SEO od kuchni – checklist pod kątem technicznej optymalizacji witryny

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
SEO od kuchni – checklist pod kątem technicznej optymalizacji witryny

fauxels / pexels.com

SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces poprawiania widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Ten rodzaj optymalizacji i pozycjonowania jest strategią interdyscyplinarną, która obejmuje aspekty techniczne z pogranicza IT, aż po marketing i PR. Jest to więc kompleksowa taktyka, która ma zmienić na lepsze naszą witrynę, zarówno pod kątem architektury, treści, jak i pozycji pośród konkurencyjnych witryn. Zanim jednak przejdziemy do konkretnych strategii, należy zapewnić sobie mocne fundamenty. Z tego względu swoje działania warto rozpocząć od aspektów technicznych, gdyż bez nich nie będzie działać żadna strona WWW.

Czym jest techniczne SEO?

Mowa tutaj o podstawowych działaniach ingerujących w strukturę strony. Jest to szczególnie ważny element optymalizacji, skupiający się przede wszystkim na działaniu algorytmów oraz robotów wyszukiwarek. Jak widzisz, zwraca się w tym kontekście uwagę na mniej oczywiste elementy, które leżą poza zasięgiem wzroku odbiorców. Mowa tutaj o takich elementach, jak:

  • mapa witryny,
  • plik robots.txt,
  • meta tagi,
  • certyfikat SSL,
  • przyjazny adres URL,
  • link building,
  • dane strukturalne,
  • przekierowania,
  • prędkość ładowania,
  • mobilność.

Przydatne narzędzia

Pierwszym z nich jest Google Search Console, czyli bezpłatne narzędzie Google umożliwiające monitorowanie struktury i funkcjonowanie całej witryny. Mowa tutaj o stanie i przebiegu procesu indeksowania, ruchu, słowach kluczowych, pozycji, liczbie wyświetleń, konwersji, klikalności, anchorach etc. Dosłownie wszystko, co znajduje się na stronie, jest dostępne w panelu administratora. GSC pomoże Ci również w dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych oraz poprawi wynik podstawowych wskaźników internetowych, Core Web Vitals.

PageSpeed Insights służy przede wszystkim do analizy i poprawy wskaźników internetowych. Prędkość ma niebagatelne znaczenie. Czy wiesz, że jeśli strona ładuje się powyżej trzech sekund, to wielu użytkowników z niej rezygnuje? Dowiedz się, czym jest LCP, FID i CLS.

Kolejnym, pomocnym narzędziem jest Ahrefs. Służy przede wszystkim do analizowania oraz konfigurowania elementów off-site. Podobnym narzędziem, wspierającym w działaniu on-site, jest Siteliner. Pilnuje jakości treści i linków wewnętrznych.

Warto również sięgnąć do Screaming Frog. To rozbudowany program pozwalający na sprawdzenie, jak naszą stronę odczytują roboty wyszukiwarek. Znajdzie oraz wyjaśni potencjalne przeszkody w indeksowaniu. Przyda się również w dalszych działaniach, głównie w analizowaniu słów i fraz kluczowych.

Źródło: Mikael Blomkvist / pexels.com

Checklist – krok po kroku

Pozycjonowanie techniczne ma na celu ulepszenie infrastruktury strony. Może się okazać, że mimo wyjątkowych i autorskich treści, Twoja strona nie pojawia się w odpowiednim miejscu na liście rankingowej. Tutaj właśnie wkracza SEO od kuchni. Poznaj więc najważniejsze elementy, które poprawią jakość Twojej strony.

Plik robots.txt

Jest to plik zawierający szereg instrukcji dla robotów skanujących, który umożliwia nam kontrolowanie funkcjonowania stron. Jest to materiał szczególnie przydatny dużym, skomplikowanym stronom o dynamicznej treści. Za jego pomocą ustawiamy dyrektywy „allow” i „disallow” robotom. Plik ten jest też jednym ze sposobów na wskazanie adresu URL mapy strony.

Sitemap.xml

Mapa witryny ułatwia robotom poruszanie się po jej zawartości. Jest to plik zawierający wszystkie aktywne adresy URL strony wraz z datami ich modyfikacji oraz częstotliwością aktualizacji. Wskazując podstrony, wysyłamy sygnał, które strony są ważniejsze, a których nie chcielibyśmy indeksować. Plik ten zapobiega duplikowaniu treści i marnowaniu crawl budget, a także pozwala na optymalne wykorzystanie zasobów serwera. Tworzy się go ręcznie w formacie „txt”, a następnie umieszcza na serwerze.

Certyfikat SSL

Strony o protokole http są powoli niewystarczające, lepiej więc sięgnąć do https. Chodzi tutaj o zabezpieczanie poufnych danych naszych użytkowników. Dodatkowo jest to od niedawna jeden z czynników rankingowych Google. Dzięki temu zyskujemy autorytet oraz budujemy solidne zaufanie.

Przyjazny URL

Adres URL to element, z którym użytkownicy mają największą styczność. Link prowadzący do Twojej strony głównej powinien być jak najłatwiejszy w zapamiętaniu oraz zapisaniu. Im krócej, tym lepiej. Nie stosuj spacji, znaków diakrytycznych, wielkich liter oraz cyfr.

Linkowanie wewnętrzne

Kolejnym, ważnym aspektem jest linkowanie pomiędzy naszymi podstronami. Chodzi o stworzenie uporządkowanej struktury oraz hierarchię indeksowania pod kątem robotów. Podstawą w tym kontekście jest menu (w przypadku wysoce rozbudowanych stron mowa o menu okruszkowym). Jest to również pomoc w nawigacji po stronie dla użytkowników, którzy nie gubią się w gąszczu informacji.

Przekierowania

Polegają na automatycznym przeniesieniu użytkownika na stronę docelową. Jest to również sygnał dla robotów, że nasza strona znajduje się już w innej lokalizacji. Celem jest wyeliminowanie błędów 404 oraz zduplikowanej treści, które odstraszają odbiorców i zmniejszają ruch na stronie docelowej. Najczęściej stosowane przekierowanie – 301 – polega na przeniesieniu na stałe adresy URL.

Prędkość ładowania

Szybkość ładowania się strony to parametr rankingowy, który informuje o tym, jak długo użytkownik będzie czekać na załadowanie się treści witryny. Im krótszy czas, tym lepsza konwersja. Współcześnie internauci mają coraz mniej czasu, musisz więc zadbać o podstawowe wskaźniki internetowe: FID, LCP, CLS, których wynik sprawdzisz w panelu Google Search Console.

Urządzenia mobile

Ostatnim elementem jest dostosowanie strony do ekranów o mniejszej rozdzielczości. Zadbaj, aby Twoja strona była jak najbardziej responsywna. Dodatkowo jest to również element wpływający na ocenę jakości strony. Google wprowadził też Mobile-First Index, co oznacza, że pierwszeństwo indeksowania przypada na adresy wyświetlane na urządzeniach mobilnych przed desktopowymi.

Wnioski

Jeśli zapewniłeś już fundamenty swojej stronie, możesz zacząć planować strategię pod kątem słów kluczowych, treści oraz linkowania zewnętrznego. Pamiętaj jednak, że żadne działanie nie będzie widoczne, jeśli nie zadbasz o podstawy strony. Wiesz już, od czego zacząć optymalizację pod kątem technicznego SEO. Czas więc ruszyć do pracy! Jeśli nie jesteś pewien swoich kroków, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalisty i zaoszczędzić czas.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.