Zmagania o autorytet, czyli „kanibalizacja” SEO – rozwiązanie problemu

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Zmagania o autorytet, czyli „kanibalizacja” SEO – rozwiązanie problemu

fauxels/pexels.com

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych prowadzi do utraty wiarygodności strony internetowej w Google i wielu innych dostępnych wyszukiwarkach. Niefortunnie dochodzi do niego nader często i z tego względu określane jest jako jedno z przewodnich zagrożeń, mających wpływ na SEO.

Dziś koncentrujemy wzrok na terminie kanibalizacji i poznajemy jego specyfikę oraz podążające za zjawiskiem zagrożenia, które w szczególności rzutują na pozycjonowaniu stron internetowych o charakterze ecommerce

Kanibalizm cyfrowy?

Kanibalizacja rodzi się w witrynach zbudowanych z większej ilości stron, na których ustawione zostało słowo kluczowe z identycznym zamiarem. Na Twoje strony wpływa to niczym przysłowiowa: płachta na byka – dochodzi do bezpośredniego starcia o dominację w wynikach wyszukiwania, które z kolei prowadzi do ogólnego chaosu odnośnie Twojego SEO.

SEO ofiarą wojny

Brzmi to niepokojącą i w istocie powodem do niepokoju jest, ze względu na bezpośredni wpływ na założenia strategii marketingowej. Kanibalizacja prowadzi do powolnego zaprzepaszczenia wszystkich działań związanych z optymalizacją, diametralnie wpływając na pozycjonowanie strony w SERP. Ponadto jest ona powodem nieprawidłowego funkcjonowania wyszukiwarki.


Źródło: ANTONI SHKRABA/pexels.com

Nieczynna konwersja

Z chwilą, gdy jedna ze stron stanie się tą dominującą i niestety nie będzie to tak, która w założeniu ma doprowadzić do korzystnej konwersji, docierający do niej odbiorcy zwyczajnie się od niej odbiją, ekspresowo udając się do innej witryny. Uszkodzony współczynnik konwersji może być katastrofalny w skutkach dla pozycjonowania strony.

Deklasacja strony internetowej

Jak już zauważyliśmy na wstępie, kanibalizacja bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie strony – zamiast pozostać powiązaną z konkretnym słowem kluczowym, dochodzi do starć między Twoimi stronami, które konkurują celem uzyskania pierwszego miejsca w SERP. Kumulacja sił wszystkich stron w jednakowej walce m.in. o optymalne pozycjonowanie witryny, czy też wysoki wynik współczynnika klikalności, doprowadza do deklasacji strony cieszącej się do tej pory najlepszą konwersją. Wyszukiwarka “wpada w konsternację”, a w tym stanie może sprawić, że znacznemu pogorszeniu ulegną, najlepsze względem SEO strony.

Wyszukiwarka, która otrzymuje niewiele różniące się od siebie względem rankingu strony, nie jest kompetentna do podjęcia decyzji, która z nich jest bardziej wartościowa. W efekcie Ty możesz otrzymać stronę, która nie będzie miała dla Ciebie żadnej wartości i tak samo dla innych odbiorców.

Witryna bogata w ilość stron, jednak będących skoncentrowanych na bliźniaczych słowach kluczowych, generuje problem dla innych witryn w postaci trudności w tworzeniu odsyłaczy do stron będących powiązanych z tematem. Natomiast w przypadku samego Link buildingu należy pamiętać, aby nasze najlepsze linki były tymi, które docierać będą do odbiorców innych stron internetowych.

Możemy powiedzieć sobie wprost, zjawisko kanibalizmu praktycznie uniemożliwia wprowadzenie sprawnego link buildingu, innymi słowy gra nie będzie warta świeczki.

Oznaki kanibalizmu SEO

Najszybciej docierającą do nas przesłanką o zaistnieniu problemu, są gorsze statystyki w rankingach, niektórych ze stron. Oprogramowanie automatyzujące pracę z SEO umożliwia weryfikację problemu za pośrednictwem jednego lub dwóch kliknięć myszki.

Są szczęśliwie dostępne metody dla użytkowników, którzy oprogramowania SEO nie posiadają.

Skorzystaj z konsoli wyszukiwania Google

Google Search Console w parę chwil identyfikuje, czy na Twojej stronie wystąpiła kanibalizacja słów kluczowych. Narzędzie pozwala na przeprowadzenie analityki wyszukiwania, następnie ukazuje listę powiązanych z witryną słów kluczowych, jeżeli skrupulatnie je przejrzysz, z pewnością znajdziesz przyczynę problemu lub możesz skorzystać z pomocy specjalistów SEO, którzy Cię w tym wyręczą.

Czy kanibalizm jest uleczalny?

Zjawisko kanibalizacji nie jest czymś, z czym nie moglibyśmy sobie poradzić, sęk w tym, że rozwiązanie problemu jest różne dla klasycznych witryn i tych o charakterze ecommerce – ten typ witryn jest szczególnie narażony na kanibalizację.

Alternatywny URL

Kanibalizacja jest niezwykle uciążliwa dla stron ecommerce – z tym udogodnieniem można normalnie funkcjonować, jednakże istnieje rozwiązanie w postaci kanonicznego adresu URL, które prowadzi do poprawy sytuacji z pozycjonowaniem strony sklepu.

Ustanowienie kanonicznego adresu URL daje wyszukiwarkom możliwość wglądu, które z witryn pasują do danego słowa kluczowego. Pamiętaj jednak, że jest to rozwiązanie awaryjne – mówimy o zapobieganiu przed dalszą kanibalizacją witryny, jednak całkowity transfer uprawnień na inny adres URL, jest kwestią wymagającą bardziej szczegółowego wyjaśnienia.

Słowo kluczowe All in One

Sceptycy mogą wychodzić z założenia, że rozwiązanie wszystkich problemów nie istnieje, ta metoda doskonale łączy treść i jeszcze lepiej przeciwdziała kanibalizacji. Wykorzystaj jedno słowo kluczowe, w którym połączone zostaną wszystkie niezbędne i użyteczne informacje w ramach jednej witryny z oryginalną treścią. Rozwiązanie jest szczególnie komfortowe w przypadku strony internetowej, która posiada np. kilka podstron posiadających identyczne lub bardzo zbliżone słowa kluczowe.

Stworzenie strony stanowiącej swoiste centrum wszystkich istotnych informacji, powiązanych ze słowem kluczowym, jest najlepszą formą zabezpieczenia przed kanibalizacją, jednocześnie będącym zgodnym z założeniami Google dążącymi do kompleksowości treści, stanowiących źródło odpowiedzi na pytania wyższego stopnia.

Odbicie w dobrym kierunku

Przekierowanie 301 służy odbijaniu od stron, których treść jest nieaktualna lub jej trafność jest wątpliwa, nadając uprawnienia dla słowa kluczowego topowej stronie znajdującej się w ramach witryny. Przekierowanie 301 to jedna ze sprawdzonych metod przeciwdziałania kanibalizacji. Prowadzi do optymalizacji działania witryny, jednocześnie chroniąc ją przed utratą autorytetu.

Podsumowanie

Kanibalizacja jest zjawiskiem silnie odczuwalnym dla jakości SEO, nie mówiąc o pozycjonowaniu naszej strony internetowej, która narażona jest na efekty zaburzonej konwersji w postaci redukcji jej współczynnika. Problem można rozwiązać, jednak nie jest to proste i warto byłoby rozważyć usługi profesjonalistów. Skontaktuj się z nami, jeżeli chcesz, aby Twoje SEO otrzymało drugie życie! Nasz zespół specjalistów, dogłębnie oczyści twoją witrynę, przywracając nadzieję na lepsze wyniki wyszukiwania dla Twojej działalności.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.