W jaki sposób zmierzyć sukces strategii SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
W jaki sposób zmierzyć sukces strategii SEO?

veeterzy / pexels.com

SEO jest podstawą każdej strategii marketingowej. Sukces optymalizacji zależy od wielu czynników, jednak tym, o czym zawsze powinieneś pamiętać, jest dokładny i regularny pomiar wszystkich wskaźników na stronie. Aby w pełni skorzystać z zalet kampanii SEO, konieczne jest zdefiniowanie wskaźników wydajności. Prawidłowy pomiar może różnić się w zależności od rodzaju firmy i jej celów. Ten artykuł pomoże zrozumieć Ci, jak poprawnie mierzyć sukces strategii SEO.

Wskaźniki efektywności, które musisz wziąć pod uwagę podczas oceny skuteczności kampanii

  1. Konwersja

Konwersje są działaniami podejmowanymi przez użytkowników. Chodzi tutaj o takie czynności, jak zapisanie się do newslettera, pobranie plików, wypełnienie formularza itp. Konwersja powinna być określana na podstawie celów witryny. Jest ona możliwa wyłącznie po wykonaniu określonego działania. Najczęściej analizowane typy konwersji to:

  • Komentarze – to świetny wskaźnik skuteczności treści. Jeśli masz dużo komentarzy na stronie, to oznaka, że użytkownicy cenią Twoją witrynę;
  • Rejestracje – wskazują one, w jakim stopniu treści przekształcają odwiedzających w subskrybentów. Pokazują również, czy treści są wystarczająco interesujące, aby ludzie chcieli je subskrybować;
  • Sprzedaż – to najprostszy sposób mierzenia sukcesu SEO. Gdy zajmujesz wyższą pozycję w rankingu SERP, więcej potencjalnych klientów kliknie w link prowadzący do Twojej strony, co ma wpływ na wzrost sprzedaży.
  • Ruch na stronie
  1. Ruch na stronie

Innym sposobem mierzenia sukcesu strategii SEO jest analiza ruchu w witrynie. Warto w tym celu monitorować pochodzące z organicznych wyników wyszukiwania wejścia użytkowników na stronę. Pomocne w tym zakresie będzie Google Analytics. Jeśli stwierdzisz, że Twoja witryna nie ma wystarczającej liczby odwiedzających, możesz wprowadzić w niej pewne zmiany.

Kluczowymi aspektami weryfikacji ruchu jest jego natężenie i jakość. Należy pamiętać, że na natężenie ruchu składa się całkowita liczba odwiedzin w witrynie. Natomiast aby dokładnie określić jego jakość, musisz przyjrzeć się bezpośredniemu ruchowi, czyli liczbie wizyt pochodzących z wyników wyszukiwania. Ruch pośredni natomiast obejmuje wizyty z innych witryn, czyli tzw. linki zwrotne.

Oczekiwany ruch zależy głównie od celu, a jego pomiar wymaga szczegółowej analizy typów wizyt na stronie. Ważny w tym kontekście jest średni czas trwania witryny, który pokazuje, jak długo ktoś w niej przebywa. Jeśli przeciętny użytkownik opuści stronę po obejrzeniu trzech stron, spędza w witrynie około 30 sekund. Natomiast współczynnik odrzuceń mierzy liczbę użytkowników, którzy opuszczają witrynę natychmiast po odwiedzeniu jednej z podstron. Jeśli zauważysz, że liczba odwiedzin jest niska, średni czas przebywania na stronie zmniejszył się, a współczynnik odrzuceń jest wysoki, to znak, że użytkownicy spędzają mało czasu w Twojej witrynie. Oznacza to, że szukają oni czegoś innego. W takim przypadku powinieneś przeanalizować, dlaczego tak szybko znikają. Warto skierować to pytanie bezpośrednio do odbiorców, na przykład w postaci ankiet lub drobnych zachęt.

  1. Ranking słów kluczowych

Słowa kluczowe stanowią największy sukces każdej strategii SEO, dlatego analiza i dokładna weryfikacja ich wpływu jest niezbędna dla osiągnięcia zamierzonych celów. Możesz to zrobić za pomocą za pomocą narzędzi takich jak Google Analytics. Pozwalają one zobaczyć, jak zastosowane przez Ciebie słowa kluczowe wpływają na Twój ranking w wynikach wyszukiwania. Pokazują również, które strony w witrynie uzyskują większy ruch organiczny dzięki określonym frazom. Śledzenie rankingu słów kluczowych jest ważne, ponieważ pomaga określić, które słowa wymagają więcej uwagi, a na których nie trzeba tak bardzo się skupiać.

Te informacje pomogą również podjąć decyzję, czy zainwestować więcej pieniędzy w ulepszenie zawartości witryny. Czasem wystarczy poprawić treść na stronie i dodać konkretne produkty, aby zwiększyć widoczność i w konsekwencji także sprzedaż.

  1. Określanie ROI

ROI, czyli wskaźnik rentowności konkretnej strategii oblicza przychody oraz koszty kampanii. Prościej mówiąc, obejmuje on wartości, które wydajesz na reklamę oraz inwestujesz w optymalizację witryny. Rzeczywiste koszty działań SEO mogą być różne, jednak aby jak najlepiej to sprawdzić, trzeba przeanalizować konwersję strony. Dopiero po prześledzeniu wszystkich konwersji możesz obliczyć wskaźnik ROI. Dodatkowo zwrot z inwestycji może być mierzony jako wartość użytkownika.

Źródło: Ivan Samkov / pexels.com

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, w jaki sposób mierzyć sukces strategii SEO. Śledzenie powyżej opisanych czynników pomaga mierzyć sukces kampanii SEO. Skorzystanie z nich pozwoli Ci zobaczyć, które obszary wymagają poprawy i wprowadzić na stronie odpowiednie działania korygujące. Jeśli wystarczająco szybko zareagujesz na kluczowe wskaźniki efektywności witryny, to będziesz w stanie łatwo naprawić swój problem.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *