Znaczenie UX w procesie pozycjonowania

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Znaczenie UX w procesie pozycjonowania

Monoar Rahman/pexels.com

Skomplikowany proces pozycjonowania sprowadza się do kilku etapów, które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić pozycjonowaną stronę aż na sam szczyt wyników w Google. Jednym z kilku procesów niezbędnych w SEO jest zadbanie o techniczną stronę portalu, w tym o jej UX, czyli User Experience. Zachowanie internautów na danym portalu ma ogromny wpływ na jej ranking i stanowi fundament czynności związanych z SEO. Nie bez powodu większość agencji SEO rozpoczyna swoją pracę, a konkretniej pozycjonowanie od wprowadzenia pewnych ulepszeń w zakresie UX, tuż po przeprowadzeniu audytu.

Wpływ UX na pozycjonowanie

Skrót UX określa doświadczenia użytkownika płynące z obcowania z wybraną stroną internetową, aplikacją lub programem, a sam zakres User Experience jest bardzo szeroki. Są jednak pewne wytyczne, które zawsze należy spełnić, niezależnie od branży czy popularności danego portalu.

UX w bardzo dużym stopniu wpływa na wynik i pozycję naszej strony w Google, lecz stanowi także fundament kolejnych działań pozycjonera. Podstawową zaletą prawidłowo zaplanowanego User Experience jest spełnienie wszelkich oczekiwań wybranych internautów, które wynika z połączenia szybkości działania strony z jej atrakcyjnością oraz łatwością nawigacji. W ten sposób skutecznie zmniejsza się bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń, zwiększa się jednocześnie zaangażowanie odwiedzających, które widać po wydłużeniu czasu przebywania na stronie oraz generowanej liczbie odsłon na sesję. A wszystko to ma bezpośredni wpływ na wynik wedle algorytmu Google.

Warto zawsze, niezależnie od branży, zadbać o jak najłatwiejszy dostęp do treści, spełnienie wszelkich oczekiwań w kwestii jakości plików graficznych, a także o prawidłową nawigację, która nie będzie wywoływała żadnych problemów w danej grupie docelowej i wiekowej. Istotne są nawet takie szczegóły jak wielkość i krój czcionki, paginacja oraz liczba akapitów czy ewentualne wypunktowania w już istniejących artykułach.

Planowanie UX – co brać pod uwagę?

Doświadczenie użytkownika to wypadkowa atrakcyjności wybranej strony www oraz jej użyteczności i pozytywnych wrażeń nawet po jej opuszczeniu. Każda branża w tych kwestiach rządzi się zupełnie różnymi prawami, dlatego pozycjoner realizując pozycjonowanie musi wziąć pod uwagę konkretną specyfikę danego przedsiębiorstwa, sklepu lub prywatnego bloga. Portal dedykowany dla nastolatków musi podobać się nastolatkom i młodym osobom, z kolei strona dedykowana księgowości powinna przypaść do gustu dorosłym użytkownikom internetu, którzy oczekują profesjonalizmu i elegancji. Jak się okazuje, pozycjonowanie to długi i złożony proces, pełen pułapek i przeszkód.

Warto także wziąć pod uwagę obecnego dostawcę usług hostingowych. Powolne ładowanie się strony ma bardzo negatywny wpływ zarówno na wyniki w wyszukiwarce Google, jak i na doświadczenie użytkownika. Zbyt długie oczekiwanie na załadowanie się tekstu bądź zdjęcia jest podstawową przyczyną wyjścia ze strony przez internautę, który w sieci poszukuje konkretnej informacji. Dobrym wyborem okaże się skorzystanie z usługi hostingowej znanej i lubianej firmy i wykupienie wyższego pakietu danych.

Nie można także przesadzać z liczbą słów kluczowych, to jeden z ważniejszych aspektów User Experience. Pozycjonowanie to bardzo skomplikowany proces, który ma łączyć pozytywne wrażenia internautów z wysoką pozycją w wyszukiwarce. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych i nienaturalne brzmienie tekstów może spowodować obniżenie rankingu i podwyższenie współczynnika odrzuceń.

Czy warto samemu pozycjonować stronę WWW?

Wielu właścicieli osobistych blogów, portfolio oraz stron internetowych, które bezpośrednio nie generują przychodu, decyduje się na pozycjonowanie we własnym zakresie. Koszty usług profesjonalnych, zawodowych pozycjonerów mogą dla wielu z nich stanowić zbyt dużą barierę. Wykonanie wielu etapów niezbędnych podczas pozycjonowania pozwala uzyskać stosunkowo dobrą pozycję w wyszukiwarce także własnoręcznie. Wiąże się to jednak z dość długą, mozolną pracą, a także niepewnymi efektami. Bardzo często efekty pozycjonowania są odwrotne do zamierzonych, gdyż algorytmy wyszukiwarek przewidują wiele sankcji i kar dla domen, które chcą dostać się na szczyt wyników wyszukiwania przy użyciu niedozwolonych środków.


Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

Podstawowe założenia pozycjonowania strony internetowej

Pozycjonowanie to szereg czynności SEO, które w ostatecznym efekcie mają doprowadzić wybraną domenę aż na sam szczyt wyników wyszukiwania w wiodącej wyszukiwarce w kraju, w naszym przypadku Google. Celem każdego pozycjonera jest wypozycjonowanie witryny na pierwszą lub drugą stronę listingu wyników wyszukiwania danej frazy kluczowej. Pierwsze dwa miejsca są zajęte zawsze przez linki wykupione, sponsorowane, podczas gdy kolejne pozycje zajmują już witryny naturalne (organiczne). To właśnie na nich skupia się proces pozycjonowania. Co ciekawe, na efekty zazwyczaj trzeba poczekać, gdyż Google nie aktualizuje swoich wyników na bieżąco. Podstawowymi czynnościami wchodzącymi w skład pozycjonowania jest techniczna optymalizacja danej witryny, łącznie z jej kodem źródłowym i UX, optymalizacja treści polegająca na nasyceniu istniejących tekstów frazami kluczowymi bądź napisanie nowych, a także link building. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej.

Zoptymalizuj stronę i wybierz dostawcę usług hostingowych

Pierwszym krokiem niezbędnym do wypozycjonowania strony jest optymalizacja całej witryny pod kątem działań SEO. Robot Google monitoruje między innymi jej prędkość działania czy też braki w dostępie do treści, dlatego doskonałym wyborem będzie skorzystanie z usług znanej firmy hostingowej z dużym zapleczem i popularnością na danym rynku z minimalnym downtime. Co więcej, szybkość działania wpływa także na zachowanie internautów. Powolne ładowanie się zdjęć oraz treści może podwyższyć współczynnik odrzuceń. Należy także jak najbardziej uprościć stronę i dostosować ją do wymogów typowego użytkownika internetu, mając na uwadze jego wygodę w nawigacji. Skomplikowany user interface bywa zupełnie nieintuicyjny.

Nasyć witrynę wybranymi słowami kluczowymi

Fundamentem pozycjonowania jest zawsze wybór odpowiednich słów kluczowych i wprowadzenie ich do istniejącej już treści bądź zredagowanie nowych artykułów. To kluczowy aspekt mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, na który warto poświęcić bardzo dużo czasu. Poznaj swoją grupę docelową i wybierz frazy korzystając z zewnętrznych narzędzi SEO, zwracając uwagę na ich jak najlepsze dopasowanie do treści. Wielu początkujących pozycjonerów wybiera zbyt krótkie i nieprecyzyjne słowa kluczowe, które dobrze nakierowują na stronę, lecz nie zachęcają internauty do pozostania na niej na dłużej. To błąd, który skutecznie zmniejszy pozycję w wyszukiwarce.

Warto wybierać skonkretyzowane słowa kluczowe oraz frazy, które precyzyjnie nawiązują do treści i zatrzymają odwiedzającego na danej witrynie. Dobrze sprawdzają się frazy z długim ogonem, które gwarantują znacznie mniejszą liczbę wejść, lecz o zdecydowanie wyższej jakości. Dla przykładu oblegana fraza “sprzątanie” jest zdecydowanie bardziej ogólnikowa, niż fraza “sprzątanie domów Kraków”, która zapewni lepsze i bardziej przewidywalne wyniki pozycjonowania. Dobrą praktyką jest rozdzielenie słów kluczowych na różne podstrony.

Najtrudniejszym procesem w samodzielnym pozycjonowaniu jest link building, który polega na uzyskaniu linków zwrotnych do naszej strony. Jeszcze do niedawna algorytm Google brał pod uwagę liczbę odnośników, podczas gdy obecnie ocenie podlega ich jakość. Co to oznacza? Że linki do swojej witryny warto umieszczać wyłącznie na portalach o dobrej reputacji, które już są obecne na wysokich wynikach w wybranej wyszukiwarce. Najlepiej sprawdzają się wówczas komentarze, a także artykuły sponsorowane, które mają także tę zaletę, że kierują do wybranej podstrony także organiczny, prawdziwy ruch.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *