Dlaczego warto jeść pestki dyni? Przekonaj się!

Dlaczego warto jeść pestki dyni? Przekonaj się!

Pestki dyni to łatwo dostępny produkt, który wzmacnia organizm i jest w stanie pomóc w wielu dolegliwościach. Grunt to konsumować je z umiarem i uwzględnieniem przeciwwskazań.

Pestki dyni – wartości odżywcze

Wartości odżywcze w 100 g pestek dyni to:

  • wartość energetyczna – 559 kcal,
  • białko – 30.23 g,
  • tłuszcz – 49.05 g,
  • węglowodany – 10.71 g,
  • błonnik – 6.0 g,
  • cholina – 63 mg,
  • niacyna – 4.987 mg,
  • witamina E – 2.18 mg,
  • witamina C – 1.9 mg,
  • witamina B5 – 0,75,
  • fosfor – 1233 mg,
  • potas – 809 mg,
  • magnez – 592 mg,
  • wapń – 46 mg,
  • żelazo – 8.82 mg.

Pestki dyni są skarbnicą witamin i minerałów. W ich skład wchodzą witaminy (z grupy B, A, C, K, D, E), minerały (wapń, selen, potas, żelazo, cynk, magnez, miedź, mangan, fosfor), aminokwasy (kwas glutaminowy, linolenowy, arginina) i kwasy tłuszczowe.

Fot. Pexels

Pestki dyni – właściwości lecznicze

Po pestki dyni sięgają wegetarianie i weganie, gdyż są dobrym źródłem tłuszczów w codziennej diecie. Najbardziej wartościowe są nasiona niepoddane obróbce termicznej, tym niemniej warto je namoczyć, by zwiększyć biodostępność zawartych w nich składników odżywczych.

Pestki dyni na układ rozrodczy

Pestki dyni zawierają 32–52% tłuszczów, z których wytwarzany jest olej bogaty w cynk – składnik niezbędny dla zdrowia i piękna Twojej skóry, włosów i paznokci, a także prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Cynk wspiera też układ rozrodczy kobiet i mężczyzn, normalizuje wydzielanie hormonów płciowych, a także jest stosowany w profilaktyce nowotworu prostaty i szyjki macicy. Połączenie fosforu i cynku zwiększa ruchliwość plemników i jakość komórek jajowych.

Pestki dyni na nerwy i zdrowe serce

Pestki dyni wywierają też dobroczynny wpływ na pracę układu krwionośnego, poprawiają jakość krwi, pomagają oczyszczać tętnice ze złogów, wzmacniają mięsień sercowy, normalizują poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, a także obniżają poziom cukru we krwi.

Substancje zawarte w pestkach dyni stabilizują funkcjonowanie układu nerwowego, poprawiają pamięć i szybkość zapamiętywania informacji.

Pestki dyni na układ pokarmowy

Pestki dyni wywierają też pozytywny wpływ na pracę układu pokarmowego. Są wskazane przy mdłościach towarzyszących chorobie lokomocyjnej, w tym chorobie morskiej, i zatruciu ciążowym. Zaleca się też regularne spożywanie pestek dyni przy przewlekłych zaparciach.

Codzienne spożywanie garści surowych pestek dyni chroni organizm przed szkodliwymi pasożytami, a także pomaga usunąć te, które zdążyły się już zadomowić w układzie pokarmowym. Dzieje się to za sprawą wysokiej zawartości kukurbitacyny, która poraża układ nerwowy pasożytów, wywołując ich śmierć. Zalecana dawka na odrobaczenie to 100 g pestek dyni zjadanych codziennie rano na czczo przez 3–5 dni.

Pestki dyni – przeciwwskazania

Osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego, zwłaszcza w okresach zaostrzeń, którym towarzyszy nadkwasota, a także niedrożność jelit, powinny bezwzględnie unikać pestek dyni. Przeciwwskazaniem do ich spożywania jest też indywidualna nietolerancja dyni i pochodzących z niej produktów.

Ze względu na dużą zawartość tłuszczów spożywanie pestek dyni w nadmiernych ilościach może przyczynić się do wzrostu masy ciała.

Zdjęcie główne: Vural Yavaş/Pixabay

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *