Jakie są koszty przy zakupie mieszkania?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Jakie są koszty przy zakupie mieszkania?

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Zakup mieszkania generuje liczne koszty: opłaty związane z kredytem hipotecznym, podatki naliczane od wartości lokalu czy taksę pobieraną przez notariusza. Sprawdź, na jakie koszty się przygotować, gdy planujesz zakup mieszkania z rynku pierwotnego (od dewelopera) lub wtórnego (z drugiej ręki).

Koszty związane z kredytem hipotecznym

Oprocentowanie kredytu hipotecznego, które wpływa na wysokość odsetek od kapitału (kwoty pożyczonej od banku) i całkowitą kwotę do spłaty, jest jednym z wielu obciążeń dla kredytobiorców. Pamiętaj, że oprocentowanie zmienne wiąże się z ryzykiem wzrostu raty kredytu w okresie spłaty!

Ponadto bank ma prawo do naliczenia prowizji, czyli jednorazowej opłaty z tytułu udzielenia kredytu, która wynosi kilka procent od pożyczonej kwoty. Jeśli Twój wkład własny wynosi mniej niż 20% wartości nieruchomości, poniesiesz także koszt ubezpieczenia niskiego wkładu własnego. Wszyscy kredytobiorcy opłacają również ubezpieczenie pomostowe. Obowiązuje ono w okresie oczekiwania na wpis hipoteki do księgi wieczystej, czyli przez kilka miesięcy.

Koszty związane z zakupem mieszkania z rynku pierwotnego i wtórnego

Jeżeli kupisz mieszkanie z rynku pierwotnego, zapłacisz podatek VAT, który należy doliczyć do ceny netto nieruchomości. Suma kwoty netto i podatku VAT stanowi kwotę brutto, którą deweloper powinien podać w ofercie. Co ważne, podatek VAT wynosi 8% w przypadku mieszkań o powierzchni od 25 m2 do 150 m2 i 23% w przypadku mikroapartamentów oraz większych mieszkań. Wyższa stawka obowiązuje również przy zakupie miejsca postojowego czy komórki lokatorskiej.

Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który wynosi 2% od wartości mieszkania, nalicza się od transakcji dotyczącej lokalu z rynku wtórnego. W obu przypadkach opłacisz także podatek od nieruchomości, którego wysokość ustala organ gminy.

Pamiętaj również o odbiorze technicznym – kosztuje co najmniej kilkaset złotych. Pozwala wyłapać wszelkie niedoróbki, które powinien naprawić deweloper, zanim przekaże Ci klucze. Odbiór techniczny jest wskazany także w przypadku zakupu mieszkania z rynku wtórnego. Ekspert oceni, czy aktualny właściciel nieruchomości nie minął się z prawdą, gdy opisywał kluczowe parametry lokalu.

Koszt zawarcia umowy kupna-sprzedaży mieszkania w formie aktu notarialnego

Notariusz pobiera taksę notarialną, której wysokość jest uzależniona od wartości nieruchomości. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej właściciel mieszkania o wartości od 60 000 zł do 1 000 000 zł zapłaci nie więcej niż 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł. Notariusz pobierze również opłatę za odpis aktu notarialnego (od kilku do kilkunastu złotych za 1 stronę) i opłaty sądowe (np. za wpis prawa własności i hipoteki do księgi wieczystej nieruchomości).

Dodatkowe koszty związane z zakupem mieszkania

Jednym z warunków zaciągnięcia kredytu hipotecznego jest ubezpieczenie mieszkania i ustanowienie cesji. To oznacza, że bank jest uprawniony do otrzymania świadczenia z tytułu szkody      powstałej w nieruchomości, czyli np. zniszczenia lokalu wskutek pożaru.

Ubezpieczenie mieszkania pod kredyt obejmuje ochronę murów i elementów stałych na wypadek zdarzeń losowych, np. pożaru, uderzenia pioruna czy zalania przez osoby trzecie. Ten zakres, warto rozszerzyć o m.in. ubezpieczenie ruchomości domowych na wypadek różnych zdarzeń losowych, w tym kradzieży z włamaniem, OC w życiu prywatnym.

Warto zwrócić uwagę na Assistance domowy, który jest częścią pakietu ubezpieczenia mieszkaniowego. LINK4 zapewnia m.in. w przypadku zdarzeń losowych interwencje fachowców (np. hydraulika, elektryka, ślusarza), naprawę sprzętu AGD i RTV, a także transport domowników do hotelu i opłacenie noclegów po wystąpieniu szkody, która uniemożliwia pobyt w mieszkaniu. Zakres ochrony obejmuje również wizyty lekarskie i pielęgniarskie po nieszczęśliwym wypadku oraz zorganizowanie opieki nad zwierzętami domowymi w czasie hospitalizacji domowników.

Dzięki Kalkulatorowi LINK4 stworzysz własny pakiet ubezpieczeń i obliczysz składkę. Konsultanci dostępni pod numerem 22 444 44 23 odpowiedzą na Twoje pytania o zakres ochrony i pomogą kupić ubezpieczenie mieszkania (https://www.link4.pl/ubezpieczenie-domu-i-mieszkania). W tym celu możesz również spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach oraz OWU DOM są dostępne na stronie https://dokumenty.link4.pl.

Materiał powstał we współpracy z LINK4.

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*