Pracujesz długo przy komputerze? Nie tylko Ciebie dotyczy ten problem!

Pracujesz długo przy komputerze? Nie tylko Ciebie dotyczy ten problem!

Statystyki wskazują, że spędzamy codziennie ponad 6 godzin przed komputerem. W dobie pandemii i pracy w systemie online jesteśmy skazani na technologię. Skutki takiego trybu życia odbijają się na naszym zdrowiu. Wady kręgosłupa, otyłość, apatia i zmęczenie oczu to tylko niektóre z nich. Dowiedz się, jak możesz temu zaradzić! 

Ile razy doskwierało Ci uczucie zmęczonych oczu? Czy masz wpływ na oświetlenie, w jakim pracujesz, rodzaj monitora lub klimatyzację? Te wszystkie elementy wpływają na stan naszych oczu. Czynniki pośrednie, takie jak dym papierosowy czy rodzaj ogrzewania też mają bardzo duże znaczenie. Rzadkie mruganie prowadzi do wysuszenia gałki ocznej, czego skutkiem może być zespół suchego oka.

Zespół suchego oka – czym jest i jak z nim walczyć?

Przeciętny człowiek mruga średnio 15 razy na minutę. Wpatrując się w ekran monitorów, otwierasz i zamykasz oko dużo rzadziej. Skutkuje to niewystarczającym nawilżeniem oka. Zespół suchego oka charakteryzuje się nadwrażliwością na światło, uczuciem zmęczenia, swędzeniem i pieczeniem oczu, bólem i łzawieniem. Dodatkowo źle dobrane okulary mogą pogłębiać problem. Szkła bez antyrefleksów nie przeciwdziałają szkodliwemu wpływowi ekranu na Twoje oczy. Możesz jednak temu zaradzić!

Fot. Karolina Grabowska/Pexels

Sposoby na zmęczone oczy

Jest kilka sposobów na zwalczenie problemu zmęczonych oczu m.in. okulary żelowe, które możesz kupić w aptece. Wypełnione są one glikolem propylenowym i wodą destylowaną. Stymulują krążenie i pozytywnie działają na skórę dookoła oczu. Możesz je stosować w formie schłodzonej lub rozgrzanej. Popularne są okłady z babki lancetowatej, ziela świetlika lub arniki górskiej, które świetnie działają na zaczerwienione oczy. Dobrze sprawdzą się też krople i witaminy, masaż oczu i różne ćwiczenia.

Krople i witaminy

Krople i witaminy doskonale sprawdzą się, jeśli prowadzisz szybki tryb życia. Niewielką fiolkę z preparatem możesz mieć zawsze przy sobie. Sól fizjologiczna powinna stać się Twoim przyjacielem. Już kilka kropel sprawi, że Twoje oczy będą nawilżone. Nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, witamina C, E i D3 oraz minerały takie jak cynk, selen i miedź, pozwolą utrzymać Twoje oczy w dobrej kondycji. Znajdziesz je w produktach mleczarskich, jajach, jarmużu, szpinaku, dyni, rybach, wątrobie i podrobach zwierzęcych. 

Ćwiczenia i masaże oczu

Połóż palec na zewnętrznej części Twojego oka i masuj około 5 minut. Takie ćwiczenie zapobiegnie przekrwieniu oczu.

Kolejnym skutecznym ćwiczeniem jest zamknięcie oka na kilkanaście sekund. Następnie należy je otworzyć i mrugać z dużym natężeniem przez około minutę. Pozwoli to zrelaksować napięte mięśnie. 

Następne ćwiczenie polega na zamknięciu oczu na minutę. Uspokój w tym czasie swój oddech – postaraj się, by był on miarowy i głęboki. Następnie przenoś naprzemiennie wzrok na obiekty, które są bliżej i dalej. Uspokoi to Twoje oczy i da chwilę odpoczynku od ekranu. Przenoszenie wzroku wzmacnia mięśnie.

Okłady i maseczki

Maseczki rozgrzewające dostępne są w aptece bez recepty. Poprawiają ukrwienie i przynoszą długotrwałe ukojenie. Chcesz skorzystać z domowej metody? Zblenduj płatki owsiane, plaster ogórka i dodaj wodę różaną. Mieszankę nałóż na powieki i pozostaw na 15 min. Po tym czasie zmyj maseczkę. Taka dawka witamin zlikwiduje sińce pod oczami. 

Maseczkę białkową wykonasz, łącząc dwa białka jaj z 5 kroplami witaminy E. Zmiksuj białka na pianę, dodaj witaminę i nałóż mieszankę wokół oczu. Pozostaw na 10 minut, a następnie usuń produkt wacikiem. 

Jeśli chodzi o okłady, to najpopularniejszą praktyką jest stosowanie schłodzonego plastra ogórka lub ziemniaka. Połóż je na powiece na około 15 minut. Ogórek usuwa opuchliznę, a ziemniak zapewnia nawilżenie zmęczonym oczom. 

Kolejną propozycją jest maseczka z żelatyny z wysoką zawartością witaminy K, która rozjaśnia skórę. Jak ją przygotować? Pół łyżeczki żelatyny rozpuść w gorącej wodzie. Gdy trochę przestygnie, nałóż ją pod oczy i pozostaw na 30 minut. Po tym czasie przemyj skórę wodą, by usunąć preparat.

Fot. janeb13/Pixabay

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *