Co trzeba wiedzieć, zanim rozpoczniesz bieganie?

Co trzeba wiedzieć, zanim rozpoczniesz bieganie?

Raport Deloitte Sports Retail Study 2020 pokazuje, że wśród Polaków deklarujących uprawianie przynajmniej jednego sportu aż 58,9% przyznaje się do tego, że preferowaną przez nich dyscypliną jest bieganie. Co warto wiedzieć, nim rozpocznie się choćby amatorską przygodę z tym sportem? Co jest ważne na początku? Podpowiadamy. 

Przygotowanie do biegania: badania lekarskie

Nim rozpoczniemy być może długą i owocną przygodę z bieganiem, musimy zwrócić uwagę na swoje zdrowie. W praktyce chodzi przede wszystkim o to, żeby zrobić wcześniej badania lekarskie. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy mamy zamiar w pewnej perspektywie czasowej brać udział w szczególnie wymagających biegach lub zależy nam na tym, żeby zrzucić trochę kilogramów. Także przebyte choroby i problemy zdrowotne z przeszłości powinny zmusić nas do zrobienia badań. Pamiętać trzeba jednak, że warto je zrobić niezależnie od okoliczności rozpoczęcia przygody z bieganiem. Które badania szczególnie warto wykonać? Należą do nich między innymi EKG, próba wysiłkowa, badania ortopedyczne czy badanie poziomu cukru. 

Zapoznanie się ze sportem – czytaj, pytaj i obserwuj

Nie jest pewne, że bieganie będzie sportem stworzonym dla nas. Może się okazać, że bardziej będzie nam pasował jakiś konkretny typ tego sportu np. biegi terenowe. Czytanie blogów dotyczących biegania, pytanie bardziej doświadczonych biegaczy i oglądanie materiałów w internecie jest ważne – pozwala wyrobić sobie zdanie na temat wielu kwestii. Dzięki temu zauważymy ważne problemy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć podczas joggingu. Uzyskamy też łatwy dostęp do wiedzy – bez konieczności zdobywania jej metodą prób i błędów, gdzie skutki tych ostatnich będziemy musieli sami odczuć. 

fot. Nathan Cowley/Pexels

Warto wybrać odpowiedni sprzęt 

Niekoniecznie chodzi o to, żeby na samym początku kupować drogie buty do biegania, w których wykorzystano wręcz kosmiczną technologię. Nie ma też potrzeby, aby wybierać równie drogie spodenki, koszulkę czy stanik sportowy w przypadku kobiet. Buty muszą być wygodne, stabilne, dobrze amortyzować i dawać komfort podczas treningu biegowego. Warto też dostosować je do podłoża. Ubranie powinno być luźne, przewiewne i wygodne. Niekoniecznie drogie i designerskie – na zakup takiego przyjdzie czas wtedy, gdy faktycznie polubimy bieganie.

Bieganie a planowanie 

Lepszy jest dobrze zaplanowany i regularny a krótki trening, niż chaotyczny i katorżniczy wysiłek raz na wiele dni. Prawdziwy postęp w bieganiu mierzy się stałą poprawą osiągnięć, niekoniecznie ich szybkiemu śrubowaniu. Planowanie jest bardzo ważne, żeby coś osiągnąć w bieganiu.

Bieganie a odchudzanie

Pomiędzy bieganiem a odchudzaniem narosło wiele mitów. Spalanie tłuszczu odbywa się przez cały czas biegu, ale intensywne staje się dopiero po ok. 30–40 minutach, co uzależnione jest od tempa biegu, pory dnia czy tego, jak bardzo jesteśmy danego dnia najedzeni. Warto więc wplatać do naszych treningów dłuższe biegi, żeby schudnąć. Te są jednak niezwykle trudne dla początkujących. Stąd przekonanie, że schudnie się szybko tylko dzięki bieganiu, nie jest zbyt realistyczne. 

Co zrobić, żeby się nie zniechęcić? 

Jak walczyć ze słomianym zapałem? Po raz kolejny warto unikać sytuacji, gdy forsujemy swoje siły nadmiernie. Narzucenie sobie niezwykle rygorystycznego i ciężkiego treningu sprawi, że bieganie będzie nam się w głównej mierze kojarzyło z bólem. To zaś sprawi, że stanie się raczej przykrym zobowiązaniem, niż prawdziwą przyjemnością. Pamiętajmy więc, że od joggingu można się pozytywnie uzależnić i czerpać z niego prawdziwą radość. Taki właśnie powinien być nasz cel i dlatego warto stopniowo zwiększać obciążenia biegowe. 

Muzyka do biegania

Jeśli biegać, to z ulubioną muzyką w słuchawkach. Oczywiście jest wiele osób, które celowo wybierają sobie trasy biegowe na łonie przyrody i to z otoczenia czerpią inspirację do robienia kolejnych metrów i kilometrów planowego biegu. Zwykle pomocna jest jednak ulubiona playlista. Nie muszą być to od razu utwory motywacyjne – wystarczy muzyka, która skłania nas do działania i poprawia humor. 

Raport

Fot. Chander R/Unsplash

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *