Trening na bieżni - jakie daje efekty?

Trening na bieżni - jakie daje efekty?

W ostatnim czasie promocja zdrowia stała się bardzo ważna. Modne jest m.in. bieganie na bieżni – efekty jakie daje, na pewno zachęcają do dalszego wysiłku. Jeśli myślisz o rozpoczęciu treningów na bieżni, koniecznie sprawdź, jak wykonywać je poprawnie.

Zasady biegania na bieżni

Podczas biegania na bieżni układ ruchu jest mniej przeciążony, niż w przypadku tego samego wysiłku wykonywanego na zewnątrz. Co ważne urządzenie to amortyzuje wstrząsy, co jest bardzo pozytywne dla początkujących biegaczy. Aby bieganie nie sprawiało problemu, ważne jest wybranie odpowiedniego dla nas kąta nachylenia, ale również tempa. Pamiętaj też o dobraniu obuwia, które dodatkowo amortyzuje ruch.

Bieganie a odchudzanie

Wiele trenujących kobiet, a zwłaszcza tych walczących z nadmiarowymi kilogramami, bardzo ceni sobie bieganie na bieżni. Taki rodzaj aktywności może dać bardzo dobre efekty, o ile wiemy, jak poprawnie go wykonywać.

Najważniejszą zasadą skutecznego treningu jest stała kontrola tętna. Każdy ma swój indywidualny, maksymalny poziom tętna, jaki jest bezpieczny. Aby go obliczyć, należy od 220 odjąć wiek, a wynik pomnożyć przez 0,60. Jest to dolna granica tętna treningowego. Chcąc uzyskać górną granicę tętna, mnożymy wynik razy 0,80. Najlepszym sposobem na efektywny trening jest trzymanie się początkowo dolnej granicy tętna, by później zwiększać efektywność biegania. Po kilku miesiącach regularnego biegania powinniśmy ćwiczyć na poziomie wyższego poziomu tętna treningowego.

Bardzo ważne jest również trenowanie przez minimum 30 minut. Trening właściwy na bieżni musi trwać około 40 minut, ponieważ przez pierwsze 10 minut spalamy jedynie glukozę zawartą w mięśniach. Dopiero po kolejnych 10 minutach ćwiczeń organizm zaczyna pobierać energię z tłuszczu i to on staje się podstawowym surowcem energetycznym. Walcząc o zgrabną sylwetkę, należy przyzwyczaić ciało do nieco dłuższego wysiłku fizycznego.

Zaczynając swoją przygodę z siłownią i wysiłkiem fizycznym, nie wiemy, jak dokładnie wykonywać trening, by był efektywny. Warto więc skorzystać z przygotowanego przez nas schematu treningu:

  1. Rozgrzewka 5-10 minut – przed wejściem na bieżnię należy dodatkowo rozciągnąć ścięgna, wykonać kilka skłonów oraz dynamicznie rozciągać nogi, rozgrzewka obejmuje również wolny bieg lub szybki chód.
  2. Trening właściwy 30-40 minut intensywnego biegu, dostosowanego do naszych możliwości, jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć na bieżni, możesz zacząć od biegania przez 15 minut, aby uniknąć kontuzji.
  3. Rozprężenie – 5-10 minut wolnego biegu ze stopniowym zwalnianiem, do szybkiego chodu.
Fot. Anastasia Shuraeva/Pexels

Kiedy biegać na bieżni?

Wielu trenerów personalnych zaleca bieganie na bieżni jako rozgrzewkę przed treningiem właściwym lub jest to dopełnienie treningu siłowego. Ćwiczenia aerobowe, czyli takie, które angażują całe ciało, jednocześnie zwiększając pojemność płuc, są idealne na spalanie tkanki tłuszczowej. Połączenie treningu siłowego z aerobowym da świetne rezultaty. Możesz również przeplatać ćwiczenia z użyciem ciężarów bieganiem na bieżni, co będzie świetnym dopełnieniem każdego aktywnego tygodnia.

Bieganie na bieżni efekty

Ćwiczenia aerobowe są bardzo ważne przy spalaniu tłuszczu – regularne bieganie na bieżni przyniesie efekty po ok. miesiącu od rozpoczęcia treningów. Początkowe zaangażowanie w ćwiczenia nie może jednak przysłonić nam niezbędnej regeneracji – brak odpoczynku między treningami szybko doprowadzi do przetrenowania. 3 dni treningowe w tygodniu są wystarczające do uzyskania zgrabnej sylwetki.

Trzymając się tych zasad, na pewno w krótkim czasie zauważysz:

  • wysmuklenie nóg,
  • większą wytrzymałość na wysiłek fizyczny,
  • poprawę kondycji i pojemności płuc,
  • ujędrnienie dolnych partii ciała,
  • utratę zbędnych kilogramów.

Warto stopniować wysiłek fizyczny i sprawdzić, czy taka forma aktywności jest dla nas odpowiednia. Bieżnia będzie na pewno świetną alternatywą w momencie, kiedy pogoda za oknem nie zachęca do wysiłku fizycznego w terenie. Dodatkowo na pewno sprawi wiele radości, jeśli z czasem zauważymy znaczne polepszenie się stanu zdrowia oraz kondycji.

Fot. Andrea Piacquadio/Pexels

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *