Przesiadujesz długo przed komputerem? Sprawdź, jak dbać o swój wzrok

Przesiadujesz długo przed komputerem? Sprawdź, jak dbać o swój wzrok

Współczesny rozwój technologii, a także pandemia, która zmusiła wiele osób do przejścia na pracę zdalną, sprawiły, że zbyt dużo czasu spędzamy nad laptopami, tabletami czy smartfonami. Ten problem dotyczy również, niestety, młodzieży. Zapominamy, jaki ogromny wpływ na nasze oczy ma ślęczenie godzinami przed komputerem.

Nawilżać oczy!

Po pierwsze dobrze jest co jakiś czas oderwać wzrok od komputera, telefonu i innych urządzeń, a potem zamrugać kilka razy, aby dobrze nawilżyć soczewkę (światło komputera je wysusza). Na wyjątkowo zmęczone oczy nadadzą się zimne okłady (do kupienia w drogeriach lub do zrobienia metodą domową). Musimy się także liczyć z tym, że krople do oczu przy takiej pracy są rzeczą niezbędną i pamiętać o ich częstym używaniu. Nawilżą i złagodzą podrażnienia.

Ćwiczenia… oczu?

Dobrze jest co np. godzinę lub dwie robić sobie przerwę na ćwiczenia… oczu. Poruszać samymi oczami bez udziału całej głowy lub zamknąć je na minutę czy dwie. Niektórzy okuliści proponują zaawansowane ćwiczenia, np. poruszanie wzrokiem po liniach wyobrażonej ósemki, patrzenie na przybliżany i oddalany ołówek czy po prostu patrzenie przez okno. Dobrą metodą jest także zakrycie na moment oczu dłońmi.

Odpowiednie oświetlenie

W pomieszczeniu, w którym pracujemy, nie może znajdować się za dużo i za mało światła – obie skrajności są szkodliwe dla naszych oczu. Nieprawidłowe oświetlenie może być jedną z przyczyn pogarszającego się wzroku i naszego ogólnego zmęczenia. W nocy komputer nie powinien być jedynym źródłem światła w pomieszczeniu, światło nie powinno się również odbijać od monitora.

Okulary z antyrefleksem

Nie na darmo niektórzy, spędzając długie godziny zawodowo przed komputerem, wyposażają się w okulary, mimo że nie posiadają wady wzroku. Chodzi o szkła antyrefleksyjne, które zmniejszają zmęczenie wzroku, odbijając część szkodliwego promieniowania. Dla osób z wadami widzenia okulary z antyrefleksem są niezbędne.

Fot. Ivan Samkov z Pexels

Dieta

Również jedzenie pomoże nam w utrzymaniu prawidłowego stanu wzroku podczas nadmiernej pracy przy komputerze. Wszystkie produkty zawierające witaminę A, E oraz C, a także cynk, kwasy omega-3 i luteinę powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie. Te mikroelementy odnajdziemy w m.in. jajkach, orzechach, zielonych warzywach czy rybach. Nie zapominajmy również o butelce wody i regularnie nawadniajmy organizm.

Ustawienie monitora

Ustawienie monitora oraz jego parametrów również ma znaczenie. Zaleca się odległość 40–75 cm od ekranu. Monitor powinien być także umieszczony na poziomie oczu. To nie wszystko! Należy zmniejszyć jasność ekranu i zwiększyć kontrast między czernią a bielą, aby uniknąć wytężania wzroku podczas wpatrywania się w monitor.

Zmęczenie

Ogólne zmęczenie organizmu, wyczerpanie, niewyspanie pogłębi nasz stan, dlatego dobrze jest wtedy zrezygnować lub mocno ograniczyć korzystanie z wszelkich ekranów, ponieważ odbije się to negatywnie również na naszych oczach i jakości widzenia. Niestety, czasami forma naszego zatrudnienia uniemożliwia to zadanie.

Konsultacja u okulisty

Do pracy przy komputerze potrzebujemy odpowiednich okularów, które dobierzemy u okulisty. On również przeprowadzi odpowiednie badania, jeżeli skarżymy się na różne dolegliwości oczu. Powtarzające się problemy powinny być dla nas ostrzeżeniem, że albo musimy zrezygnować z przydługich posiedzeń przed komputerem, albo skonsultujmy z lekarzem odpowiednie działania. Możliwe, że nasze dolegliwości wskazują na konkretny zespół chorobowy, co warto sprawdzić.

Zadbaj o swój wzrok!

Oczy są najbardziej wrażliwe na długą pracę przed komputerem, szybko się przemęczają, bolą, czujemy charakterystyczny piasek w oczach. Jakiekolwiek dolegliwości powinny skłonić nas do przemyślenia swoich przyzwyczajeń i zastosowania różnych technik, które wspomogą nasz wzrok.

Fot. Vlada Karpovich/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *