Pozycjonowanie stron Joomla

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Budowa i obsługa własnej witryny może sprawiać wiele problemów. Proces ten jest znacznie ułatwiony dzięki takim systemom, jak Joomla. Przy wykorzystaniu jego funkcjonalności pozycjonowanie stron przynosi dużo korzyści.

    Charakterystyka CMS Joomla

    Joomla to jeden z darmowych, najpopularniejszych CMS (Content Management Systems) – systemów zarządzania treścią.

    Rozwiń

    Oferuje:

    • dodawanie nowych podstron do witryny,
    • umieszczanie zdjęć, grafik i różnego rodzaju multimediów,
    • redagowanie i formatowanie tekstów przeznaczonych na strony internetowe.

    Joomla powstał w 2005 r. Obecnie, pod względem popularności, zajmuje drugie miejsce na świecie.

    W przeciwieństwie do wielu innych rozwiązań dostępnych na rynku, działania w zakresie optymalizacji SEO Joomla mają bardzo szerokie zastosowanie. Każda strona działająca w oparciu o ten system może zostać wyposażona we własne katalogi produktowe czy różnorodne zakładki.

    Główne cechy optymalizacji SEO Joomla

    Joomla cechuje stabilność działania. System bazuje na użytecznych technologiach informatycznych:

    Rozwiń
    • język programowania PHP,
    • system MySQL,
    • CSS (Cascading Style Sheets),
    • RSS (Really Simple Syndication),
    • XML (Extensible Markup Language).

    Wszelkie dane i treści związane z witryną są przechowywane na specjalnym serwerze. Pozostaną w niezmienionej formie do momentu dokonania kolejnych zmian.

    Optymalizacja prowadzona za pomocą tego systemu jest bezpieczna. Rozwiązania takie obejmują m.in.:

    • chronione zaplecze redakcyjne,
    • program RSFireWall,
    • Akeeba Admin Tools,
    • Watchful.

    Pozycjonowanie Joomla może być prowadzone nie tylko dla witryn w języku polskim, ale również wielu obcojęzycznych witryn. Bezpośrednim efektem staje się szeroka ekspansja i zwiększanie poziomu zysków.

    Ważną cechą systemu jest dostęp do dużej liczby rozszerzeń. Jest ich razem około 8 tys. Obejmują one następujące rodzaje:

    • szablony (templatki),
    • moduły,
    • pluginy (dodatki),
    • komponenty.

    Dzięki temu pozycjonowanie stron Joomla ma wysoce spersonalizowany charakter i pozwala na efektywną optymalizację każdej strony internetowej.

    Pozycjonowanie sklepu Joomla – jak rozpocząć?

    Optymalizacja samodzielna czy z pomocą agencji?

    Jeśli działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla będą realizowane samodzielnie, efektem będą niższe koszty i możliwość swobodnego dopasowania wszelkich opcji do własnych potrzeb.

    Rozwiń

    Trzeba mieć świadomość kilku wad, które wiążą się z wykorzystywaniem Joomla:

    • oferuje wprawdzie przydatne wtyczki, jednak spora liczba to rozwiązania płatne,
    • liczba szablonów i modułów jest znacznie ograniczona,
    • wymaga dużych zasobów serwerowych,
    • nierzadko nie zapewnia odpowiedniej zgodności pomiędzy modułami i wtyczkami, czego efektem jest konieczność ingerowania w kod PHP.

    Skorzystania z usług wyspecjalizowanej agencji zapewnia maksymalną wygodę, jeśli chodzi o działania związane z pozycjonowaniem strony Joomla.

    Pozycjonowanie stron Joomla – wyznaczenie celów optymalizacji SEO

    Cele mogą mieć zróżnicowany charakter i dotyczyć:

    • osiągnięcia przez witrynę pozycji w top 3, top 5 czy top 10 wyników wyszukiwania przy uwzględnieniu konkretnych fraz,
    • zwiększenia widoczności Twojej strony, a tym samym ruchu w jej ramach,
    • zbudowania świadomości marki wśród klientów,
    • poprawy jakości i efektywności funkcjonowania witryn,
    • zróżnicowania sposobów dotarcia do użytkowników,
    • zwiększenie ruchu w witrynie w ramach pozycjonowania lokalnego.

    Określenie budżetu

    Każdy użytkownik, który chce zacząć pozycjonować, musi mieć świadomość tego, że jest to kosztowny proces.

    Koszty na pozycjonowanie Joomla wzrastają, gdy:

    • jakość strony jest niska,
    • konieczne jest zgromadzenie dużej liczby fraz kluczowych,
    • poziom konkurencyjności branży jest wysoki,
    • niezbędne jest zastosowanie zróżnicowanych i czasochłonnych metod.

    Elementy optymalizacji SEO Joomla

    Audyt SEO

    Działania w ramach audytu SEO obejmują zweryfikowanie:

    Rozwiń
    • stanu indeksacji,
    • funkcjonowania strony pod względem optymalizacji on-site,
    • treści znajdujących się na stronie głównej i w zakładkach,
    • poprawności budowy strony oraz sposobu linkowania wewnętrznego,
    • problemów technicznych,
    • strony mobilnej – czy sprawnie się wczytuje.

    Pozycjonowanie Joomla warto oprzeć na doświadczeniu specjalistów. Ich uwaga skupia się nie tylko na wskazaniu mocnych i słabych aspektów witryny, ale również na analizie konkurencji oraz przedstawieniu podstawowych trendów w branży.

    Pozycjonowanie stron Joomla – wybór fraz kluczowych

    Budując stronę Joomla, pozycjonować można w oparciu o następujące typy fraz kluczowych:

    • ogólne – składają się z maksymalnie dwóch wyrazów,
    • długiego ogona – mają trzy lub więcej słów i pozwalają precyzyjnie wskazać, czego poszukuje użytkownik,
    • produktowe – obejmują konkretny produkt czy usługę,
    • brandowe – zawierają nazwę marki,
    • informacyjne – różnego rodzaju zadawane pytania,
    • lokalne – dotyczą konkretnej lokalizacji.

    Optymalizacja treści

    Wszelkie teksty, jakie są umieszczane na stronach opartych na Joomla, powinny być:

    • przyjazne dla użytkowników,
    • unikatowe i oryginalne,
    • oparte na atrakcyjnych, przyciągających uwagę użytkowników tytułach,
    • pozbawione błędów językowych,
    • możliwie często oddzielone akapitami,
    • oparte na pogrubieniach,
    • wyposażone w obszerne słownictwo.

    Zasadą jest, że słowa kluczowe powinny znajdować się w tytułach i opisach, w pierwszych akapitach każdej zakładki czy artykułu oraz stanowić około 3-7% ogółu treści.

    Link building

    Linkowanie pozwala na umieszczanie w tekstach znajdujących się w witrynie WWW odnośników do innych witryn i zakładek. Może mieć ono charakter wewnętrzny, czyli odsyłać do odmiennych treści zawartych w witrynie. Linkowanie zewnętrzne natomiast przenosi użytkownika do innych witryn i serwisów internetowych.

    Linki mogą występować pod różnorodnymi postaciami:

    • odsyłacze z anchorami – anchorem może być adres URL, jak również Exact Match, Partial Match oraz anchor brandowy czy generyczny,
    • linki graficzne – banery graficzne uzupełniane poprzez atrybuty ALT,
    • odsyłacze dofollow,
    • linki nofollow.

    Linkowanie jest istotnym czynnikiem rankingowym.

    Pozycjonowanie Joomla – narzędzia optymalizacji technicznej SEO Joomla

    Przyjazne adresy URL

    Adresy URL występują na stronie z wynikami wyszukiwania pomiędzy tytułami oraz opisami witryn. Powinny być jak najbardziej uproszczone. Dzięki temu witryna jest dobrze widoczna na SERP, tak więc szybko trafiają na nią kolejni użytkownicy.

    Rozwiń

    Znaczniki meta

    To zarówno meta title (tytuł strony), jak i meta description (opis strony). Wyświetlają się na SERP i pozwalają użytkownikom szybko zorientować się, co można znaleźć w danej witrynie.

    Powinny one:

    • być unikalne,
    • jasno precyzować, co znajduje się na danej podstronie,
    • bazować na języku korzyści,
    • zawierać Call To Action.

    Dodanie odpowiednich opisów meta jest czynnikiem, który wydatnie wpływa na poziom CTR, czyli współczynnik klikalności.

    Sitemap

    Mapa witryny jest plikiem, w którym zawarte są wszelkie zasoby znajdujące się w witrynie (podstrony, pliki graficzne oraz video).

    Dodatek Dynamic XML Sitemap samodzielnie komunikuje wszelkie aktualizacje na stronie.

    Inne rozszerzenia, dzięki którym podczas procesu, jakim jest pozycjonowanie stron Joomla, możesz bazować na mapie witryny, to:

    • Aimy Sitemap – pozwala na obsługę przyjaznych adresów URL, automatyczne indeksowanie, eliminację zduplikowanych treści, wyodrębnianie linków uszkodzonych podczas indeksowania,
    • JL Sitemap – obsługa dużej liczby linków, wybór różnorodnych opcji filtrowania mapy witryny, a także tworzenie sitemap dla wielojęzycznych witryn,
    • Osmap – można tworzyć nieograniczoną liczbę map witryny i decydować o częstotliwości aktualizacji pliku,
    • Route 66 – obsługa mapy dla plików graficznych i video, a także wybór sitemap dla poszczególnych kategorii,
    • Schuweb Sitemap – oferuje jedynie podstawowe opcje.

    Responsywna strona WWW

    Słowo pochodzi od Responsive Web Design (RWD) i oznacza prawidłowe funkcjonowanie witryny bez względu na to, na jakim urządzeniu będzie wyświetlana (desktop, mobile).

    Chodzi m.in. o odpowiedni czas ładowania strony. Jego zmniejszenie jest możliwe np. za pomocą narzędzia AMP (Accelerated Mobile Pages).

    Pozycjonowanie Joomla oferuje narzędzia wpływające na prawidłowe funkcjonowanie strony na urządzeniach mobilnych:

    • Responsivizer – zapewnia dostęp do funkcji obrazów adaptacyjnych, obsługi Google Analytics, optymalizacji dotykowej, pozwala na stworzenie do czterech konfigurowalnych menu dla urządzeń mobilnych,
    • DSC – automatycznie wykrywa urządzenia desktop i mobile, dopasowując treść i grafiki do ekranów,
    • JSN Mobilize – zalety: obsługa wielu systemów operacyjnych, dostęp do gotowych szablonów budowy strony przeznaczonej na urządzenia mobilne, możliwość podglądu wprowadzanych zmian w czasie rzeczywistym, wprowadzanie ponad 30 różnych ustawień,
    • jAMP – pozwala zbudować stronę mobilną pozbawioną plików cookies czy wolno ładujących się reklam.

    Według statystyk prawie 80% internautów rezygnuje z zakupów, jeśli witryna e-sklepu niepoprawnie otwiera się na urządzeniach mobilnych.

    Certyfikat SSL

    Jest to protokół bezpieczeństwa, który odpowiada za szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy serwerem i przeglądarką. Stanowi sygnał dla robotów i użytkowników, że strona Joomla jest bezpieczna.

    Rozszerzenia i wtyczki sposobem na efektywne pozycjonowanie Joomla

    Oprogramowanie pozwala na wgranie wielu rozszerzeń, takich jak Sh404SEF czy Easy Frontend SEO.

    Rozwiń

    Sh404SEF

    Pozycjonowanie Joomla za jego pomocą jest efektywne, na co wpływa szereg funkcjonalności, w tym:

    • automatyczne generowanie przyjaznych linków,
    • przekierowywanie użytkowników na witrynę z nieistniejących adresów URL lub stron, na których wystąpił błąd,
    • obsługa linków kanonicznych,
    • oczyszczanie zduplikowanych adresów URL,
    • ochrona przed wejściami na stronę z podejrzanych witryn i serwisów,
    • aktualizowanie znaczników meta,
    • tworzenie spersonalizowanych stron błędów.

    Sh404SEF zapewnia integrację z Google Analytics. Pozwala to na zweryfikowanie:

    • w jaki sposób użytkownicy trafili na stronę opartą na Joomla,
    • skąd pochodzą,
    • jakim oprogramowaniem się posługują,
    • jakie działania zostały przez nich podjęte na stronie.

    Dzięki takim informacjom administrator strony WWW jest w stanie dopasować witrynę do potrzeb użytkowników.

    EFSEO

    Easy Fronted SEO to wtyczka, która pozwala na tworzenie i aktualizowanie znaczników meta, a także opracowywanie fraz kluczowych czy meta robots. Zapewnia to sprawniejszą indeksację i lepszą widoczność na SERP.

    Domyślna wartość dla meta robots to „all”. By ją wyłączyć, należy w kodzie strony wpisać:

    • „index” – hasło to wskazuje robotom, że strona może być indeksowana,
    • „noindex”, czyli zakaz indeksacji
    • „follow” – roboty mogą podążać za linkami, które znajdują się w witrynie,
    • „nofollow” – zakaz śledzenia linków,
    • „none” (skrót od „noindex, nofollow”) – roboty nie mogą indeksować stron ani podążać za linkami.

    Poszczególne wartości mogą być ze sobą łączone.

    Gzip

    Specjalny moduł, dzięki któremu można zwiększyć szybkość ładowania strony.

    Najważniejsze przyczyny spadku szybkości wczytywania to:

    • brak kompresji plików graficznych,
    • używanie nieadekwatnych formatów zdjęć,
    • wykorzystywanie serwera, który cechuje się długim czasem odpowiedzi,
    • stosowanie współdzielonego hostingu,
    • brak optymalizacji witryny pod kątem jej kodu.

    Header Tags

    Za pomocą tej wtyczki można sprawnie zarządzać nagłówkami H1-H6. Za ich pomocą można precyzyjnie wskazać robotom i użytkownikom, co znajduje się w witrynie.

    Header Tags automatycznie wyszukuje nagłówki w ramach zawartości witryny i jej każdej podstrony. Zapewnia na nimi efektywną kontrolę.

    Canonical URL Module

    Rozszerzenie to umożliwia dodawanie linków kanonicznych. Są one adresami URL, które przez algorytmy wyszukiwarki są uznawane za najbardziej reprezentatywne spośród innych adresów znajdujących się na stronie. Pozwalają też uniknąć problemów związanych z duplikacją treści.

    Google Structured Data

    Jest to narzędzie ułatwiające robotom wyszukiwarki indeksowanie. Dzięki danym uporządkowanym („menu nawigacyjne”, „firma lokalna”, „logo”) są one w stanie lepiej rozumieć, co znajduje się na stronie WWW.

    JCE Editor

    Wtyczka pozwala na dodanie do grafik znajdujących się na stronie WWW alternatywnych tekstów ALT. Informują one roboty wyszukiwarki o tym, jaka jest zawartość obrazków.

    Pozostałe wtyczki ułatwiające pozycjonowanie Joomla

    • SEO Boss – umożliwia edycję metadanych za pomocą jednego panelu nawigacyjnego,
    • JCH Optimize – pozwala na przyspieszenie działania witryny,
    • JoomSEF – pozwala zastosować przyjazne linki URL, a także zarządzać znacznikami meta.

    Pozycjonowanie stron Joomla - korzyści

    Bezpośrednimi efektami są:

    Rozwiń
    • poprawa widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania,
    • zwiększenie unikalnych odwiedzin w witrynie,
    • zagwarantowanie użytkownikom treści, które ściśle odpowiadają na ich preferencje.

    Takie efekty implikują to, że optymalizacja SEO Joomla wydatnie wpływa na wzrost zainteresowania potencjalnych klientów. Decydują o tym:

    • wysoka pozycja witryny w rankingu SERP,
    • prezentacja treści w uporządkowany, logiczny, atrakcyjny i zrozumiały sposób,
    • wartościowy content zawarty na podstronach,
    • adekwatny dobór fraz kluczowych,
    • responsywność witryny,
    • szerokie linkowanie.

    Efektywne pozycjonowanie Joomla prowadzi do stopniowej budowy świadomości marki.

    Optymalizacja Joomla pozwala również na działania w sferze edukacyjnej czy kulturalnej.

    Dzięki efektywnemu pozycjonowaniu strony opartej na CMS Joomla można osiągnąć cele konwersji, np.:

    • dokonanie zakupu przez klienta,
    • zarejestrowanie konta przez użytkownika,
    • zapisanie się przez niego do newslettera,
    • wypełnienie formularza kontaktowego,
    • ściągnięcie jakiegoś pliku,
    • kliknięcie w dostępną w witrynie reklamę,
    • obejrzenie filmu zawartego w witrynie.

    Joomla jest systemem szeroko wykorzystywanym na świecie do budowy i zarządzania różnorodnymi stronami internetowymi. Szereg jego zalet bezpośrednio wpływa na SEO i pozwala na skuteczne pozycjonowanie Joomla.

    Zasadne jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanej agencji SEO, która posiada techniczną wiedzę i wieloletnie doświadczenie w tym zakresie.

    Sprawdź również naszą ofertę na:

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *