Czym jest newsletter i jakie narzędzia można do niego wykorzystać?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Czym jest newsletter i jakie narzędzia można do niego wykorzystać?

Christina Morillo/pexels.com

W marketingu ważne jest nie tylko przyciągnięcie uwagi klienta na chwilę, ale utrzymanie z nim długiej i pozytywnej relacji, która sprawi, że będzie do Ciebie wracał. Sposobów na utrzymanie takiej relacji jest kilka, a jeden z nich to wysyłanie newsletterów.

Zaletą tego narzędzia jest możliwość całkowitego dostosowania treści do Twoich potrzeb, a także spersonalizowania ich pod konkretnego klienta lub grupę docelową. Co więcej, cały proces można zautomatyzować i nie jest to drogie. Newslettery mają więc ogromny potencjał, ale często są ignorowane przez przedsiębiorców. Dlatego opowiemy o tym, czym są, dlaczego warto z nich korzystać i z pomocą jakich narzędzi możesz zrobić to efektywnie.

Newsletter – co to jest i co może zawierać?

Najprościej mówiąc, newslettery to regularnie wysyłane do klientów wiadomości mailowe, zawierające nowości dotyczące działalności firmy, branży, bloga, treści poradnikowe, inspiracje i in. Zasada działania jest prosta. Gdy użytkownicy odwiedzają witrynę, pozostawiają w bazie danych swój adres e – mail – mogą to zrobić, zakładając konto, dokonując zakupu czy wypełniając przeznaczony do tego formularz. Firma wykorzystuje zdobyte adresy i inne dane, by tworzyć dla użytkowników ciekawe i przydatne treści, a następnie rozsyłać je drogą elektroniczną. Ważne jest jednak, by klient wcześnie wyraził zgodę na otrzymywanie takich wiadomości. W przeciwnym razie mogą one zostać potraktowane jak spam.

O czym możesz pisać w newsletterze?

W Internecie można znaleźć newslettery na prawie każdy temat: wędkarstwo, kino, podróże, sport, marketing, biznes itp. Wszystko zależy od tego, w jakiej branży działasz i o czym chcesz informować odbiorców. Aby Twoje maile nie trafiały do spamu i miały wysoki współczynnik klikalności, muszą faktycznie zainteresować Twoich klientów. Przydatne treści mogą dotyczyć na przykład:

  • aktualnych akcji promocyjnych i konkursów;
  • inspiracji i praktycznych porad;
  • trendów i aktualności branżowych;
  • ważnych wydarzeń;
  • osiągnięć firmy;
  • zmian w funkcjonowaniu biura lub sklepu;
  • nowych wpisów na blogu lub treści na innych kanałach i in.

W newsletterze możesz zamieszczać także linki do darmowych treści takich jak ebooki czy webinary, kody rabatowe, życzenia okazjonalne, elementy interaktywne, zachęcające klientów do konkretnego działania. Oprócz tego, co napiszesz w newsletterze, ważne jest także, jak to zrobisz.

Czego potrzebujesz, by stworzyć efektywny newsletter?

Nie wystarczy, że wymyślisz ciekawe i przydatne treści, dodasz kilka grafik i CTA. Tworzenie jakościowych newsletterów, które faktycznie przynoszą rezultaty w postaci większego ruchu na stronie czy wzrostu konwersji, to trochę bardziej skomplikowana sprawa. Na szczęście jesteś we właściwym miejscu – ten blog SEO wskaże Ci poniżej 7 kwestii, na które musisz zwrócić szczególną uwagę!

1. Grupa docelowa

Pamiętaj, że piszesz do klientów, którzy mają określone preferencje i oczekiwania. Stwórz więc ich portrety, by maksymalnie dostosować wysyłanie treści do ich potrzeb i zainteresowań. Jeśli newslettery będą nieciekawe i nieprzydatne, to Twoi subskrybenci z nich zrezygnują, a w najgorszym wypadku stracisz ich na rzecz konkurencji, która bardziej im odpowiada.

2. Tytuł

Aby Twój newsletter spełnił swoje zadanie, musi zostać przez odbiorcę otwarty i przeczytany. Niestety, bardzo wielu klientów wyrzuca takie wiadomości do kosza bez zaglądania do środka. Tutaj kluczem do sukcesu jest zrozumiały i chwytliwy temat maila – zadbaj o to, by intrygował, zachęcał do kliknięcia i zawierał dobre CTA. W ten sposób zwiększysz prawdopodobieństwo, że klient zechce w ogóle zajrzeć do Twojej wiadomości. Pamiętaj też, że tytuł nie może wyglądać jak spam czy wiadomość generowana automatycznie – to nie budzi zaufania odbiorców.

3. Objętość

Ważne jest, aby newsletter nie był zbyt długi i przepełniony informacjami. Chodzi o to, by odbiorca szybko i wygodnie znalazł to, czego potrzebuje, a nie czytał kilkanaście minut monotonne ściany tekstu. Złym pomysłem jest także przeładowywanie wiadomości elementami wizualnymi i interaktywnymi. Może się zdarzyć tak, że newsletter będzie ładował się zbyt długo albo otworzy się z błędami, lub wcale. To do razu zapewni mu miejsce w koszu.

4. Aspekt wizualny

Grafiki, gify czy wideo muszą być dobrej jakości, pasować do tematyki i tworzyć spójną całość z ogólnym wyglądem newslettera – fontami, kolorystyką, strukturą itp. Zbyt duża ilość elementów wizualnych może być dla odbiorcy przytłaczająca, a przy tym tworzy chaos i nie wygląda profesjonalnie. Pamiętaj również, że treści graficzne nie mają odwracać uwagi od tekstów, tylko je uzupełniać i podkreślać.

5. Responsywność i optymalizacja techniczna

Po pierwsze, musisz wiedzieć, że urządzenia mobilne z roku na roku zyskują coraz większą popularność wśród użytkowników Internetu. To znaczy, że Twoi odbiorcy w zdecydowanej większości przeglądają treści w sieci na swoich smartfonach i tabletach. Dlatego newsletter musi wyświetlać się prawidłowo i czytelnie w wersji mobilnej.

Po drugie, zanim wyślesz maile do klientów, upewnij się, że wszystkie elementy działają poprawnie. Sprawdź linki, przyciski, grafiki, wideo i inne. Prześledź również, czy hiperłącza prowadzą do właściwych stron. Nawet najmniejszy błąd może sprawić, że odbiorca nie wykona pożądanej akcji.

6. Elementy perswazji – CTA i personalizacja

W miarę możliwości zwracaj się do klienta po imieniu i twórz dla niego treści oparte o jego indywidualne działania i wybory w Twojej witrynie. Pisz językiem korzyści, który zachęci odbiorców do czytania, ale też przekona ich do skorzystania z oferty czy odwiedzenia Twojej strony. Motywuj użytkowników czytelnymi CTA w tekstach, na grafikach czy w formie przycisków.

7. Regularność

Zbyt częste wysyłanie newsletterów w końcu zirytuje odbiorców i zmusi ich do rezygnacji z subskrypcji. Dlatego wybierz, z jaką częstotliwością będą rozsyłane maile i trzymaj się konkretnego terminu.

Po co wysyłać newslettery?

Newsletter służy przede wszystkim informowaniu odbiorców o ważnych dla nich kwestiach – wydarzeniach, promocjach, kursach, ofertach, zmianach w funkcjonowaniu firmy itp. Jednak na tym nie kończy się jego rola.


Źródło:Christina Morillo/pexels.com

Regularna wysyłka maili ma na celu budowanie trwałej więzi z klientem, zdobywanie jego zaufania i lojalności. Pomaga w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy, np. poprzez newsy o jej charytatywnej działalności czy wspieraniu środowiska, a także utrwalaniu go w świadomości odbiorców. Nawet jeśli klient nie przeczyta newslettera w całości, to nazwa marki, jej logo i charakterystyczne kolory zapiszą się w jego pamięci i być może w przyszłości sięgnie po jej produkty lub usługi.

Możliwości personalizacji wysyłanych komunikatów i ubrania ich w atrakcyjny design również sprzyjają pozytywnemu odbiorowi marki w oczach użytkowników. Co więcej, takie podejście pozwala silniej i skuteczniej oddziaływać na klientów i zachęcać ich do określonych działań. Te oczywiście bezpośrednio przekładają się na większą sprzedaż, większy ruch na stronie i większe zyski. Niepozorne i niedocenione wysyłanie newsletterów przynosi więc korzyści na kilku płaszczyznach działalności firmy.

Zalety newslettera

E – mail to atrakcyjny i wygodny kanał komunikacji, który sprawdzi się zarówno dla obecnych, jak i potencjalnych klientów każdej firmy. Dużą zaletą narzędzia jest jego dostępność – zdecydowana większość aktywnych użytkowników Internetu ma przynajmniej jeden adres mailowy, z którego regularnie korzysta. To znaczy, że tym kanałem możesz dotrzeć do praktycznie każdego.

Co więcej, wysyłanie newsletterów to rozwiązanie na każdą kieszeń. Przy niewielkich nakładach finansowych możesz otrzymać naprawdę zadowalające wyniki i zwiększyć swoje zyski. Jest to więc zdecydowanie jedno z najtańszych i najbardziej opłacalnych działań marketingowych.

Warto jeszcze zauważyć, że monitorowanie skuteczności strategii mailingowej jest bardzo proste. Każde narzędzie do newsletterów automatycznie zbiera takie dane i przedstawia je w formie wygodnych raportów, z których możesz wyciągać wnioski i poprawiać swoje komunikaty mailowe.

Stwórz swój newsletter – przydatne narzędzia

Jak wysyłać newsletter szybko, sprawnie i, co najważniejsze, z dużym zasięgiem? Niezbędne są do tego specjalne narzędzia, które ułatwiają cały proces i pozwalają zautomatyzować niektóre jego etapy. Platformy do e – mail marketingu, w tym również newsletterów, mają wbudowany wygodny edytor oraz funkcje analityczne. Dają przy tym, możliwości, których nie zapewnia zwykła skrzynka pocztowa. Na rynku dostępnych jest wiele darmowych i płatnych narzędzi do tworzenia i wysyłania newsletterów. Przyjrzyjmy się kilku najbardziej znanym.

3 najpopularniejsze narzędzia do newsletterów

Mailchimp

Jedna z największych na świecie usług automatyzacji masowej wysyłki e – mail. Posiada wygodny edytor i narzędzia analityczne w modelu „przeciągnij i puść”, który nie wymaga specjalnej wiedzy i jest bardzo intuicyjny. Integracje usługi obejmują najpopularniejsze platformy, np.: Salesforce, Shopify, WooCommerce, Tilda, WordPress i setki innych.

Oprócz wysyłania newsletterów daje możliwość ustawienia reklam na Facebooku i Instagramie, remarketingu w Google, tworzenia stron docelowych, a także wyszukiwania Lookalike Audience, automatyzacji marketingu, testowania A/B i wiele innych opcji.

Mailchimp oferuje bezpłatny plan na 12 000 e – maili miesięcznie dla 2000 subskrybentów. Większa ilość wymaga wykupienia abonamentu.

GetResponse

Narzędzie oferuje 30 – dniowy okres próbny, podczas którego możesz przetestować wszystkie dostępne opcje. Zalety platformy:

  • konto osobiste dopasowane do Twoich potrzeb;
  • edytor bloków z rozbudowanymi możliwościami i wieloma szablonami;
  • wsparcie techniczne;
  • obliczanie najlepszego czasu na wysyłanie maili;
  • ustawienie automatycznego wysyłania wiadomości.

Trzeba jednak dodać, że funkcje nie zawsze są dostępne i zrozumiałe dla użytkownika ze względu na złożony interfejs.

MailerLite

MailerLite to zestaw narzędzi do e – mail marketingu z całodobową pomocą techniczną. Oferuje:

  • analitykę maili z mapą cieplną;
  • możliwość dokonania płatnej subskrypcji i sprzedaży produktów cyfrowych poprzez integrację ze Stripe;
  • kreator wiadomości z wbudowanym edytorem zdjęć;
  • automatyzację i personalizację wysyłki;
  • wiele integracji z platformami CRM, eCommerce, a także platformami społecznościowymi;
  • testy A/B.

Usługa jest darmowa do 12 000 maili miesięcznie i dla 1000 subskrybentów, więc idealnie sprawdzi się w przypadku małych firm, które nie potrzebują więcej. Oprócz tego narzędzie jest bardzo przyjemne w obsłudze.

Newsletter to narzędzie, które nadaje się dla małych i dużych firm, sklepów internetowych, organizacji non – profit i blogerów. Daje niemal nieograniczone możliwości w wyborze treści i formy, nie wymaga specjalnej wiedzy i dużych nakładów finansowych. Dobry newsletter to szansa na umocnienie więzi z aktualnymi odbiorcami i przyciągnięcie nowych, dlatego nie zastanawiaj się dłużej i wypróbuj go w swojej strategii marketingowej.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*