Sklepy internetowe stają się coraz popularniejsze. Dzięki wygodnym formom dostawy i bogatemu asortymentowi pod wieloma względami przewyższają te stacjonarne. Jedną z platform, na której możesz zbudować sklep internetowy jest Shop Gold. Aby Twój e-commerce przyciągnął jak najwięcej klientów, niezbędne jest właściwe pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google. Jak uzyskać tam wysoką pozycję, podpowiadamy w tym artykule!
Pozycjonowanie ShopGold najlepiej zacząć od sprawdzenia, jakie działania podjął dotychczas projektant witryny bądź jej właściciel. Oprogramowanie ShopGold zapewnia dostęp do gotowych szablonów, jednak nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie, pomimo że z pewnością szybkie.
Nieraz można zauważyć, że sklep internetowy czy strona w sieci ma wdrożony szablon – widać to po treści, której jest stosunkowo niewiele w poszczególnych sekcjach. Sprawdzając, jak wygląda strona pod względem technicznym, można dowiedzieć się, czy kod jest poprawny i czy niczego w nim nie brakuje. Przed pozycjonowaniem ShopGold warto też zwrócić uwagę na stronę internetową pod kątem wizualnym. Jest to jednak dopiero początek szeregu analiz, jakie warto uwzględnić, by zacząć pozycjonować sklep, podejmując działania na stronie serwisu sprzedażowego, jak i poza nim.
Na czym polega audyt? To właśnie wspomniany zbiór różnych analiz, które umożliwiają dokładne zbadanie sklepów internetowych. Poprzez taki audyt uwzględnia się nie tylko to, jak sklep ShopGold wygląda i jaką ma strukturę. Bierze się pod uwagę także jego umiejscowienie w sieci, w tym w wyszukiwarce Google, to, jak użytkownicy postrzegają ten serwis – ile jest np. wejść, które kończą się opuszczeniem strony po mniej niż 10 sekundach.
Optymalizacja SEO na podstawie audytu, pozwala też lepiej rozumieć działania konkurencji i efektywnie się do nich odnieść. W efekcie można pozycjonować sklep internetowy ShopGold na te same lub podobne frazy, które dają dobrą pozycję rankingową. Czy ma to sens? Jak najbardziej, zwłaszcza jeśli podejmie się większe wysiłki niż konkurencja, by znaleźć się wysoko na wybrane słowa i frazy kluczowe. Ich dobór w procesie pozycjonowania jest zresztą również możliwy, gdy wykona się audyt. Szczególnie po przeprowadzeniu szczegółowej analizy.
Dokładna analiza pozwala dowiedzieć się więcej o internautach odwiedzających witrynę. Analizuje się m.in., kto najczęściej korzysta ze strony, a także ile jest wejść w danym okresie, czy jakie działania podejmują odwiedzający w serwisie e-commerce. User Experience UX, czyli doświadczenia użytkowników odgrywają ważną rolę w budowaniu serwisu ShopGold.
Im strona jest bardziej intuicyjna, im łatwiej i szybciej można się na niej odnaleźć i wyszukać potrzebne informacje oraz produkty, tym lepiej. Działania, w których uwzględnia się takie założenia, dają o wiele lepsze efekty. Oprócz tego, że przypadkowych wejść będzie niewiele lub wcale, to jeszcze odbiorcy mogą odebrać stronę naprawdę pozytywnie. Jak wiadomo – dobre nastawienie do oferty sprzedażowej to już nieraz więcej niż połowa sukcesu.
Poprzez audyt można zadbać o lepszą wydajność serwisu, co ma olbrzymie znaczenie, gdy proces pozycjonowania przynosi efekty. Dlaczego? Poprzez optymalizację pod wyszukiwarkę, sklep internetowy jest na coraz lepszej pozycji. Wzrasta też popularność pozycjonowanego serwisu sprzedażowego wśród internautów. I to lawinowo, ponieważ odwiedzają nie tylko stronę główną, z której dopiero poszukują produktów, jakie ich interesują. Wchodzą na stronę serwisu również z podstron, które są tak samo widoczne w wyszukiwarce, jak strona główna.
Pozycjonowanie ShopGold sprawia, że każdy użytkownik wyszukiwarki może znaleźć serwis poprzez wpisanie określonej frazy. Z tego też powodu, korzystając z audytu SEO, warto sprawdzić, czy serwis sprzedażowy jest dostosowany do każdego internauty. Szczególnie pod kątem wyświetlania się sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych, gdyż to najczęściej za ich pomocą konsumenci kupują w sieci w czasie rzeczywistym. Co to oznacza? Potencjalni klienci szukają tylko informacji, gdzie można zamówić dany produkt, gdyż już w chwili uruchamiania wyszukiwarki, są gotowi dodać produkt do koszyka i sfinalizować transakcję. Nie trzeba o takich klientów w ogóle walczyć, zwłaszcza gdy w wyniku pozycjonowania strony, sami trafiają do sklepu.
Audyt zapewnia szeroki dostęp do różnej maści danych, na podstawie których trzeba wyciągnąć odpowiednie wnioski. Następnie opracowuje się sposoby wdrożenia tych poprawek, które „sugerują” narzędzia, z jakich korzystają firmy zajmujące się pozycjonowaniem sklepów. Po tych wszystkich zmianach przychodzi czas na sprawdzenie, jak one funkcjonują – zarówno poprzez manualne testowanie serwisu, jak i poprzez ponowny audyt i porównanie uzyskanych efektów z tymi przed wprowadzeniem zmian. Pozycjonowanie ShopGold rozpoczyna się tak naprawdę w momencie, gdy wiadomo, co trzeba poprawić.
Nieraz, gdy na stronie są już wszystkie potrzebne treści, wymaga ona „jedynie” optymalizacji. Tworząc z kolei nowy sklep online, audyt przeprowadza się dopiero po zaprojektowaniu witryny, wprowadzeniu do bazy wszystkich danych i stworzeniu treści właściwej dla danej branży, w jakiej firma działa, czyli kiedy mamy już gotowy sklep internetowy. Audyt jest następnym działaniem w kolejności – na jego podstawie można dowiedzieć się, czy nie trzeba bardziej dopracować pewnych elementów i czy o niczym się nie zapomniało, tworząc sklep internetowy od podstaw.
Dlaczego by wydawać bajońskie sumy na promocję strony, skoro klienci sami mogą na nią trafić, żeby od razu złożyć zamówienie? Pozycjonowanie ShopGold zdecydowanie to ułatwia i umożliwia.
Wybierając właściwe rozwiązania w zakresie optymalizacji, można spodziewać się, że stronę odwiedzać będą osoby z wyszukiwarki, które faktycznie są zainteresowane ofertą sklepu. Zainteresowane do tego stopnia, że już w trakcie pierwszej wizyty mogą złożyć zamówienie na produkt, który je interesuje. Jakie podejmuje się działania na stronie e-commerce, a jakie poza nią, żeby zmaksymalizować prawdopodobieństwo wejść na stronę, w wyniku których klienci złożą i sfinalizują zamówienie?
Żeby strona sklepu była widoczna dla odbiorców, trzeba sprawić, żeby wyszukiwarka ją „wyniosła” na piedestał w swoim rankingu. Jak tego dokonać? W procesie optymalizacji przydatne są odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Wybrane słowa kluczowe powinny być zgodne z ofertą sklepu, z frazami, pod jakie pozycjonuje się konkurencja, a także z zapytaniami samych internautów. Frazy mogą mieć różną długość – najczęściej im są dłuższe, tym większa szansa, że konkurencja się pod nie nie promuje pod kątem SEO. Dzięki temu można zyskać nieraz znaczącą przewagę właśnie poprzez pozycjonowanie się na dłuższe frazy, mające od trzech wyrazów wzwyż.
Oprócz słów kluczowych ważne są opisy description i title. Szczególnie jeśli patrzy się na optymalizację bardziej z perspektywy potencjalnych kupujących niż robotów Google. Description i title to opisy, które zamieszcza się w kodzie strony lub w panelu ShopGold, jeśli korzysta się z gotowego szablonu. Za pomocą pierwszego opisu internauta może dowiedzieć się, co oferuje sklep, zanim użytkownik kliknie w odnośnik, który prowadzi do serwisu sprzedażowego. Drugi opis – title – służy do tego, by strona wyświetlała się w przeglądarce z opisem nazwy e-commerce i tego, co powinno klientowi utkwiło w głowie. Zwykle poza nazwą serwisu sprzedażowego podaje się jeszcze hasło reklamowe, zachętę do zapoznania się z ofertą lub informacje, co można kupić w takim sklepie.
Pozycjonowanie ShopGold dotyczy także tworzenia samej treści, która będzie dostępna dla odwiedzających. W optymalizacji e-commerce uwzględnia się pod tym względem takie czynniki jak:
Pozostając wyłącznie przy działaniach na stronie (z ang. On Site lub On Page), nie można się spodziewać, że sklep będzie mocno „zakotwiczony” wśród dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania. Skupiając się na pozycjonowaniu, trzeba pamiętać, że wyszukiwarka „uwzględnia” również inne aspekty, które wliczają się do rankingu. O dodatkowych elementach podwyższających ranking Google „dowiaduje się” zawsze wtedy, gdy roboty (Googleboty) wertują stronę, by zaindeksować dostępne dla nich treści.
Pomimo tego, że wyszukiwarka „premiuje” nowe strony, które na start otrzymują dobrą pozycję w rankingu, takie szczęście nie trwa zbyt długo. Ostatecznie na wzrost pozycji mają wpływ działania poza sklepem, czyli pozycjonowanie e-commerce Off Page lub Off Site – działania poza stroną serwisu sprzedażowego. Jakie to są działania? Są to wszelkie czynności, dzięki którym można pozyskać link zwrotny pochodzący z innej strony niż witryna pozycjonowanego sklepu internetowego.
Dlaczego odnośniki prowadzące do sklepu internetowego mają tak duże znaczenie? Ponieważ wyszukiwarka „odczytuje je”, jako naturalne zainteresowanie sklepem, które odzwierciedla się w reakcjach odbiorców. Reakcje te wyrażają się właśnie poprzez zamieszczenie linka prowadzącego do strony sklepu . Zatem Google premiuje te sklepy internetowe, które polecają internauci. Skąd pochodzą wartościowe linki zwrotne do pozycjonowanego serwisu z produktami? Ze wszystkich tych stron, które są w jakimś stopniu (większym niż mniejszym) powiązane z tematyką e-commerce.
Na pozyskanie linka prowadzącego (zwrotnego) do strony największą szansę dają takie serwisy jak:
Poprzez działania w zakresie pozycjonowania poza stroną, firma SEO stara się pozyskać wartościowe linki pochodzące z konkretnych reakcji odbiorców. Są nimi np. komentarze, udostępnienia, polubienia, subskrypcje, oceny, opinie, recenzje czy polecenia – każda taka reakcja może zawierać odnośnik do strony.
Sklep online ma zwykle zasięg ogólnopolski, jednak zdarza się, że największy dochód zapewnia sprzedaż na terenie konkretnego województwa czy miasta w kraju. W takim przypadku bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest lokalne pozycjonowanie stron.
Warto zdecydować się na takie działania również wtedy, gdy ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę jako właściciel serwisu sprzedażowego.
Zdecydowanie łatwiej zaistnieć na rynku lokalnym, czyli w wybranym mieście niż od razu na terenie całego kraju. Łatwiej pod względem pozycjonowania, budżetu, który uda się szybciej przeznaczyć na taką promocję, czy również działań, jakie podejmie firma SEO. Jak wygląda promocja serwisu, jeśli jego właściciel chciałby, aby był on znany i cieszył się zainteresowaniem wśród lokalnych odbiorców?
Poprzez optymalizację można dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy zamieszkują konkretne miasto. Lokalne działania umożliwiają również zakupy wszystkim odbiorcom przebywającym w tej aglomeracji miejskiej w momencie, gdy chcą złożyć zamówienie. Dzięki temu na stronę sklepu wchodzą ci odbiorcy, którzy faktycznie są zainteresowani ofertą, gotowi zamówić wybrany produkt w czasie tej wizyty.
Lokalne pozycjonowanie stron umożliwia promocję serwisu, który należy do firmy działającej online i stacjonarnie. Pomocne są działania, w których uwzględnia się założenie mapy Google, a także wizytówki Moja Firma. Dzięki temu sklep jest lepiej widoczny również na terenie konkretnego miasta, a jednocześnie jego pozycja w wynikach wyszukiwania może być wyższa. Google dobrze bowiem „patrzy” na takie dodatki, jak wizytówka i mapa. Tym bardziej że można je skorelować z pozycjonowaniem i sprawić, by sklep jeszcze wyżej plasował się w wynikach wyszukiwania.
Poprzez SEO można wdrożyć wiele innych działań promujących serwis sprzedażowy. Pozycjonowanie sklepu ShopGold na dane miasto wiąże się z doborem fraz, w których ta aglomeracja miejska się zawiera. Jeśli firma sprzedaje i online, i stacjonarnie, nie musi starać się o to, by wynajmować drogi lokal na mieście w samym centrum.
Za pomocą tak zwanej pinezki w mapie Google łatwo znaleźć sklep, nawet gdy znajduje się poza centrum czy na peryferiach. Nieraz adres jest odbiorcy potrzebny głównie po to, by wiedzieć, że dana firma naprawdę istnieje. Zatem tworząc mapę na użytek wyszukiwarki, można zarazem zadbać o większe poczucie zaufania, jakim odbiorcy będą darzyć sklep. Na przykład ci lokalni konsumenci, którzy jeszcze nie mieli przyjemności złożyć zamówienia w pozycjonowanym e-commerce.
Pozycjonując strony na rynku lokalnym, trzeba pamiętać, że zaufanie bywa istotnym aspektem. Nie tylko dlatego, że pomaga mierzyć się z konkurencją. Również dlatego, że łatwiej wypromować „świeży” biznes, którym nie jest zainteresowanych jeszcze zbyt wielu klientów. W dodatku poprzez lokalne SEO sukces może nieraz przyjść szybciej, niż się wydaje. Dłuższe frazy w tym przypadku bywają bardzo pomocne.
Dłuższe frazy, czyli długi ogon (z ang. long tail), dzięki którym można promować szczegółowe zapytania pojawiające się wśród wyników wyszukiwania. Poprzez tę metodę udaje się również sprawić, by wysoko w rankingu wyszukiwarki znalazł się precyzyjnie ujęty produkt. Na ogół klienci, którzy poszukują takich towarów, chcą już złożyć zamówienie, dlatego wybiorą zwykle jeden z pierwszych wyników, jakie się pojawią. Przykładem frazy długi ogon może być: „ekologiczna gąbka do zmywania naczyń”.
Z takich usług korzystają zwykle sprzedawcy, którzy od razu ukierunkowują się na sprzedaż zagraniczną. Lokalne pozycjonowanie sklepu internetowego poza krajem przydaje się też wtedy, gdy właściciel e-commerce chciałby „wypłynąć na szersze wody”. Szczególnie jeśli w kraju nie może już liczyć na ten moment na większy dochód, bo np. nie ma aż takiego dużego zainteresowania niszową ofertą sklepu.
Oprogramowanie ShopGold „umożliwia” tworzenie strony w różnych wersjach językowych. Firma SEO nie będzie mieć zatem najmniejszych trudności, by zoptymalizować serwis pod odbiorców zagranicznych z konkretnych miast. Poprzez optymalizację można dotrzeć również do rodaków, którzy na co dzień mieszkają w innym kraju, ale np. od czasu do czasu odwiedzają krewnych.
Promując się lokalnie poza krajem, można stać się marką globalną, która cieszy się zainteresowaniem na arenie międzynarodowej. Wybierając optymalizację w sklepie internetowym na miasta poza Polską, uda się dostosować wszystkie opisy, nazwy produktów i inne treści pod zagranicznego odbiorcę. Wraz z dodaniem do treści miasta, w którym preferowani klienci mogą się znajdować.
Wybierając pozycjonowanie e-commerce pod tak zwane ogólne słowa kluczowe, można rywalizować z firmami o ugruntowanej pozycji. Pozostając przy wspomnianej gąbce do mycia naczyń, ogólnym słowem kluczowym będzie gąbka. Pozycjonowanie strony na taki wyraz, nie jest łatwe, ponieważ jest on bardzo popularny. Trzeba też liczyć się z tym, że wysoka pozycja w rankingu na taki wynik wyszukiwania, nie zawsze przekłada się na wzrost zainteresowania ofertą. Rzadko też odwiedzający po wejściu na stronę będą chcieli od razu złożyć zamówienie.
Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy serwis sprzedażowy ma w swojej ofercie wyłącznie gąbki wszelkiego rodzaju. Jeżeli faktycznie sklep proponuje tylko pewien rodzaj asortymentu, wtedy zdecydowanie opłaca się walczyć o dobrą pozycję pod ogólne słowo kluczowe. Niezależnie od tego, czy to dowolny e-commerce, czy pozycjonowanie sklepu ShopGold daje podobne efekty na różnych rynkach krajowych. Podejmuje się analogiczne działania, a ich rezultat będzie zależeć od liczby konkurencyjnych firm i zainteresowania ofertą odbiorców. Trzeba jednak liczyć się z tym, że jeśli ktoś postanawia, że kupuje u rodzimego sprzedawcy, nawet dobra pozycja e-commerce i widoczność w rankingu może tego nie zmienić.
Czy można pozycjonować sklep internetowy jednocześnie pod Google i pod Allegro? Tak, szczególnie gdy jest to e-commerce postawiony na ShopGold – to oprogramowanie zapewnia integrację z największym w Polsce marketplace.
Pozycjonowanie strony w ShopGold daje wiele wymiernych korzyści, a jedną z nich jest dobra pozycja w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka premiuje sklepy internetowe, które sprzedają na Allegro, ponieważ jest powiązana z tym serwisem sprzedażowym.
Promocja w sklepie ShopGold oferującym swoje produkty na Allegro może obejmować takie działania jak:
Pozycjonowanie ShopGold, które jest powiązane z Allegro sprawia, że oferta jest widoczna w pierwszych wynikach wyszukiwania . Dla e-commerce, który jest nowym serwisem sprzedażowym, promującym się na Allegro, ma to duże znaczenie. Nieraz łatwiej i szybciej udaje się wypromować serwis sprzedażowy, uwzględniając ofertę Allegro, niż pomijając tę kwestię.
Ponadto pozycjonując się pod wyszukiwarkę, można spodziewać się, że większość bez problemu kliknie w odnośnik, prowadzący do oferty na tym marketplace. To najpopularniejszy w Polsce portal sprzedażowy tego typu, który cieszy się dużym zaufaniem tak wśród sprzedawców, jak i kupujących.
Będąc obecnym wśród tych pierwszych wyników, dotyczących sklepów na Allegro, można zdecydowanie zmaksymalizować szansę na sprzedaż. Opisy dostosowane do serwisu Allegro poprzez pozycjonowanie sklepu ShopGold będą przyciągać różnych odbiorców. Zarówno osoby, które kupują na tym marketplace, jak i internautów korzystających z wyszukiwarki Google. Sklep istnieje również poza Allegro? Klienci łatwo znajdą go w wynikach wyszukiwania, gdy nazwa będzie zarazem adresem URL prowadzącym do strony głównej serwisu sprzedażowego poza wspomnianym marketplace.
Chcąc osiągnąć dobrą pozycję w rankingu, mając sklep na Allegro, opłaca się prowadzić działania optymalizacyjne, które uwzględniają tworzenie treści dla konkretnych odbiorców. Dobrym pomysłem takiego działania jest np. blog firmowy tworzony z myślą o czytelnikach kupujących głównie na marketplace. Dowiedzą się dzięki niemu m.in., w jaki sposób wybrać produkt z oferty e-commerce, by rozwiązać problem. Poza tym łatwo przejdą do serwisu, chcąc złożyć zamówienie na wybrany towar, w czym pomocne są linki zamieszczane na blogu, prowadzące do konkretnego rodzaju produktu.
Pomimo tego, że platformę ShopGold można skorelować z Allegro, równie dobrze pozycjonowanie na tej platformie może dotyczyć tylko jednego rodzaju e-commerce. Może nim być serwis sprzedażowy dostępny poza Allegro, jak i oferta, z jakiej można skorzystać właśnie na tym marketplace.
Ofertą usług SEO mogą być zainteresowani różn właściciele sklepów: mniejszych, większych, lokalnych, krajowych, jak i zorientowanych na rynek zagraniczny, czy stawiających pierwsze kroki w swoim niezależnym biznesie.
W zależności od tego, kto konkretnie chciałby skorzystać z pozycjonowania, udaje się dostosować strategię promocji pod takiego odbiorcę. Można pod tym względem wziąć pod uwagę jego oczekiwania, możliwości finansowe, czy skuteczność działań.
Efektywność SEO jest duża – tym większa, im precyzyjniej uda się określić docelową grupę odbiorców, pod którą tworzy się treści. Im większa zasobność budżetu właściciela serwisu, tym więcej uda się stworzyć opisów dostosowanych do konkretnych odbiorców z różnych grup. W ten sposób można liczyć, że po produkt sięgnie więcej osób, niż gdyby opisy uwzględniały tylko jedną niszę zainteresowanych.
Niezależnie od tego, czy jest to nowy sklep, czy z większym stażem, zawsze w optymalizacji można uwzględnić różne okazje. Pozycjonowanie, które powiąże się z ofertą, np. z: okazjami, nowościami, bestsellerami, wyprzedażą czy niską ceną, wygląda niemalże jak profesjonalna kampania marketingowa. Nierzadko działania przynoszą w dodatku więcej korzyści i w dłuższej perspektywie niż typowa kampania trwająca tylko przez krótki czas.
Proces pozycjonowania teoretycznie nie jest obowiązkowy. Teoretycznie, bo oprogramowanie ułatwia wykonywanie działań z zakresu optymalizacji. Jednak lepiej nie zdawać się na automatyczną optymalizację w ShopGold, ponieważ przyniesie to korzyść tylko do pewnego stopnia. Serwis sprzedażowy mógłby na przykład osiągać pozycję w top 5, a proponowane ustawienia wraz z oprogramowaniem dają tylko top 10.
Każda lokata niżej od preferowanej to nieraz tysiące zmarnowanych okazji na zwiększenie zysków ze sprzedaży. Sugerowane propozycje dostępne od ręki dają złudne poczucie, że serwis może mierzyć się z konkurencją jak równy z równym. Jednak jest znacznie więcej powodów, dla których warto wybrać skorzystać z usług profesjonalistów.
Sprzedawcy online prędzej czy później „obije się o uszy” termin „pozycjonowanie”. Jednak nie musi dokładnie wiedzieć, jakie działania wpływają na dobrą pozycję w Google. W dodatku to, że nie orientuje się w tej dziedzinie, a mimo to chciałby na własną rękę pozycjonować serwis pod tę popularną wyszukiwarkę, może mieć opłakane skutki.
Nie każde działanie związane z pozycjonowaniem strony daje dobre efekty. Są dobre i złe praktyki SEO – nie wiedząc, które są jakie, można nieraz nieświadomie sprawić, że strona zamiast być wyżej w rankingu, spadnie. W najgorszym razie może w ogóle przestać się wyświetlać w wyszukiwarce i to na zawsze. Jako że wciąż najwięcej kupujących wchodzi na strony sklepów e-commerce z Google, straty byłyby olbrzymie. Dlatego lepiej zdecydować się na profesjonalne usługi w zakresie optymalizacji i pozycjonowania.
Właściciel serwisu sprzedażowego zna teorię dotyczącą pozycjonowania? Wciąż nie oznacza to, że jego działania przyniosą spodziewane efekty. Dlaczego? Ponieważ tylko długotrwałe i systematyczne działania przynosi dobre rezultaty. W dodatku trzeba przeanalizować wiele aspektów, by wiedzieć, jak szeroko mają być te działania zakrojone, żeby osiągnąć satysfakcjonujący wynik. Przydaje się więc nieraz „wiele rąk do pracy” nad pozycjonowaniem i optymalizacją strony. Rąk, które „wiedzą”, co mają wpisać, gdzie i jak to zrobić, poświęcając na daną czynność tyle czasu, ile to konieczne. Najlepiej więc zaufać doświadczonemu zespołowi, który ma już doświadczenie w tym zakresie. Specjaliści orientują się, jak to zrobić prawidłowo, korzystnie dla klienta i w dobrej cenie dla niego i dla siebie. Za pomocą odpowiednich narzędzi analitycznych można dokładnie popracować nad tymi elementami, które nie pozwalają zwiększyć zysków ze sprzedaży. Doświadczona osoba o określonych kompetencjach ma pojęcie, z jakich programów korzystać i jak je obsługiwać, żeby wyciągnąć właściwe wnioski i wprowadzić korzystne zmiany.
Klient jednak musi się nastawić na to, że pozycjonowanie stron może być kosztownym przedsięwzięciem. Cena będzie tym wyższa, im więcej jest podstron, które trzeba zoptymalizować, a także im wyższą pozycję w rankingu sprzedawca chciałby osiągnąć. Sklep to zupełnie „inna para kaloszy” niż typowa strona internetowa. Trzeba utworzyć opisy produktów, które nie tylko będą unikalne, ale również będą sprzedawać, co wymaga czasu i znajomości rynku.
Żeby zrobić to szybko i dobrze, należy powierzyć napisanie takich treści ekspertowi od copywritingu. Wtedy można liczyć, że poprzez optymalizację pod kątem SEO serwis będzie wysoko w rankingu, a także że odwiedzający nie wyjdą zaraz po wejściu. Dobre działania w zakresie pozycjonowania można potraktować bardziej, jak inwestycję, a nie wydatek, który nie wiadomo, jakie przyniesie korzyści. Potencjalni klienci stają faktycznymi kupującymi, a popularność serwisu systematycznie rośnie i w ten sposób sprzedaż jakby „sama zaczyna się nakręcać”.
Wybierając usługi SEO spośród profesjonalnych agencji pozycjonerskich, można spodziewać się, że serwis ShopGold nie będzie jednym z wielu, które „gdzieś tam są” w wynikach wyszukiwań. Najważniejsze korzyści, jakie wynikają z optymalizacji SEO w ShopGold, to:
Pozycjonowanie sklepu ShopGold sprawdza się praktycznie w każdej sytuacji. Każdy właściciel chciałby, aby jego sklep mógł zwiększyć dochody i pozyskiwać nowych klientów. Jako że konkurencja jest duża, jakiej by branży nie wziąć pod uwagę, wszelkie działania, które wspomogą rywalizację w taki sposób, by była skuteczna, są mile widziane.
Szczególnie gdy można dość precyzyjnie określić ramy czasowe czy środki, które trzeba przeznaczyć na pozycjonowanie strony. Kto w pierwszej kolejności może być zainteresowany ofertą usług SEO dotyczących sklepu internetowego opartego na oprogramowaniu ShopGold?
Nawet gdy sprzedawca oferuje wciąż te same produkty, może się okazać, że podejmuje znaczne wysiłki, by przyciągnąć grupę docelową na swoją stronę. W dodatku wysiłki te pochłaniają sporą część budżetu, a zwrot z takich kosztów jest stosunkowo niewielki. Dlaczego? Nieraz właściciel e-commerce nie jest zorientowany, co konkretnie zawodzi, a może tego dowieść przeprowadzenie profesjonalnego audytu.
Znając np. powód, który sprawia, że odwiedzający szybko opuszczają serwis, można sprawić, że już poprzez wprowadzenie zmian w tym zakresie, liczba wejść bardziej się zrównoważy z liczbą składanych zamówień. Sklep ze stałą ofertą potrzebuje też regularnych działań z zakresu pozycjonowania, żeby zwrócić uwagę na promocyjne oferty. Wciąż też poprzez takie działania udaje się zwiększyć zainteresowanie ofertą, dbając o dobrą pozycję w rankingu. Pozyskiwanie linków zewnętrznych (z ang. Link Building) pozwala znacznie podwyższyć lokatę, na jakiej uplasuje się promowany w ten sposób serwis ShopGold.
Rosnąca lub malejąca liczba produktów dostępnych w ofercie sklepu sprawia, że cały czas trzeba aktualizować zawartość podstrony sklepu. Wiąże się to również z ich optymalizacją pod wyszukiwarkę, a także pod potencjalnych klientów, którzy będą chcieli co najmniej dowiedzieć się czegoś więcej o konkretnym towarze.
Pozycjonowanie sklepu ShopGold daje dobre efekty, gdy tworzy się opisy pod grupę docelową lub kilka takich nisz. Szczególnie wówczas, gdy uwzględni się te, z których potencjalni zainteresowani najczęściej zamienią się w faktycznych kupujących. Jeśli oferta cały czas się zmienia, pozycjoner ma pełne ręce pracy. Musi np. monitorować, czy wszystkie linki są wciąż wartościowe i przekierowują do aktualnej podstrony serwisu. Takie działania są niezbędne, jeżeli sklep poszerzony jest o blog firmowy, na którym zamieszcza się wpisy wraz z odnośnikami do konkretnych produktów na stronie sklepu.
Jest różnica między pozycjonowaniem lokalnym a optymalizacją serwisu na cały kraj. Uwzględniając konkretne miasto lub kilka miast, trzeba przygotować znacznie więcej treści, żeby sklep był widoczny dla lokalnych odbiorców. Oznacza to, że strony z produktami trzeba pomnożyć przez liczbę miast, na jakie firma chciałaby się pozycjonować. Do każdej takiej podstrony należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe wraz z nazwą miasta, pod jakim sklep miałby być widoczny w wyszukiwarce.
Należy też wiedzieć, jakie są trendy i kto najczęściej kupuje w danym mieście, by treści dostosować do odbiorców także pod względem stylu. Pozycjonowanie sklepu daje wówczas najlepsze efekty, w tym dobrą pozycję wśród konkurencyjnych firm o dłuższym stażu, czy większe zaufanie do marki. Na ten rezultat mają również wpływ działania poza stroną, na przykład na social mediach, czy forach internetowych, gdzie firma może dać się poznać np. jako ekspert w swojej dziedzinie.
Nieraz nie sposób prowadzić sprzedaży w konkretnym mieście stacjonarnie i zarazem obsługiwać serwisu online. Korzystając z promocji w postaci optymalizacji SEO, udaje się nieraz „upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”. Serwis jest widoczny w Google, np. ze względu na zamieszczoną mapę i wizytówkę Moja Firma? Zauważą go nie tylko użytkownicy zamawiający przez Internet, ale nawet osoby, które poszukują sklepu stacjonarnego najbliżej swojego miejsca zamieszkania.
Nie trzeba więc wydawać środków na inne formy promocji w mieście – zamiast tego warto je przeznaczyć m.in. na dodatkowego pracownika, który zadba o płynność na każdym etapie realizacji zamówienia. Taka koordynacja przełoży się na dobre opinie, które klienci zamieścić będą mogli na wspomnianej wizytówce. Dzięki pozycjonowaniu firma nie tylko stanie się bardziej rozpoznawalna, ale też zyska dobrą reputację w swojej branży i na danym rynku, w jakim działa.
Coraz częściej zdarza się, że producenci sami decydują się sprzedawać swoje towary, zamiast jedynie nawiązywać współpracę z dystrybutorami. Rośnie liczba klientów indywidualnych, którzy chcieliby kupować od producenta, by uniknąć niepotrzebnych dodatkowych kosztów pośrednich. Taka sytuacja jest idealną okolicznością, by otworzyć sklep online. Stawiając zaś na optymalizację, można sprawić, by ofertą producenta zainteresowało się jeszcze więcej osób fizycznych.
Czy łatwiej pozycjonuje się firmę, która już istnieje na rynku od wielu lat? Jeżeli można to jakoś wykorzystać w działaniach, to oczywiście, że tak. Przeważnie jednak taki szczegół przydaje się jedynie podczas tworzenia opisów produktów. Klienci zwracają uwagę na to, kto jest producentem i wtedy warto wspomnieć o wieloletnim stażu. Nowy sklep to zawsze nowy sklep i działania z zakresu pozycjonowania wprowadza się zwykle tak samo, jak dla każdego e-commerce, który dopiero powstał.
Inne okoliczności, w jakich opłaca się wybrać profesjonalne usługi SEO, mogą dotyczyć m.in. sklepów:
Pozycjonując sklep w sieci, można wypromować platformę ShopGold, by praktycznie sama sprzedawała. Dobrze opracowana koncepcja projektu serwisu wraz z jego strukturą, nawigacją czy funkcjonalnościami przynosi liczne korzyści.
Z działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją może być zadowolony zarówno sprzedawca, jak i odbiorcy. Dlaczego ma to sens, skoro są dostępne płatne formy reklamy dające natychmiastowy efekt?
Google to wciąż najpopularniejsza wyszukiwarka – nie tylko w Polsce. Dlatego pozycjonowanie stron w rodzimym języku, jak i w innych językach daje doskonałe rezultaty – widoczność w wynikach wyszukiwań. Nie byłoby w tym nic ekscytującego, gdyby nie fakt, że miejsce na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania przekłada się zwykle na największy dochód ze sprzedaży. Rzadko zdarza się, żeby konsumenci docierali do wyników, chociażby znajdujących się na kolejnej stronie.
Jeśli więc dotychczas sklep rozwijał się dość wolno, pozycjonowanie sklepu ShopGold z pewnością to zmieni. Dobre opisy description, title, a także dostosowane linki do wymogów użytkowników i robotów Google już dają sporą szansę na znacznie więcej wejść niż do tej pory. Właściwe frazy kluczowe tylko zwiększają to prawdopodobieństwo. Jest to tylko kwestia czasu, kiedy serwis zacznie odnotowywać rosnącą liczbę zamówień.
By sklep znalazł się na dobrym miejscu w rankingu, trzeba stosować dozwolone praktyki SEO. Zaangażowanie w działania związane z pozycjonowaniem gwarantuje wzrost znaczenia serwisu sprzedażowego na tle konkurencji. Opracowując konkretną strategię działania, właściciel sklepu internetowego może liczyć na wyższe dochody ze sprzedaży. Jego e-commerce może rosnąć stopniowo w wybranym rynku, na jakim się promuje ten sklep.
Promocja w Google przekłada się również na wzrost sprzedaży na marketplace Allegro. To szczególnie dobra informacja dla wszystkich tych biznesmenów, którzy albo już połączyli sklep z Allegro, albo mają takie działanie w planach w niedługiej przyszłości. Jako że w Google wyniki wyszukiwania związane z Allegro wyświetlają się najwyżej, konsument zobaczy je jako pierwsze. Istnieje więc duża szansa, że wybierze jeden z nich, jeśli tylko oferta odpowiada jego oczekiwaniom.
Właściciel sklepu wybrał platformę ShopGold. Pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na tym oprogramowaniu sprawi, że Google „wywinduje” nowy e-commerce w swoich wynikach. Dlaczego? Ponieważ nowe strony, niezależnie od rodzaju, dostają zawsze zaliczkę w tej wyszukiwarce. To kolejny dobry powód, żeby się w niej znaleźć. Można dzięki temu spokojnie wdrażać różne działania SEO, mając motywację do tego, by co najmniej utrzymać lokatę, którą strona miała do tej pory.
Sklep widoczny w Google – co to oznacza? To znaczy, że klienci widzą opis i link prowadzący do serwisu, gdy wpiszą w wyszukiwarkę słowa związane z ofertą sklepu. W zależności od tego, jak dokładne będą te wyniki, wyświetlą się konkretne oferty. Jeżeli działania w zakresie pozycjonowania uwzględniają długie frazy, wejść będzie mniej, ale większość z nich doprowadzi ostatecznie do złożenia zamówienia. Zatem sprzedaż wzrośnie pomimo tego, że serwis nie stanie się jakoś bardziej popularny, a przynajmniej nie w najbliższej perspektywie.
Natomiast pozycjonując e-commerce pod frazy krótsze, można liczyć na odwrotną zależność, co jednak może finalnie dać jednak lepsze efekty. Większa popularność oznacza, że wejść na stronę będzie więcej i tym samym jest również większe prawdopodobieństwo, że liczba zamówień także będzie wyższa.
Dodatkową korzyścią związaną z pozycjonowaniem jest rosnąca świadomość marki, a także wzrost znaczenia sklepu internetowego na tle konkurencji. Z czasem okaże się, że klienci, którzy już kilka razy skorzystali z oferty, nie będą już przechodzić do strony sklepu z wyszukiwarki, tylko wpiszą adres bezpośrednio w pasku przeglądarki.
Poprzez odpowiednie działania w zakresie optymalizacji wszystkie podstrony sklepu internetowego będą widoczne w Google. Dla serwisu sprzedażowego oznacza to bardzo dużo. Po pierwsze optymalizacja SEO przyczynia się do wzrostu sprzedaży każdego produktu, jaki jest dostępny w ofercie sklepu. Po drugie konsumenci wchodzą z wyszukiwarki na konkretną podstronę, żeby złożyć zamówienie, bez konieczności rozglądania się, jakie inne produkty można kupić.
Jeżeli wzrasta popularność serwisu, sprzedaż taka jest wyjątkowo „lekka” dla hostingodawcy. Przy dużej liczbie wejść na stronę osób, które potencjalnie chcą złożyć zamówienie, każde zaoszczędzone niepotrzebne kliknięcie powoduje, że sklep się „nie zawiesza”. Pozycjonowanie sklepu ShopGold pozwala nieraz długo prowadzić serwis na w miarę niedrogim serwerze, osiągając dobre wyniki i ciesząc się zadowoleniem wśród klientów.
Trzeba też pamiętać o tym, że największym zaufaniem cieszą się te serwisy sprzedażowe, o których najlepiej wypowiadają się sami kupujący. Jeżeli będzie ich przybywać, wzrośnie też liczba pozostawianych przez nich opinii, komentarzy, ocen i poleceń. Dzięki czemu klient sam będzie napędzać kolejnych zainteresowanych ofertą. Z kolei właściciel serwisu będzie mógł więcej środków przeznaczyć na rozwój firmy, a nie na dodatkowe działania promocyjne związane z e-commerce.
Eksperci są zgodni, że różne formy promocji serwisów sprzedażowych dają najlepsze efekty, kiedy działania są ze sobą powiązane. Warto więc zdecydować się na pozycjonowanie ShopGold, jeśli uwzględni się szereg operacji na stronie i poza nią. Działania są szczególnie skuteczne, jeśli regularnie zamieszcza się dodatkowe treści Off Site, np. na portalach społecznościowych czy w serwisach tematycznych. Przy dobrych efektach optymalizacji inne formy promocji są bardziej efektywne i jednocześnie nie trzeba przeznaczać na nie majątku.
Konsumenci dzisiaj nie zawsze kupują, patrząc wyłącznie na bardziej atrakcyjną cenę. Dla coraz szerszego grona liczy się również to, co to za sklep, jaką ma ofertę, dla kogo są produkty z takiego asortymentu itp. Chcąc znaleźć takie treści, może się okazać, że trzeba odwiedzić kilka stron powiązanych z serwisem ShopGold. Optymalizacja SEO minimalizuje ryzyko, że konsumenci trafią na witryny, gdzie niezadowoleni klienci wypowiadają się niekorzystnie o ofercie sklepu. Istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że użytkownicy trafią na takie strony w pierwszej kolejności, ponieważ nie znajdą się one wśród pierwszych wyników wyszukiwań.
Czasami jedna zła opinia może dać się mocno odcisnąć na wizerunku sklepu. Dlatego ważne jest, by zadbać o jak najwięcej źródeł widocznych w Google. W ten sposób odbiorca natrafi na bardziej obiektywne treści dotyczące serwisu.
Warto jednak zawsze pamiętać o tym, że efektywne pozycjonowanie stron powinno iść w parze z możliwościami biznesowymi. Dotyczy to nie tylko możliwości stricte finansowych, ale również tych związanych z logistyką, obsługą klienta, czy dopracowanym lejkiem sprzedażowym, a także stanem magazynu.
W przeciwnym razie okaże się, że uda się zaspokoić potrzeby i oczekiwania tylko jakiegoś procentu potencjalnych klientów. Ostatecznie większość będzie musiała obejść się smakiem, korzystając z oferty konkurencji. Zatem sukces będzie połowiczny, zwłaszcza jeśli właściciel e-commerce chciałby dbać o regularny wzrost swoich zasięgów.
Już wcześniej można było przeczytać o tym, że pozycjonowanie strony jest kosztowne. Jednak czy zawsze tak musi być? Niekoniecznie. Wszystko zależy od tego, na jakim etapie znajduje się serwis, który ma być promowany poprzez SEO, a także, w jakim stanie jest strona pod względem optymalizacji, czy jej struktury, czy kodu.
Jakie czynniki wpływają zwykle na wysokość inwestycji w działania optymalizacyjne przewidziane dla serwisu na ShopGold?
Można do nich zaliczyć:
To tylko najważniejsze punkty, a trzeba jeszcze wziąć pod uwagę to, że cena za słowa kluczowe nie jest stała. Cały czas przybywa sklepów w sieci, a inne wygasają, co sprawia, że nieraz te koszty na dane key words (słowa kluczowe) są większe, a kiedy indziej mniejsze. Rzadko zdarza się, by firma zajmująca się pozycjonowaniem przyjmowała średnią wartość dla fraz, by klient mógł zawsze płacić tę samą kwotę za usługi w tym zakresie.
Wybierając długofalową współpracę z agencją pozycjonerską, można zwykle liczyć na to, że działania w zakresie pozycjonowania i optymalizacji będą bardziej opłacalne pod względem ceny. Można również obniżyć koszty, zawężając zakres działań na dany moment, np. tylko do promowania tych produktów, które cieszą się większym powodzeniem. Czy to ma sens? Promując towar, który już ktoś kojarzy, może sprawić, że wzrośnie popularność oferty i świadomość marki. Przy okazji klienci zaczną też bardziej interesować się pozostałym asortymentem. Wszystko to można osiągnąć mniejszym nakładem kosztów, jednak przy założeniu, że sprzedawca spodziewa się takich efektów w dłuższej perspektywie czasu.
Zakres pozycjonowania może dotyczyć również rynku czy odbiorców, do których kieruje się określone treści. Zamiast promować się na kilka miast, można zacząć od jednej lokalizacji, jeśli nie można pozwolić sobie na bardziej rozległe działania optymalizacyjne. Ma to wiele zalet, poza mniejszymi kosztami pozycjonowania. Mianowicie można dokładnie poznać, jakie działania dają najlepsze efekty na rynku lokalnym. Dobór fraz, opisów, a także czynności poza stroną pozwolą podjąć nieraz lepsze decyzje w przyszłości. Szczególnie gdyby właściciel chciał pozyskać zainteresowanie odbiorców z innych rejonów poprzez promocję lokalną.
Nie można też zapominać, że dobre praktyki pozycjonerskie to nie jest chwyt marketingowy agencji. Od nich zależy nieraz „być albo nie być” serwisu sprzedażowego, jako że wciąż największy dochód „zapewniają” wejścia z wyszukiwarki, a nie z innych miejsc w sieci. Jeżeli ktoś nie jest pewny, czy dana firma stosuje dobre praktyki, czy nie, można najpierw zlecić pozycjonowanie strony pod mniej popularną wyszukiwarkę, by się o tym przekonać.
Problem jednak polega na tym, że nie każda inna wyszukiwarka działa na podobnej zasadzie co Google. Poza tym trzeba naprawdę być zorientowanym w tematyce pozycjonowania, żeby wiedzieć, czy działania agencji to pozycjonowanie sklepu ShopGold zgodnie z białym kapeluszem White Hat SEO (zalecanym), czy z czarnym Black Hat SEO (niezalecanym). Najlepiej więc od razu wybrać agencję, co do której nie ma żadnych wątpliwości pod względem etyczności podejmowanych przez nią działań.
Chcąc osiągnąć konkretny efekt pozycjonowania, trzeba się spodziewać, że koszty będą wyższe, jeśli agencja może zapewnić taki rezultat. Nie będą to bowiem suche zapewnienia, ale poparte raportami, analizami i konkretnymi wynikami, które przedstawiciel firmy SEO oferującej bezpłatną wycenę dostarczy klientowi prowadzącemu sklep ShopGold.
Pomimo tego, że agencji pozycjonerskich na rynku jest wiele, nie każda zajmuje się stricte pozycjonowaniem stron postawionych na platformie ShopGold. Jest to zatem jedna z podstawowych kwestii, na jaką trzeba zwrócić uwagę, jeżeli ktoś chce, by optymalizacja przyniosła wymierne korzyści. Wybierając agencję, która ma doświadczenie w tym wąskim zakresie działań pozycjonerskich, należy spodziewać się większych opłat za skorzystanie z jej usług.
Oczywiście najlepiej skontaktować się z agencją w celu określenia, co może zaoferować w ramach działań pod wyszukiwarkę. W tym, jakie proponuje rozwiązania bezpośrednio na stronie sklepu, a jakie poza nią. Im szerszy jest zakres tych działań, tym większa pewność, że wybrana agencja SEO poradzi sobie bez trudu z promocją serwisu ShopGold, nawet jeśli, np. jego oferta cały czas się zmienia, a asortyment jest szeroki.
O profesjonalizmie firmy oferującej działania w zakresie pozycjonowania ShopGold świadczą:
Uwzględniając wszystkie te aspekty, można wybrać spośród wielu agencji SEO tę firmę, która będzie świadczyć usługi pozycjonowania stron na wysokim poziomie.
Cena usług SEO ma również znaczenie – szczególnie dla firmy, która ma swojej ofercie mnóstwo produktów i chciałaby pozycjonować wszystkie lub większość z nich. W takim przypadku oferta cenowa może być tym czynnikiem, jaki ostatecznie pozwoli wybrać jedną spośród kilku propozycji usług agencji SEO. Biorąc pod uwagę koszt działań pozycjonerskich, warto też zorientować się, czy cennik zmienia się, czy jest stały i, ewentualnie, od czego mogą zależeć mniejsze lub większe wydatki na SEO – w celu określenia tych zmiennych wyślij zapytanie do agencji, prosząc o bezpłatną wycenę.
Profesjonalne działania związane z pozycjonowaniem stron w ShopGold i posiadanie specjalistycznej wiedzy to nie wszystko. Muszą być jeszcze odpowiednio monitorowane, a klient wybranej agencji SEO powinien na bieżąco otrzymywać informacje z postępu wszystkich prowadzonych prac. W przeciwnym razie klient może zrezygnować z usług pozycjonerskich, nie widząc zadowalających rezultatów. Może nawet nie być świadomy, że jest to długotrwały proces, a na pierwsze wyniki trzeba nieraz poczekać co najmniej kilka tygodni. Rzetelna firma SEO powinna zawsze stawiać sprawę jasno pod tym względem, gdyż leży to w interesie obydwu stron.
Najlepiej, jeśli firma może liczyć na przydzieloną osobę, która będzie zajmować się optymalizacją. Będzie ona w stanie odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania. Wtedy w razie jakichkolwiek wątpliwości, zawsze będzie można zadzwonić czy napisać, by udało się odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące albo działań SEO, albo zagadnień z nimi związanych.
Chcąc wybrać najlepszą dla siebie agencję pozycjonerską, warto sprawdzić, kto jest preferowanym klientem dla takiej firmy SEO. Nieraz oferta nie jest ukierunkowana pod tym względem, co oznacza, że każdy może liczyć na fachową pomoc, niezależnie od tego, jak dużego sklepu by nie prowadził. W innych przypadkach można spotkać się z preferencjami agencji. Nie tylko pod kątem wielkości serwisu sprzedażowego, ale również jego lokalizacji czy branży, w jakiej działa.
Co konkretnie proponuje agencja SEO?
Doświadczenie agencji pozycjonerskiej może być mylące. Nawet jeśli dana firma świadcząca usługi SEO zrealizowała już mnóstwo zamówień, nie znaczy to, że poradzi sobie w każdej sytuacji. O tym, czy firma oferuje szeroki zakres działań pozycjonerskich, czy nieco węższy można dowiedzieć się, analizując zamieszczone portfolio. Dzięki niemu wiadomo, czy działania w zakresie pozycjonowania i optymalizacji obejmują np. sklepy wielobranżowe, czy może bardziej ukierunkowane na jeden rodzaj asortymentu.
Trzeba też mieć świadomość, że firma SEO powinna być dość precyzyjna, jeśli chodzi o osiąganie konkretnych wyników w rankingach. Nie zawsze trzeba ponosić wysokie koszty, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu w wyszukiwarce. Nie zawsze też takie miejsce sprawia, że wyniki sprzedażowe będą nadzwyczajne. Pozycjonowanie sklepu ShopGold pod niektóre frazy bywa niezbyt efektywne. Jednak ze względu na osiągnięty wynik nieświadomy klient może zapłacić więcej, niż powinien. Zawsze więc warto doczytać, jaki jest zapis w umowie pod tym względem i czy klient otrzyma listę fraz, na jakie agencja SEO będzie promować serwis sprzedażowy w wyszukiwarce.