Reklama to podstawa handlu. Jak połączyć techniki SEO ze strategią marketingową?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Marketing
Reklama to podstawa handlu. Jak połączyć techniki SEO ze strategią marketingową?

Mikael Blomkvist / pexels.com

Reklama to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym, mająca na celu skłonienie do nabycia bądź korzystania z usług lub towarów. Jest znanym od wieków – bo już od starożytności – środkiem masowego przekazu, generującym nasze pragnienia i potrzeby. Marketing to zaś znacznie szersze pojęcie, które obejmuje szereg działań, strategii i taktyk polegających na wypromowaniu danej reklamy, aby pozyskać jak największą liczbę konsumentów.

Współcześnie świat coraz bardziej przenosi się do przestrzeni cyfrowej, która z punktu widzenia e-handlu jest tańsza oraz posiada większe możliwości dotarcia do klientów. Marketing cyfrowy to wszelkie techniki wykorzystujące kanały cyfrowe, pozwalające na dotarcie do klientów za pośrednictwem wyszukiwarek, witryn internetowych, poczty elektronicznej, aplikacji. Jeśli nie ma Cię w sieci, to w zasadzie nie istniejesz. Jak więc połączyć reklamę ze swoją strategią optymalizacji?

Kilka słów o SEO i SEM

Na początek należy rozwiać wszelkie wątpliwości i mity. SEO i SEM to często mylone ze sobą pojęcia, co jest poważnym błędem. Search Engine Optimization skupia się na wynikach organicznych (darmowych) i podejmuje się wszelkich działań mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej. Search Engine Marketing to zaś szersze zagadnienie, które, choć wykorzystuje zasoby SEO, skupia się na wynikach nieorganicznych (płatnych), czyli tytułowej reklamie.

Reklama w sieci. Czym jest PPC?

Pay Per Click to metoda rozliczeniowa reklamy internetowej, w której płatność jest dokonywana przez reklamodawcę w momencie kliknięcia w link bądź baner. Wyświetlenie jej jest niewystarczające. Płatne wyniki pojawiają się na górze i na dole wyszukiwania z oznaczeniem „Reklama”, aby odbiorcy mogli je odróżnić od organicznych wyników.

Płatna kampania przynosi natychmiastowe efekty, jeśli tylko została odpowiednio stargetowana. Niestety rezultaty kończą się w momencie zaprzestania finansowania, stąd tak ważne jest wsparcie SEO, którego efekty utrzymują się znacznie dłużej w sieci i wspierają naturalną komunikację z klientami.

Aby nasza strategia marketingowa była jak najbardziej efektywna, to najlepszym rozwiązaniem jest połączeniu obu tych technik. Możesz więc zauważyć, że te trzy elementy – SEO, SEM i PPC – to podstawy marketingu internetowego, nie tylko dla witryn typu e-commerce.

Podstawowe typy PPC

Do najczęściej wykorzystywanych modeli zalicza się reklamy tekstowe (cechujące się najprostszym formatem, składające się z nagłówka, adresu, krótkiego opisu i niekiedy CTA), reklamy displayowe (będące połączeniem reklam tekstowych/ graficznych/ wideo, które zachęcają do przejścia do strony docelowej i konwersji) oraz reklamy produktowe (prezentujące obraz produktu z ceną, oceną, nazwą, specyfikacją, sklepem).

Metody rozliczeniowe. Jak zoptymalizować swoje koszty?

Kiedy już zdecydowaliśmy, jaki typ reklamy nam odpowiada, kolejnym ważnym krokiem jest wybór metody rozliczeniowej. Wszystko zależy od Twojego budżetu, jednak do najbardziej popularnych rozwiązań zalicza się:

  • CPM (Cost Per Mille) – rozliczenie za tysiąc kliknięć,
  • CPV (Cost Per Visitor) – rozliczenie za przeniesienie docelowej grupy na swoją stronę,
  • CPV (Cost Per View) – rozliczenie za jedno obejrzenie reklamy,
  • CPC (Cost Per Click) – rozliczenie za każde kliknięcie,
  • CPA (Cost Per Action) – rozliczenie za podjęcie interakcji (zakup, rejestracja, wypełnienie ankiety),
  • CPC (Cost Per Convertion) – rozliczenie za zdobycie klienta (lead, sprzedaż).

Reklama a SEO i SEM

Za powodzenie reklamy odpowiada przede wszystkim strategia, a dokładniej – grupa docelowa. Musisz więc myśleć jak klient. Szczególnie ważne są w tym przypadku słowa kluczowe, które wykorzystasz w swojej reklamie, a które będą wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Im większe dopasowanie, tym lepsza widoczność. Postaraj się więc wykorzystać zasoby analityki internetowej, aby dowiedzieć się jak najwięcej o swoich klientach. Warto w tym przypadku sięgnąć do Google Analytics, gdzie w panelu administratora będziesz mieć dostęp do raportów dotyczących profilu odwiedzających, ich zachowań, miejsca zamieszkania, źródła pochodzenia z sieci, etc.

Landing page – jak wesprzeć swoją reklamę online?

Strona docelowa ma za zadanie promocję oraz/lub sprzedaż produktów czy oferowanych usług, a także przemianę anonimowego użytkownika w spersonalizowanego klienta.

Również w tym przypadku masz kilka możliwości, w zależności od potrzeb:

Źródło: Tatiana Syrikova / pexels.com

  • strona typu lead generation, której zadaniem jest pozyskiwanie danych klientów,
  • strona typu click through, która ma zachęcić do wejścia na stronę główną,
  • strona sprzedażowa umożliwiająca transakcję zakupową,
  • strona coming soon pozwalająca na zbadanie rynku i potencjalnych klientów.

Korzyści z połączenia SEO z PPC

Chociaż wydają się to być dwa odrębne światy, to oddziałują one na siebie w niewidoczny – na pierwszy rzut oka – sposób. Reklama nie gwarantuje pożądanych efektów pozycjonowania, a odpowiednio zoptymalizowana strona nie musi wpływać na wyniki nieorganiczne. Warto więc połączyć je ze sobą, przynajmniej z powodu:

  • szybkich efektów PPC,
  • trwałości technik SEO,
  • dominacji wyników organicznych,
  • możliwości pozyskania większych zasobów danych,
  • potencjalnego remarketingu,
  • możliwości realizowania wielu celów w tym samym czasie.

Podsumowanie

SEM = SEO + PPC. Tak mogłoby wyglądać najprostsze równanie. Warto dodać jednak do niego jeszcze jeden komponent, czyli UX (User Experience), który pozwala na maksymalizację wrażeń, doświadczeń i zadowolenia użytkowników korzystających z sieci. Pamiętaj, że reklama może odnieść sukces tylko wtedy, gdy będzie interesująca. Im więcej danych pozyskasz, tym lepiej zaplanujesz swoją kampanię. Działaj więc holistycznie!

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.