Jak zadbać o dobry sen? Oto najlepsze pozycje do spania

Jak zadbać o dobry sen? Oto najlepsze pozycje do spania

Sen pełni niezwykle ważną rolę w codziennym funkcjonowaniu organizmu. Jak ułożyć się w łóżku, aby rano poczuć się w pełni wypoczętym i gotowym do działania? Które pozycje będą sprzyjać higienie snu?

Sen: zadbaj o właściwe warunki 

Nie od dziś wiadomo, że sen jest ważną częścią naszego codziennego rytuału. Jednym potrzeba go więcej, innym mniej, co nie zmienia faktu, że każdy z nas go potrzebuje. Naukowcy określają, iż przeciętny człowiek powinien spać około 6–8 godzin na dobę. Nie powinno się przekraczać tej wartości, gdyż zbyt długi sen również nie jest korzystny dla ludzkiego organizmu.

Co wpływa na dobry sen?

Aby w czasie snu organizm odpowiednio się zregenerował i przygotował do nowego wysiłku muszą zostać spełnione pewne warunki. Każdy z nas choć raz w życiu doświadczył wrażenia, że po przebudzeniu czuł się bardziej zmęczony niż przed położeniem się spać. Skąd takie wrażenie? Otóż najczęściej odpowiedzialne są za to nieodpowiednie warunki do snu:

  • zła pozycja – nieodpowiednie ułożenie się na łóżku może doprowadzić do powstania przykrych dolegliwości bólowych, które potrafią utrzymywać się dłużej niż dobę;
  • nieodpowiednia temperatura pomieszczenia – spanie w pomieszczeniu o zbyt wysokiej temperaturze sprawia, że budzimy się nie tylko spoceni, ale również zmęczeni; najlepsza temperatura do snu waha się między 19 a 21 stopni Celsjusza;
  • zbyt obfita kolacja – przed snem nie powinno się spożywać zbyt obfitego posiłku; lekką kolację najlepiej zjeść 1,5–2 godzin przed pójściem do łóżka.
Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Pozycja do spania: od niej zależy, czy twój sen będzie zdrowy

Mówiąc o śnie, największą wagę przykłada się do otoczki mu towarzyszącej. Zwraca się uwagę na dobór właściwego materaca, który będzie dobrze podtrzymywał kręgosłup, na odpowiednią temperaturę pomieszczenia, pościel wykonaną z przewiewnych, naturalnych materiałów itd. Mało kto wspomina jednak o bardzo ważnym czynniku, jaki decyduje o jakości snu, a mianowicie o pozycji, w jakiej układamy się w jego trakcie.

W jakich pozycjach śpimy?

Generalnie wyróżniamy trzy pozycje do snu: na plecach, na brzuchu i na boku. Każdy człowiek ma swoją ulubioną, w której się najlepiej czuje, co nie zmienia faktu, że niekoniecznie musi być ona zdrowa. Jakie są zalety i wady każdej z nich?

  • na brzuchu – to jedna z ulubionych pozycji do spania; wiele osób jest przekonanych o jej zbawiennym wpływie na kręgosłup – w końcu nie leżąc na plecach, nie możemy go obciążać! Nic bardziej mylnego. Pozycja na brzuchu nie jest zdrowa dla naszych lędźwi, które podczas niej są bardzo mocno ściśnięte. Źle układa się w niej również kark – wymaga ona mocnego odwiedzenia go w jedną lub drugą stronę, co może skutkować porannymi bólami. Pozycja na brzuchu wymusza także mocniejsze dociśnięcie głowy do poduszki lub materaca, co może skutkować bólem ucha lub głowy;
  • na plecach – według opinii medyków jest to najbardziej naturalna i najzdrowsza pozycja do spania. Dzięki niej odciąża się kręgosłup oraz kark. Ułatwia to rozluźnienie całego ciała, gdyż z łatwością możemy wyprostować kończyny, a głowa spoczywa luźno. Nie dochodzi też do szkodliwego ucisku narządów wewnętrznych. Jednak pozycja na plecach nie sprawdzi się w każdym przypadku. Nie mogą na nią pozwolić sobie osoby cierpiące na bezdech senny, gdyż leżąc na plecach skraca się oddech i może dojść nawet do niedotlenienia organizmu;
  • na prawym bądź lewym boku – to chyba najczęściej wybierana pozycja do snu; w takim ułożeniu nie dochodzi do nadmiernego uciskania narządów wewnętrznych, a jeśli posiadamy odpowiednio twardy materac, wówczas odpoczywa również kręgosłup. Taka pozycja może okazać się także korzystna, gdy cierpimy na bóle pleców. Należy jednak wtedy pamiętać, że aby uzyskać naturalny kształt kręgosłupa podczas snu, trzeba między kolanami umieścić sobie poduszkę lub koc, co spotęguje uczucie ulgi. 

Pozycja na lewym boku polecana jest zwłaszcza kobietom w ciąży – dzięki temu zmniejsza się ucisk na żyły i narządy wewnętrzne, a jeśli dodatkowo korzysta się ze specjalnej poduszki, wówczas łagodzone są także często towarzyszące temu okresowi bóle pleców. 

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *