Maliny – dlaczego warto po nie sięgać?

Maliny – dlaczego warto po nie sięgać?

Maliny są bardzo popularnymi owocami w lecie i smakują wyśmienicie solo, ale również okazują się idealne jako dodatek do smoothie. Warto wykorzystać ciepłe dni, by zrobić z nich zdrowotną nalewkę lub ususzyć liście malin na herbaty i napary. Poznaj niezwykłe właściwości malin.

Maliny właściwości odżywcze

Mimo słodkiego smaku maliny są bardzo niskokaloryczne, dzięki czemu będą odpowiednie dla osób zmagających się z cukrzycą. W 100 g tych soczystych owoców znajdują się jedynie 52 kcal oraz 11,94 g węglowodanów – cukry proste to tylko 4,42 g. Mają za to dużą ilość błonnika pokarmowego – 6,5 g na 100 g owoców.

Maliny właściwości prozdrowotne

Maliny znane są od starożytności ze swoich właściwości zdrowotnych. Warto je poznać i przekonać się do tych pysznych, letnich owoców, które:

  • są idealnym środkiem napotnym oraz zapobiegającym chorobom – zawierają dużą dawkę witaminy C oraz kwasu salicylowego, dzięki czemu wspierają układ odpornościowy;
  • zwiększają odporność i zmniejszają ryzyko powstania kataru lub kaszlu;
  • w przypadku kaszlu rozrzedzają wydzielinę w płucach, ułatwiając odkrztuszanie;
  • działają leczniczo na chore zatoki;
  • zmniejszają ból menstruacyjny;
  • dzięki zawartym w nim ketonom malinowym ułatwiają odchudzanie, przyspieszając metabolizm, obniżają również wagę komórek tłuszczowych;
  • wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn;
  • pomagają w nadciśnieniu oraz innych chorobach układu krążenia.

Natomiast substancje zawarte w czarnych malinach mogą łagodzić raka przełyku oraz guzów w jamie ustnej; kwas ferulowy i beta-sitosterol hamują namnażanie się komórek nowotworowych.

Fot. Pixabay

Maliny w ciąży

Maliny przez lata były zakazanymi owocami dla kobiet ciężarnych. Jest to często powielany mit, ponieważ lekarze nie potwierdzają, że są one niekorzystne dla pań spodziewających się dziecka. Wskazują nawet, że liście malin są odpowiednie w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego. To odpowiednie owoce przy biegunce oraz problemach z sercem. Pomagają one w przypadku niestrawności lub częstych wzdęć i zaparć. Przy stanie błogosławionym na pewno staną się doskonałym remedium na poranne mdłości. Maliny mają cierpki smak, więc nie pogłębiają problemu porannej zgagi u ciężarnych. Co ciekawe, liście malin stosuje się w profilaktyce poronienia, a nawet mogą ułatwiać poród. Działają przeciwskurczowo i uspokajająco. Herbaty i napary z malin wspomagają prawidłowe funkcjonowanie mięśnia macicy, co jest kluczowe podczas porodu. Taki napój z dodatkiem liści mięty zalecany jest do spożycia na kilka tygodni przed planowanym porodem. Maliny przeciwdziałają też anemii, ponieważ są pełne żelaza. Wspomagają odporność dzięki wysokiej zawartości witaminy C.

Co można zrobić z malin?

Najlepsze są świeże maliny, jednak te kupisz tylko latem. Na zimę warto zrobić domowy syrop malinowy niskosłodzony, odpowiedni do wody i herbat. Witamina C ginie w 100 stopniach Celsjusza, dlatego syropu z malin dodajemy jedynie do ostudzonych napojów. Maliny to zdrowa przekąska między posiłkami, np. jako prozdrowotne smoothie z innymi owocami mrożonymi. Z suszonych liści malin wykonasz także napar – liście zalej wodą w temperaturze 80 stopni Celsjusza i dodaj mieszankę innych ziół. Herbata z liści rozgrzeje Cię w chłodne wieczory i pomoże przy przeziębieniu.

Fot. Pixabay

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *