W jaki sposób poprawić funkcjonowanie swojej strony? Zacznij od audytu SEO!

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
W jaki sposób poprawić funkcjonowanie swojej strony? Zacznij od audytu SEO!

Karolina Grabowska / pexels.com

Prowadzisz stronę internetową, jednak czujesz, że jej potencjał jest niewykorzystany? A może nie wyświetla się odpowiednio w wynikach wyszukiwania? Jeśli tak, to jest to pierwszy znak, aby sięgnąć do możliwości, jakie stwarza audyt SEO. Dziś dowiesz się, czym jest audyt, jakie są jego rodzaje, kto powinien go przeprowadzić oraz jak wygląda jego proces. Do dzieła!

Czym w zasadzie jest audyt?

Określenie to oznacza proces niezależnej eksperckiej oceny danej organizacji, systemu, procesu, produktu bądź projektu zgodnie z określonymi standardami oraz wytycznymi, w obrębie wewnętrznych przepisów organizacji. Jego zadaniem jest wskazanie na wczesnym etapie wszelkich nieprawidłowości, które należy poprawić, aby usprawnić funkcjonowanie.

Na czym polega audyt strony internetowej pod kątem SEO?

Pewnie już wiesz, że SEO (Search Engine Optimization) to proces polegający na zoptymalizowaniu strony internetowej w celu zdobywania ruchu pochodzącego z wyszukiwarek internetowych. SEO polega na przygotowaniu witryny od strony technicznej.

Audyt SEO polega więc na ocenie danej strony internetowej pod kątem właśnie potencjalnych ulepszeń, aby była bardziej widoczna na liście wyszukiwania. Ma on wykryć wszelkie błędy oraz nieprawidłowości istniejące na stronie. Dodatkowo, za jego pomocą określa się działania, które powinny zostać wdrożone w sposób kompleksowy.

Potrzebuję go?

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja strona była widoczna w sieci dla użytkowników, odpowiedź brzmi: tak. W końcu to, co publikujemy, jest skierowane do konkretnej grupy. Dobrze zoptymalizowana strona z jednej strony jest ukłonem w stronę odbiorcy, z drugiej zaś jest przyjazna dla robotów indeksujących. Audyt nie rozwiąże problemów, ale stworzy listę potrzebnych zadań, które pozwolą na usystematyzowanie pracy oraz zaoszczędzenie czasu. Dowiedz się, jakie są Twoje mocne i słabe strony.

W przypadku tworzenia strony od podstaw wykonanie audytu pozwoli na uniknięcie wszelkich błędów już na etapie jej pisania, a które mogą okazać się w przyszłości trudne do poprawy. Dzięki temu wzbogacimy naszą witrynę już w formie makiety. Skupia się on przede wszystkim na aspektach technicznych oraz na pierwszych czynnościach wykonanych w sieci w celu promocji witryny.

Zaleca się przeprowadzenie audytu w momencie wprowadzania kluczowych zmian na stronie internetowej, w celu eliminacji kar wynikających z naszych błędnych decyzji oraz po przejęciu strony od innego właściciela. Niemniej powinien wykonać go każdy przynajmniej raz w roku.

Rodzaje pełnych audytów SEO:

  • audyt manualny – wszelkie działania wykonywane przez ekspertów są wykonywane ręcznie, co jest niezwykle czasochłonne, ale jednocześnie najbardziej szczegółowe,
  • audyt automatyczny – narzędzie, które samodzielnie sprawdza parametry techniczne strony, ale jest on mniej wartościowy niż ekspert człowieka,
  • audyt manualno-automatyczny – połączenie obu metod, wyniki są wówczas najpełniejsze.

Rodzaje audytów ze względu na obszar zapotrzebowania:

  • audyt on-site (skupia się na samej stronie, jej architekturze i dostępności),
  • audyt off-site (określa jak wygląda autorytet strony w sieci),
  • audyt techniczny (zajmuje się budową strony),
  • audyt Core Web Vitals (sprawdza podstawowe wskaźniki internetowe związane z prędkością pod kątem wytycznych Google),
  • audyt słów kluczowych,
  • audyt konkurencji,
  • audyt contentu,
  • audyt renderowania JavaScript.

Ile trwa audyt?

Czas wykonania audytu zależy w głównej mierze od wielkości danej strony internetowej oraz jej złożoności. Małe bądź średnie firmy mogą w tym przypadku liczyć na kilka dni lub kilka tygodni. Większe przedsiębiorstwa muszą się liczyć z dłuższym czasem przeprowadzenia audytu – jest to przynajmniej miesiąc.

O czym pamiętać, wykonując audyt?

Należy zaznaczyć, że profesjonalny audyt powinien wykonać specjalista. Często się zdarza, że samodzielne ingerencje bardziej szkodą naszej witrynie. Niemniej jednak, jeśli zdecydujesz się na wykonanie go we własnym zakresie, pamiętaj o:

  • analizie obecnej widoczności strony w SERP (czyli na jakie słowa kluczowe bądź frazy reaguje strona i jak zmienia się jej pozycja w rankingu),
  • sprawdzeniu tytułów stron (czy nie zawierają błędów, czy się dublują, jaka jest ich długość, w jaki sposób wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania),
  • sprawdzeniu opisów meta (kroki są takie same jak w przypadku tytułów),
  • wyglądzie nagłówków (od H1 do H6, jaka jest ich hierarchia, czy zawierają słowa kluczowe),
  • adresach URL (czy nie powodują duplikowania treści na stronie, czy nie posiadasz niedziałających linków, czy przekierowania działają poprawnie),
  • multimediach (ich rozmiarze, opisach, linkach),
  • instrukcjach dla robotów (sprawdź mapę witryny oraz plik robots.txt),
  • oryginalnej treści,
  • linkowaniu (wewnętrznym i zewnętrznym),
  • szybkości ładowania się strony (Core Web Vitals).

Najczęstsze błędy, jakie wykrywa audyt:

  • nieprawidłowe meta tagi,
  • błędnie bądź niewykorzystane znaczniki HTML,
  • zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych lub ich złe dobranie,
  • błędne anchory,
  • zduplikowana treść,
  • niedziałające linki.

Narzędzia do audyt SEO

Darmowe:

  • Microsoft Excel,
  • Arkusze Google,
  • Google Search Console,
  • PageSpeed Insight.

Źródło: veeterzy / pexels.com

Płatne:

  • Ahrefs,
  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Screaming Frog.

Podsumowanie

Wiesz już czym jest audyt i na jakie elementy podczas jego przeprowadzania musisz zwrócić uwagę. Jest to niebywale przydatny proces, który pozwoli Ci na wdrożenie odpowiednich kroków w celu poprawienia miejsca na liście rankingowej w sieci. Każdemu świadomemu administratorowi strony zależy w końcu na poprawnym działaniu jego strony, niezależnie od tego czy jest to blog czy witryna e-commerce. Pamiętaj jednak, że na efekty trzeba poczekać. Wykonanie audytu to pierwszy krok, następnie należy uzbroić się w cierpliwość.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.