7 sprawdzonych sposobów na ból głowy

7 sprawdzonych sposobów na ból głowy

Ból głowy potrafi całkowicie zepsuć humor. Jeśli niekoniecznie chcemy sięgać po środki przeciwbólowe, możemy skorzystać ze sprawdzonych rad, które na pewno pomogą zmniejszyć dyskomfort. Oto niektóre sposoby na ból głowy.

Zimny okład na głowę

Pod wpływem wysokiego ciśnienia możemy mieć wrażenie, że głowa chce nam eksplodować. Często ból umiejscowiony jest również z przodu i odczuwamy go tuż nad zatokami.

Domowym i sprawdzonym sposobem na taki ból głowy jest chłodny okład. Warto położyć go na czole, a także nieco wyżej, tam, gdzie umiejscowiony jest czubek głowy. Można wykonać go ze zamoczonego w chłodnej wodzie ręcznika. 

Okład należy trzymać na głowie przez około 20 minut.  W tym czasie najlepiej położyć się na łóżku pamiętając, by zasłonić okna. Przy migrenie lub silnym bólu głowy ostre światło naturalne lub pochodzące od lampy może nasilić objawy.

Wypij kawę

Ból głowy może być spowodowany nagłym spadkiem ciśnienia. Przy nieuregulowanym ciśnieniu krwi pomocna będzie kawa. Zanim jednak po nią sięgniesz, postaraj się zmierzyć sobie ciśnienie. Może okazać się, że jest ono jednak zbyt wysokie. Ból głowy bowiem jest objawem zarówno zbyt wysokiego, jak również niskiego ciśnienia krwi.

Jeśli czujesz osłabienie, zmęczenie, zawroty głowy i tępy ból głowy, dobrym rozwiązaniem jest spożycie słabej kawy z niewielką ilością cukru. Kofeina pobudzi do działania i zmniejszy bolesność.

Zrób sobie przerwę od komputera

Niestety nasze oczy nie są dostosowane do niebieskiego światła, które sprawia, że szybciej się męczą. Nawet niewielka przerwa od laptopa czy telefonu sprawi, że ból głowy i szczypanie oczu szybko miną. Podczas takiej przerwy warto popatrzeć przez okno na nieco odleglejsze przedmioty lub budynki. Patrzenie na zielone tereny również bardzo pomaga w rozluźnianiu się.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Masaż skroni

Automasaż pozwala na wyciszenie, ale również sprawia, że nawet silny ból głowy stanie się o wiele bardziej znośny. Za pomocą olejku z mięty bądź lawendowego możesz zmniejszyć dyskomfort, ale również wprawić się w lepszy nastrój. Niewielką ilość produktu nanieś na opuszki palców i delikatnie masuj skronie, wykonując okrężne ruchy. Możesz również wmasować olejek w skórę na czole. Zamknij oczy i oddychaj powoli, przytrzymując powietrze w płucach.

Krótki spacer

Po dłuższym przebywaniu w zamkniętym, a co gorsze, klimatyzowanym pomieszczeniu możesz mieć problem z bólem głowy. Brak świeżego powietrza i przebywanie w niewielkim pomieszczeniu sprawia, że organizm nie ma odpowiedniej ilości tlenu.

Kiedy ból głowy się nasila, a dodatkowo czujesz senność, koniecznie otwórz okno, a najlepiej wyjdź na zewnątrz. Krótki spacer po kawę lub wodę do sklepu sprawi, że poczujesz się o wiele lepiej.

Wypij elektrolity

Czasem ból głowy może oznaczać, że w organizmie znajduje się za mało cennych elektrolitów. Niestety nasz organizm potrafi je szybko wypłukać, zwłaszcza jeśli pijemy dużo wody źródlanej lub kawy.

Kofeina oraz napoje pozbawione minerałów sprawiają, że w ciele zaczyna brakować niezbędnych mikroelementów. Także stres powoduje zmniejszenie ich ilości w organizmie. Rozpuszczalne elektrolity, zawierające magnez, cynk, wapń oraz żelazo na pewno zmniejszą ból głowy, ale przede wszystkim dodadzą energii do działania.

Aktywność fizyczna

Inny sposób na  ból głowy to krótkie ćwiczenia. Może to być rozciąganie lub spacer. Niekoniecznie chodzi o przeciążanie organizmu trudnym treningiem. Dzięki ćwiczeniom poziom endorfin się podniesie, a ciśnienie krwi ustabilizuje, dzięki czemu ból głowy z czasem będzie tylko nieprzyjemnym wspomnieniem. Udowodniono, że osoby, które regularnie trenują, nie tylko czują się sprawniejsze, ale także rzadziej cierpią z powodu migren.

Co zrobić, gdy mamy nawrotowe bóle głowy?

Wiele osób bardzo często skarży się na nawrotowe bóle głowy. Może być to uciążliwe, ponieważ podczas migren nie jesteśmy wydajni oraz trudniej nam cieszyć się z codziennych przyjemności. Przyczyny takiego stanu rzeczy, to:

  • zbyt mała ilość elektrolitów w organizmie,
  • niedosypianie, czyli spanie mniej niż 7 godzin dziennie,
  • przewlekły stres,
  • nerwica i depresja,
  • nadciśnienie tętnicze i inne choroby układu krwionośnego,
  • zbyt skąpa dieta,
  • brak odpoczynku, przewlekłe zmęczenie.

W przypadku nawracających bólów głowy trzeba skonsultować się z lekarzem rodzinnym.

Zdjęcie główne: Damir Khabirov/Adobe Stock

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *