Rodzime podwórko. Czym jest lokalne SEO oraz od czego zacząć optymalizację swojej strony?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Rodzime podwórko. Czym jest lokalne SEO oraz od czego zacząć optymalizację swojej strony?

Marek Levak / pexels.com

Wyszukiwarka Google kompleksowo podchodzi do swoich wyszukiwań, chcąc zapewnić każdemu internaucie potrzebne mu informacje. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się lokalne marki i firmy, które oferują wyjątkowe usługi w danym mieście. Konfigurowanie własnej strony z Google Search Console, Google Analytics czy Google Maps może zapewnić im znacznie lepszą widoczność w sieci. Dowiedz się więc, jak promować swoją stronę w lokalnych wyszukiwaniach.

Czym jest lokalne SEO?

Lokalne praktyki SEO nie różnią się za bardzo od standardowych metod. Zasadniczą różnicą jest jednak ich powiązanie z daną lokalizacją. Są to więc praktyki przeznaczone przede wszystkim dla usługodawców oferujących swoje produkty w określonym miejscu. Prowadząc lokalny biznes, zastanów się, w jaki sposób możesz pozyskać swoich klientów oraz jak poprawić swoją widoczność w sieci, która będzie mieć przełożenie na zyski offline. Mowa tutaj o takich miejscach, które oferują usługi medyczne, gastronomiczne, rozrywkowe, usługowe (fryzjerzy, księgarnie, piekarnie, kawiarnie, etc.).

Statystyki

Wciąż nie czujesz się przekonany? Najlepiej, jeśli przedstawimy to za pomocą liczb:

  • 46% wyszukiwań całej sieci dotyczy lokalnych firm.
  • 1 na 3 klientów przed wizytą w sklepie sprawdza jego stronę internetową.
  • Połowa użytkowników odwiedza sklep w ciągu jednego dnia od momentu wyszukiwania w Google.
  • 78% lokalnych zapytań prowadzi do zakupów offline.
  • Około 80% lokalnych wyszukiwań jest konwertowanych.
  • 86% użytkowników korzysta z Map Google.

Lokalne algorytmy Google

Google ma jeden cel: zapewnić jak najwyższy poziom doznań i satysfakcji internautom. Z tego względu wykorzystuje szereg algorytmów usprawniających działanie wyszukiwarki pod kątem intencji i zapytań odbiorców. W przypadku lokalnych strategii SEO najważniejsze są dwa z nich:

  1. Gołąb – został wprowadzony w 2014 roku i normalizuje wyniki wyszukiwania bez względu na to, czy została wpisana nazwa lokalizacji, czy nie. W bardzo szczegółowy sposób analizuje intencje użytkowników, aby zapewnić im jak najlepsze wrażenia. Dodatkowo algorytm ten jest skonfigurowany z Google Maps, co w rezultacie poprawia widoczność firm w sieci.
  2. Opos – algorytm wdrożony w 2016 roku, który ma największy wpływ na lokalne wyszukiwanie. Wykorzystuje on geolokalizację użytkownika, dzięki czemu różne strony internetowe wyświetlają się w innych miejscach na świecie mimo tego samego zapytania. Jest on szczególnie ważny w kontekście urządzeń mobilnych, kiedy to za pomocą telefonu wyszukujemy potrzebne nam miejsca np. sklepy, restauracje etc.

Dzięki tym dwóm algorytmom oraz pozostałym, jak PageRank, Panda, Pingwin, Pirat czy Koliber, możemy odnaleźć potrzebne nam informacje spośród 1,94 miliarda dostępnych stron. Robi wrażenie, prawda?

Czynniki rankingowe dla lokalnego SEO

Zanim zaczniesz optymalizować swoją stronę, warto dowiedzieć się, na co zwrócić szczególną uwagę. Google przykłada wagę do takich elementów, jak:

Źródło: Mikael Blomkvist / pexels.com

  • wysoki autorytet domeny (certyfikat bezpieczeństwa SSL),
  • wysokiej jakości linki zwrotne,
  • odpowiednio zaimplementowane dane kontaktowe,
  • wizytówka Google My Business oraz NAP,
  • opinie, komentarze, oceny użytkowników,
  • mobilność strony,
  • zintegrowanie z mediami społecznościowymi.

O czym pamiętać, optymalizując swoją stronę? Od teorii, do praktyki

Optymalizacja on-site

Krok 1: Kim jest klient?

Jest to Twoje pierwsze i najważniejsze pytanie. Kto będzie korzystać z Twoich usług bądź szukać oferowanych produktów? Lokalne społeczności są znacznie mniejsze, musisz więc ustalić, kto będzie modelowym odbiorcą publikowanych komunikatów. Weź pod uwagę takie czynniki jak płeć, wiek, wykształcenie, zainteresowania, potrzeby, problemy, intencje. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakim językiem korzyści się posługiwać. Dodatkowo jest to punkt wyjścia dla pozostałych kroków.

Krok 2: Poznaj jego intencje – słowa kluczowe

Drugim elementem, po określeniu potencjalnych klientów, jest zbudowanie banku słów kluczowych. Są to wszystkie słowa, frazy, hasła oraz zapytania wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Im lepsze dopasowanie słów, tym wyższe miejsce w rankingu. Dodatkowo słowa kluczowe są wykorzystywane w pozostałych elementach na stronie: w nagłówkach, w meta tagach czy w strukturze samej treści. Pamiętaj jednak, aby ich wykorzystanie było naturalne. Roboty Google od razu wyłapią upychanie słów i uznają Twoją stronę za spam.

Krok 3: User experience – design strony

Następnie sama strona. Jaka powinna być? Przede wszystkim musi spełniać funkcje informacyjne. Użytkownik w intuicyjny sposób musi znaleźć dane kontaktowe, lokalizację, przejrzeć ofertę. W przypadku rozbudowanych stron z pomocą przyjdzie Ci menu okruszkowe, kategorie oraz możliwość filtrowania wyników. Nie możesz również zapomnieć o samej estetyce – musi przykuwać uwagę. Postaw na oryginalny układ, multimedia, czcionkę, animacje. Masz tylko kilka sekund na pierwsze wrażenie – postaraj się, aby było jak najlepsze!

Optymalizacja off-site

Krok 1: Google My Business

W przypadku działań poza samą stroną skorzystaj z oferty Google. Załóż konto w panelu Google Moja Firma, aby mieć dostęp do wszelkich informacji technicznych związanych z funkcjonowaniem Twojej strony. Dzięki tej elektronicznej wizytówce pojawisz się w mapach, a użytkownik na liście wyszukiwań od razu otrzyma pakiet informacji dotyczących Twojego biznesu. Wzbogać swój profil o zdjęcia oraz opisy – dzięki temu potencjalni klienci będą wiedzieć, czego się spodziewać. Dodatkowo jest to wspaniałe źródło pozwalające na zdobycie ocen, gwiazdek oraz komentarzy.

Krok 2: Google Maps

Konto w Google Moja Firma jest zintegrowane z zakładką Mapy. Jest to jedna z najczęściej używanych aplikacji na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Wpisując słowo kluczowe do wyszukiwarki map, otrzymujemy najbliższe naszej lokalizacji wyniki dopasowane do naszych intencji. Od razu otrzymujemy tym samym pakiet danych pochodzących z GMB.

Krok 3: Linkowanie zewnętrzne – blogi i media społecznościowe

Kolejnym wsparciem dla lokalnego SEO są media społecznościowe oraz blogi. Za ich pośrednictwem możesz na bieżąco informować klientów o swoich działaniach, nowościach, historii, misji – dosłownie o wszystkim. Szczególną rolę w tym kontekście odgrywają zdjęcia, postaraj się więc, aby były jak najwyższej jakości.

Podsumowanie

Lokalne praktyki SEO stanowią alternatywną strategię dla małych i średnich biznesów. Koncentrując się na lokalnych klientach, tworzysz stałą sieć powiązań oraz budujesz zaufanie. Im więcej pozytywnych opinii zbierzesz, tym większe prawdopodobieństwo, że przyjezdni oraz turyści również skorzystają z Twoich usług. Daj się więc poznać internautom, tworząc swoją wirtualną wizytówkę!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.