Sezon na maliny w pełni. Dlaczego warto je spożywać?

Sezon na maliny w pełni. Dlaczego warto je spożywać?

Maliny – małe, słodkie owoce, strzeżone przez kolczaste krzewy. Ich głęboki kolor i wyśmienity smak są w stanie zmienić każdy zwykły posiłek czy deser w wyjątkowy i elegancki. A dodatkowo każda malina jest absolutną bombą witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika.

Wielka siła w małym ciałku. O zaletach spożywania malin

Pełnia lata to nie tylko gorące, długie dni i ciepłe noce, ale także niezliczona ilość cudownych, soczystych i pachnących owoców. Moim najukochańszym smakiem sierpnia od zawsze były maliny – wspaniałe, aromatyczne bomby witamin w małym wydaniu. Chociaż nie są może tak popularne, jak inne owoce – takie jak truskawki czy borówki amerykańskie – kiedy przyjrzeć się, jak bardzo maliny mogą wpłynąć na zdrowie naszego organizmu, trudno się powstrzymać przed kupnem całego kartonu. Maliny to bowiem małe, ale potężne owoce, które naprawdę potrafią zdziałać cuda dla naszego ciała. Ale co dokładnie skrywa w sobie ten mały słodki smakołyk?

Korzyści zdrowotne

Maliny na swojej niewielkiej przestrzeni mają upakowaną nieskończenie dużą ilość składników odżywczych. Dostarczają nam m.in. potas, niezbędny do pracy serca. Dodatkowo udowodniono także, że obniżają ciśnienie krwi. Z kolei zawarte w nich kwasy tłuszczowe omega-3 mogą pomóc w zapobieganiu udarom i chorobom serca. Kolejną życiodajną substancją jest mangan, który przydaje się dla zdrowych kości i skóry oraz pomaga regulować poziom cukru we krwi.

Zapobieganie chorobom

Maliny są bogate w przeciwutleniacze, które mogą chronić komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki – niestabilne atomy, które uszkadzają komórki, gdy próbują się ustabilizować. Uszkodzenia, które powodują, mogą odgrywać rolę w procesie starzenia, zapaleniu stawów, nowotworach, chorobach serca, chorobie Alzheimera i wielu innych schorzeniach. Przeciwutleniacze stabilizują wolne rodniki, czyniąc je nieszkodliwymi. Świeże maliny są jednym z najlepszych źródeł przeciwutleniaczy w diecie.

Zdrowa skóra

Maliny zawierają również witaminę C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu, białka, które stanowi 75% naszej skóry. Wraz z wiekiem jego ilość się zmniejsza, powoduje to zmarszczki i wiotczenie skóry. Maliny są naładowane witaminą C, która może również pomóc w zapobieganiu i naprawianiu uszkodzeń skóry spowodowanych słońcem.

Fantastyczny, zdrowy zamiennik słodyczy

Jest powód, dla którego ludzie mówią, że owoce to słodycze natury – mają dużo cukru w formie fruktozy. Ta jest cukrem pochodzącym z roślin owocowych, dlatego tak ważne jest, aby nie przesadzać z ich spożywaniem. Tu jednak odpowiedzią są maliny, ponieważ w porównaniu do innych owoców, wciąż mają dość niską zawartość cukru, bo tylko 5 gramów (w porównaniu do jabłka, które ma około 19 gramów). Z powodzeniem i z wielką przyjemnością można użyć malin do jogurtu lub sałatki, w smoothie, w muffinach, a nawet samodzielnie jako szybką orzeźwiającą przekąskę.

Maliny są bogate w błonnik, witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Mogą chronić przed cukrzycą, rakiem, otyłością, zapaleniem stawów i innymi schorzeniami, a nawet zapewniać działanie przeciwstarzeniowe. Dodatkowo są pyszne i niskokaloryczne, więc łatwo dodać je do swojej diety.

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *