Diety oczyszczające – prawdy i mity

Diety oczyszczające – prawdy i mity

Wiosna jest czasem, gdy wiele osób decyduje się na rozpoczęcie diety oczyszczającej. Warto jednak zabrać się za nią w taki sposób, żeby sobie pomóc, nie zaś zaszkodzić. Niestety, wokół tego rodzaju prozdrowotnego ograniczania jadłospisu narosło wiele nieporozumień. Co warto wiedzieć, czego unikać? Podpowiadamy.

Jaki cel ma dieta oczyszczająca?

Wiosna jest dobrym czasem na oczyszczanie organizmu i przestrzeganie diety, która to umożliwi. Przede wszystkim chodzi o pozbycie się toksyn, które nagromadziły się w organizmie przez czas zimy. Na ich dostanie się do organizmu miały wpływ złe wybory co do diety (tłuste potrawy, słodycze), ale także używki i przyjmowane leki. W wyniku oczyszczania organizmu powinniśmy zyskać dużą witalność, przestać być sennymi i ociężałymi. 

Co nie jest celem diety oczyszczającej?

Przede wszystkim trzeba przestać ulegać medialnym doniesieniom, że dieta oczyszczająca ma na celu zrzucenie zbędnych kilogramów w ekstremalnie krótkim czasie. Przykład licznych gwiazd show-biznesu niekoniecznie jest godny naśladowania i nie powinno się nim sugerować. Do czego może doprowadzić długotrwała głodówka? Przede wszystkim możemy sobie uszkodzić wątrobę. 

Czy dieta oczyszczająca nadaje się dla każdego?

Zdecydowana większość osób może przystąpić do takiego ograniczenia własnego jadłospisu, ale istnieją od tego wyjątki. Bez problemu detoks mogą stosować osoby zdrowe, które później chcą przejść na zdrowszy tryb życia. Taka dieta może być jednak ryzykowna dla osób chorych na cukrzycę, nerki, choroby układu pokarmowego. Nie jest ona też przeznaczona dla dzieci, kobiet w ciąży i seniorów. 

Fot. Toni Cuenca/Pexels

Popularne diety oczyszczające. Z czym związane jest ich przestrzeganie?

Wśród diet oczyszczających znajdują się takie, które są bezpieczne dla organizmu – pod warunkiem zachowania podstawowych zasad – ale też takie, które budzą ogromne kontrowersje i wątpliwości. Do tych, które trudno jest polecać, należy bardzo medialna dieta Master Cleanse. Sugeruje się, że mieli z niej korzystać Beyonce i Jared Leto. Zdecydowanie odradzają jej stosowanie dietetycy: czy zdrowa może być dieta, w której przez 10 dni pije się lemoniadę z pieprzem cayenne i syropem klonowym? Oczywiście, że nie. Taka głodówka może być bardzo niebezpieczna dla organizmu.

Dieta z sokiem w tle

Znacznie częściej poleca się dietę oczyszczającą skomponowaną z różnego rodzaju soków. W przypadku zdrowych osób może być stosowana wtedy, gdy nie trwa zbyt długo. Optymalny czas jej obowiązywania w naszym jadłospisie to dwa dni. Później staje się ryzykowna. Ważne jest też, żeby pić przez ten czas dużo wody, która wypłukuje toksyny.

Dieta dr Dąbrowskiej

Dłużej, bo przez przynajmniej kilka dni, możemy stosować dietę dr Ewy Dąbrowskiej. Polega ona na spożywaniu warzyw i owoców. Jej zaletą jest większe urozmaicenie, gdzie oprócz surowych, spożywamy też warzywa w postaci zup lub kremów. Nie jest przeznaczona dla osób, które mają dolegliwości lub przewlekłe choroby związane z funkcjonowaniem układu pokarmowego. 

Jaka powinna być dieta oczyszczająca?

Planując jadłospis, który ma sprzyjać detoksowi, powinniśmy stosować umiar. Nie chodzi o to, żeby kopiować diety popularnych osób, gdy zdroworozsądkowo wydaje się, że są niezbyt bezpieczne. Warto za to postawić na rozwagę i zbilansowanie diety. Wyrzucić z niej trzeba przede wszystkim to, co jest niezdrowe, wyeliminować tłuste i słodkie potrawy, pić dużo wody i ruszyć się z miejsca. Ruch na świeżym powietrzu jest ważnym, aczkolwiek wciąż niedocenianym sposobem na wzmocnienie efektów detoksyfikacji organizmu. 

Czego najbardziej trzeba się obawiać?

Nie poleca się radykalnych form diety. Choćby wspominana głodówka nie jest dobrym rozwiązaniem nie tylko w dłuższym, ale nawet średnim okresie. Niskoenergetyczna dieta pozbawia nas składników, które akurat w naszym wieku i stanie zdrowia są potrzebne. Chodzi także o potrzebne witaminy i mikroelementy.

Fot. Mikhail Nilov/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *