Skuteczny marketing usług prawniczych

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Skuteczny marketing usług prawniczych

Pixabay / pexels.com

Żyjemy w czasach, w których większość nisz jest bardzo konkurencyjna, a firmy muszą nieustannie walczyć o klientów. Nie inaczej jest z branżą usług prawnych. Wykształcenie i renoma już nie wystarczą, by przyciągnąć konsumentów – coraz większe znaczenie zyskuje marketing kancelarii prawnej. Wielokierunkowe działania promocyjne są niezbędne, jeśli firma chce utrzymać się na rynku i generować zyski. Możliwości jest wiele i przy odpowiednim podejściu można zdobyć sporą przewagę nad konkurencją. Oto kilka praktycznych wskazówek, jakimi kanałami można to osiągnąć i na co zwrócić uwagę.

Plan marketingowy

Marketing usług prawniczych najlepiej zacząć od stworzenia planu, który będzie zawierał Twoje cele, pomysły, wytyczne itp. Bez niego większość działań jest na dłuższą metę nieefektywna i trudna do kontrolowania. Plan marketingowy powinien zawierać kilka elementów:

  1. Cele: Chcesz, by Twoja firma stała się autorytetem w branży? Chcesz zdobywać nowych klientów i dochodowe sprawy? Chcesz zwiększyć ruch na stronie? A możesz wszystkie powyższe?
  2. Strategia lub kluczowe elementy: SEO i content marketing, płatna reklama online, e-mail marketing, działania w social media i in.
  3. Szczegóły: Jak często będą publikowane nowe treści? Jakie tematy obejmie Twój content marketing? Kto będzie pisał treści marketingowe i zarządzał kampaniami?
  4. Wskaźniki efektywności: Czy ruch na Twojej stronie wzrósł? Jaką pozycję zajmuje Twoja witryna w wyszukiwarce? Ile leadów jest generowanych każdego miesiąca?

Zdefiniowanie planu marketingowego dla Twojej kancelarii jest ważnym krokiem w całym procesie promocji. Pomoże Ci nad nim zapanować i zdecydować, na których obszarach najlepiej się skupić.

Strona internetowa kancelarii

Oczywiście kluczowym elementem Twojej strategii marketingowej powinna być strona internetowa. Witryna firmowa to już właściwie element obowiązkowy prowadzenia dowolnego biznesu. To przestrzeń, w której mogą znaleźć Cię potencjalni klienci. Co więcej, strona jest ważnym elementem innych inicjatyw marketingowych w sieci. Dlatego tak ważne jest, aby była łatwa do znalezienia, przyjemna w odbiorze, czytelna i intuicyjna w nawigacji. Najważniejsze jednak, by ułatwiała klientom kontakt z Tobą. Oto kilka elementów, które musisz uwzględnić, tworząc stronę swojej kancelarii:

  • optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych;
  • informacyjna, ale nie przeciążona strona główna;
  • łatwa i logiczna nawigacja;
  • oddzielna strona dla każdego obszaru praktyki;
  • oddzielna strona dla każdego prawnika;
  • informacje kontaktowe w widocznym miejscu;
  • blog;
  • wbudowane zabezpieczenia (HTTPS);
  • szybkie ładowanie strony.

Nie próbuj dla oszczędności zmieścić wszystkich informacji na jednej stronie – przeciążysz ją i odstraszysz tym samym potencjalnych klientów. Podzielenie informacji na kilka stron nie tylko pomoże użytkownikom w znalezieniu tego, czego potrzebują, ale też zadziała korzystnie na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach.

Wyszukiwanie lokalne, czyli Google 3-Pack

Choć działają internetowe firmy z poradami prawnymi, to nadal kancelarie prawne są w większości biznesami o charakterze lokalnym. Dlatego też warto szczególnie skupić się na tym aspekcie promocji. Nie tylko pozwoli to przyciągnąć odbiorców faktycznie zainteresowanych usługami, ale też doskonale wpisuje się w ostatnie trendy pozycjonowania Google, które kładzie nacisk właśnie na SEO lokalne. W przypadku wyszukiwania, np. restauracji czy warsztatu samochodowego, w wynikach pojawiają się jako pierwsze trzy pozycje lokalne, zawierające nazwę firmy i przyciski (w wersji mobilnej) umożliwiające kontakt lub uzyskanie wskazówek dojazdu do tej firmy. Te wyniki wyszukiwania noszą nazwę Google 3-Pack, a znalezienie się na tej liście jest ważną częścią działań marketingowych Twojej firmy prawniczej.

Żeby zwiększyć swoje szanse na znalezienie się w „3-Pack”, musisz założyć bezpłatne konto w Google Moja Firma:

  • uzupełnij całkowicie profil swojej firmy – nie pomijaj ani jednego pola;
  • upewnij się, że wszystkie informacje (adres, numer telefonu) są aktualne;
  • dodaj zdjęcia swojego zespołu i biura (wewnątrz i na zewnątrz);
  • podaj adres swojej strony internetowej.

Zaktualizowana i dokładna wizytówka Google Moja Firma jest bardzo ważna dla pozycjonowania lokalnego i ogólnej promocji firmy, dlatego warto o niej pamiętać.

Generowanie treści dla SEO

Pozycjonowanie to proces, w którym podejmuje się działania, mające na celu umieszczenie witryny w Top10 wyników wyszukiwania Google dla określonego słowa kluczowego. Innymi słowy, jeśli ktoś wyszukuje w Google hasło „prawnik rozwodowy Warszawa” (a jest to obszar, w którym prowadzisz swoją praktykę), najlepiej byłoby, gdyby w wynikach na pierwszej stronie pojawiła się Twoja kancelaria. Marketing usług prawnych bez uwzględnienia SEO jest bardziej kosztowny, ponieważ skupia się głównie na działaniach, które wymagają wkładu finansowego (płatne reklamy w Google lub social media). Tymczasem dobrze przeprowadzone pozycjonowanie i optymalizacja SEO przynoszą korzyści przez długi czas i bez wydawania dodatkowych pieniędzy (poza opłaceniem specjalisty).

Jak więc Google określa, które witryny są „najlepsze” i co wyświetlać w wynikach wyszukiwania? Krótka odpowiedź: jakościowe treści. Zadaniem Google jest dostarczanie jak najbardziej trafnych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Dlatego najlepszym sposobem na uzyskanie dobrych wyników od Google jest regularne tworzenie wysokiej jakości treści (tekstów, wideo, infografiki in.) wokół obszarów praktyki Twojej firmy. W tym wypadku przez „jakościowe” rozumiemy treści, które:

  • odpowiadają na zapytania potencjalnych klientów;
  • są użyteczne, merytoryczne i unikalne;
  • są napisane poprawnie pod względem językowym;
  • spełniają wymagania algorytmów Google pod względem nasycenia frazami kluczowymi, struktury, meta tagów, objętości i in.

Im więcej wysokiej jakości treści masz w swojej witrynie, tym większe jest prawdopodobieństwo, że Google oceni Twoją ją wyżej, a odbiorcy uznają Cię za autorytet w Twojej dziedzinie.

Artykuły na blogu

Blogowanie już dawno przestało być domeną młodzieży i amatorów. To ważne narzędzie marketingowe, które pomaga budować wizerunek firmy, zdobywać zaufanie odbiorców i poprawiać pozycję witryny w wyszukiwarkach. Im więcej artykułów wysokiej jakości opublikujesz, tym więcej odwiedzających będzie miała Twoja witryna, a to może bezpośrednio przełożyć się na zdobycie nowych klientów i spraw.

Ważna jest regularność wpisów, dlatego dobrze, żebyś opracował harmonogram publikacji i z wyprzedzeniem planował tematy. Każdy wpis na blogu powinien zawierać wezwanie do działania (takie jak formularz kontaktowy lub przycisk), które jest dyskretne, ale łatwe do wykrycia. Dobrze też, żeby w tekście znalazły się linki prowadzące do strony głównej lub tematycznych podstron z oferowanymi przez Ciebie usługami.

Ponieważ jednak Twoim priorytetem są klienci, musisz realnie ocenić, czy jesteś w stanie regularnie tworzyć teksty i publikować je. Jeśli nie możesz zaangażować się w to w odpowiednim stopniu, zatrudnij specjalistę, który zrobi to za Ciebie. Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę – profesjonalny marketingowiec dokładnie sprawdzi, jakie tematy interesują Twoich potencjalnych odbiorców i ubierze je w taką formę, którą wysoko ocenią boty Google.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Content wideo

Filmy to świetny sposób na edukowanie odbiorców, zwiększenie autorytetu i przyciągnięcie nowych klientów. Pozwalają nawiązać kontakt z odbiorcami, zaprezentować wiedzę w dziedzinach, które praktykujesz, i przekształcić odwiedzających w faktycznych klientów. Co więcej, filmy bardzo dobrze komponują się z innymi treściami, np.: wpis na bloga o tym, jak działa planowanie nieruchomości, możesz uzupełnić 5-minutowym nagraniem, w którym omawiasz ten sam temat.

Twoja firma powinna dążyć do zbudowania biblioteki ciekawych i jakościowych filmów poradnikowych, odpowiadających na pytania użytkowników. Możesz wyjaśniać w przystępny sposób zawiłości prawne, terminologię, omawiać hipotetyczne sprawy i in. Oprócz tego każda osoba z zespołu może nagrać krótki film o sobie, który zamieścić pod jej opisem w witrynie. Dobrym pomysłem jest również nagranie wideo dla każdego obszaru, w którym działa kancelaria – wyjaśnij w nim, czym dokładnie się zajmujecie, jak wygląda współpraca z wami i dlaczego to właśnie Twoje usługi powinni wybierać klienci. Filmy nie muszą być długie. Najważniejsze, aby miały dobry obraz i dźwięk, i zawierały użyteczne dla odbiorcy informacje. Dobre wideo czyni cuda, jeśli chodzi o wartość dodaną do Twojej witryny, a sam marketing wideo nie musi być drogi.

E-mail marketing dla kancelarii prawnej

W miarę rozwoju Twojej firmy prawniczej będziesz wdrażał różne działania marketingowe od SEO po reklamę kontekstową. Wszystko dla przyciągnięcia ruchu i zwiększenie szans na konwersję. Tymczasem nie każdy, kto odwiedzi witrynę, od razu zatrudni Twoją firmę. Czasami wpis na blogu lub wideo może przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta w chwili, w której nie jest on jeszcze gotowy na podjęcie współpracy lub po prostu nie potrzebuje Twoich usług w danym momencie. I tutaj pojawia się poważne pytanie – jak utrzymać zainteresowanie tego klienta i podtrzymać z nim kontakt do czasu, aż będzie potrzebował Twojej pomocy?

Najlepszym sposobem na to jest e-mail marketing. Stwórz newsletter i zaproś odwiedzających do subskrybowania go. W ten sposób tworzysz bazę potencjalnych klientów, którzy dobrowolnie zgadzają się na otrzymywanie od Ciebie treści reklamowych i informacyjnych drogą mailową. Dzięki temu możesz regularnie informować ich o aktualnościach w swojej firmie, nowych wpisach blogowych, zmianach w branży itd. Newsletter podobnie jak prowadzenie bloga wymaga regularności. Na szczęście tutaj możesz skorzystać ze specjalnych platform do e-mail marketingu. Nie tylko pozwolą Ci zautomatyzować większość procesu wysyłki, ale oferują również wygodne edytory do tworzenia atrakcyjnych wizualnie newsletterów.

Oczywiście, nie są to wszystkie możliwe działania marketingowe, jakie możesz podjąć. Pozostają jeszcze takie kanały, jak media społecznościowe czy płatna reklama w Google. Oprócz tego marketing usług prawnych można realizować również poza siecią (choć jest to najefektywniejsze rozwiązanie). W tych obszarach będzie to, np. reklama telewizyjna, radiowa lub prasowa, banery reklamowy czy ulotki. Zakres i charakter marketingowej strategii zależy przede wszystkim od tego, co chcesz osiągnąć i na ile pozwala Twój budżet. Jeśli jest mocno ograniczony, zacznij od najtańszych i najprostszych rozwiązań, a miarę rozwoju firmy wdrażaj kolejne, by poszerzać zasięgi i zwiększać zyski.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *