Jedną z platform, na której możesz zbudować sklep internetowy, jest ShopGold. Aby Twój e-commerce przyciągnął jak najwięcej klientów, niezbędne jest właściwe pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie ShopGold najlepiej zacząć od sprawdzenia, jakie działania podjął dotychczas projektant witryny bądź jej właściciel. Dzięki temu można dowiedzieć się, czy kod jest poprawny i czy niczego w nim nie brakuje. Warto też zwrócić uwagę na stronę internetową pod kątem wizualnym.
Audyt to zbiór różnych analiz, umożliwiających dokładne zbadanie sklepów internetowych. Poprzez taki audyt uwzględnia się nie tylko to, jak sklep ShopGold wygląda i jaką ma strukturę, ale także jego umiejscowienie w sieci, w tym w wyszukiwarce Google, to, jak użytkownicy postrzegają ten serwis.
Pozycjonowanie ShopGold sprawia, że każdy użytkownik wyszukiwarki może znaleźć serwis poprzez wpisanie określonej frazy. Z tego też powodu, korzystając z audytu SEO, warto sprawdzić, czy serwis sprzedażowy jest dostosowany do każdego internauty. Szczególnie pod kątem wyświetlania się sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych.
Wybierając właściwe rozwiązania w zakresie optymalizacji, można spodziewać się, że stronę odwiedzać będą osoby z wyszukiwarki, które faktycznie są zainteresowane ofertą sklepu.
W procesie optymalizacji przydatne są odpowiednie słowa i frazy kluczowe. Powinny być zgodne z ofertą sklepu, z frazami, pod jakie pozycjonuje się konkurencja, a także z zapytaniami samych internautów. Frazy mogą mieć różną długość.
Description i title to opisy, które zamieszcza się w kodzie strony lub w panelu ShopGold, jeśli korzysta się z gotowego szablonu. Za pomocą pierwszego opisu internauta może dowiedzieć się, co oferuje sklep, zanim użytkownik kliknie w odnośnik, który prowadzi do serwisu sprzedażowego. Drugi opis – title – służy do tego, by strona wyświetlała się w przeglądarce z opisem nazwy e-commerce i tego, co powinno klientowi utkwić w głowie.
Pozycjonowanie dotyczy także tworzenia samej treści, która powinna uwzględniać takie czynniki, jak: unikalność, odpowiednia liczba fraz kluczowych, treść dostosowana bardziej do kupujących niż do robotów wyszukiwarki, zawołania Call To Action (CTA), linki wewnątrz strony, poprawność językową, czytelność treści, alternatywne opisy „alt” przy multimediach i grafice.
Skupiając się na pozycjonowaniu sklepów, trzeba pamiętać, że wyszukiwarka „uwzględnia” również inne aspekty wliczające się do rankingu.
Na wzrost pozycji mają wpływ działania poza sklepem, czyli pozycjonowanie e-commerce Off Page lub Off Site. To wszelkie czynności, dzięki którym można pozyskać link zwrotny pochodzący z innej strony niż witryna pozycjonowanego sklepu internetowego.
Google premiuje te sklepy internetowe, które polecają internauci. Wartościowe linki zwrotne do pozycjonowanego serwisu z produktami pochodzą ze stron, które są w pewnym stopniu powiązane z tematyką e-commerce.
Na pozyskanie linka prowadzącego do strony największą szansę dają takie serwisy, jak: social media, blogi należące do niezależnych blogerów, artykuły sponsorowane zamieszczane na serwisach branżowych lub tematycznych, serwisy partnerskie, portale informacyjne powiązane tematycznie, fora internetowe, katalogi stron, wizytówki Moja Firma, mapa Google.
Sklep online ma zwykle zasięg ogólnopolski, jednak zdarza się, że największy dochód zapewnia sprzedaż na terenie konkretnego województwa czy miasta w kraju. W takim przypadku bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest lokalne pozycjonowanie stron.
Pomocne są działania, w których uwzględnia się założenie mapy Google, a także wizytówki Moja Firma. Dzięki temu sklep jest lepiej widoczny również na terenie konkretnego miasta.
Za pomocą pinezki w mapie Google łatwo znaleźć sklep, nawet gdy znajduje się poza centrum czy na peryferiach.
Dzięki dłuższym frazom, czyli długiego ogona (z ang. long tail), można promować szczegółowe zapytania pojawiające się wśród wyników wyszukiwania. Poprzez tę metodę udaje się również sprawić, by wysoko w rankingu wyszukiwarki znalazł się precyzyjnie ujęty produkt.
Z takich usług korzystają zwykle sprzedawcy, którzy od razu ukierunkowują się na sprzedaż zagraniczną lub chcą „wypłynąć na szersze wody”.
Wybierając optymalizację w sklepie internetowym na miasta poza Polską, uda się dostosować wszystkie opisy, nazwy produktów i inne treści pod zagranicznego odbiorcę.
Oprogramowanie ShopGold zapewnia integrację z największym w Polsce marketplace. Wyszukiwarka premiuje sklepy internetowe, które sprzedają na Allegro, ponieważ jest powiązana z tym serwisem sprzedażowym.
Promocja w sklepie ShopGold oferującym swoje produkty na Allegro może obejmować takie działania, jak: dobór fraz kluczowych zawierających wyraz „Allegro”, stworzenie opisów produktów dostosowanych do szablonu oferty na Allegro, utworzenie opisów description i title pod serwis Allegro, dostosowanie adresów URL do strony na Allegro, by były to przyjazne adresy dla kupujących w tym marketplace.
Pozycjonowanie na ShopGold, które jest powiązane z Allegro, sprawia, że oferta jest widoczna w pierwszych wynikach wyszukiwania. To najpopularniejszy w Polsce portal sprzedażowy tego typu, który cieszy się dużym zaufaniem wśród sprzedawców i kupujących.
Pozycjonowanie dla różnych klientów – ofertą usług SEO mogą być zainteresowani właściciele różnych sklepów. Wszystko zależy od ich oczekiwań, możliwości finansowych czy skuteczności działań.
Ponadto, im większa zasobność budżetu właściciela serwisu, tym więcej uda się stworzyć opisów dostosowanych do konkretnych odbiorców z różnych grup.
Nie każde działanie nastawione na pozycjonowanie ShopGold daje dobre efekty. Są dobre i złe praktyki SEO – nie wiedząc, które są jakie, można nieraz nieświadomie sprawić, że strona zamiast być wyżej w rankingu, spadnie. Lepiej zdecydować się na profesjonalne usługi w zakresie optymalizacji i pozycjonowania.
Klient jednak musi się nastawić na to, że pozycjonowanie stron może być kosztownym przedsięwzięciem. Cena będzie tym wyższa, im więcej jest podstron, które trzeba zoptymalizować, a także im wyższą pozycję w rankingu sprzedawca chciałby osiągnąć.
Najważniejsze korzyści wynikające z optymalizacji SEO w ShopGold, to: spersonalizowane działania pod konkretny sklep i jego odbiorców, rozpoznawalność w Google, wzrost świadomości marki wśród kupujących i potencjalnie zainteresowanych ofertą, brak inwestycji w płatne wyniki w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie sklepu ShopGold sprawdza się praktycznie w każdej sytuacji. Znając np. powód, przez który odwiedzający szybko opuszczają serwis, można sprawić, że już poprzez wprowadzenie zmian w tym zakresie liczba wejść bardziej się zrównoważy z liczbą składanych zamówień.
Uwzględniając konkretne miasto lub kilka miast, trzeba przygotować znacznie więcej treści, żeby sklep był widoczny dla lokalnych odbiorców. Do każdej takiej podstrony należy dobrać odpowiednie słowa kluczowe wraz z nazwą miasta, pod jakim sklep miałby być widoczny w wyszukiwarce.
Należy też wiedzieć, jakie są trendy i kto najczęściej kupuje w danym mieście, by treści dostosować do odbiorców także pod względem stylu.
Gdy serwis jest widoczny w Google, np. ze względu na zamieszczoną mapę i wizytówkę Moja Firma, zauważą go nie tylko użytkownicy zamawiający przez Internet, ale nawet osoby, które poszukują sklepu stacjonarnego najbliżej swojego miejsca zamieszkania.
Nie trzeba więc wydawać środków na inne formy promocji w mieście. Dzięki pozycjonowaniu firma nie tylko stanie się bardziej rozpoznawalna, ale też zyska dobrą reputację w swojej branży i na danym rynku.
Inne okoliczności, w jakich opłaca się wybrać profesjonalne usługi SEO, mogą dotyczyć m.in. sklepów: pozycjonowanych pod Allegro; optymalizowanych na cały kraj lub globalnie; małych, średnich i dużych; funkcjonujących na rynku już jakiś czas; do których trzeba indywidualnie dostosować pozycjonowanie strony; których właściciele są zainteresowani krótko- lub długofalowymi działaniami w zakresie optymalizacji.
Google to wciąż najpopularniejsza wyszukiwarka – nie tylko w Polsce. Dlatego pozycjonowanie stron w rodzimym języku, jak i w innych, daje doskonałe rezultaty – widoczność w wynikach wyszukiwań. Miejsce na pierwszej stronie z wynikami wyszukiwania przekłada się zwykle na największy dochód ze sprzedaży.
Aby sklep znalazł się na dobrym miejscu w rankingu, trzeba stosować dozwolone praktyki SEO. Zaangażowanie w działania związane z pozycjonowaniem gwarantuje wzrost znaczenia serwisu sprzedażowego na tle konkurencji.
Promocja w Google przekłada się również na wzrost sprzedaży na Allegro. To szczególnie dobra informacja dla wszystkich tych biznesmenów, którzy albo już połączyli sklep z Allegro, albo mają takie działanie w planach w niedługiej przyszłości.
Pozycjonowanie sklepu internetowego opartego na oprogramowaniu ShopGold sprawi, że Google „wywinduje” nowy e-commerce w swoich wynikach. Nowe strony, niezależnie od rodzaju, dostają zawsze zaliczkę w tej wyszukiwarce.
Jeżeli działania w zakresie pozycjonowania uwzględniają długie frazy, wejść będzie mniej, ale większość z nich doprowadzi ostatecznie do złożenia zamówienia. Natomiast pozycjonując e-commerce pod frazy krótsze, można liczyć na odwrotną zależność. Większa popularność oznacza, że wejść na stronę będzie więcej i tym samym jest również większe prawdopodobieństwo, że liczba zamówień będzie wyższa.
Dodatkową korzyścią związaną z pozycjonowaniem jest rosnąca świadomość marki, a także wzrost znaczenia sklepu internetowego na tle konkurencji.
Optymalizacja SEO przyczynia się do wzrostu sprzedaży każdego produktu dostępnego w ofercie sklepu. Ponadto konsumenci wchodzą z wyszukiwarki na konkretną podstronę, żeby złożyć zamówienie, bez konieczności rozglądania się, jakie inne produkty można kupić.
Największym zaufaniem cieszą się te serwisy sprzedażowe, o których najlepiej wypowiadają się sami kupujący. Jeżeli będzie ich przybywać, wzrośnie też liczba pozostawianych przez nich opinii, komentarzy, ocen i poleceń.
Eksperci są zgodni, że różne formy promocji serwisów sprzedażowych dają najlepsze efekty, kiedy działania są ze sobą powiązane. Warto więc zdecydować się na pozycjonowanie ShopGold, jeśli uwzględni się szereg operacji na stronie i poza nią.
Warto jednak pamiętać o tym, że efektywne pozycjonowanie stron powinno iść w parze z możliwościami biznesowymi. Dotyczy to nie tylko możliwości stricte finansowych, ale również tych związanych z logistyką, obsługą klienta czy dopracowanym lejkiem sprzedażowym.
Na wysokość inwestycji w działania optymalizacyjne przewidziane dla serwisu na ShopGold wpływają: dobór słów kluczowych; krótszy lub dłuższy okres, w jakim korzysta się z usług; zakres pozycjonowania; preferencje właścicieli serwisów; budżet, jaki można przeznaczyć na promocję; bezpieczeństwo stosowanych praktyk pozycjonerskich; doświadczenie agencji; strategia promocji.
Wybierając długofalową współpracę z agencją pozycjonerską, można zwykle liczyć na to, że działania w zakresie pozycjonowania i optymalizacji będą bardziej opłacalne pod względem ceny. Można również obniżyć koszty, zawężając zakres działań na dany moment, np. tylko do promowania tych produktów, które cieszą się większym powodzeniem.
Zakres pozycjonowania może dotyczyć również rynku czy odbiorców, do których kieruje się określone treści. Zamiast promować się na kilka miast, można zacząć od jednej lokalizacji, jeśli nie można pozwolić sobie na bardziej rozległe działania optymalizacyjne.
Warto być zorientowanym w tematyce pozycjonowania, żeby wiedzieć, czy działania agencji to pozycjonowanie sklepu ShopGold zgodne z białym kapeluszem White Hat SEO (zalecanym), czy z czarnym Black Hat SEO (niezalecanym). Najlepiej wybrać agencję, co do której nie ma żadnych wątpliwości pod względem etyczności podejmowanych przez nią działań.
O profesjonalizmie firmy oferującej działania w zakresie pozycjonowania ShopGold świadczą: narzędzia, z jakich korzysta; terminy, których dotrzymuje; zapewnienia; liczba zadowolonych odbiorców; obsługa klienta na każdym etapie realizowania działań SEO; przejrzyste warunki współpracy; elastyczne warunki umowy.
Biorąc pod uwagę koszt działań pozycjonerskich, warto zorientować się, czy cennik zmienia się, czy jest stały i, ewentualnie, od czego mogą zależeć mniejsze lub większe wydatki na SEO.
Najlepiej, jeśli klient może liczyć na przydzieloną osobę, która będzie zajmować się optymalizacją. Będzie ona w stanie odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące albo działań SEO, albo zagadnień z nimi związanych.
O tym, czy firma oferuje szeroki zakres działań pozycjonerskich, czy nieco węższy, można dowiedzieć się, analizując zamieszczone portfolio. Dzięki niemu wiadomo, czy działania w zakresie pozycjonowania i optymalizacji obejmują np. sklepy wielobranżowe, czy może bardziej ukierunkowane na jeden rodzaj asortymentu.