsze jednak trzeba wybierać SEM w całości. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujemy oraz celu, który chcemy osiągnąć.

Kampanie PPC przynoszą natychmiastowe efekty, w zasadzie od pierwszych dni rozpoczęcia działań. Ich efektywność zależy jednak od celu np. sprzedaży, połączenia, wygenerowania leadów. SEO z kolei skupia się na pozycjonowaniu w bezpłatnych wynikach i sprowadza się do poprawienia popularności, wizerunku, autorytetu czy user experience.

Myśl jak odbiorca

Planując wykorzystanie płatnej reklamy w swoich działaniach, pierwszym i najważniejszym krokiem jest poznanie swojego klienta. Kto będzie potencjalnie zainteresowany Twoją ofertą? Pod względem kogo projektujesz reklamę? Musisz więc wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • język,
  • zainteresowania,
  • problemy,
  • potrzeby,
  • intencje,
  • wykształcenie/ praca,
  • rodzaj urządzenia (mobilne/ desktopowe).

Rodzaje reklam Pay Per Click

Reklamy tekstowe

To najprostszy format reklamy, który składa się z nagłówka, adresu URL i kilku wierszy opisu. W tym przypadku najważniejsze jest CTA, call to action, czyli wezwanie do działania.

Reklamy displayowe

Jest to model reklamy składający się z reklam tekstowych/ graficznych/ wideo, które zachęcają do przejścia do strony docelowej i konwersji. Reklama ta jest wyjątkowo atrakcyjna wizualnie i pozwala na wyświetlanie bardzo spersonalizowanych treści. Jest to tańsza opcja w przeciwieństwie do tradycyjnych kanałów (radio, telewizja), prezentowana w postaci baneru.

Źródło: fauxels / pexels.com

Reklamy produktowe

Jak nazwa wskazuje, są to reklamy ściśle powiązane z intencjami zakupowymi użytkowników. Wyświetlają one obraz produktu z ceną, oceną, nazwą, specyfikacją, sklepem. W przeciwieństwie do reklam tekstowych są ciekawsze wizualnie.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • CTR (Click-through rate) – współczynnik używany w marketingu internetowym na określenie wyników kampanii w postaci procentowego określenia liczby kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń.
  • RTB (Real Time Bidding) – reklama opierająca się na działaniach w czasie rzeczywistym. Polega na tym, że odbiorca uczestniczy w akcji, a system licytuje powierzchnię, którą widzi.
  • CPC (Cost Per Click) – współczynnik efektywności reklamy określany za pomocą stosunku kosztów emisji danej reklamy do liczby kliknięć. Łączny koszt kliknięć dzielimy więc na ich liczbę, aby otrzymać wysokość pojedynczego kliknięcia.
  • CPV (Cost Per View) – w tym przypadku mowa o stosunku kosztów kampanii do liczby obejrzeń reklamy przez odbiorców. Ten model wykorzystuje np. YouTube dla kampanii rozliczanych za pełne wyświetlenie, bez jego pominięcia.
  • CPL (Cost Per Lead) – opłata jest naliczana w momencie, kiedy użytkownik pozostawi swoje dane osobowe.
  • Konwersja – jest to określone i zaplanowane działanie nastawione na odbiorcę, na którego skierowana jest kampania reklamowa, a które uznaje się za spełnione w momencie interakcji, np. dokonania zakupu, wypełnienia formularza, zapisania się do newslettera, rejestracji konta.

Podsumowanie

Jak widzisz, reklama PPC sprawdzi się w najlepszym stopniu w kontekście reklamowania nadchodzących wydarzeń oraz nowości, kiedy chcesz trafić do ściśle określonej grupy odbiorców, ale nie chcesz inwestować czasu w pozycjonowanie organiczne. W kontekście reklam płatnych od razu widzisz, co się sprawdza, a co jeszcze wymaga poprawy. Niezależnie od tego czy wybierzesz pełne SEM, SEO, czy PPC, musisz pamiętać, że treść nadal musi cechować się wysoką jakością. Jest to najważniejszy czynnik rankingowy dla Google.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*