Truskawki to prawdziwy smak lata. Dlaczego warto po nie sięgać?

Truskawki to prawdziwy smak lata. Dlaczego warto po nie sięgać?

Truskawki to jedne z pierwszych letnich owoców, ulubienice dzieci i dorosłych. Kupując i jedząc je, staramy się uzupełnić braki witamin i nasycić się na zapas. Dlaczego warto spożywać truskawki?

Truskawki – skarbnica witamin

Truskawki to niskokaloryczne owoce, bogate w witaminy, pierwiastki śladowe i makroskładniki. 100 gramów świeżych truskawek dostarcza około 30 kcal. Ponad 85% masy truskawki stanowi woda, ale pozostałe 15% to cenne składniki odżywcze, które czynią z niej skuteczne narzędzie w profilaktyce i walce z wieloma schorzeniami. Ponadto znajdujący się w truskawkach błonnik normalizuje pracę układu pokarmowego.

W 100 g truskawek znajdziesz aż 60 mg witaminy C. Jej silne właściwości przeciwutleniające czynią z truskawki sprzymierzeńca w leczeniu procesów zapalnych, na przykład stawów i nosogardzieli. Witamina C jest także niezbędna dla wzmocnienia odporności i normalizacji pracy układu krążenia.

Witaminy z grupy B, w które obfitują truskawki, są niezbędne do produkcji wystarczającej ilości energii, wytwarzania czerwonych krwinek, a także prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Witaminy z grupy B uczestniczą też w wytwarzaniu tak zwanych hormonów szczęścia.

Witamina E, której na 100 g truskawek przypada 0,8 mg, spowalnia procesy starzenia, usprawnia pracę serca i zwiększa siłę mięśni.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie maksim-shutov-IXOjM_g-XBQ-unsplash-1024x683.jpg
Fot. Maksim Shutov/Unsplash

Źródło minerałów

Truskawki bogate są też w sód, magnez i potas – mikroelementy niezbędne do prawidłowej pracy układu krążenia, nerwów i mięśni. Wymienione sole mineralne pomagają też utrzymać optymalną równowagę wodną i kwasowo-zasadową organizmu.

Zawarty w truskawkach fosfor warunkuje prawidłową pracę serca i jest niezbędny do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego. Ponadto fosfor, jak i występujący w owocach bor, uczestniczą w tworzeniu i wspomagają umacnianie tkanki kostnej.

Ze względu na wysoką zawartość żelaza truskawki wspomagają procesy krwiotwórcze, zapobiegając anemii.

Truskawki to również źródło cynku, który uczestniczy w tworzeniu tkanki kostnej, wspomaga gojenie się ran i zwiększa wchłanianie witamin A i C.

Owoce zawierają sporo wapnia, który pełni ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi, wpływa na kurczliwość mięśni, przewodnictwo bodźców nerwowych oraz dba o stan zębów i kości. Obecne w truskawkach cukry proste nie obciążają pracy trzustki, w związku z czym po owoce mogą sięgać nawet osoby chorujące na lekką i umiarkowaną cukrzycę.

W truskawkach występuje też niemało kwasów organicznych. Za sprawą zawartego w nich kwasu salicylowego lekko wzmagają potliwość, ułatwiając obniżenie gorączki, a także rozrzedzają krew. 

Z kolei kwas szczawiowy czyni z nich doskonałe źródło energii. Kwasy organiczne razem z polisacharydami normalizują skład mikroflory przewodu pokarmowego i łagodzą objawy dysbakteriozy. Stężenie kwasów organicznych w truskawkach zależy od stopnia ich dojrzałości: im dojrzalsze, tym mniejsza zawartość kwasów organicznych.

Truskawki – jak wybierać?

Jeśli chcesz czerpać jak najwięcej korzyści z jedzenia truskawek, musisz przestrzegać określonych zasad przy ich zakupie. Po pierwsze, owoce kupuj tylko w sezonie. Po drugie, wybieraj dojrzałe, suche i nienaruszone owoce razem z szypułkami (nota bene, świeże szypułki są jadalne i nie mniej wartościowe niż owoce). Po trzecie, nie daj się skusić dużym egzemplarzom. Duże mogą być tylko pierwsze truskawki. W miarę ich dojrzewania powinny być coraz drobniejsze.

Zdjęcie główne: picfoods/Pixabay

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *