Wizytówka Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Wizytówka Google – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Ivan Samkov / pexels.com

Wizytówka Google to niezwykle skuteczne narzędzie, które służy do prezentowania swojej firmy w sieci i budowania relacji z klientami.

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatny program, który pozwala zarządzać profilem firmy w wyszukiwarce i Mapach Google. Oprócz informowania potencjalnych klientów o fizycznej lokalizacji danej działalności, wizytówka GMF ma również istotne znaczenie w procesie budowania widoczności marki w sieci, gdyż dostarcza użytkownikom szereg przydatnych informacji. Dziś omówimy dokładne korzyści, jakie daje Google Moja Firma, przedstawimy proces tworzenia profilu i przyjrzymy się bliżej jego optymalizacji.

Google Moja Firma - co to takiego?

Jak już zostało wyżej wspomniane, Google Moja Firma to narzędzie, które umożliwia zarządzanie i przeprowadzanie optymalizacji profilu firmy w Google. Aby jednak wyjaśnić, czym jest Google Moja Firma i jak działa, należy poznać dokładną charakterystykę profilu firmy.

Profil firmy to termin Google, który określa wizytówkę danej marki w wyszukiwarce. Element ten pojawia się w Mapach Google i w lokalnych wynikach wyszukiwania, więc warto zadbać o jego optymalizację. Utworzenie profilu firmy wiąże się z dodaniem danego miejsca do Map Google. Warto zaznaczyć, że może to zrobić każdy (nawet przypadkowy nieznajomy lub automatyczny generator wpisów). Google wymaga bowiem do założenia profilu wyłącznie nazwy działalności, jej lokalizacji i kategorii. Gdy algorytm wyszukiwarki potwierdzi, że nie jest to duplikat, przypisze znacznik dla określonej lokalizacji. Profil firmy będzie wówczas widoczny dla konsumentów i udostępni im możliwość pozostawiania recenzji czy dodawania zdjęć określonego miejsca. Profil w GMF może również zostać wypełniony dokładniejszymi informacjami, o których opowiemy w dalszej części artykułu.

Z tej charakterystyki wynika, że profil firmy może istnieć samodzielnie, bez konieczności zakładania konta Google Moja Firma. Warto jednak podkreślić, że w takiej sytuacji nie będziemy mieli dostępu do zarządzania wyświetlanymi informacjami czy modyfikowania zebranych opinii. Aby zyskać możliwość przeprowadzania tych działań, należy skorzystać z Google Moja Firma. Tworząc konto GMF, można uzyskać dostęp do profilu swojej firmy w Google, optymalizować go i zarządzać udostępnionymi treściami.

Charakterystyka wizytówki Google

Utworzenie profilu w GMF to doskonały sposób na budowanie obecności w usługach Google. Informacje z firmowego profilu mogą bowiem pojawiać się nie tylko w wyszukiwarce, ale też w Mapach Google i Zakupach Google. Klientowi przedstawiane są wówczas dane, takie jak nazwa danego podmiotu, lokalizacja, godziny pracy, zdjęcia czy opinie klientów. Po wprowadzeniu określonego słowa kluczowego do przeglądarki, podstawowe informacje o konkretnym podmiocie wyświetlane są w charakterystycznym polu, zwanym grafem wiedzy (ang. Knowledge Graph).

Komu w szczególności przyda się wizytówka GMF?

Wiesz już, czym jest GMF. Warto więc jeszcze określić, kto powinien korzystać tego narzędzia. Posiadanie wizytówki dedykowane jest przede wszystkim podmiotom, które mają fizyczną lokalizację swojej działalności (np. sklep, czy biuro) lub pracują na zasadzie kontaktu z klientami. Oto przykłady branż, którym szczególnie polecane jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma:

  • Medycyna – np.: centra zdrowia, fizjoterapeuci, apteki, gabinety masażu, prywatne przychodnie, stomatolodzy, okuliści, optycy;
  • Beauty – np.: fryzjerskie, centra wellness, obiekty dermatologiczne, SPA, saunaria, salony kosmetyczne, barberzy;
  • Gastronomia – np.: cukiernie, restauracje, kawiarnie, piekarnie, bary, winiarnie, pizzerie;
  • Handel i usługi – np.: hydraulicy, księgowi, budowlańcy, warsztaty samochodowe, glazurnicy, kancelarie prawne, kwiaciarnie, doradcy podatkowi, elektrycy, studia fotograficzne;
  • Sport – np.: kluby fitness, hale sportowe, kluby pole dance, siłownie, pola golfowe, korty tenisowe, baseny;
  • Turystyka – np.: hostele, pensjonaty, hotele, skanseny, muzea, wyciągi narciarskie, ogrody botaniczne, sklepy z pamiątkami;

Warto też wspomnieć, że z wizytówki w wyszukiwarce może również skorzystać każdy sklep internetowy, który posiada swoją stacjonarną lokalizację. NIemniej jednak, optymalizacja GMF jest świetnym uzupełnieniem strategii pozycjonowania każdej firmy, bez względu na to, czy jest to SEO ogólne, czy lokalne.

Koszt wizytówki Google Moja Firma

Nikt nie lubi przepłacać. W związku z tym, bardzo często pojawia się pytanie: czy założenie profilu firmy w Google wiąże się z jakimiś kosztami? Odpowiedź brzmi: nie! Każda firma może bezpłatnie stworzyć swoją wizytówkę, a także zgłaszać prawa do zarządzania już opublikowanymi pozycjami. Dostęp do GMF uzyskuje się z poziomu dowolnego urządzenia, nawet mobilnego. Wystarczy wówczas skorzystać ze specjalnej aplikacji dedykowanej systemowi Android lub iOS. Należy wspomnieć, że zdarzają się sytuacje, w których ktoś kontaktuje się z właścicielem firmy i proponuje mu odpłatne założenie wizytówki Google. Trzeba być wtedy szczególnie ostrożnym, gdyż w większości przypadków jest to próba oszustwa.

Zalety posiadania wizytówki Google Moja Firma

Zdecydowana większość klientów korzysta z Google jako pomocy przy podejmowaniu decyzji dotyczących danego zakupu. Łatwo więc zrozumieć, dlaczego budowanie obecności w sieci i dbanie o pozycję w wynikach wyszukiwania są jednymi z najważniejszych kroków marketingowych, które może podjąć każda firma. Poniżej wskazano najważniejsze powody, dla których warto założyć i optymalizować swoją wizytówkę GMF.

  1. Lepsze pozycjonowanie

SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, to proces, który polega na poprawianiu pozycji witryny w rankingu Google za pomocą wielu czynników pozycjonujących, a posiadanie wizytówki Google Moja Firma jest jednym z nich. Narzędzie to ma bowiem szczególne znaczenie w lokalnym SEO, gdyż pomaga klientom nie tylko znaleźć fizyczną lokalizację danej działalności, ale także odkryć główną witrynę marki.

  1. Łatwiejszy dostęp do lokalizacji firmy

Gdy użytkownicy szukają w Google firm, które znajdują się w ich najbliższym otoczeniu, zazwyczaj są zdecydowani na zakup konkretnego produktu lub skorzystanie z określonej usługi. Ważne jest zatem, by dbać o swoją widoczność w wynikach wyszukiwania, uwzględniając przy tym dokładną lokalizację i inne istotne informacje, ułatwiające kontakt z klientami lub zapoznanie się z ofertą. Znacznie zwiększa to szansę na zdobycie nowych odbiorców. Jak się bowiem okazuje, ponad połowa osób, które przeprowadzają wyszukiwanie lokalne w Google, np. wpisując: „chińska restauracja blisko mnie”, odwiedza znalezione miejsce jeszcze tego samego dnia. Jeśli więc nie posiadasz swojej wizytówki, istotnie ogranicza konsumentom dostęp do swoich usług.

  1. Udostępnianie klientom najważniejszych danych

W obecnym świecie czas jest na wagę złota. Nikt nie lubi przecież marnować go na poszukiwanie danych, pozwalających skontaktować się z konkretną firmą lub przejrzeć jej ofertę. Wizytówka Google eliminuje ten problem, gdyż przedstawia klientom najważniejsze informacje o danym podmiocie, takie jak wspomniane już wcześniej dane kontaktowe, godziny otwarcia czy adres firmowej witryny. Upewnij się więc, że wszystkie te informacje są aktualne i spójne we wszystkich miejscach w sieci.

  1. Prezentacja zdjęć firmy lub jej oferty

Dzięki tej funkcji realne jest wyróżnienie się na rynku i zyskanie przewagi nad konkurencją. Wizytówka umożliwia publikowanie zdjęć lub filmików związanych z firmą i jej ofertą, co nierzadko zachęca klientów do faktycznych zakupów. Jak się bowiem okazuje, pozycje ze zdjęciami uzyskują o 35% więcej kliknięć w swojej witrynie niż te, które nie posiadają tego typu elementów. Stronę GMF warto więc uzupełnić o estetyczne zdjęcie profilowe, fotografie wnętrza firmy, grafiki z menu czy prezentacje najważniejszych produktów.

  1. Budowanie relacji z klientami dzięki recenzjom

Tworzenie dobrego wizerunku marki w sieci to podstawa każdej strategii marketingowej. Google Moja Firma może znacznie wesprzeć ten proces, umożliwiając klientom wystawianie opinii na temat produktów, usług lub ogólnej działalności danej marki. Właściciele mają wówczas możliwości odpowiadania na te wpisy, co korzystnie wpływa na budowanie relacji z konsumentami. Niezależne recenzje dają nowym odbiorcom cenny wgląd w jakość obsługi i oferowanych towarów. Pamiętaj więc, aby odpowiadać na każdą zamieszczoną opinię, gdyż w ten sposób nie tylko zachęcisz innych użytkowników do wyrażania swojego zdania, ale także pokażesz zaangażowanie swojej firmy w utrzymywanie dobrych relacji z klientami, co z pewnością poprawi osiągane wyniki.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Jak stworzyć wizytówkę Google Moja Firma?

Aby założyć konto Google Moja Firma, należy wejść na stronę www.google.com/business/ i kliknąć “Zarządzaj teraz”. Zostaniesz wówczas przeprowadzony przez kolejne etapy tworzenia konta. Pamiętaj jednak, że konto GMF nie jest w stanie automatycznie utworzyć profilu firmy. Trzeba go zatem założyć samodzielnie lub znaleźć już istniejący podmiot, a następnie wybrać opcję “Zgłoś tę firmę” lub “Jesteś właścicielem tej firmy?”. Po zakończeniu tego procesu, konto Google Moja Firma zostanie połączone z profilem danej działalności, a po pozytywnej weryfikacji uzyskasz możliwość swobodnego nim zarządzania.

Pozycjonowanie wizytówki Google – o czym trzeba pamiętać?

Zadaniem wizytówki Google jest prezentowanie użytkownikom najważniejszych informacji o marce, takich jak adres e-mail, godziny pracy, lokalizację, numer telefonu, adres strony internetowej czy opcje płatności. Pamiętaj więc, aby wypełnić profil jak największą ilością danych, pokazując tym samym wyszukiwarce, że firma jest stale aktywna, więc warto zaprezentować ją szerszemu gronu odbiorców.

Należy też wspomnieć, że dane wprowadzone do wizytówki Google powinny być całkowicie spójne z informacjami znajdującymi się w innych miejscach w sieci. Pamiętaj też, że każdy może zaproponować zmianę w wizytówce, dlatego element ten powinien być pod stałą kontrolą. Wszelkie niepożądane modyfikacje mogą bowiem bardzo niekorzystnie wpłynąć na wyniki firmy.

Zwróć też uwagę na zdjęcia i filmy. Wysokiej jakości fotografie pozwolą wizytówce wyróżnić się na stronach wyników wyszukiwania, dzięki czemu ruch w witrynie znacznie wzrośnie. Warto też dodać elementy, które pomogą klientom rozpoznać daną firmę. Mowa tu na przykład o logo, zdjęciach lokalizacji czy fotografiach, które wypromują dane produkty lub usługi.

Jeśli Twoja firma działa w niezwykle dynamicznie rozwijającej się branży, warto przeanalizować wizytówki konkurentów, aby zidentyfikować informacje, które warto uwzględnić w swoim profilu. Istotne jest również zarządzanie recenzjami i regularne odpowiadanie na opinie klientów. Nie należy wówczas pomijać negatywnych komentarzy, gdyż udzielanie wszelkich odpowiedzi, mających na celu rozwiązanie problemów konsumentów, może bardzo korzystnie wpłynąć na Twój wizerunek w sieci.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *