SEO – od czego zacząć myślenie o optymalizacji?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
SEO – od czego zacząć myślenie o optymalizacji?

Andrea Piacquadio / pexels.com

Strategia, plan działania, SEO, SEM, kodowanie – wszystko to brzmi niezwykle skomplikowanie. Jednak, czy w rzeczywistości tak jest? Stworzenie oraz prowadzenie strony internetowej może być łatwiejsze niż myślisz i nie zawsze wymaga pomocy webmastera czy programisty. Dowiedz się, czym jest SEO oraz w jaki sposób może Ci pomóc uzyskać pierwsze miejsce na liście rankingowej w wyszukiwarce.

Czym jest Search Engine Optimization?

Bez zbędnych ceregieli – jest to proces optymalizacji strony internetowej w celu poprawienia jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwarek oraz zwiększenia ruchu w jej obrębie. Chodzi o sięgnięcie do metod wykorzystujących najlepsze rozwiązania z punktu widzenia strony dla poprawienia jej jakości. SEO zajmuje się więc pozycjonowaniem z uwzględnieniem potrzeb użytkowników oraz algorytmów robotów wyszukiwarek.

Często błędnie SEO utożsamiane jest jedynie z marketingiem internetowym dla witryn typu e-commerce. Oczywiście jego narzędzia są w tym kontekście wykorzystywane, ale są one skierowane również do administratorów prowadzących prywatne strony internetowe.

SEO vs. SEM

Te dwa skróty często możesz spotkać obok siebie. SEM (Search Engine Marketing) to jednak pojęcie znacznie szersze. Te działania wykorzystują działania obejmujące kampanie marketingowe oraz reklamy, np. PPC (Pay Per Click).

Składniki SEO

SEO on-page

Tutaj mowa o działaniach prowadzonych w obrębie struktury samej strony internetowej. Chodzi o narzędzia pomagające użytkownikowi korzystanie ze strony. Są to także elementy związane z algorytmami wyszukiwarek, o czym za chwilę.

SEO off-page

Drugi składnik to działania prowadzone poza naszą stroną. Są to więc wszystkie linki zewnętrzne prowadzące do naszej strony. Nie mamy tutaj niestety pełnej kontroli, w końcu internet żyje własnym życiem.

SEO krok po kroku. Od czego zacząć?

Krok 1: Audyt

Zanim zaczniesz myślenie o tym, co poprawić, powinieneś wykonać audyt SEO swojej witryny. Dlaczego? To właśnie ta analiza pokaże Ci, co działa, a co wymaga poprawy – jest to więc niejako lista zadań do wykonania, która pozwala usystematyzować podstawowe działania.

Krok 2: Indeksowanie

Następnie musisz dowiedzieć się, czy Twoja strona znajduje się w indeksie wyszukiwarki. Bez tego żadne działania nie będą miały racji bytu. W prosty sposób możesz się tego dowiedzieć, wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce komendę: site: adres witryny. Jeśli otrzymasz listę wyników, oznacza to, że strony te zostały już zaindeksowane przez roboty.

Krok 3: Meta tagi

Aby móc wpływać na proces indeksowania, sięgnij do meta tagów. Są to specjalne znaczniki znajdujące się w kodzie HTML, które opisują zawartość strony dla robotów indeksujących. Nie są one również bezwartościowe dla internautów – część z nich wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Wykorzystaj więc tagi tytułowe i opisy meta, aby poprawić swoją widoczność.

Krok 4: Plik robots.txt

Plik ten stanowi źródło informacji dla algorytmów wyszukiwarek. Linki zawarte w jego strukturze informują roboty indeksujące o tym, które strony powinny podlegać ich weryfikacji. Zadbaj więc o to, aby umieścić w nim wszystkie ważne dla Ciebie linki. Pamiętaj, że możesz zmieniać zawartość pliku w dowolnym momencie.

Krok 5: Sitemap.xml

W tym przypadku informujemy Google o zmianach na naszej stronie, wszelkich aktualizacjach oraz podstronach. Jest to lista adresów URL, które wskazujemy robotom sieciującym. Istnieją różne rodzaje map. Dowiedz się, która będzie spełniać Twoje wymogi.

Krok 6: Certyfikat SSL

W miarę możliwości zadbaj również o bezpieczeństwo swojej strony za pomocą protokołu Secure Socket Layer, który zapewnia poufność wszystkich danych (w tym danych użytkowników) przesyłanych różnym stronom. Wraz z wejściem w życie RODO certyfikat ten jest jednym z podstawowych zabezpieczeń.

Krok 7: Adres URL

Adres URL to po prostu link prowadzący do Twojej strony. Jest to również najważniejszy element, z którym w pierwszym kontakcie stykają się odbiorcy. Zadbaj więc o jego przyjazną nazwę. Nie stosuj znaków synkretycznych, spacji, cyfr, dat, wielkich liter. Ma być on jak najłatwiejszy w zapamiętaniu.

Krok 8: Mobilność

Pamiętaj, że Twoja strona powinna być również responsywna pod kątem urządzeń mobilnych. Telefon jest naszą codziennością, korzystamy z niego w domu, w pracy i podróży. Należy więc zadbać o to, aby strona była dopasowana do mniejszej rozdzielczości, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia odbiorcom.

Krok 9: Prędkość

Szybko, szybciej, najszybciej – czasu jest coraz mniej. Zadbaj o podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals), które ocenią poziom prędkości i jakość Twojej strony. Jeśli będzie ładować się za długo, użytkownik z niej zrezygnuje na rzecz konkurencji.

Krok 10: Linkowanie

Dalszym elementem jest link building. Musisz zadbać o linkowanie wewnętrzne (na samej stronie) oraz zewnętrzne (czyli poza nią). Im więcej stron o wysokiej jakości do Ciebie prowadzi, tym zyskujesz większą pozycję eksperta i zaufanie wśród internautów.

Krok 11: Architektura strony

Zadbaj również o odpowiedni układ swojej strony – ma być jak najbardziej intuicyjna. Jeśli jest rozbudowana zadbaj o przyjazne menu okruszkowe bądź kategorie w przypadku witryn e-commerce. Strona ma być jak instrukcja – im prostsza, tym lepsza.

Krok 12: Słowa kluczowe

Nie zapominaj jednak o dopasowaniu odpowiednich słów kluczowych pod kątem swoich docelowych odbiorców. Wykorzystaj te frazy, które będą pokrywać się z ich zapytaniami. Przeanalizuj słowa wykorzystywane przez konkurencję i stwórz bardziej oryginalne.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Krok 13: Optymalizacja treści

Tym, czego poszukują odbiorcy jest treść. Nigdy jej nie kopiuj, każdy duplikat obniża Twoją wiarygodność i sprawia, że roboty wyszukiwarek niżej Cię oceniają. Twórz więc autorskie materiały dopasowane do słów kluczowych oraz intencji użytkowników.

Krok 14: Multimedia

Większość treści potrzebuje materiałów wizualnych. Aby zaciekawić i zatrzymać odbiorców, wykorzystując wysokiej jakości ilustracje, obraz, materiały wideo – urozmaicają one Twoją treść. Dodatkowo stanowią wsparcie w pozycjonowaniu pod kątem Grafiki Google.

Podsumowanie

Pamiętaj jednak, że odpowiednio sprofilowane SEO zależy od:

  • Twojej branży,
  • aktualnej pozycji w SERP,
  • budżetu,
  • brand purpose,
  • stanu technicznego witryny.

Jak widzisz, nie jest to stały zestaw zadań do odhaczenia, wymaga świadomości własnych potrzeb. Jeśli tworzysz treści w sieci, to zależy Ci na tym, aby trafiały one do jak największej liczby odbiorców. Nie ważne czy jest to blog, czy sklep internetowy. Nie ma na co czekać, konkurencja nie śpi!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.