Nietolerancja laktozy - czym jest i jak się objawia?

Nietolerancja laktozy - czym jest i jak się objawia?

Na czym polega nietolerancja laktozy? Jak sprawdzić, czy cierpimy na tę przypadłość? Wiadomo, że konieczność przestrzegania takiej diety może być problematyczna, ale jest nieodzowna. Jak walczyć z tą przypadłością? Podpowiadamy.

Czym właściwie jest nietolerancja laktozy?

Jest to jedna z najbardziej popularnych nietolerancji pokarmowych. Bierze się z braku enzymu laktazy w organizmie, który odpowiada za rozkładanie laktozy. Sama laktoza jest cukrem mlecznym, który zawarty jest w mleku owiec, krów i innych ssaków. Laktaza jelitowa pozwala na rozpad laktozy. Najsilniejsza musi być tuż po urodzeniu. W naszym kraju nawet 20% osób dorosłych ma w pewnym zakresie nietolerancję laktozy. 

Jakie mamy rodzaje nietolerancji laktozy?

Podstawowe rodzaje nietolerancji tej substancji to:

  • nietolerancja pierwotna: powodowana jest tym, że wraz z wiekiem zmniejsza się ilość produkowanej laktazy. Następuje ono w okresie młodości – najczęściej w wieku dziecięcym można bez problemu spożywać mleko i przetwory mleczne,
  • nietolerancja wrodzona: bardzo rzadko spotykana, wymusza karmienie dziecka mlekiem modyfikowanym bez laktozy, 
  • nietolerancja wtórna: charakterystyczna dla niej jest jej odwracalność; pojawia się w wyniku zaniku lub spłaszczenia kosmków jelitowych, które występują jako efekt różnego rodzaju chorób.

Objawy po spożyciu laktozy

Do najważniejszych objawów nietolerancji laktozy u osoby dorosłej należą:

  • odbijanie,
  • duże ilości gazów,
  • bóle brzucha,
  • nudności,
  • wymioty,
  • uczucie przelewania się w jamie brzusznej,
  • biegunka i wzdęcia.

Objawy mogą występować w dość dowolnych konfiguracjach i w rozmaitym natężeniu. Niektóre z wymienionych objawów, zwłaszcza biegunka, mogą się pojawić dopiero 30 minut do 2 godzin po spożyciu laktozy.

Szczególnie niebezpieczne mogą być objawy nietolerancji laktozy u niemowląt. Pojawiają się wówczas luźne tzw. stolce fermentacyjne, które kończą się bolesnymi odparzeniami w okolicach odbytu. Dodatkowo szybciej może dojść do odwodnienia i utraty masy ciała. 

Fot. bigfatcat/Pixabay

Sposoby na rozpoznanie nietolerancji laktozy. Jak ją wykryć?

Oczywiście problem, zwłaszcza w przypadku ludzi dorosłych, łatwo jest skojarzyć z występowaniem określonych symptomów po spożyciu pokarmów zawierających laktozę. Ponieważ chodzi jednak o pewność, to używa się następujących sposobów testowania:

  • test tolerancji laktozy (badanie przebiega w ten sposób, że mierzona jest zawartość glukozy we krwi przed podaniem laktozy i tuż po nim),
  • biopsja jelita cienkiego,
  • wodorowy test oddechowy,
  • test genetyczny.

Jaką dietę stosuje się w przypadku nietolerancji laktozy? 

Walka z tą przypadłością polega przede wszystkim na stosowaniu diety eliminacyjnej. Chodzi o to, żeby zmodyfikować swój jadłospis ku takiemu, który nie będzie zawierał produktów posiadających w swoim składzie cukier mleczny. To on jest przedmiotem tego rodzaju nietolerancji pokarmowej. 

Które produkty narażają nas na spożycie laktozy?

Wbrew pozorom nie są to jedynie przetwory mleczne, chociaż one przede wszystkim muszą być poza pewnymi wyjątkami usunięte z diety. Oprócz nich laktozę mogą zawierać:

  • pieczywo,
  • lody i słodycze,
  • płatki zbożowe,
  • margaryna,
  • zupy w proszku,
  • naleśniki,
  • konserwy mięsny,
  • wybrane leki.

Coraz częściej produkty pozbawione cukru mlecznego są wyraźnie oznaczane napisem „nie zawiera laktozy”. Bardzo ułatwia to komponowanie diety osobom, które mają nietolerancję wobec tej substancji.

Czym zastąpić produkty zawierające laktozę w diecie?

Z tym dylematem spotyka się każda osoba, która okazuje się cierpieć na tę przypadłość. W przypadku małych dzieci konieczne jest stosowanie odpowiednio dobranych mieszanek zastępujących mleko, które przepisuje lekarz. Jeśli chodzi o dorosłych, to coraz bardziej poszerza się oferta mleka roślinnego, które jest pozbawione laktozy. Wapń i podstawowe witaminy można uzupełnić poprzez suplementację lub spożycie produktów takich jak rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, zielone warzywa czy owoce i ryby.

Fot. Cats Coming/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *