Sklepy internetowe to w ostatnich latach najpopularniejszy sposób na prowadzenie biznesu. Każdy chce stać się właścicielem dobrze prosperującego e-commerce, ale tylko nieliczni potrafią pozyskać odwiedzających i skutecznie sprzedawać produkty. Jeśli planujesz założyć sklep korzystając z CMS Shoper, kluczowe będzie dobre wypozycjonowanie Twojego nowego biznesu. Sprawdź, jak to zrobić!
Shoper to stworzona przez DreamCommerce w 2005 roku komercyjna platforma do tworzenia, prowadzenia i obsługi sklepów internetowych. Jest to rozbudowany i nowoczesny system CMS, który działa w oparciu o oprogramowanie SaaS. Wyróżnia go łatwa dostępność do wielu funkcjonalności, prosty wybór i konfiguracja szablonów, a także intuicyjna obsługa panelu administracyjnego. Wygląd strony można spersonalizować według własnego planu.
Oprogramowanie Shoper jest łatwe do wdrożenia – nawet jeśli nie masz doświadczenia, będziesz mógł szybko i w prosty sposób uruchomić swój własny e-sklep. Cały proces sprzedaży jest zautomatyzowany, dzięki czemu przyjęcie zamówienia, wysyłka, a także rozliczenia są intuicyjne w obsłudze. Obecnie Shoper pozwala na wykorzystanie ponad 250 różnych funkcji, dzięki którym obsługa własnego biznesu online jest wygodna. Co więcej, Shoper znany jest ze swojej elastyczności i łatwości przystosowywania go do potrzeb klientów. Wszystko dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu i możliwości integracji z systemami ERP czy CRM. Shoper może być dodatkowo wyposażony we wszystkie niezbędne funkcje sprzedażowe, poczynając od zarządzania produktami i kategoriami a kończąc na prezentacji produktów w sieci.
Jeśli zdecydujesz się na stworzenie i skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper, Twoi klienci będą mieć możliwość łatwego przechodzenia do innych podstron i wyszukiwarki. Swój e-sklep możesz dostosować w taki sposób, aby odwiedzający mieli możliwość zapoznania się ze szczegółami wszystkich produktów. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że aby pozyskać klientów, nie wystarczy samo stworzenie i uruchomienie biznesu w internecie. Jeśli zależy Ci na tym, aby osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, musisz zainwestować swój czas w pozycjonowanie sklepu Shoper. Nie wiesz, jak to zrobić? Zastanawiasz się, czy pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper to coś, z czym sobie poradzisz? Sprawdź!
Wszystkie sklepy stworzone na platformie Shoper korzystają z licencji abonamentowej Saas (Software as Service). Jest to wygodne rozwiązanie, dzięki któremu właściciele mają dostęp do pełnego wsparcia technicznego, a odpowiedzialność za aktualizację oprogramowania czy też architekturę serwera stoi po stronie usługodawcy.
W cenniku usługi Shopper znaleźć można 4 pakiety — Złoty, Platynowy, Diamentowy i Premium. Z oprogramowania można zacząć korzystać już od 84 zł / miesiąc. Warto jednak śledzić ofertę, ponieważ często pojawiają się różnego rodzaju promocje.
Inwestując w sklep na platformie Shoper, otrzymasz:
System usługi Shoper został stworzony w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić pozycjonowanie biznesu internetowego. CMS ten jest zatem polecany przez specjalistów SEO i e-commerce. Co to znaczy, że Shopper jest przyjazny SEO? Otóż usługa umożliwia wygodne wprowadzanie zmian optymalizacyjnych. Wszystko ustawić można poprzez odpowiednie opcje znajdujące się w panelu administracyjnym. Po co jednak inwestować w pozycjonowanie Shoper?
Stawiając e-sklep warto pamiętać, że niezależnie od niszy, konkurencję prawdopodobnie liczyć można w setkach lub tysiącach podobnych biznesów. W dzisiejszych czasach przyciągnięcie klientów stanowi pewne wyzwanie, ponieważ po pierwsze — muszą być oni świadomi istnienia Twojej strony. Następnie oferta musi wydawać się atrakcyjna i wyglądać przekonująco, aby zachęcić odwiedzających do zakupów.
Na szczęście istnieją różnorodne narzędzia SEO i marketingowe, dzięki którym będziesz mógł zwiększyć widoczności swojej strony na platformie Shoper w Google. Z kolei lepsza pozycja w wynikach wyszukiwarki z pewnością przełoży się na większą sprzedaż (czyli poziom konwersji/dokonywanych zamówień). Patrząc długoterminowo, jedną z najskuteczniejszych metod na zwiększenie sprzedaży jest pozycjonowanie sklepów Shoper.
Jedną z zalet korzystania z systemu Shoper jest możliwość skorzystania z płatnych pakietów SEO, które dostępne są w formie comiesięcznej subskrypcji. Rozwiązanie to jest zdecydowanie warte rozważenia, jednak trzeba też mieć świadomość, że nie oferuje ono działań spersonalizowanych pod konkretny biznes. Koszt takiej usługi SEO uzależniony jest od tego, na jak długi czas podpisano umowę na usługę Shoper. Comiesięczne pozycjonowanie Shoper jest tańsze, jeśli klient zamierza korzystać z CMSa długoterminowo. Co więcej, działania związane z poprawą widoczności w Google są raczej na drugim planie, jeśli chodzi o usługi na platformie Shoper. Dlatego lepiej przemyśleć swoją strategię pozycjonowania bardzo dokładnie. Dobrze ustawione SEO będzie działać przez lata, dlatego należy patrzeć długoterminowo.
Jeśli chodzi o optymalizację SEO sklepów, warto pamiętać, że oferta powinna być odpowiednio dobrana do potrzeb klienta. Dobre pozycjonowanie sklepu Shoper oznacza także tworzenie konkurencyjnych, wysokiej jakości treści, które dodają wartości.
Zajęcie miejsca w pierwszej piątce wyników Google jest priorytetem dla wielu firm.
Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowego, nasza rada brzmi: zainwestuj w pozycjonowanie i SEO dla e-commerce. Pozycjonowanie sklepów Shoper to nic innego, jak świetny sposób na zwiększenie ruchu w Twojej witrynie. Jest to również najlepsza strategia marketingu cyfrowego, dzięki której zwiększysz swoją sprzedaż. Jeśli nazwa sklepu nie jest widoczna w tzw. SERP-ie, czyli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, klienci nie będą mieli możliwości sprawdzenia Twojej oferty. Oznacza to, że, nawet jeśli masz konkurencyjne ceny, szansa na sprzedaż jest niewielka.
Jak zatem pojawić się na pierwszych pozycjach w Google? W skrócie — niezbędne jest opracowanie odpowiedniej strategii e-commerce i pozycjonowanie Shoper, dzięki którym powstanie ruch klientów naprawdę zainteresowanych produktami i usługami.
Warto wspomnieć, że Google przywiązuje wielką wagę do tego, czy dane treści odpowiadają intencjom wyszukiwania użytkowników. Zatem, aby wykonać skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper, zdecydowanie należy wziąć ten aspekt pod uwagę. Nie jest to jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Przeprowadzenie działań mających na celu poprawę pozycji strony www wymaga dużego nakładu pracy, a także wiedzy. Tylko w takim przypadku można osiągnąć zadowalające rezultaty i skutecznie pozycjonować sklep.
Sukces e-commerce to coś, czego pragnie każdy, kto rozpoczyna tego typu projekt. Może się zdarzyć, że po kilku miesiącach nie znajdziesz dokładnego klucza na osiągnięcie większego ruchu i Twój biznes dalej będzie zajmować niższe pozycje w Google. Jednak przy odpowiednim poświęceniu się sprawie, zatrudnieniu osób z wiedzą i kompetencjami, a także zastosowaniu się do podpunktów zaprezentowanych poniżej, pozycjonowanie sklepu na platformie Shoper z pewnością okaże się skuteczne.
Domena to wyjątkowo ważny element każdej strony internetowej, także biznesu online. Jednak nie tylko pomysł na jej nazwę się liczy. Jeśli zależy Ci na tym, aby już na starcie zebrać kilka punktów, jeśli chodzi o pozycjonowanie Shoper, możesz odkupić już istniejącą domenę, do której linkuje wiele innych stron, ma przyjazny adres URL i pozytywną historię w Google. Taka domena to prawdziwy skarb, ponieważ będzie cennym atrybutem dla wszelkich działań SEO powiązanych z Twoim biznesem e-Commerce.
Należy jednak być szczególnie ostrożnym przy decydowaniu się na „używaną” domenę. Dlaczego? Ponieważ można trafić na nieuczciwego właściciela, który nie powie całej prawdy dotyczącej historii domeny (na przykład, że została już kiedyś ukarana przez Google). Niektórzy właściciele domen potrafią także oszukać Page Rank, generując go w sztuczny sposób, co niestety nijak nie przełoży się później na pozycjonowanie Shoper i jego skuteczność
Google Search Console jest podstawowym, a także bezpłatnym narzędziem, które pomaga w pozycjonowaniu stron i procesie optymalizacji sklepu internetowego. Krótko mówiąc, pozwala bezpośrednio wskazywać Google strony, które chcesz zaindeksować, adresy URL, które chcesz usunąć, a także różnego rodzaju parametry, które wchodza w pozycjonowanie Shoper. Jedną z funkcji, które oferuje GSC, jest bezpośrednie wysyłanie i odbieranie danych od Google. Polega to na tym, że Google sam wyśle Ci powiadomienie, jeśli pojawią się problemy techniczne lub jeśli otrzymałeś karę (miejmy nadzieję, że tak się nie stanie, ponieważ kary od Google są dość trudne do anulowania).
Każdy przedsiębiorca i właściciel sklepu na platformie Shoper chce, aby Google indeksowało jego witrynę, ponieważ oznacza to, że pojawi się ona w wyszukiwarce. Dlatego wiedza o tym, ile adresów URL jest zaindeksowanych, które zawierają błąd lub które zostały zablokowane przez plik robots.txt, ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie Shoper. Zwłaszcza jeśli Google wykryje usterki. GSC daje nawet przydatne wskazówki, których nie znajdziemy w niezintegrowanym panelu Shoper.
Za pomocą tego narzędzia będziesz mógł:
Powiązanie Twojego panelu Shoper z panelem Google Search Console jest bardzo proste, a w zależności od usługi hostingowej może być jeszcze łatwiejsze. Aby to zrobić, wystarczy wejść do Google Search Console i zalogować się na swoje konto Google. Jeśli Twoja witryna jest już połączona z Google Analytics, proces ten będzie prawie automatyczny. W przeciwnym razie Google zaproponuje najłatwiejszą dla Ciebie metodę.
W każdym razie praktycznie wszystko, co musisz zrobić, to postępować zgodnie z instrukcjami na ekranie. System sam przeprowadzi integracje własne związane z łączeniem sytemów.
Aby móc dokładnie analizować efekty swojej pracy SEO, konieczna jest integracja sklepu Shoper z Google Analytics i Google Search Console. Tylko wtedy będziesz mógł sprawdzić efekty, jakie przyniosło pozycjonowanie Shoper: jaka jest widoczność Twojej strony, poznać wyniki sprzedaży i poziom ruchu, przekierowań, indeksacji. Google wykrywa i pokazuje także błędy techniczne pojawiające się na stronie mobilnej. Aby włączyć Google Analytics, należy uzupełnić i skonfigurować przeznaczony do tego moduł. Proces ten z poziomyu panelu sklepu wygląda następująco: Konfiguracja > Integracje > Inne > Google Analytics.
Konieczne będzie w tym miejscu dodanie specjalnego kodu śledzącego, a także skorzystanie z możliwości włączenia rozszerzonej analityki dla e-commerce.
By zweryfikować swój sklep internetowy w narzędziu Google Search Console, wszystko, co należy zrobić, to skopiować meta tag z narzędzia i wkleić go w sekcji HEAD. Następnie konieczne jest wejście do menu Konfiguracja > Integracje > Integracje Własne.
Badanie słów kluczowych wymaga czasu i dużo poświęcenia. Ale jest to naprawdę niezbędne: dzięki tej pracy dowiesz się, jakich zwrotów używają użytkownicy, gdy chcą znaleźć dane produkty i usługi (jak np. te, które oferuje Twój sklep internetowy). To pozwoli na skuteczne pozycjonowanie sklepów Shoper.
Mając te cenne informacje w swoich rękach, możesz zbudować swój e-commerce tak, aby różne podstrony witryny odpowiadały na wyszukiwania użytkowników: będziesz wtedy wiedzieć, jakie frazy kluczowe najlepiej się sprawdzają i jakie intencje mają użytkownicy, gdy wpisują je w Google. Krótko mówiąc i podsumowując: musisz pokazać swoim potencjalnym klientom dokładnie to, co chcą znaleźć. Oczywiście, skuteczne badanie słów kluczowych i w rezultacie pozycjonowanie Shoper można przeprowadzić tylko wtedy, gdy wiesz, kim są Twoi potencjalni klienci. Przed rozpoczęciem badań nad słowami kluczowymi musisz precyzyjnie zdefiniować grupę docelową dla Twojego biznesu i dokładnie ją poznać.
Twój sklep na platformie Shoper powinien zatem pozycjonować się dobrze na frazy bezpośrednio związane z Twoją niszą. Na przykład: jeśli sprzedajesz odzież sportową, mogą być to zapytania, takie jak „buty sportowe”. Problem z doborem odpowiednich keywordsów jest taki, że bez specjalnych narzędzi analitycznych praktycznie nie da się ich ustalić (na przykład na podstawie oferowanej przez dany sklep oferty). Frazy kluczowe mogą być łatwe lub trudne do pozycjonowania w zależności od tego, czy na dany keyword pozycjonuje się duża grupa konkurencyjnych biznesów. Z tego powodu, wybierając frazy kluczowe do pozycjonowania swojego biznesu internetowego, należy:
Aby odkryć potencjał poszczególnych zapytań i przygotować zestawienie obiecujących keywordsów, niezbędne jest korzystanie z zaawansowanych narzędzi analitycznych (jak np. Ahrefs). Specjaliści od pozycjonowania zalecają także podglądanie, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja. Na podstawie takich danych można stworzyć listę kluczowych zwrotów, a także frazy z nimi powiązane, które następnie będą wdrażane do strategii content marketingowej. Jest to zdecydowanie bardzo ważny proces zwiększania widoczności strony.
Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie Shoper to proces, który zajmuje sporo czasu. Nie można przyspieszyć pewnych działań, a całość ma wiele etapów. Jednak na samym początku to właśnie zbudowanie zasobu fraz kluczowych jest jedną z najważniejszych akcji, które należy wykonać. Trzeba jednak podejść do tematu bardzo rzetelnie i wybrać wyłącznie te frazy, które przyciągną faktycznych klientów. Należy unikać słów powiązanych z tematem, które ściągną bezwartościowy ruch na stronę. Osoby, które trafią na Twój sklep poprzez wpisanie danego zapytania, powinny stać się Twoimi klientami, a nie trafić na Twój biznes przypadkiem.
Musisz najpierw określić, pod jakimi słowami kluczowymi chcesz pojawiać się w Google.
W tym celu zalecamy przeprowadzenie burzy mózgów w celu znalezienia pomysłów na to, czego Twój potencjalny klient może szukać w Google. Wśród tej listy pomysłów możesz zawrzeć na przykład spis nazw produktów, ale także:
Gdy lista będzie gotowa, sprawdź, czy ludzie faktycznie wyszukują te hasła w Google.
Istnieje wiele narzędzi do określania liczby wyszukiwań fraz kluczowych.
Wybraliśmy kilka i podzieliliśmy je na dwie kategorie: narzędzia płatne (które zalecamy, ponieważ dają znacznie dokładniejsze wyniki) i narzędzia bezpłatne.
Spośród darmowych narzędzi polecić można:
Spośród płatnych narzędzi polecić można:
Oprócz tych narzędzi możesz korzystać z aplikacji takich jak Google Trends, które pozwalają odkrywać trendy wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego w danym czasie.
Jeśli więc zauważysz, że zainteresowanie kosmetykami naturalnymi rośnie, możesz tworzyć treści związane z tym tematem, np. krótki opis produktu, aby przyciągnąć większy ruch w Google.
Mówiąc o organizacji informacji, mamy na myśli strukturę strony internetowej i sposób jej organizacji. Logiczna i spójna struktura nie tylko przyniesie korzyści użytkownikom, ale także ułatwi Ci pozycjonowanie sklepów Shoper w Google: roboty indeksujące wyszukiwarek będą mogły szybciej poruszać się po e-commerce (nie pomijając przy tym żadnej ważnej sekcji) i lepiej zrozumieć treści, które indeksują.
Dobra struktura informacji oznacza, że wszystkie treści są dobrze sklasyfikowane, pochodzą z odpowiednich sekcji, a czas dotarcia do dowolnej ze stron producenta treści jest rozsądny. Innymi słowy, chodzi o ułatwienie użytkownikom dostępu do danych z naszej strony i zmniejszenie ich frustracji.
Jest bardzo prawdopodobne, że wielu użytkowników nie da Ci drugiej szansy, jeśli uznają, że strona internetowa Twojego biznesu jest niewygodna do poruszania się i trudna do zrozumienia. Dlatego Twoim celem jest zapobiegnięcie takiej sytuacji.
Bardzo ważnym czynnikiem w procesie tworzenia witryny internetowej jest unikanie chaosu organizacyjnego. Dlatego zaleca się stworzenie przemyślanego planu, znanego również jako mapa strony. Przejrzysty układ produktów, pogrupowanych w kategoriach i podkategoriach korzystnie wpłynie na pozycjonowanie sklepu Shoper. Dlaczego? Ponieważ algorytmy i boty Google sprawdzają powierzchownie, co znajduje się na danej stronie internetowej. Dlatego, jeśli Twój sklep zawiera szerokie spektrum asortymentu, koniecznie zadbaj o odpowiednie jego pogrupowanie i „zagnieżdżenie” produktów w dobrze opisujących je kategoriach i podkategoriach. Wszystko powinno być zaprojektowane w przejrzysty i logiczny sposób.
W przeciwnym wypadku dobre pozycjonowanie Shoper może być o wiele trudniejsze lub nawet niemożliwe.
Kategorie są bardzo ważne, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów Shoper, ponieważ odpowiednio zoptymalizowane, pozwolą uzyskać wysokie pozycje w słowach kluczowych, potencjalnie generujących konwersję. Specjaliści SEO wskazują, że stronami, które przyciągają największy ruch, są kategorie. Zwykle pierwszym wynikiem wyszukiwania na daną frazę jest kategoria, a wiele sklepów stosuje „sztuczkę” polegającą na dodaniu treści na dole takiej strony.
Pamiętaj, że niejednokrotnie będziesz konkurować z większymi sklepami, które zajmują pierwsze miejsca w wyszukiwarkach. Odpowiednio skonstruowane opisy kategorii pozwolą na wysokie zaindeksowanie Twojego biznesu w wynikach Google. Poza samym tekstem musisz wziąć też pod uwagę inne czynniki.
Adresy URL powinny dokładnie opisywać daną kategorię, bez dodatkowych lub zbędnych informacji. Na przykład, jeśli Twój sklep posiada kategorię obuwia męskiego, jego URL powinien wyglądać tak: https//przykład.com/buty-meskie. Ponadto Twoje adresy URL powinny być czyste i krótkie. Użytkownik, patrząc na adres URL musi wiedzieć, w jakiej kategorii się znajduje. Ułatw mu to!
Tytuł kategorii to świetna okazja, by dać Google skoncentrowane informacje dotyczące Twojego sklepu i jego zawartości. Pisząc nagłówki, pamiętaj, że będziesz musiał przeprowadzić audyt słów kluczowych, aby zobaczyć, po jakich frazach użytkownicy szukają produktów, które sprzedajesz. Czynność ta jest warta wysiłku! Tytuły kategorii powinny zaczynać się od słowa kluczowego i nazwy Twojej marki, oprócz nazywania konkretnych cech produktów w kategorii. Na przykład, jeśli masz stronę kategorii z zielonymi tenisówkami, upewnij się, że jest to odzwierciedlone w tytule!
Opis kategorii odgrywa ważną rolę w przyciąganiu użytkowników do Twojej strony internetowej, a także w jej pozycjonowaniu. Pamiętaj, że to, co wpiszesz w polu meta opisu (meta description), pojawi się w wyszukiwarce!
Postaraj się stworzyć niepowtarzalny i wartościowy meta opis kategorii dla każdej podstrony, ponieważ zachęci to klientów do odwiedzin. W opisach kategorii spróbuj podsumować swoje produkty i oferty. Jeśli oferujesz bezpłatną wysyłkę lub bezpłatne zwroty, możesz zasugerować to w opisie, aby zachęcić użytkowników do zakupów.
Każda kategoria powinna mieć tylko jeden nagłówek H1 i powinien on znajdować się na górze strony. Może być taki sam jak tytuł strony lub inny, ale nadal musi zawierać słowa kluczowe. Nie zapomnij o tym!
Najlepszym sposobem na podbicie swojej pozycji w rankingu wyszukiwań Google jest umieszczenie tekstu o długości około 500-800 słów pod produktami w danej kategorii. Na przykład, jeśli wpiszesz w Google „kremy do golenia”, na pierwszym miejscu zobaczysz sklep, którego kategorie są najlepiej opisane i zawierają między innymi taką frazę.
Nie zapominaj, że strona kategorii jest również stroną docelową i może być pierwszą stroną, którą użytkownicy odwiedzą z Google, Facebooka lub AdWords. Wykorzystaj to!
Każda strona kategorii powinna zawierać wszystkie te elementy, które są niezbędne, aby przekonać, zachęcić i zatrzymać użytkowników w Twoim sklepie.
W tym celu pamiętaj o dodaniu elementów takich jak:
Nagłówki (H1, H2, H3 itp.) to kolejny z czynników, nad którymi należy popracować w SEO dla e-commerce. Są one bardzo przydatne zarówno dla wyszukiwarek internetowych, jak i dla użytkowników. Dzięki nim można w prosty i przejrzysty sposób posegregować informacje i zadbać o estetykę w wyglądzie sklepu. Dzięki nagłówkom osoby przeglądające Twój e-sklep łatwiej zidentyfikują i uzyskają dostęp do treści, które je interesują, a boty Google zrozumieją, z którym słowem kluczowym jest powiązana każda sekcja witryny.
Należy wyszczególnić H1 i H2 dla każdego adresu URL w sieci. Następnie użyj tylu H2 i H3, ilu potrzebujesz, aby odpowiednio ustrukturyzować informacje w każdej sekcji. Z kolei nie należy nadużywać nagłówków H4, H5, H6 itd., ponieważ pokazują one wyszukiwarkom, że dana informacja jest bardzo nieistotna w hierarchii treści.
Odpowiednie formatowanie treści i umieszczenie w nich kluczowych fraz to jednak nie wszystko, co należy zrobić kiedy chodzi o pozycjonowanie sklepów Shoper. Teksty uznawane za „SEO friendly” to takie, które są czytelne. A wpływają na to m.in.:
Niezwykle ważne jest także zwrócenie uwagi na meta dane serwisu. Przy pozycjonowaniu sklepów internetowych Shoper należy zadbać o ich edycję. Są to ważne dla wyszukiwarek informacje opisujące stronę, które wyświetlają się m.in. w wynikach Google. Jednymi z najważniejszych meta danych są: meta title, meta description, meta keywords, a także tagi związane ze zdjęciami dostępnymi na stronie (np. alt tagi).
Nie można jednak zapominać o innych meta parametrach, takich, jak np. category_name, product_name, czy też product_code. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ prawidłowe uzupełnienie tych danych znacznie ułatwi robotom wyszukiwarki Google zaindeksowanie Twojej witryny. Jest to z kolei konieczne w późniejszym procesie pozycjonowania.
Pozycjonowanie sklepów Shoper ma na celu umożliwienie potencjalnym klientom korzystającym z wyszukiwarki dotarcia do zdefiniowanych przez Ciebie kategorii i kart produktów.
Aby to osiągnąć, będziesz musiał zadbać o tworzenie zoptymalizowanych treści w różnych zakładkach, podkategoriach i kategoriach e-commerce. Treści te muszą mieć prawdziwą wartość oraz być unikalne i interesujące zarówno dla Google – pamiętaj, że chcesz, aby wyszukiwarka dobrze rozumiała wszystkie sekcje Twojej witryny – jak i dla użytkowników.
Sekcje takie jak „O nas” również nie powinny być ignorowane. Nie pozycjonujemy ich w Google, ale prawie zawsze należą one do najczęściej odwiedzanych na stronie i odgrywają bardzo ważną rolę w utrwalaniu wizerunku Twojej marki.
Słowa kluczowe, które wybrałeś na poprzednim etapie planowania strategii SEO, są ważne, ale tworząc treści na poszczególne podstrony należy pamiętać, że teksty powinny być przyjazne dla odwiedzających. Co to oznacza? Nie przesadzaj z nasycaniem frazami. Całość powinna być stworzona tak, aby teksty były wygodne do czytania, a keywordsy rozmieszczone w sposób naturalny. Tego rodzaju strategia planowania treści będzie mieć duży wpływ na pozycjonowanie biznesu na Shoper.
Potencjalny klient z pewnością sprawdzi tekst i jeśli będzie on dziwny, nienaturalny i zniechęcający, może to nawet spowodować opuszczenie Twojej witryny.
Właśnie dlatego treści zawarte na podstronach powinny:
O treści mówi się, że jest zduplikowana lub skopiowana, gdy dwie lub więcej różnych stron ma identyczną lub bardzo podobną zawartość. Google karze strony, na których znajdują się skopiowane teksty. Ale nie martw się, ponieważ można tego uniknąć, postępując zgodnie z tymi wskazówkami:
Strategia linkowania wewnętrznego jest niezbędna do poprawy pozycjonowania biznesu na platformie Shoper. Na szczęście w e-commerce jest dość wiele możliwości tworzenia linkowania wewnętrznego — mogą to być np. moduły powiązanych produktów, moduły najlepiej sprzedających się produktów, linki do artykułów ze sklepowego bloga, do działu aktualności itp.
Podobnie jak w przypadku innych czynników SEO, o których wspomnieliśmy, solidny schemat linków wewnętrznych ułatwi nawigację w Twoim eCommerce zarówno użytkownikom, jak i robotom Google.
Podstrony Twojego eCommerce powinny być połączone linkami zarówno z innymi podstronami, jak i z portalami zewnętrznymi.
Linkowanie wewnętrzne to nic innego, jak tworzenie sieci połączeń między zakładkami jednej witryny. Natomiast linkowanie zewnętrzne także ma duży wpływ na pozycjonowanie biznesu, dlatego warto zadbać o pozyskiwanie linków wysokiej jakości z np. artykułów sponsorowanych, blogów lub sieci społecznościowych. Linkowanie podnosi wartość witryny w rozumieniu Google, a co za tym idzie, poprawia jej pozycjonowanie.
Należy jednak przeprowadzić całą operację w umiejętny sposób — poprzez dobór odpowiednich fraz, łączenia wybranych podstron, a także sposób wstawiania linków. Najlepiej w tym celu zlecić audyt specjalistom, którzy zaprojektują całą strategię tzw. „link buildingu”.
Link building to nic innego, jak tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie schematu linków wysokiej jakości, które odnoszą do Twojej witryny i działają jako swego rodzaju wskaźniki dla Google. Ważne jest, aby zrozumieć, że budowanie linków nie powinno polegać na kupowaniu masowych linków ani innych praktykach potępionych przez Google. W ten sposób wcale nie przyspieszysz pozycjonowania swojej strony, a jedynie narazisz ją na spadek w pozycjach wyszukiwania.
System linków zewnętrznych musi rosnąć naturalnie i progresywnie, poprzez pojawianie się linków na stronach internetowych i forach cieszących się zaufaniem. Zadbaj także o rejestrację w katalogach firm z Twojego sektora, wymianę linków z innymi stronami internetowymi, których tematyka jest związana z Twoją, itd.
Istnieją dwa pliki, które pomogą Ci kontrolować, które części indeksów Twojego sklepu internetowego Shoper są pominięte: sitemap.xml i robots.txt.
Ogólnie rzecz biorąc, nie jest pożądane, aby wyszukiwarki indeksowały wszystkie sekcje Twojej witryny: niektóre, takie jak polityka plików cookie, regulamin lub informacje prawne, nie są istotne dla sieci, dlatego należy je pominąć w indeksowaniu pod kątem wyszukiwarek.
Twój sklep internetowy Shoper powinien ładować się z maksymalną prędkością. Poprawienie szybkości wczytywania się strony sprawi, że Twój e-commerce po raz kolejny zarobi wiele punktów zarówno w oczach wyszukiwarek, jak i użytkowników.
W środowisku online, gdzie jest tak wiele alternatyw, internauci nie lubią czekać. Jeśli Twój sklep internetowy sprawia, że użytkownicy są zniecierpliwieni powolnym ładowaniem się treści, bez wahania poszukają produktu u konkurencji.
Oczywiście Google też wykryje ten problem, a konsekwencją będzie to, że zaczną spadać Twoje pozycje w wyszukiwarce. Google po prostu uzna, że Twój sklep nie jest najlepszą opcją dla użytkowników. Zatem spowolnione działanie to coś, na co nie możesz sobie pozwolić. Szybkość ładowania strony możesz przeanalizować za pomocą narzędzi takich jak PageSpeed Insights od Google: sprawdzisz w nim nie tylko, jaka jest prędkość wczytywania się Twojej strony, ale także jaka optymalizacja sklepu jest potrzebna, aby ją poprawić.
Adresy URL Twojego biznesu na platformie Shoper muszą być zrozumiałe dla użytkowników i wyszukiwarek.
Wspólnym i funkcjonalnym schematem dla e-commerce jest domena – kategoria – produkt. Jeśli zastosujesz ten schemat tworzenia URL, w rezultacie otrzymasz adresy, które są proste, przejrzyste i przydatne dla osób przeglądających witrynę, a także łatwe do przeanalizowania i zrozumienia dla botów Google i innych wyszukiwarek.
W związku z tym gdy pracujesz z adresem strony, stosowanie nietypowych znaków, myślników, numerów referencyjnych i ogólnie dziwnych elementów, które użytkownicy mogą źle zinterpretować lub w ogóle ich nie zrozumieć, jest niedopuszczalne.
Dzisiejszy Internet jest mobilny. W wielu przypadkach użytkownicy dokonują zakupów z urządzeń mobilnych, więc sklep internetowy, którego nawigacja i proces zakupowy nie są w pełni przygotowane do tej rzeczywistości, z pewnością nie odniesie sukcesu. Jeszcze gorzej jest w przypadku e-commerce, które nie mają responsywnej wersji szablonu chociaż strony głównej na urządzenia mobilne.
Google korzysta z indeksu Mobile First, co oznacza, że podczas indeksowania i pozycjonowania Twojej witryny w wynikach uwzględni tylko mobilną wersję strony internetowej.
Filozofia Mobile First leży u podstaw wszystkich tworzonych dziś witryn, a Google od kilku miesięcy bierze ją pod uwagę: chodzi o planowanie i projektowanie najpierw mobilnej wersji witryny, a dopiero później wersji na komputery stacjonarne. Jest to filozofia, którą musisz w pełni przyjąć, jeśli chcesz, aby Twój sklep Shoper odniósł sukces.
Musisz zatem skonfigurować dane strukturalne witryny pod kątem urządzeń mobilnych. Aby mieć pewność, że nie ma zasobów blokujących dostęp z takich urządzeń, możesz skorzystać z narzędzia Google do testowania optymalizacji urządzeń mobilnych.
Dobrze też zrobisz, jeśli jasno określisz informacje odnośnie tego, jaki procent Twoich klientów odwiedza Twój sklep z urządzeń mobilnych. Tego typu dane możesz pozyskać, korzystając z różnych narzędzi analitycznych. Jest to bardzo ważne, ponieważ może pomóc Ci w podejmowaniu ważnych decyzji dotyczących pozycjonowania sklepu na Shoper. Należy pamiętać, że nie wszystkie wirtualne sklepy mają taki sam rozkład ruchu pomiędzy urządzeniami stacjonarnymi i mobilnymi.
Jednym z najważniejszych elementów każdej witryny są zdjęcia. To one między innymi sprawiają, że dochodzi do zakupu. W większości przypadków kupujący są wzrokowcami, dlatego zadbanie o wysokiej jakości obrazki i zdjęcia jest kluczowe w pozycjonowaniu sklepu internetowego Shoper. Na szczęście dodanie nowego zdjęcia w Shoper jest wyjątkowo prostym procesem. Wybieramy produkt, następnie wszystko odbywa się poprzez panel sklepu: Obsługa sklepu> Strona danego produktu>Edycja> Galeria.
W tym oknie będziesz mieć możliwość wgrania zdjęcia lub zdjęć z dysku. Zasada jest taka, że pierwsze dodane zdjęcie zawsze wyświetlane jest później jako główne.
Można także stworzyć pokaz slajdów zdjęć na stronie głównej, czyli slider. Za jego pomocą w prosty sposób będziesz w stanie zareklamować różnego rodzaju obrazy, np. z informacjami dotyczącymi aktualnych promocji. Sposób ten sprawdza się także jako forma informowania klientów o nowościach w sklepie. Jeśli chcesz stworzyć slider, wykonaj następujące kroki: Wygląd i treści>Wygląd sklepu i Bieżąca skórka>Moduły.
Można skorzystać z edycji obecnego pokazu slajdów lub stworzyć nowy. Przesuwanie się banerów może odbywać się w losowej kolejności lub być w pełni zaprojektowane przez Ciebie. Możesz zaprogramować sposób, w jaki będą się one zmieniać (na przykład poprzez powolne zanikanie lub podążanie z jednej strony na drugą). W następnym kroku możesz już dodać zdjęcia, a także zamieścić link, do którego dany slajd ma odsyłać.
Obecnie prawie 23% wyszukiwań internetowych pochodzi z Google grafika. Aby zapewnić odpowiednie pozycjonowanie obrazów z Twojej witryny w wyszukiwarce, należy nadać każdemu plikowi obrazu opisową nazwę. W tym celu unikaj nazywania obrazów np. „12345678.jpg”. Dodaj również opisowy tag alt do każdego zdjęcia, ilustrujący jego zawartość (Na przykład „uśmiechnięty chłopiec w zimowej kurtce”).
Blog prawdopodobnie nie będzie dla Ciebie priorytetem, jeśli tworzysz sklep internetowy Shoper, ale całkowita rezygnacja z jego prowadzenia to poważny błąd. Dla każdej strony internetowej, w tym sklepu internetowego Shoper, blog jest doskonałym narzędziem do pozycjonowania nowych fraz kluczowych i przyciągania ruchu.
Ponadto blog, na którym często publikuje się wartościowe treści dla wybranej grupy docelowej, przyniesie także inne korzyści: poprawi wizerunek Twojej marki i wartości z nią związanych – w końcu chodzi o to, abyś pokazał swoją firmę jako ekspertów z wybranej dziedziny. Blog pomoże Ci także zdobywać nowych obserwujących w sieciach społecznościowych i pozwoli stopniowo budować lojalną społeczność wokół Twojego projektu.
Stworzenie zoptymalizowanej wizytówki firmy w Google Moja Firma jest wysoce zalecane w procesie pozycjonowania sklepu internetowego Shoper, zwłaszcza jeśli zależy Ci na dobrych pozycjach w wyszukiwaniach lokalnych.
Google My Business to, jak sama nazwa wskazuje, usługa (zaznaczamy: bezpłatna) wyszukiwarki. Co prawda nic nie tracisz w oczach wyszukiwarki, jeśli zignorujesz stworzenie wizytówki Google Moja Firma, ale zakładając ją, będziesz mógł stworzyć kartę ze wszystkimi informacjami o Twojej firmie na pierwszej pozycji w wyszukiwarce Google. Znajdą się tam także opinie użytkowników, zdjęcia, publikacje. Wszystko to jest darmowe i w dodatku doskonale zoptymalizowane pod urządzenia mobilne.
Optymalizuj tytuły i opisy poszczególnych sekcji sklepu, korzystaj z sieci społecznościowych, aby przyciągnąć ruch i obserwujących. Stale wzmacniaj wizerunek swojej marki — ma to także ogromny wpływ na pozycjonowanie na platformie Shoper.
Działania SEO wiążą się z wieloma innymi dodatkowymi zadaniami, o których należy pamiętać, działając zarówno w obrębie samej witryny, jak i poza nią.
Pozycjonowanie sklepu internetowego Shoper powinno obejmować optymalizację obrazów. Co to oznacza? Otóż zdjęcia powinny ważyć na tyle mało, aby wczytywały się płynnie i bez opóźniania działania stron produktowych. Pamiętaj też, że użytkownicy ufają stronom, które tworzą własne zdjęcia lub filmy.
Kiedy klient odwiedza sklep mający zestaw zdjęć ze stron producentów, może on nie zaufać w pełni temu, co sprzedajesz, i udać się do konkurencji. Chociaż ten punkt jest pracochłonny, postaraj się, aby zdjęcia produktów były dobrej jakości i jeśli możesz, własne i oryginalne. Zadbaj także o to, aby zoptymalizować meta tagi i wypełnić wszystkie ALT tagi obrazów, dzięki czemu poprawisz SEO całej witryny.
Opinie to jeden z podstawowych filarów sklepów internetowych. Nie tylko dlatego, że wzbudzają zaufanie konsumentów, ale dlatego, że Google uważa je za wysokiej jakości treści. Umieszczanie opinii w kartach produktowych oznacza zwiększenie zaufania i poprawia pozycjonowanie Shoper. Czy zatem powinieneś zezwalać na recenzje produktów dostępnych w Twoim sklepie online?
Zdecydowanie tak. Umożliwienie klientom oceny produktów lub pozostawienia komentarzy w sklepach internetowych zwiększa współczynnik konwersji. Dodatkowo wydłuża czas przebywania użytkownika w Twoim e-commerce. Co więcej, opinie przyczynią się do poprawy SEO Twojej witryny, ponieważ oznaczają więcej pojawiających się regularnie treści, co Google zawsze chętnie nagradza.
Kolejnym ważnym punktem pozycjonowania sklepu Shoper, jest wyposażenie e-commerce w certyfikat SSL. Jest to obowiązkowa wręcz pozycja, jeśli chcesz poważnie podejść do tematu SEO. Platforma oferuje jego zakup, dzięki czemu każdy w prosty sposób może uzyskać taki certyfikat. Co należy dodatkowo zrobić, aby prawidłowo działał on dla całego sklepu?
Kiedy już wykonasz powyższe kroki, za pomocą specjalnego narzędzia Httpstatus.io będziesz mógł sprawdzić, czy odwiedzając adresy https:// i http:// Twojej strony internetowej, zostaną przedstawione odpowiednie statusy. Obok adresu powinna pojawić się także ikonka kłódki.
Na początek należy pamiętać o dwóch rzeczach: SEO jest jak chodzenie na siłownię, potrzeba konsekwencji, a praca nigdy się nie kończy. Musisz stale pracować: optymalizacja sklepu, przeprowadzanie analiz i ponowna optymalizacja – są niezbędne, aby w końcu zająć najwyższe pozycje w wyszukiwarce.
Czas potrzebny na uzyskanie wyników zależy od wielu czynników. Wiemy, że jest to niezadowalająca odpowiedź, jednak nie da się jej bardziej sprecyzować.
Dlatego jeśli dopiero zacząłeś swoje pozycjonowanie sklepu Shoper, lepiej podejść do SEO jak do strategii długoterminowej i systematycznie inwestować czas w ten proces.
W przeszłości można było prześcignąć konkurencję, po prostu uzyskując więcej linków zewnętrznych. Dzisiaj wszystko jest znacznie bardziej skomplikowane: czynników wpływających na pozycjonowanie jest o wiele więcej, a dobra strategia SEO to coś, co zajmuje dużo czasu. Dąż do tworzenia unikalnych i wysokiej jakości treści, które zainteresują Twoich odbiorców — w zakresie optymalizacji stron internetowych musisz skupić się na potrzebach użytkowników.
Ale nie tylko to jest brane pod uwagę. Jak już wspominaliśmy wcześniej, dochodzi także linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne, meta description i inne meta parametry, a także interakcje społeczne. Wiele czynników ma wpływ na to, że wyszukiwarki wezmą Twój sklep Shoper pod uwagę i ustawią go wyżej w wyświetlanych wynikach.
Kilka lat temu podstawowa strategia pozycjonowania sklepów w internecie polegała na uwzględnieniu najważniejszych fraz kluczowych w branży i zoptymalizowaniu wokół nich całej witryny. Dzisiaj chodzi o optymalizację treści pod kątem bardzo konkretnych zwrotów (znanych jako „long tail”), dzięki którym Twój sklep będzie mógł konkurować z bardziej ogólnymi keywordsami i weźmie udział w większej liczbie wyszukiwań. Użycie konkretnych i zwięzłych fraz kluczowych przyciągnie odbiorców bardziej zainteresowanych Twoim sklepem.
Jeśli dopiero co założyłeś sklep Shoper, zapomnij o pozycjonowaniu na frazy takie jak „buty sportowe”. Skoncentruj się na poszukiwaniu fraz i pytań, które faktycznie przyciągną klientów do Twojego biznesu.
Na przykład, jeśli Twój sklep ma fizycznie istniejącą siedzibę, postaw na long tail taki jak „buty sportowe Kraków” lub „kurtki zimowe Kraków”, aby pojawić się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Im bardziej sprecyzowane będą Twoje słowa kluczowe, tym większe prawdopodobieństwo, że przyciągniesz odbiorców, którzy naprawdę zainteresują się Twoim biznesem.
Jeśli ktoś obiecuje Ci, że:
to znaczy, że Cię okłamuje.
Pozycjonowanie to proces czasochłonny, wymaga wysiłku i systematycznej pracy, aby dostać się na szczyt wyników wyszukiwania. Nie oczekuj, że z dnia na dzień dokonasz dużej zmiany – jest to niemożliwe.
Agencje, które obiecają Ci świetne wyniki za niską cenę, z pewnością tylko pogorszą pozycjonowanie Twojej witryny. Czemu? Ci, którzy zapewniają, że w bardzo krótkim czasie potrafią pozycjonować sklep wysoko na dane słowo kluczowe, z pewnością złamią zasady dobrego SEO. Takie techniki znane są jako Black Hat SEO. Z czasem wyszukiwarki zauważą tego rodzaju działania i dadzą Twojej witrynie karę.
W dłuższej perspektywie zaszkodzi to pozycjonowaniu, a także Twojej marce. Nie brzmi to dobrze, prawda? Teraz kiedy już wiesz, czego się spodziewać, można odpowiedzieć na pytanie: jak długo zajmuje pozycjonowanie Shoper?
Skuteczne strategie SEO potrzebują od 3 do 12 miesięcy, aby przynieść oczekiwane rezultaty. Po wykonaniu wstępnych działań i podczas dalszego opracowywania wysokiej jakości treści i ulepszania witryny, możesz spodziewać się, że zobaczysz:
Pamiętaj, że są to tylko ogólne szacunki.
Rzeczywiste ramy czasowe będą zależeć od takich czynników, jak ilość, jakość i częstotliwość publikowanych treści, wartościowość meta description, tagów, itp.; oczywiście także ogólnej jakości Twojej witryny.
Chociaż SEO jest ciągłym procesem, jeśli zostanie wykonane dobrze, wyniki, które uzyskasz, będą działać dla wszystkich nowych aktualizacji algorytmu Google. Dodatkowo zyskasz stałe i niezawodne źródło ruchu.
Buduj obecność na innych platformach, takich jak Facebook, Twitter, Instagram i Pinterest. Kiedy budujesz swoją markę od podstaw, używanie nazwy firmy na kontach w różnych mediach społecznościowych jest przydatne, aby chronić Twoją tożsamość i natychmiast wskazać użytkownikom miejsce, w którym mogą Cię znaleźć. Wstawiaj linki do swoich kont społecznościowych również w sklepie Shoper. Pozwoli Ci to udoskonalić strategię marketingową w mediach społecznościowych. Najlepiej jednak ograniczyć się do kanałów, w których spodziewasz się dotrzeć do potencjalnych klientów i dokonać sprzedaży.
Twój sklep internetowy nie istniałby bez Twoich klientów, ale lepiej nie zakładać, że zostaną z Tobą tylko dlatego, że raz u Ciebie coś kupili. Zaangażowanie klientów poprzez tworzenie treści jest kluczowe, a istnieje kilka sposobów na utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi i istniejącymi nabywcami:
Pamiętaj: kontakt z klientami nie musi być uciążliwym i kosztownym zadaniem, po prostu musi być przemyślany.