Lokale gastronomiczne pod lupą

Lokale gastronomiczne pod lupą

Podczas kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową aż w ponad 50% lokalach gastronomicznych wykryto nieprawidłowości.

Wraz z początkiem początkiem sezonu wakacyjnego Inspekcja Handlowa postanowiła skontrolować lokale gastronomiczne, biorąc pod uwagę m.in. takie kwestie jak obsługa klientów czy ekspozycja cen potraw i napojów. Do 10 czerwca zweryfikowała działalność 58 obiektów w 13 województwach, z czego aż w 33 z nich zostały stwierdzone nieprawidłowości. W przypadku 10 lokali zastrzeżenia budziła obsługa konsumentów, w tym zaniżona pojemność napojów alkoholowych i waga potraw. Pojawiły się także sytuacje, w których użyto innego składnika niż podany w menu lub do rachunku klienta zostało doliczone opakowanie, którego ten nie otrzymał.

Wiele nieprawidłowości dotyczyło również nieprzestrzegania przepisów o uwidacznianiu cen. Przykładowo w menu nie było informacji o ilości potraw czy napojów, do których odnosi się cena. Brakowało także informacji na temat cen jednostkowych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, jak również ilości potraw, jakie były sprzedawane na sztuki. Zdarzyły się również przypadki posiadania i stosowania nielegalizowanych przyrządów pomiarowych. W 5 lokalach nie widniała natomiast informacja o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych. Ponadto w 2 przypadkach przedsiębiorcy nie zgłosili faktycznie prowadzonej przez siebie działalności do CEIDG.

Warto podkreslić, że w żadnych z kontrolowanych lokali nie pojawiły się zastrzeżenia do ich stanu sanitarno-porządkowego oraz warunków, w jakich przechowywano środki spożywcze. Kontrola nie stwierdziła również na stanie żadnych towarów, które były po upływie dat minimalnych trwałości, jak również i takich, których termin przydatności do spożycia już minął.

To warto wiedzieć, zanim wybierzesz się na obiad poza domem

Inspekcja Handlowa zaleca, aby wybierając się do baru czy restauracji zwrócić uwagę na jego czystość. Ponadto lokale powinny umożliwić zapoznanie się z cenami jeszcze przed złożeniem zamówienia. Warto także sprawdzić, czy cena zgadza się z widniejącą na paragonie oraz czy rachunek nie uwzględnił produktu, którego nie zamawialiśmy lub “usługę serwisową”, o której nie zostalismy wcześniej poinformowani. Poza tym klient ma prawo do zgłoszenia reklamacji w przypadku, gdy produkt nie jest zgodny z zamówieniem. Wszelkie zauważone nieprawidłowości dotyczące funkcjonowania lokalu można zgłaszać do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie UOKiK.

Zdjęcie główne: Prostock-studio/Adobe Stock

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *