Dla wielu osób koszty związane ze stworzeniem sklepu internetowego są zbyt duże. Naprzeciw ich potrzebom wychodzą różnorodne platformy e-commerce. Warto poznać możliwości, jakie oferuje pozycjonowanie Magento.
Magento to profesjonalne narzędzie, które służy do budowy i zarządzania sklepami w sieci internetowej. Jest to oprogramowanie typu open source. Od momentu powstania w 2007 r., pozycjonowanie sklepu Magento cieszy się niesłabnącą popularnością. Z platformy tej korzysta ponad 250 000 sprzedawców na całym świecie.
Na rynku dostępne są dwie wersje Magento:
W zasadzie każdy sklep internetowy może efektywnie działać w oparciu o Magento. Jest tak dzięki możliwości edycji poszczególnych funkcji i ich dopasowania do działań sprzedażowych oraz marketingowych.
Do innych zalet platformy zaliczyć należy:
Platforma daje szerokie możliwości integracji z systemami zewnętrznymi, np.: Gorgias, Custom Stock Status, LiveChat.
Podstawowa lista funkcji dotyczy:
W ramach zakładki „Analityka i raportowanie” możliwe jest m.in.:
Zakładka „Narzędzia marketingowe” pozwala na:
Funkcjonalności takie wspomagają pozycjonowanie Magento.
Platforma zapewnia wysoki poziom elastyczności. Pozwala to na efektywne dopasowanie zarówno wyglądu e-sklepu, jak i dostępnych w jego ramach opcji do indywidualnych preferencji związanych z rodzajem prowadzonej działalności, segmentami klientów oraz działaniami typu optymalizacja SEO Magento.
Pozycjonowanie sklepu Magento jest przeznaczone dla szerokiego grona odbiorców. W największym stopniu dotyczy to małych i średnich e-sklepów, które posiadają stosunkowo bogatą ofertę produktów i cały czas myślą o dalszym rozwoju biznesu.
W przypadku małych sklepów najbardziej poleca się skorzystanie z gotowych szablonów.
Duże podmioty oraz przedsiębiorstwa działające jako hurtownie także mogą korzystać z zalet, jakie daje optymalizacja SEO Magento.
Platforma jest atrakcyjna dla wyszukiwarek internetowych. Sklepy, które działają w oparciu o nią, mają dużą szansę na to, by efektywnie i szybko zaistnieć w sieci. Pozycjonowanie SEO Magento zapewnia swobodny dostęp do skryptu, który ma szerokie możliwości optymalizacji pod kątem SEO.
Pozycjonowanie Magento obejmuje takie funkcje, jak:
Optymalizacja Magento odbywa się także przy wykorzystaniu funkcji związanych z doborem oraz edytowaniem zawartości witryny sklepowej pod kątem warstwy tekstowej i graficznej. Dzięki temu można:
W trakcie audytu sprawdza się, jak dużą popularnością cieszy się witryna internetowa e-sklepu w wyszukiwarce i na jakie frazy kluczowe jest ona wypozycjonowana.
Audyt SEO jest szczególnie polecany wówczas gdy:
W każdym przypadku pozycjonowanie sklepu Magento musi opierać się na audycie on-site i off-site. Ten pierwszy dotyczy zawartości witryny. W jego trakcie weryfikuje się:
Audyt off-site dotyczy czynników, które wpływają na optymalizację Magento i znajdują się poza obszarem funkcjonowania strony. Kluczowe znaczenie ma analiza linkowania zewnętrznego. Sprawdza się również pozycjonowanie Magento na stronach konkurentów.
Przykładowy zakres audytu sklepu działającego na platformie Magento obejmuje:
Prawidłowo dobrane dla e-sklepu frazy kluczowe zapewniają zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce, a co za tym idzie – wyższy ruch na stronie. Każdy pozycjoner ma do wyboru wiele słów kluczowych. Najpopularniejsze spośród nich to frazy:
Optymalizacja SEO Magento musi bazować na tych frazach kluczowych, które są najczęściej wybierane przez użytkowników.
Ważne jest, by w możliwie największym stopniu korzystać z różnorodnych rodzajów fraz, tak by dopasować ofertę do szerokiego targetu.
Podczas doboru fraz kluczowych niezbędne jest skorzystanie z profesjonalnych programów i narzędzi, m.in.:
Dobór słów kluczowych musi bazować na dogłębnej analizie i rzeczowych statystykach.
Kwestie techniczne są bardzo ważne podczas działań, które obejmują pozycjonowanie sklepu Magento. Dzięki ich weryfikacji i wdrożeniu wszelkich zalecanych poprawek można osiągnąć:
W ramach tych działań pozycjonowanie sklepu Magento obejmuje zwykle następujące elementy:
Są ważne, gdyż pojawiają się na liście wyników Google i odgrywają zasadniczą rolę dla pozycji witryny w przeglądarce. Powinny być:
Należy też pamiętać o tym, by opisy meta nie były zbyt długie. W przypadku meta title zasadne jest użycie maksymalnie 60, a meta description – 150 znaków ze spacjami.
Większość szablonów dostępnych na platformie nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem nagłówków. Dotyczy to ich hierarchii, czyli od H1, do H6. Domyślnie nagłówki H1 są przypisywane kategoriom i produktom.
W wyniku modyfikacji URL można uzyskać tzw. przyjazne adresy URL. Podstawowe ich cechy to:
To meta tagi dodawane w sekcji <head> każdej podstrony. Przekazują robotom wyszukiwarki informacje o tym, że adresy URL zawarte w linkach są adresami oryginalnymi, czyli dotyczącymi wyłącznie danych podstron.
Brak linków kanonicznych prowadzi do duplikacji wewnętrznej, której bezpośrednim skutkiem jest obniżenie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.
Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) jest gwarantem bezpieczeństwa przeprowadzanych w ramach kanału online transakcji. Zapewnia on, poprzez efektywne szyfrowanie, ochronę danych wrażliwych, a także informacji o kartach kredytowych.
Głównym zadaniem tego pliku jest przekazywanie robotom wyszukiwarek informacji na temat tego, do których adresów URL w witrynie mogą one uzyskać dostęp.
Pozycjonowanie sklepów internetowych na Magento powinno uwzględnić konfigurację pliku robots.txt.
Mapa strony jest plikiem, który zawiera opis jej układu oraz schematu. Obrazuje, w jaki sposób rozgałęziają się poszczególne kategorie i podkategorie. Odpowiednie pogrupowanie zawartości witryny pozwala na jej skuteczną indeksację i możliwość szybkiego odnalezienia przez użytkowników.
W ramach optymalizacji technicznej pozycjonowanie sklepu Magento może objąć jeszcze inne działania. Chodzi o:
Strona WWW powinna być responsywna, czyli prawidłowo funkcjonować na wszystkich urządzeniach. Magento oferuje pełną optymalizację pod urządzenia mobilne.
Efektywne pozycjonowanie strony Magento przy uwzględnieniu contentu musi bazować na kilku zasadach:
Platforma pozwala na szybkie dodanie treści do:
W procesie tym chodzi o:
Jeśli chodzi o linkowanie on-page, czyli wewnętrzne, to pożądanym rozwiązaniem jest zastosowanie klikalnych hiperłączy, które pozwolą szybko przenieść użytkownika na inną podstronę.
Optymalizacja sklepu Magento pod kątem link buildingu typu on-page przyczynia się do:
Pozycjonowanie na tej platformie obejmuje również linkowanie off-page. Dotyczy to szczególnie:
Nie jest pożądane stosowanie linkowania zewnętrznego w stosunku do witryn, z których wychodzi dużo linków do innych stron – są one uznawane przez roboty Google za mało wartościowe. Mogą zwiększać ryzyko otrzymania kary od Google.
Pozyskiwanie wysokiej jakości linków przyczynia się do tego, że witryna e-sklepu jest uznawana przez roboty wyszukiwarki za interesującą. Przekłada się to na wyższą pozycję w przeglądarce i szersze zainteresowanie ze strony użytkowników.
Pozycjonowanie na platformie Magento można skutecznie oprzeć na remarketingu. Polega on wyświetlaniu spersonalizowanych reklam tym użytkownikom, którzy byli zainteresowani zakupem jakiegoś produktu i nawet umieścili go w koszyku, ale ostatecznie nie sfinalizowali transakcji.
W ramach platformy, w panelu „Raporty”, dostępna jest opcja „Porzucone koszyki”. Za jej pośrednictwem można sprawdzić nazwy i adresy mailowe tych osób, które zrezygnowały z zakupów.
Retargetowanie pozwala na powrót do porzuconych koszyków przez nawet 25-30% użytkowników, co zapewnia znaczny wzrost ruchu na stronie i zwiększenie popularności e-sklepu.
Dzięki Magento można wykorzystywać dwa rodzaje remarketingu. Pierwszy – standardowy, dotyczy najczęściej małych e-sklepów. Drugi – dynamiczny, bazuje na wielu zaawansowanych metodach i jest znacznie bardziej kosztowny.
Pozycjonowanie Magento umożliwia również:
Promowanie ofert służy wykorzystanie w ramach optymalizacji SEO Magento określonych rozszerzeń, w tym:
Rozszerzenie firmy Amasty, które pozwala na zwiększenie szybkości ładowania poszczególnych podstron witryny. Bezpośrednim efektem jest spadek obciążenia serwera i szybsze indeksowanie witryny w wyszukiwarkach, a co za tym idzie – jej wyższa pozycja w przeglądarce.
Dzięki GA optymalizacja SEO Magento uwzględnia następujące raporty:
To bezpłatne narzędzie, które dzięki zarządzaniu skryptami pozwala na śledzenie działań, jakie są podejmowane przez użytkowników w witrynie.
Wtyczka pozwala na uzyskanie dostępu do historii zakupów i lokalizacji użytkowników oraz segmentację klientów pod względem list e-mailowych.
Wtyczka służąca do indywidualizacji contentu znajdującego się na stronie WWW.
Rozszerzenie, dzięki któremu można zsynchronizować e-sklep z aplikacją mobilną.
Za pomocą platformy Magento pozycjonowanie sklepu internetowego jest realizowane w oparciu o szereg rozbudowanych funkcjonalności. Bezpośrednim efektem jest wzrost popularności witryny w wyszukiwarce, dzięki czemu szybki dostęp do niej uzyskuje coraz większa liczba użytkowników.
Liczne opcje i rozszerzenia, jakie są dostępne na platformie, sprawiają, że witryna e-sklepu staje się przyjazna dla robotów Google oraz użytkowników.
Pozycjonowanie sklepu Magento może być w pełni skuteczne tylko wówczas, gdy posiada się odpowiednie umiejętności i wiedzę na temat funkcjonowania tej platformy, a także doświadczenie w działaniach z zakresu SEO.