Pozycjonowanie stron Joomla

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Współcześnie Internet jest podstawą dla podejmowania różnego typu działalności, w tym nie tylko biznesowej. By osiągać zyski ze sprzedaży produktów, ale również promować swoją wiedzę ekspercką czy dzielić się poradami z innymi ludźmi, niezbędne jest posiadanie strony WWW. Budowa i obsługa własnej witryny może sprawiać wiele problemów. Proces ten jest znacznie ułatwiony dzięki takim systemom, jak Joomla. Pozycjonowanie stron przy wykorzystaniu jego funkcjonalności przynosi dużo korzyści.

    Charakterystyka CMS Joomla

    Charakterystyka CMS Joomla

    Joomla! to jeden z najpopularniejszych CMS (Content Management Systems), a więc systemów zarządzania treścią. Za jego pomocą można samodzielnie stworzyć, a następnie zarządzać stroną internetową. Rozwiązanie to jest darmowe i tylko niektóre dodatki wymagają uiszczenia opłat. Narzędzia oferowane przez system Joomla są niezwykle pomocne w codziennej pracy.

    Rozwiń

    Poza możliwością stworzenia od podstaw witryny internetowej i zarządzania nią pozycjonowanie Joomla oferuje:

    • dodawanie nowych podstron do witryny,
    • umieszczanie zdjęć, grafik i różnego rodzaju multimediów,
    • redagowanie i formatowanie tekstów przeznaczonych na strony internetowe, bez których optymalizacja SEO Joomla nie jest efektywna.

    CMS Joomla pozwala zarówno na zarządzanie całym serwisem przez jednego użytkownika (jest to rozwiązanie polecane w przypadku małych witryn), jak i na rozdzielenie poszczególnych funkcji pomiędzy kilka osób. Za redakcję treści mogą odpowiadać autorzy tekstów (copywriterzy), a za czuwanie nad wyglądem strony głównej i podstron oraz atrakcyjną prezentacją treści – graficy i projektanci. Odrębnie można potraktować kwestie techniczne, pozwalające na sprawne funkcjonowanie strony – tym mogą zająć się informatycy i administratorzy, a także pozycjonowanie Joomla, które można oddać w ręce wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Podział funkcji jest zasadny, gdy witryna jest mocno rozbudowana i jeden użytkownik nie byłby w stanie efektywnie zadbać o wszelkie aspekty związane z zarządzaniem nią.

    Joomla powstał w 2005 r. Obecnie, pod względem popularności, zajmuje drugie miejsce na świecie, za WordPressem, stanowiąc dla niego w wielu wypadkach atrakcyjną alternatywę. Ocenia się, że na silniku tego systemu działa około 2 mln serwisów internetowych, czyli około 3% ogółu witryn. Pozycjonowanie strony Joomla jest wykorzystywane m.in. przez Uniwersytet Harwardzki czy Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.

    W przeciwieństwie do wielu innych rozwiązań dostępnych na rynku, działania w zakresie optymalizacji SEO Joomla mają bardzo szerokie zastosowanie. Jest tak dlatego, że system funkcjonuje zarówno w charakterze CMS, jak i platformy typu framework. Pozwala na budowę różnorodnych aplikacji internetowych, w tym nie tylko tych, które są oparte na gotowych szablonach. Każdy programista może swobodnie dodawać do Joomla nowe komponenty, tworząc mocno rozbudowane aplikacje.

    System pozwala na stworzenie m.in.:

    • osobistych witryn internetowych i blogów,
    • e-sklepów i serwisów firmowych,
    • portali korporacyjnych,
    • serwisów o charakterze ogłoszeniowym, reklamowym i promocyjnym,
    • e-gazet, e-booków i internetowych magazynów informacyjnych,
    • witryn tematycznych, specjalistycznych, naukowych i hobbystycznych,
    • korporacyjnego intra- i ekstranetu,
    • systemów rezerwacyjnych,
    • witryn różnego rodzaju urzędów, organizacji, w tym kościelnych, czy placówek edukacyjnych (szkół, uniwersytetów),
    • systemów magazynowych,
    • narzędzi służących do prezentacji danych,
    • portali e-learningowych.

    Joomla cechuje uniwersalność zastosowania. Każda strona działająca w oparciu o ten system może zostać wyposażona we własne katalogi produktowe czy różnorodne zakładki, w tym te, które służą do wystawiania komentarzy przez użytkowników. Pozycjonowanie strony opartej na Joomla to zestaw wielu użytecznych narzędzi, dzięki którym prowadzenie strony internetowej nie jest dużym wyzwaniem.

    Główne cechy optymalizacji SEO Joomla!

    Główne cechy optymalizacji SEO Joomla!

    Działania w zakresie optymalizacji sklepu przy wykorzystaniu tego systemu jest zasadne z uwagi na to, że Joomla! stale podlega dynamicznemu rozwojowi. Społeczność skupiona wokół tego systemu zarządzania treścią liczy ponad 200 tys. użytkowników. Wśród nich znajdują się programiści, którzy sukcesywnie, na witrynie https://extensions.joomla.org/, dodają nowe komponenty, moduły i wtyczki, jeszcze zwiększając poziom użyteczności i funkcjonalności systemu.

    Rozwiń

    Joomla! cechuje stabilność działania. Jest tak dlatego, że system bazuje na najnowocześniejszych i bardzo użytecznych technologiach informatycznych. Dla przykładu wymienić można:

    • język programowania PHP, który jest przeznaczony do budowy witryn internetowych i aplikacji webowych w czasie rzeczywistym – za jego pośrednictwem można zapewnić odpowiednio dużą funkcjonalność witryny oraz dynamikę prezentowanych treści,
    • system MySQL, który znacznie usprawnia zarządzanie relacyjnymi bazami danych, umożliwiając obsługę nawet do miliona zapytań na sekundę i skuteczną ochronę informacji (z tego systemu korzysta m.in. Facebook),
    • CSS (Cascading Style Sheets), czyli kaskadowe arkusze stylów, które pozwalają na atrakcyjne prezentowanie witryn internetowych,
    • RSS (Really Simple Syndication) – rozwiązanie polegające na uzyskiwaniu szybkiego dostępu do rozproszonych źródeł informacji, w tym serwisów internetowych czy blogów,
    • XML (Extensible Markup Language) – język znaczników, za pomocą którego można tworzyć własne struktury dokumentów i prezentować dane w zróżnicowany sposób.

    Korzystanie z wielu możliwości, jakie daje pozycjonowanie sklepu Joomla, jest efektywne dlatego, że wszelkie dane i treści związane z witryną są przechowywane na specjalnym serwerze. Można korzystać z nich w każdym czasie w celu np. wprowadzenia modyfikacji czy zbudowania zupełnie nowej strony. Wykorzystywanie serwera jest korzystne również z tego względu, że raz wprowadzone treści pozostaną w niezmienionej formie do momentu dokonania kolejnych zmian. Przyczynia się to do stabilności funkcjonowania serwisu opartego na Joomla.

    Optymalizacja prowadzona za pomocą tego systemu jest bezpieczna. Oprogramowanie zapewnia dostęp do wielu efektywnych rozwiązań, dzięki którym zarówno ochrona przed złośliwym oprogramowaniem, jak i przed nieuprawnioną ingerencją innych osób jest skuteczna. Rozwiązania takie obejmują m.in.:

    • chronione zaplecze redakcyjne – dostęp do opcji związanych z zarządzaniem stroną oraz umieszczaniem i modyfikowaniem w jej ramach tekstów mają wyłącznie uprawnione osoby, z czego mogą zostać wyłączeni autorzy tekstów,
    • program RSFireWall – służy do zabezpieczania przed atakami typu RCE, czyli zdalnym uruchamianiem szkodliwego kodu,
    • Akeeba Admin Tools – zestaw narzędzi pozwalających na aktualizowanie strony oraz ochronę hasła administratora, dzięki czemu pozycjonowanie sklepu Joomla jest zabezpieczone przed ingerencją z zewnątrz,
    • Watchful – wtyczka umożliwiająca stały monitoring witryny i natychmiastowe informowanie użytkownika o zaistniałych nieprawidłowościach.

    Obsługa systemu nie wymaga rozbudowanych umiejętności programistycznych. Wyróżnia go stosunkowo prosta instalacja – skrypt witryny internetowej może działać już po kilkunastu minutach od momentu pobrania. Także aktualizacje skryptu do nowszych wersji strony nie nastręczają żadnych trudności, gdyż można je wykonać z poziomu przeglądarki, a jedyny wymóg to konieczność przetworzenia tekstu. W połączeniu z tym, że zarządzanie stroną odbywa się za pośrednictwem łatwego w obsłudze interfejsu, podstawowa optymalizacja może być realizowana samodzielnie nawet przez niedoświadczonych użytkowników.

    Joomla oferuje obsługę wielu języków. Z uwagi na to pozycjonowanie sklepu Joomla może być prowadzone nie tylko dla witryn w języku polskim, ale również wielu obcojęzycznych witryn. Jest to ważne w kontekście globalizacji i internacjonalizacji działalności przez wiele przedsiębiorstw i organizacji – Joomla! pozwala na skuteczne pozyskiwanie klientów na wielu rynkach. Bezpośrednim efektem staje się szeroka ekspansja i zwiększanie poziomu zysków.

    Ważną cechą systemu jest dostęp do dużej liczby rozszerzeń. Jest ich razem około 8 tys. Obejmują one następujące rodzaje:

    • szablony (templatki) – decydują o tym, jak będzie wyglądała strona główna i poszczególne podstrony,
    • moduły – pozwalają na usprawnienie nawigacji wewnątrz witryny czy zwiększenie możliwości wyszukiwarki wewnętrznej,
    • pluginy (dodatki) – za ich pośrednictwem można rozszerzyć podstawowe funkcjonalności dostępne w Joomla!,
    • komponenty – umożliwiają wprowadzanie modyfikacji w treściach wyświetlanych na podstronach.

    Każdy użytkownik może swobodnie dobierać rozszerzenia do własnych potrzeb. Dzięki temu pozycjonowanie stron Joomla ma wysoce spersonalizowany charakter i pozwala na efektywną optymalizację każdej strony internetowej, bez względu na to, jak długo funkcjonuje w sieci, jak mocno jest rozbudowana i jakie błędy w zakresie SEO uwidaczniają się w jej ramach.

    Działania pod kątem pozycjonowania strony Joomla są efektywne dzięki temu, że system zapewnia dostęp do rozbudowanego wsparcia technicznego. Jest ono realizowane poprzez szereg tutoriali i różnorodnych narzędzi programistycznych, a także kompleksowe wsparcie wśród społeczności, możliwe za pośrednictwem anglojęzycznego forum dyskusyjnego. Dla użytkowników z Polski kluczowe znaczenie ma to, że istnieje spora społeczność, która udziela wsparcia w języku polskim. W ten sposób każdy może efektywnie korzystać z możliwości, jakie daje CMS Joomla.

    Pozycjonowanie sklepu Joomla – jak rozpocząć?

    Pozycjonowanie sklepu Joomla – jak rozpocząć?

    Optymalizacja samodzielna czy z pomocą agencji

    Jednym z podstawowych dylematów, przed jakim stoi każdy użytkownik, który chce zacząć pozycjonować strony, jest to, czy działania z tego zakresu wykonać samemu, czy zdecydować się na współpracę z agencją. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.

    Rozwiń

    Jeśli działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla będą realizowane samodzielnie, efektem będą niższe koszty i możliwość swobodnego dopasowania wszelkich opcji do własnych potrzeb. Zaletą jest również zdobycie doświadczenia w zakresie marketingu, które może procentować w ramach kolejnych projektów.

    Samodzielna praca nad optymalizacją wiąże się jednak z kilkoma pułapkami. Niezbędne jest posiadanie odpowiedniej wiedzy w zakresie adekwatnych technik pozycjonowania. Jeśli nie posiada się takiej wiedzy, skutkiem mogą być różnorodne błędy, w tym brak długofalowej strategii i ominięcie etapu audytu SEO, bazowanie na bezwartościowych treściach czy spamowanie przy wykorzystaniu słów kluczowych. Takimi działaniami, zamiast pomóc, można sobie zaszkodzić, gdyż wyszukiwarka może nałożyć określone kary, w tym filtr algorytmiczny.

    Samodzielne pozycjonowanie stron Joomla tylko z pozoru wydaje się darmowe. W sytuacji zastosowania przez wyszukiwarkę niektórych kar może dojść do całkowitego usunięcia stron Joomla z wyników wyszukiwania. Skutkiem będzie zatrzymanie ruchu w witrynie i problem związany z kosztami utraconych klientów.

    Niektóre działania, w tym np. z zakresu linkowania, są czasochłonne. Wielu użytkowników nie jest w stanie ich efektywnie zrealizować, dlatego i tak w pewnym momencie powierza ich realizację innym podmiotom w zamian za określone wynagrodzenie.

    Trzeba ponadto mieć świadomość kilku wad, które wiążą się z wykorzystywaniem Joomla. Praca nad pozycjonowaniem sklepu jest trudniejsze z tego względu, że system Joomla:

    • oferuje wprawdzie przydatne wtyczki, jednak spora liczba to rozwiązania płatne – dotyczy to również tych, które są bezpośrednio związane z SEO. Przykładem jest narzędzie JSitemap, które umożliwia budowę mapy witryny, a także rozszerzenie Accordion Menu, dzięki któremu można usprawnić nawigację wewnątrz witryny – oba kosztują po kilkadziesiąt dolarów,
    • wprawdzie zawiera wiele szablonów i modułów, to jednak ich liczba, w porównaniu np. do WordPress, jest znacznie ograniczona – może to mieć znaczenie w związku z efektywnym pozycjonowaniem Joomla,
    • wymaga dużych zasobów serwerowych – skutkiem może być obniżona wydajność i wydłużenie czasu ładowania się strony, co będzie widoczne w przypadku mocno rozbudowanych witryn, posiadających wiele funkcjonalności i podstron,
    • nierzadko nie zapewnia odpowiedniej zgodności pomiędzy modułami i wtyczkami, czego efektem jest konieczność ingerowania w kod PHP.

    Maksymalną wygodę i komfort, jeśli chodzi o działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla, zapewnia opcja skorzystania z usług wyspecjalizowanej agencji. Z uwagi na doświadczenie i odpowiednią wiedzę pracowników, agencja taka skutecznie odpowiada na wszelkie trudności, jakie uwidaczniają się podczas zarządzania witryną opartą na Joomla!, i jest w stanie, dzięki dostępowi do różnorodnych narzędzi, efektywnie osiągnąć cele optymalizacji. W tym przypadku wyższy koszt jest w pełni rekompensowany kompleksowością i profesjonalizmem obsługi. W sytuacji, gdy podpisywana jest długoterminowa umowa, koszty mogą być znacznie niższe niż wówczas, gdy poszczególne działania SEO (audyt, dobór słów kluczowych, linkowanie) są realizowane przez odrębne podmioty.

    Pozycjonowanie stron Joomla – wyznaczenie celów optymalizacji SEO

    Dokonanie skutecznej optymalizacji SEO Joomla powinno bazować na odpowiednim przygotowaniu się do tego procesu. Chodzi przede wszystkim o zaplanowanie tego, jakie cele chce się osiągnąć – dopiero po ich dokładnym określeniu można przejść do właściwego pozycjonowania.

    Cele takie mogą mieć zróżnicowany charakter. CMS Joomla! oferuje dostęp do szerokich rozwiązań, dlatego każdy użytkownik może dążyć do czegoś innego. Dla właściciela małego e-sklepu proces pozycjonowania będzie kluczowy z punktu widzenia zwiększenia liczby klientów i zysków, czemu będzie sprzyjał wzrost ruchu w witrynie. Z kolei ktoś, kto, np. prowadzi bloga, będzie dążyć do tego, by rozpropagować swoją osobę jako eksperta w danej dziedzinie – temu ma służyć oferowanie użytkownikom unikalnych i ciekawych tekstów.

    W zasadzie w każdym przypadku działania związane z efektywnym pozycjonowaniem strony Joomla to tak naprawdę integracja kilku różnych celów. Można sobie wyobrazić, że nawet świetnie wypozycjonowana i bazująca na skutecznych słowach kluczowych strona Joomla nie notuje zbyt wysokiego ruchu. Przyczyną może być np. niska wartość merytoryczna zamieszczonych tekstów, a także zbyt długi czas ładowania podstron. Najczęściej cele optymalizacji strony opartej na Joomla są więc złożone i obejmują szereg różnych aspektów.

    Cele takie mogą w szczególności dotyczyć:

    • osiągnięcia przez witrynę pozycji w top 3, top 5 czy top 10 wyników wyszukiwania przy uwzględnieniu konkretnych fraz,
    • zwiększenia widoczności Twojej strony, a tym samym ruchu w jej ramach,
    • zbudowania świadomości marki wśród klientów – cel często stosowany w przypadku nowych firm na rynku,
    • poprawy jakości i efektywności funkcjonowania witryn,
    • zróżnicowania sposobów dotarcia do użytkowników, w tym dzięki pozycjonowaniu na kilka rodzajów fraz,
    • zwiększenie ruchu w witrynie w ramach pozycjonowania lokalnego, czyli dotyczącego konkretnego regionu, najczęściej miasta lub dzielnicy.

    W skutecznym wyznaczeniu celów optymalizacji Joomla pomóc mogą specjaliści SEO. Pracują oni w agencjach marketingowych, które oferują kompleksową obsługę z zakresu pozycjonowania.

    Określenie budżetu

    Każdy użytkownik, który chce zacząć pozycjonować, musi mieć świadomość tego, że nie jest to proces tani. Oczywiście, można znacznie ograniczyć budżet, jednak trzeba liczyć się z tym, że uzyskanie satysfakcjonujących efektów nie będzie możliwe. Najtańsze działania wiążą się często z Black Hat SEO, które bazuje na sprytnym omijaniu algorytmów wyszukiwarki poprzez m.in.:

    • umieszczanie na podstronach treści składających się z tych samych fraz kluczowych,
    • publikowanie tekstów niskiej jakości, w tym tych, które zostały skopiowane z innych źródeł bądź które posiadają wiele błędów ortograficznych i interpunkcyjnych,
    • pozyskiwanie wielu linków z mało wartościowych źródeł,
    • spamowanie w ramach komentarzy pod artykułami blogowymi poprzez umieszczanie linków do wybranych witryn.

    Działania takie mogą skutkować nałożeniem kar przez wyszukiwarkę. Dlatego oszczędzanie na działaniach SEO Joomla nie jest dobrym pomysłem.

    Wiele osób zastanawia się, jakimi środkami finansowymi należy dysponować, by możliwe było efektywne pozycjonowanie Joomla Wszystko zależy od wielu czynników. Koszty wzrastają, gdy:

    • jakość strony jest niska – jest tak wówczas, gdy nie jest ona w ogóle wypozycjonowana, nałożono na nią określone kary lub występują w jej ramach różne błędy techniczne,
    • konieczne jest zgromadzenie dużej liczby fraz kluczowych – niektóre witryny są pozycjonowane nawet na kilka tysięcy słów kluczowych,
    • poziom konkurencyjności branży jest wysoki – przekłada się to na nasiloną walkę o frazy kluczowe, dlatego należy wyszukać słowa mniej popularne, co jest czasochłonne,
    • niezbędne jest zastosowanie zróżnicowanych i czasochłonnych metod, czyli np. linkowania na wartościowych zapleczach.

    Podczas określania budżetu pod uwagę należy wziąć szereg kosztów, które będą niezbędne do poniesienia. Podstawowa konsultacja SEO, która powinna poprzedzać właściwe działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla, przez niektóre agencje jest oferowana za darmo. Inne działania, typu sporządzenie i umieszczenie wartościowego contentu w witrynie, dobranie odpowiednich znaczników meta, nagłówków i fraz kluczowych czy zastosowanie link buildingu, wymagają sporych nakładów finansowych. Nierzadko należy uwzględnić również konieczność przeprowadzenia wśród pracowników szkoleń z zakresu SEO.

    Ostateczne koszty można wyznaczyć przy współpracy z wyspecjalizowaną agencją SEO. Zapewni ona dobór optymalnego rozwiązania przy założonym przez klienta budżecie.

    Elementy optymalizacji SEO Joomla

    Elementy optymalizacji SEO Joomla

    By pozycjonowanie Joomla było efektywne, niezbędne jest uwzględnienie różnych działań. Duże znaczenie ma zachowanie odpowiedniej kolejności, a także ścisła koordynacja pomiędzy nimi. Tylko wówczas można osiągnąć wszelkie cele optymalizacji.

    Rozwiń

    Audyt SEO

    W ramach audytu sprawdzana jest jakość pozycjonowania strony Joomla pod kątem różnego typu parametrów i wskaźników. W procesie tym z pomocą przychodzą różnorodne narzędzia Google, w tym Google Analytics (zapewnia dostęp do rozbudowanych danych związanych z ruchem na stronie i konwersją, czyli z wykonywaniem przez użytkowników w ramach witryny czynności pożądanych przez jej właściciela) czy Google Search Console (pozwala na zweryfikowanie statusu indeksowania przez roboty Google).

    Działania podejmowane w ramach audytu SEO mają szeroki charakter. W szczególności obejmują one zweryfikowanie:

    • stanu indeksacji – można to uczynić np. poprzez sprawdzenie liczby stron docelowych w Google Analytics,
    • funkcjonowania strony pod względem optymalizacji on-site – chodzi o zwrócenie uwagi na znaczniki meta, nagłówki, przyjazne adresy URL i atrybuty ALT, w tym pod kątem nasycenia słowami kluczowymi,
    • treści znajdujących się na stronie głównej i w zakładkach – sprawdzenie, czy nie występuje kanibalizacja SEO, a więc optymalizowanie podstron przy wykorzystaniu identycznych fraz, a także czy słowa kluczowe zostały poprawnie dobrane, treści są wartościowe, a nagłówki i akapity sformatowano prawidłowo,
    • poprawności budowy – podczas tych czynności pod uwagę bierze się np. nawigację wewnątrz strony i łatwość dostępu do poszczególnych zakładek oraz sposób linkowania wewnętrznego,
    • problemów technicznych, w tym występowania witryny w kilku wersjach (z WWW, bez WWW) oraz zbyt dużej liczby przekierowań, a także słabej prędkości wczytywania się,
    • strony mobilnej pod kątem tego, czy treści i obrazki w jej ramach wyświetlają się prawidłowo oraz czy sprawnie się ona wczytuje.

    Szeroki zakres czynności podejmowanych podczas audytu SEO, z których część ma wysoce specjalistyczny charakter, powoduje, że dobrym rozwiązaniem jest oparcie pozycjonowania strony Joomla na doświadczeniu specjalistów. Niektóre agencje oferują bezpłatne konsultacje SEO. Nierzadko znacznie wykraczają one poza klasyczny audyt. W ich ramach bowiem uwaga skupia się nie tylko na wskazaniu mocnych i słabych aspektów witryny, ale również:

    • scharakteryzowaniu działań podejmowanych przez konkurentów w zakresie pozycjonowania strony Joomla,
    • przedstawieniu potencjału i perspektyw, a także podstawowych trendów w branży, w jakiej działa firma,
    • wyodrębnieniu fraz kluczowych (nawet kilkuset), które mogą przydać się do wzrostu pozycji w wyszukiwarce Google.

    Oferta często obejmuje również przeprowadzenie podstawowego szkolenia z zakresu SEO, przeznaczonego dla właściciela strony WWW. Dzięki takim działaniom można precyzyjnie zakreślić strategię optymalizacji Joomla, co jest podstawą doboru adekwatnych i skutecznych rozwiązań.

    Pozycjonowanie stron Joomla – wybór fraz kluczowych

    Podobnie jak audyt i konsultacja SEO, tak i dobór słów kluczowych to proces złożony i nierzadko mocno czaso- oraz kosztochłonny. Optymalizacja Joomla musi bazować na różnych typach fraz, które, po pierwsze, najlepiej charakteryzują dany serwis oraz treści zawarte w nim i to, co on oferuje, a także, po drugie – mają złożony charakter.

    Budując stronę Joomla, pozycjonować można w oparciu o następujące typy fraz kluczowych:

    • ogólne – są najczęściej stosowane przez użytkowników i składają się z maksymalnie dwóch wyrazów (np. „usługi krawieckie”),
    • długiego ogona – mają trzy lub więcej słów i pozwalają precyzyjnie wskazać, czego poszukuje użytkownik („pralka biała wolnostojąca”),
    • produktowe – obejmują konkretny produkt czy usługę („samochód Ford Mondeo MK IV”),
    • brandowe – zawierają nazwę marki („odkurzacz pionowy Electrolux”),
    • informacyjne – różnego rodzaju zadawane pytania („po co faktura proforma?”),
    • lokalne – dotyczą konkretnej lokalizacji („ślusarz Poznań”).

    Warto zadbać, by słowa kluczowe, na których bazujemy były zróżnicowane. Szczególnie przydatne mogą okazać się frazy długiego ogona, które są znacznie mniej popularne niż hasła ogólne. W związku z tym pomagają użytkownikom dotrzeć do wysoce spersonalizowanej oferty.

    Dobór fraz kluczowych jest możliwy dzięki różnorodnym narzędziom. Część z nich, jak Planer słów kluczowych, Semstorm czy Google Trends, oferuje bezpłatny dostęp do wyszukiwarki haseł. Za ich pośrednictwem można nie tylko sprawdzić najpopularniejsze frazy wpisywane przez użytkowników do przeglądarki, ale również określić ich sezonowość oraz konkurencyjność. Niektóre narzędzia, jak Semstorm, pozwalają ponadto na dobór słów kluczowych wraz z przyimkami i pod postacią pytań.

    Także w wyszukiwarce Google można określić popularność fraz. Służy do tego funkcja uzupełniania haseł wpisywanych do wyszukiwarki, a także wyświetlania pokrewnych wyszukiwań na dole SERP (Search Engine Results Page), czyli strony z wynikami wyszukiwania.

    Odpowiednie rozwiązania zapewnia również Joomla. Aby skutecznie pozycjonować pod kątem fraz kluczowych, swoje działania można oprzeć na narzędziu o nazwie SEO-Generator. Automatycznie generuje ono słowa kluczowe, analizując treść znajdującą się na każdej podstronie.

    Optymalizacja treści

    Wszelkie teksty, jakie są umieszczane na stronach opartych na Joomla, powinny być:

    • przyjazne dla użytkowników, co oznacza, że język musi być prosty, a wszelkie zawiłe zagadnienia opisane za pomocą łatwych w odbiorze słów,
    • unikatowe i oryginalne – w szczególności nie mogą powielać już zawartych na innych stronach tekstów, co grozi konsekwencjami związanymi z duplikacją treści,
    • oparte na atrakcyjnych, przyciągających uwagę użytkowników tytułach – powinny one być stosunkowo krótkie i precyzyjne, tak aby na podstawie tytułu strony użytkownik mógł wywnioskować, co się na niej znajduje,
    • pozbawione błędów gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych czy stylistycznych,
    • możliwie często oddzielone akapitami, co wpływa na przejrzystość tekstu i łatwy odbiór, ponadto umożliwia skuteczne uwypuklenie fraz kluczowych,
    • oparte na pogrubieniach – za ich pomocą użytkownik może szybko wychwycić najważniejsze treści, co zachęci go do dogłębnego zapoznania się z nimi,
    • wyposażone w obszerne słownictwo.

    Zaleca się rozważne stosowanie fraz kluczowych. Chodzi o odpowiednie ich rozmieszczenie w tekście, tak by nie były zgrupowane w jednym miejscu. Przy tym zasadą jest, że słowa kluczowe powinny znajdować się w tytułach i opisach (znacznikach meta), a także w pierwszych akapitach każdej zakładki czy artykułu, co ułatwia robotom Google i użytkownikom dotarcie do strony. Ważne jest również prawidłowe nasycenie tekstu słowami kluczowymi. Zwykle wskazuje się na to, że powinny one stanowić około 3-7% ogółu treści, choć nie jest to bezwzględny wymóg. Dobrym sposobem jest posługiwanie się synonimami i odmianami, które są coraz lepiej analizowane przez roboty wyszukiwarki.

    Content przepełnionymi frazami kluczowymi może zostać uznany przez algorytm Google za spam, co doprowadzi do spadku pozycji w rankingu SERP. Ponadto nachalne posługiwanie się tymi samymi frazami skutkuje nieczytelnymi i trudnymi w odbiorze treściami, które skutecznie zniechęcają użytkowników do korzystania z witryny. Następstwem jest nieskuteczność pozycjonowania.

    CMS Joomla znacznie ułatwia optymalizację treści. Jest tak dlatego, że w systemie tym dodawanie na stronę różnorodnych treści, w tym tekstowych, graficznych i multimedialnych, odbywa się za pomocą wygodnego w obsłudze, intuicyjnego panelu. Pozwala on na dobór adekwatnych tytułów i nagłówków. Możliwe jest automatyczne publikowanie treści, a każda zmiana w tekście pojawia się w witrynie natychmiast po jej dodaniu do systemu. Funkcjonalność wzrasta dzięki prostym edytorom tekstowym, takim jak TinyMCE czy FCK Editor, które są dostępne w systemie Joomla. Za ich pomocą znacznie łatwiej jest pozycjonować pod kątem optymalizacji treści jest znacznie ułatwione.

    Link building

    Linkowanie pozwala na umieszczanie w tekstach znajdujących się w witrynie WWW odnośników do innych witryn i zakładek. Może mieć ono charakter wewnętrzny, czyli odsyłać do odmiennych treści zawartych w witrynie. Linkowanie zewnętrzne natomiast przenosi użytkownika do innych witryn i serwisów internetowych. Źródłem tego typu linkowania mogą być blogi i fora, artykuły sponsorowane, serwisy tematyczne i informacyjne czy portale społecznościowe.

    Linki mogą występować pod różnorodnymi postaciami. Zwykle wyodrębnia się:

    • odsyłacze z anchorami – anchory są frazami, w tym zwykle kluczowymi, które po kliknięciu w nie, umożliwiają odesłanie użytkownika na inną stronę; anchorem może być adres URL, jak również Exact Match (słowo kluczowe najtrafniej opisujące zawartość strony), Partial Match (odmieniona lub rozbudowana fraza kluczowa) oraz anchor brandowy (nazwa firmy) czy generyczny (przycisk CTA, czyli Call To Action, pod postacią haseł typu „kliknij” lub „wyślij zapytanie”),
    • linki graficzne – chodzi zwykle o banery graficzne, które są uzupełniane poprzez atrybuty ALT,
    • odsyłacze dofollow – roboty traktują je jako źródło wartościowych informacji, dlatego dla pozycjonowania sklepu Joomla mają kluczowe znaczenie,
    • linki nofollow – stanowią dla robotów informację, że strony, do których kierują takie odsyłacze, nie powinny być brane pod uwagę podczas indeksacji; ma to znaczenie w przypadku linków sponsorowanych.

    Linkowanie, w ramach optymalizacji SEO, odgrywa znaczącą rolę. Pozwala w ramach linkowania wewnętrznego, na uporządkowanie treści i sprawną nawigację pomiędzy nimi. Znacznie ułatwia to przeglądanie zawartości witryny i wpływa na wzrost ruchu na stronie.

    Duża liczba linków zewnętrznych prowadzących na stronę Joomla wskazuje robotom wyszukiwarki, że zawiera ona cenne informacje i w związku z tym jest istotnym czynnikiem rankingowym. Jest ona automatycznie uznawana za godną polecenia, czego efektem jest wzrost pozycji na SERP i większa konwersja.

    W prosty sposób linkowanie można zastosować w edytorach tekstowych dostępnych w Joomla. Aby skutecznie wypozycjonować sklep, można oprzeć na narzędziu TinyMCE. Za jego pomocą w ogóle nie jest potrzebne wpisywanie kodu HTML. Zamiast tego w oknie dialogowym wystarczy podać niezbędne informacje, a edytor samodzielnie wygeneruje taki kod. Także rozszerzenie Advanced Link w ramach wtyczki JCE Editor posiada takie funkcje.

    Pozycjonowanie Joomla – narzędzia optymalizacji technicznej SEO Joomla

    Pozycjonowanie Joomla – narzędzia optymalizacji technicznej SEO Joomla

    System jest wyposażony w różnego rodzaju narzędzia, dzięki którym można zapewnić kompleksowość i efektywność pozycjonowania Joomla. Narzędzia takie służą do uzyskania przez witrynę wyższej pozycji w wynikach rankingu wyszukiwarki, a także wzrostu jej popularności wśród użytkowników. Przekłada się to na wyższy ruch i konwersję.

    Rozwiń

    Przyjazne adresy URL

    Adresy URL występują na stronie z wynikami wyszukiwania pomiędzy tytułami oraz opisami witryn. Adresy te mogą być ciągami zbyt długich i niezrozumiałych zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek znaków. Przykładem jest następujący adres: http://adres-strony.pl/ope/dcf3524

    By zmienić tego typu zapis, niezbędne jest zastosowanie tzw. SEF URL (Search Engine Friendly), a więc przyjaznych linków. W ramach pozycjonowania Joomla opcja taka jest dostępna w sekcji „Optymalizacja dla wyszukiwarek”, gdzie można zaznaczyć wykorzystywanie zarówno prostych adresów, jak i przepisywania URL. Dzięki temu adresy będą pozbawione pytajników czy znaków równości. Dodatkowo funkcje, uniemożliwiające dodanie do URL rozszerzenia .html, a także pozwalające na wyłączenie aliasów w unicode (zastąpienie polskich liter łacińskimi), jeszcze bardziej upraszczają linki.

    Zastosowanie takich rozwiązań umożliwi zoptymalizowanie adresów dla wszystkich podstron, dzięki czemu nie będą do nich dopisywane niezrozumiałe ciągi znaków – zamiast tego adresy te będą trafnie wskazywały, jaka jest zawartość podstron. Pozwoli to na każdorazowe generowanie adresów na podstawie tytułów witryn lub ich nazw w menu (jeśli są one podpięte do menu).

    Przyjazne linki niosą szereg korzyści dla strony WWW. Zapewniają szybką identyfikację jej struktury przez roboty wyszukiwarki, w tym pod kątem wszystkich podstron, co jest kluczem do efektywnego indeksowania. Bezpośrednio przekłada się to na lepsze pozycjonowanie Joomla – witryna jest dobrze widoczna na SERP, tak więc szybko trafiają na nią kolejni użytkownicy.

    SEF URL prowadzą do zwiększenia czytelności adresów URL dla przeciętnego użytkownika. Linki typu http://adres-strony.pl/nazwa kategorii czy http://adres-strony.pl/o nas od razu wskazują, jakie treści są zawarte w zakładkach i czego może dowiedzieć się użytkownik, wchodząc na nie. Usprawnia to nawigację wewnętrzną i sprawia, że poruszanie się po witrynie jest łatwe. Jest to czynnik zachęcający użytkowników do dalszego korzystania z niej, który wzmaga jej popularność w przeglądarce.

    Poza włączeniem opcji przyjaznych adresów URL warto skonfigurować plik robots.txt. Przekazuje on informacje, do których adresów w witrynie roboty mogą mieć dostęp. W Joomla! konfiguracja jest możliwa poprzez katalog public_html.

    Znaczniki meta

    Dokonanie optymalizacji stron Joomla zapewnia możliwość dodania meta opisów, w tym zarówno meta title (tytuł strony), jak i meta description (opis strony). Są one ważne z tego powodu, że wyświetlają się na SERP i pozwalają użytkownikom szybko zorientować się, co można znaleźć w danej witrynie. Ich zadaniem jest skłonienie odbiorców do odwiedzenia witryny, tak więc odpowiadają za ruch generowany na stronie i jej pozycję w rankingu wyszukiwarki.

    Znacznie meta można tworzyć dla każdej podstrony. Powinny one:

    • być unikalne – znaczniki title nie mogą się powielać, ponadto nie jest zasadne, by były one przesycone frazami kluczowymi,
    • jasno precyzować, co znajduje się na danej podstronie,
    • bazować na języku korzyści, a więc generować konkretne profity dla klientów typu promocje czy najnowszy asortyment,
    • zawierać Call To Action, czyli zachęcenie do działania („wybierz”, „pobierz”), a także pojedyncze emotikony.

    W CMS Joomla! opisy meta dodaje się w sekcji „Optymalizacja dla wyszukiwarek”. Zaleca się indywidualną optymalizację znaczników – w przypadku automatycznego doboru wcześniej wybrane opisy są dodawane do wszystkich nowo tworzonych stron, co nie jest korzystnym rozwiązaniem. Ponadto można skorzystać z rozszerzeń typu SEO-Generator czy SEO Pagination, które oferują generowanie meta opisów przyjaznych pod kątem SEO. Przydatna jest również wtyczka Missing Tags&Meta, która wykrywa zakładki pozbawione znaczników meta.

    Dodanie odpowiednich opisów meta jest czynnikiem, który wydatnie wpływa na poziom CTR, czyli współczynnik klikalności (jest to wyrażony w procentach iloraz między liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń reklamy). Meta mogą skutecznie zachęcić użytkowników, by odwiedzić witrynę. Pozycjonowanie Joomla będzie dzięki temu efektywniejsze.

    Sitemap

    Mapa witryny jest plikiem, w którym zawarte są wszelkie zasoby znajdujące się w witrynie. Dotyczy to podstron czy plików graficznych oraz video. Plik ten ma format XML, który jest wymagany przez algorytm Google. Za pośrednictwem sitemap roboty wyszukiwarki mogą szybciej indeksować witrynę, dzięki czemu poprawia się jej widoczność na SERP. Jest to szczególnie ważne wówczas, gdy strona nie posiada rozbudowanego linkowania wewnętrznego lub gdy stale pojawiają się w jej ramach nowe zasoby.

    Działania w zakresie optymalizacji SEO Joomla umożliwiają wygenerowanie i ciągłe aktualizowanie sitemap, a także jej zgłoszenie do robotów Google. Funkcje takie oferuje dodatek Dynamic XML Sitemap, który samodzielnie komunikuje wszelkie aktualizacje na stronie. Jest to możliwe dzięki temu, że w przypadku pojawienia się nowych zasobów link jest automatycznie dodawany do mapy witryny. Wtyczka jest szczególnie polecana osobom, które prowadzą blogi tematyczne.

    Inne rozszerzenia, dzięki którym podczas pozycjonowania strony Joomla możesz bazować na mapie witryny, to:

    • Aimy Sitemap – poza tworzeniem mapy strony dodatek pozwala na obsługę przyjaznych adresów URL, automatyczne indeksowanie (w określonych przez użytkownika odstępach czasu), eliminację zduplikowanych treści, a także wyodrębnianie linków uszkodzonych podczas indeksowania,
    • JL Sitemap – rozwiązanie cechuje możliwość obsługi dużej liczby linków, wybór różnorodnych opcji filtrowania mapy witryny, a także tworzenie sitemap dla wielojęzycznych witryn,
    • Osmap – wtyczka, dzięki której można tworzyć nieograniczoną liczbę map witryny i decydować o częstotliwości aktualizacji pliku,
    • Route 66 – umożliwia obsługę mapy dla plików graficznych i video, a także wybór sitemap dla poszczególnych kategorii,
    • Schuweb Sitemap – jedno z najprostszych w ramach pozycjonowania Joomla rozwiązań, które oferuje jedynie podstawowe opcje.

    Wszystkie spośród tych rozszerzeń są darmowe, choć wersję pro w przypadku Aimy Sitemap czy Osmap wymagają opłaty. Oferują one wybór rozwiązań, które są ściśle dopasowane do potrzeb użytkowników pod kątem optymalizacji SEO Joomla.

    Responsywna strona WWW

    Dla popularności witryn ważne znaczenie ma zapewnienie im responsywności. Słowo pochodzi od Responsive Web Design (RWD) i oznacza prawidłowe funkcjonowanie witryny bez względu na to, na jakim urządzeniu będzie wyświetlana (desktop, mobile).

    By zapewnić responsywność strony, należy wykonać szereg działań. Chodzi m.in. o odpowiedni czas ładowania strony. Jego zmniejszenie jest możliwe np. za pomocą narzędzia AMP (Accelerated Mobile Pages). Ważna jest też optymalizacja. Na zweryfikowanie i naprawienie różnych błędów pozwalają różne narzędzia Google, m.in. Google Search Console, gdzie można znaleźć liczne wskazówki odnośnie do pożądanych ulepszeń strony WWW, w tym w zakresie zmniejszenia szerokości treści i lepszego jej dopasowania do ekranu.

    Pozycjonowanie Joomla oferuje narzędzia, dzięki którym można zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony na urządzeniach mobilnych. Chodzi o wtyczki typu:

    • Responsivizer – dodatek zapewnia dostęp do funkcji obrazów adaptacyjnych, obsługi Google Analytics oraz optymalizacji dotykowej, poza tym pozwala na stworzenie do czterech konfigurowalnych menu dla urządzeń mobilnych,
    • DSC (Device Specific Content) – automatycznie wykrywa urządzenia desktop i mobile, dopasowując treść i grafiki do ekranów,
    • JSN Mobilize – bazuje na funkcji „przeciągnij i upuść”, bez konieczności kodowania, a najważniejsze zalety tego rozszerzenia to obsługa wielu systemów operacyjnych, dostęp do gotowych szablonów budowy strony przeznaczonej na urządzenia mobilne, możliwość podglądu wprowadzanych zmian w czasie rzeczywistym czy wprowadzanie ponad 30 różnych ustawień,
    • jAMP – za jej pomocą można zbudować stronę mobilną, która jest pozbawiona plików cookies czy wolno ładujących się reklam, negatywnie wpływających na czas ładowania strony.

    Zapewnienie responsywności strony jest ważne z tego powodu, że w zależności od rozdzielczości ekranu, treści i grafiki mogą być nieadekwatnie rozmieszczone. Skutkiem jest niewygodne korzystanie ze strony przez użytkowników i spadek jej popularności na SERP, co ma negatywne znaczenie dla optymalizacji SEO Joomla. Według statystyk, prawie 80% internautów rezygnuje z zakupów, jeśli witryna e-sklepu niepoprawnie otwiera się na urządzeniach mobilnych.

    Certyfikat SSL

    W CMS Joomla! działania związane z pozycjonowaniem stron powinny bazować na uzyskaniu certyfikatu SSL (Secure Socket Layer). Jest to protokół bezpieczeństwa, który odpowiada za szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy serwerem i przeglądarką. Certyfikat taki jest sygnałem dla robotów i użytkowników, że strona Joomla jest bezpieczna i że w związku z tym warto ją odwiedzać, nie narażając się na zagrożenia dla poufności danych.

    Istnieją różne rodzaje SSL. Niektóre działają wyłącznie w powiązaniu z udostępnionym adresem IP. Inne, dedykowane, które mają zwykle charakter płatny, są przeznaczone dla konkretnej domeny. Z kolei Wildcard SSL to certyfikat, który funkcjonuje w oparciu o domenę i subdomeny.

    Pozycjonowanie Joomla za pomocą certyfikatu SSL należy rozpocząć od jego zainstalowania. Następnie konieczne jest włączenie opcji wymuszenia https. Od tego momentu witryna będzie się wyświetlała z przedrostkiem https://, co w przeglądarce spowoduje wyświetlenie komunikatu, że strona jest „bezpieczna”.

    Rozszerzenia i wtyczki sposobem na efektywne pozycjonowanie sklepu Joomla

    Rozszerzenia i wtyczki sposobem na efektywne pozycjonowanie sklepu Joomla

    Oprogramowanie pozwala na wgranie wielu rozszerzeń, takich jak Sh404SEF czy Easy Frontend SEO, które są skuteczne pod kątem pozycjonowania. Wtyczki są darmowe lub płatne – te ostatnie oferują więcej rozwiązań i są przeznaczone głównie dla profesjonalistów oraz osób, które posiadają doświadczenie w zakresie SEO.

    Rozwiń

    Sh404SEF

    Jest to jedno z najpopularniejszych rozszerzeń dla Joomla. Pozycjonowanie stron za jego pomocą jest efektywne, na co wpływa ma szereg różnorodnych funkcjonalności, w tym:

    • automatyczne generowanie przyjaznych linków,
    • przekierowywanie użytkowników na witrynę z nieistniejących adresów URL lub stron, na których wystąpił błąd,
    • obsługa linków kanonicznych,
    • oczyszczanie zduplikowanych adresów URL,
    • ochrona przed wejściami na stronę z podejrzanych witryn i serwisów,
    • aktualizowanie znaczników meta,
    • tworzenie spersonalizowanych stron błędów.

    Sh404SEF zapewnia integrację z Google Analytics. Dzięki temu działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla opierają się na monitorowaniu rozbudowanych statystyk, w tym w zakresie ruchu na stronie. Pozwala to zweryfikowanie tego:

    • w jaki sposób użytkownicy trafili na stronę opartą na Joomla (czy poprzez wyszukiwarkę, czy kliknięcie zewnętrznego linku),
    • skąd pochodzą,
    • jakim oprogramowaniem się posługują,
    • jakie działania zostały przez nich podjęte na stronie (skorzystanie z formularza kontaktowego, dodanie produktów do koszyka, nabycie towarów itp.).

    Dzięki takim informacjom administrator strony WWW jest w stanie dopasować witrynę do potrzeb użytkowników, w tym pod kątem treści w niej się znajdujących, a także zaplanować skuteczną kampanię reklamową, skierowaną do konkretnych grup docelowych.

    Wtyczka Sh404SEF jest narzędziem, które służy do kompleksowego zarządzania działaniami z zakresu SEO. Stosunkowo łatwa obsługa umożliwia pozycjonowanie Joomla nawet mniej doświadczonym użytkownikom.

    EFSEO

    Easy Fronted SEO to wtyczka, która pozwala na tworzenie i aktualizowanie znaczników meta. Może się to odbywać zarówno ręcznie, jak i w sposób automatyczny. EFSEO zapewnia dostęp do funkcji, dzięki którym można nie tylko opracować i edytować meta title oraz meta description – dotyczy to również fraz kluczowych czy meta robots. Te ostatnie są znacznikami, które wskazują, jakie strony czy linki mogą lub nie mogą być indeksowane przez roboty Google. Zapewnia to sprawniejszą indeksację i lepszą widoczność na SERP.

    Domyślna wartość dla meta robots to „all”. By ją wyłączyć, co z punktu widzenia efektywnej optymalizacji SEO Joomla jest pożądane, należy w kodzie strony wpisać:

    • „index” – hasło to wskazuje robotom, że strona może być indeksowana,
    • „noindex”, czyli zakaz indeksacji – jest to rozwiązanie polecane wówczas, gdy np. w e-sklepie sprzedawane są tysiące produktów i niezbędne byłoby budowanie wielu niepotrzebnych adresów URL,
    • „follow” – roboty mogą podążać za linkami, które znajdują się w witrynie,
    • „nofollow” – zakaz śledzenia linków, który jest szczególnie przydatny wtedy, gdy linki prowadzą do niezaufanych witryn lub tych, które nie są powiązane tematycznie z daną stroną,
    • „none” (skrót od „noindex, nofollow”) – roboty nie mogą indeksować stron ani podążać za linkami.

    Poszczególne wartości mogą być ze sobą łączone. Jednak wpisanie hasła „index, follow” wywołuje takie same skutki, jak wartość „all”. Zamiast meta name robots, które poprzedza wartość, można wpisać np. „googlebot” czy „Googlebot-video”. Spowoduje to, że polecenie zostanie ograniczone tylko do robotów Google bądź jednego typu robota.

    Gzip

    By ułatwić i przyspieszyć działania związane z pozycjonowaniem sklepu, Joomla oferuje dostęp do specjalnego modułu, dzięki któremu można zwiększyć szybkość ładowania. Parametr ten jest jednym z istotnych czynników, który jest brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarki podczas indeksacji. Ponadto wydatnie wpływa na ruch na stronie.

    Najważniejsze przyczyny spadku szybkości wczytywania to:

    • brak kompresji plików graficznych, co wpływa na to, że ze względu na zbyt wysoką rozdzielczość, zużywają one dużą przepustowość podczas ładowania się,
    • używanie nieadekwatnych formatów zdjęć – najbardziej polecany jest JPEG,
    • wykorzystywanie serwera, który cechuje się długim czasem odpowiedzi,
    • stosowanie współdzielonego hostingu, który może być problemem np. w okresie skokowego przyrostu liczby odwiedzających stronę,
    • brak optymalizacji witryny pod kątem jej kodu, co powoduje, że nie został on prawidłowo przetestowany przy uwzględnieniu dużego obciążenia.

    Ocenia się, że maksymalny czas ładowania nie powinien przekraczać pięciu sekund – jeśli jest dłuższy, prowadzi do utraty konwersji nawet o 40%. Użytkownicy chcą jak najszybciej docierać do interesujących ich informacji, dlatego wielu spośród nich już po trzech sekundach oczekiwania zamyka zakładkę i przechodzi do innej. Wydłużenie czasu ładowania o pół sekundy może prowadzić do zmniejszenia ruchu o 20%. Dlatego moduł Gzip jest tak ważny, jeśli chodzi o wydajną optymalizację SEO Joomla.

    Header Tags

    Za pomocą tej wtyczki można sprawnie zarządzać nagłówkami H1-H6. Ich rola w działaniach z zakresu pozycjonowania Joomla jest bardzo ważna. Za ich pomocą można precyzyjnie wskazać robotom i użytkownikom to, co znajduje się w witrynie. Ułatwia to uzyskanie przez nią wyższej pozycji w przeglądarce i prowadzi do wygenerowania większego ruchu.

    Header Tags automatycznie wyszukuje nagłówki w ramach zawartości witryny i jej każdej podstrony. W sytuacji, gdy nie uda mu się odnaleźć nagłówka H1, taką rolę przypisuje pierwszemu napotkanemu nagłówkowi H2. Rozwiązanie to jest korzystne z tego powodu, że zapewnia efektywną kontrolę nad nagłówkami i szybkie ich uzupełnianie.

    Canonical URL Module

    Rozszerzenie to umożliwia dodawanie linków kanonicznych. Są one adresami URL, które przez alogrytmy wyszukiwarki są uznawane za najbardziej reprezentatywne spośród innych adresów znajdujących się na stronie. Za ich pośrednictwem można wskazać, które linki są oryginalne, co prowadzi do tego, że roboty są odsyłane właśnie do nich.

    Kwestia ta ma kluczowe znaczenie w kontekście skutecznej indeksacji. Dodanie canonical pozwala również na uniknięcie problemów związanych z duplikacją treści, za co może grozić określona kara, w tym nawet usunięcie z SERP czy wykluczenie z indeksu. Skutkiem staje się brak konwersji.

    Google Structured Data

    Jest to narzędzie ułatwiające robotom wyszukiwarki indeksowanie. Dzięki danym uporządkowanym są one w stanie lepiej rozumieć, co znajduje się na stronie WWW. Po podaniu takich danych witryna będzie wyświetlana wśród wyników wyszukiwania razem z elementami rozszerzonymi. Ma to pozytywny wpływ na działania związane z pozycjonowaniem na stronie opartej na Joomla Najczęściej wykorzystywane rodzaje danych to „menu nawigacyjne”, „firma lokalna” czy „logo”.

    JCE Editor

    Wtyczka pozwala na dodanie do grafik znajdujących się na stronie WWW alternatywnych tekstów ALT. Informują one roboty wyszukiwarki o tym, jaka jest zawartość obrazków. Rozwiązanie to jest niezbędne z punktu widzenia efektywnej optymalizacji Joomla. Przydaje się to, gdy grafiki, z różnych względów, w tym np. słabej jakości łącza, nie ładują się. Ponadto atrybut ALT ułatwia osobom z niepełnosprawnością wzrokową zapoznawanie się z zawartością grafik. Wtyczka zwiększa ruch na stronie opartej na Joomla i jej popularność w wynikach wyszukiwania.

    Pozostałe wtyczki ułatwiające pozycjonowanie Joomla

    CMS Joomla stwarza szerokie możliwości w zakresie optymalizacji SEO. Poza już opisanymi narzędziami, przydatne w tym względzie mogą być następujące rozszerzenia:

    • SEO Boss – umożliwia edycję metadanych, w tym meta title i meta description, za pomocą jednego panelu nawigacyjnego (ekranu),
    • JCH Optimize – wtyczka pozwala na przyspieszenie działania witryny, dzięki czemu ruch w jej ramach jest intensywniejszy, co pozytywnie wpływa na jej popularność w przeglądarce i ranking wyszukiwarki,
    • JoomSEF – za pomocą narzędzia można zastosować przyjazne linki URL, a także zarządzać znacznikami meta.

    Korzyści pozycjonowania Joomla

    Korzyści pozycjonowania Joomla

    System pozwala na pełną, kompleksową optymalizację. Jest tak głównie dzięki różnego typu dodatkom i wtyczkom, z których dużą część jest dedykowana dla rozwiązań z zakresu SEO. Podjęcie działań związanych z pozycjonowaniem Joomla przy uwzględnieniu konkretnych elementów, czyli audytu SEO, fraz kluczowych oraz optymalizacji technicznych i treściowych, gwarantuje ścisłe dopasowanie się do wymogów, jakie są stawiane przez algorytmy wyszukiwarki.

    Rozwiń

    Bezpośrednimi efektami są:

    • polepszenie stanu indeksacji i dostępu do strony przez roboty Google,
    • poprawa widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli takich, które nie są związane z kampaniami reklamowymi typu Google Ads,
    • zwiększenie unikalnych odwiedzin w witrynie, w tym zarówno w perspektywie krótko- (poszczególne dni), jak i długofalowej (tygodnie i miesiące),
    • zagwarantowanie użytkownikom treści, które ściśle odpowiadają na ich preferencje.

    Takie efekty implikują to, że optymalizacja SEO Joomla wydatnie wpływa na wzrost zainteresowania potencjalnych klientów. Decydują o tym następujące aspekty:

    • wysoka pozycja witryny w rankingu SERP,
    • prezentacja treści w uporządkowany, logiczny, atrakcyjny i zrozumiały sposób,
    • wartościowy content zawarty na podstronach,
    • adekwatny dobór fraz kluczowych, w tym w ramach znaczników meta oraz nagłówków,
    • responsywność witryny,
    • szerokie linkowanie, w tym z serwisów, które są traktowane jako cenne źródło informacji.

    Efektywne pozycjonowanie Joomla prowadzi do stopniowej budowy świadomości marki i przywiązania do niej coraz większej liczby użytkowników. Przekłada się to na wyższe zyski, możliwość dalszej ekspansji rynkowej i dywersyfikację oferty.

    Dobra witryna WWW to skuteczna zachęta nie tylko dla klientów, ale również innego typu interesariuszy. Mogą nimi być kontrahenci, w tym dostawcy, jak również organizacje pozarządowe, media, a nawet władze państwowe i konkurenci. Poprzez atrakcyjną pod względem treściowym i wizualnym, popularną w wynikach wyszukiwania i generującą wartościowy przekaz stronę internetową możliwe jest zbudowanie długofalowych relacji z takimi interesariuszami. Efektem może być uczestnictwo w złożonych projektach oraz różnego typu alianse strategiczne. Pozwalają one na wzrost przewagi konkurencyjnej na rynku i na stałe poszerzanie działalności.

    Optymalizacja Joomla, której efektem jest w pełni funkcjonalna, responsywna i generująca wartość dla odbiorców witryna internetowa, to klucz do odnoszenia licznych sukcesów nie tylko na polu zawodowym. Możliwość wykorzystania systemu do budowy np. osobistych witryn internetowych i blogów czy witryn różnorodnych organizacji, jest doskonałą platformą do inicjowania działań w sferze edukacyjnej czy kulturalnej. CMS Joomla! daje niemal nieograniczone możliwości w tym zakresie. Dlatego zadbanie o optymalizację strony pod kątem SEO za jej pośrednictwem jest tak popularne, a dzięki dostępowi do różnorodnych ulepszeń i dodatków – również komfortowe i funkcjonalne.

    Dzięki efektywnemu pozycjonowaniu strony opartej na CMS Joomla można osiągnąć cele konwersji. Przykładowe spośród nich to:

    • dokonanie zakupu przez klienta,
    • zarejestrowanie konta przez użytkownika,
    • zapisanie się przez niego do newslettera,
    • wypełnienie formularza kontaktowego,
    • ściągnięcie jakiegoś pliku,
    • kliknięcie w dostępną w witrynie reklamę,
    • obejrzenie filmu zawartego w witrynie.

    Cele takie mogą być wyrażone za pomocą konkretnych wartości, czyli np. zakup na kwotę co najmniej 200 zł czy kliknięcie w minimum trzy reklamy. Działania w zakresie optymalizacji SEO Joomla, jeśli są prowadzone profesjonalnie, prowadzą do uzyskania wysokich wyników w zakresie wskaźnika konwersji, będącego ilorazem ilości działań podjętych przez użytkowników oraz liczby unikalnych odwiedzin witryny.

    Joomla! jest systemem szeroko wykorzystywanym na świecie do budowy i zarządzania różnorodnymi stronami internetowymi. Szereg jego zalet, w tym łatwość obsługi, zróżnicowane zastosowanie, a także dostęp do wielu tysięcy wtyczek i rozszerzeń, w tym tych, które bezpośrednio wpływają na SEO, pozwala skutecznie pozycjonować strony Joomla. Efektem jest wzrost widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu w jej ramach, co ma bezpośrednie przełożenie na efektywną realizację procesów biznesowych i intensywne wdrażanie długofalowej strategii.

    Z systemu mogą korzystać wszyscy, bez względu na to, jakim poziomem umiejętności z zakresu programowania dysponują oraz jaki typ działalności prowadzą (e-sklep, platforma e-learningowa, blog itd.). By jednak działania w zakresie optymalizacji SEO Joomla były w pełni efektywne i prowadziły do uzyskania pożądanej konwersji, zasadne jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji SEO, która posiada techniczną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w tym zakresie. Zadba ona o dobór adekwatnych rozwiązań, a dzięki doskonałej znajomości funkcjonalności poszczególnych wtyczek i rozszerzeń Joomla, pozwoli na osiągnięcie przez witrynę wysokiej pozycji w rankingu SERP.

    Sprawdź również naszą ofertę na:

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *