Zgodnie z danymi w bazie REGON na 2020 rok w aglomeracji Trójmiejskiej zarejestrowano 85 070 podmiotów gospodarczych. Dla gdańskich przedsiębiorców oznacza to, że muszą walczyć o uwagę i zainteresowanie klientów. Aby zwiększać swoje wpływy oraz zyski, lokalne firmy muszą dostosować się do nowoczesnego marketingu i metod promocji, takich jak pozycjonowanie w Google Gdańsk.
Pozycjonowanie lokalne może wspomóc szczególnie małe przedsiębiorstwa działające na niewielkim obszarze geograficznym. Wynika to z tego, że 46% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy tych lokalnych, a liczba ta zwiększyła się w ciągu dwóch lat o ponad 900%. Dane te wskazują, że warto skorzystać z firm proponujących usługi SEO.
Lokalne pozycjonowanie strony koncentruje się na zwiększeniu jej widoczności w wyszukiwarce, ale z nakierowaniem na obszar, w jakim działa przedsiębiorstwo. Google wykorzystuje lokalizację użytkownika na podstawie adresu IP (dla komputerów) i geolokalizacji (dla urządzeń mobilnych). Na tej podstawie pokazuje wyniki użytkownikowi.
Lokalne pozycjonowanie stron w Gdańsku pomoże pozyskać nowych klientów firmom z wielu branż, działającym na lokalnym rynku, mogącym przeznaczyć na promocję okrojone budżety. Jest ono tańsze niż to ogólne, a także pozwala na szybsze uzyskanie wymiernych efektów.
Firmy działające na terenie Gdańska powinny również przemyśleć pozycjonowanie stron WWW w wymiarze regionalnym.
Lokalne SEO to także doskonałe wsparcie dla dużych firm korzystających z ogólnego pozycjonowania – wyższa pozycja na frazach lokalnych przełoży się na zdobywanie przewagi przy frazach ogólnych.
Lokalne działania w zakresie pozycjonowania to dodatkowa możliwość promocji. Dzięki temu, że nie jest tak kosztowne, znacznie ogranicza wydatki na promocję, a przy tym gwarantuje szybkie i wymierne korzyści.
Pełna optymalizacja strony oznacza:
Dzięki temu, że internauci szybko znajdą firmę w pobliżu swojego miejsca zamieszkania lub pracy, będą mogli:
Działania SEO polegają na dostosowaniu strony do wytycznych algorytmów Google. Oznacza to, że Google promuje te witryny, które przedstawiają odpowiedzi na zadane przez internautę pytanie oraz dostarczają mu wartościowych informacji.
W przypadku SEO Local obowiązuje obecnie algorytm Gołąb, który został wprowadzony w 2014 roku. Odpowiada za dopasowanie lokalnych wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników.
W marcu 2018 roku światło dzienne ujrzał algorytm Mobile First Index. Promuje on w wyszukiwarkach strony internetowe posiadające aktualną wersję mobilną. W 2019 roku pojawił się też algorytm – BERT. Dzięki niemu wyszukiwarka może jak najlepiej interpretować zadawane jej pytania i odpowiadać, pokazując domeny z dużą ilością wartościowej treści.
Każda firma SEO w Gdańsku przy pozycjonowaniu lokalnym musi bazować na dwóch algorytmach. Obydwa opierają się na mocnym powiązaniu pozycjonowania z geolokalizacją.
Pierwszym z algorytmów jest OPOS. Ma uzależniać to, co pojawi się w wynikach wyszukiwania, od geolokalizacji użytkownika. Google stworzył go, aby ujednolicić wyniki bez względu na to, czy Internauta użył w nazwie lokalizacji, czy też ją pominął.
Dostosowanie strony internetowej do algorytmu OPOS i Gołąb to najważniejsze zadania, jakie ma przed sobą pozycjonowanie stron internetowych.
O jakie elementy zadbać, aby zajmować pierwsze miejsca w wyszukiwarce?
Optymalizacja dotyczy treści znajdujących się w witrynie – pisanych i pojawiających się w postaci grafiki, filmu.
Tworząc strony pod wyszukiwanie lokalne, należy uwzględnić w nich lokalne frazy kluczowe, które pojawiają się w treści artykułów blogowych, opisów w witrynie, a także tytułach, meta tagach.
Lokalny marketing internetowy obejmuje szereg strategii, w tym udostępnianie treści generowanych przez użytkowników Internetu.
Do zdobycia mocnej pozycji w wyszukiwarce Google wykorzystuje się m.in.:
Narzędzia, techniki oraz metody pozycjonowania zawsze dopasowuje się do indywidualnych potrzeb klienta, a także zakresu działań.
Z oferty stolicy województwa pomorskiego korzystają mieszkańcy Sopotu i Gdyni. W przypadku firm, które chcą swoją działalnością zainteresować konsumentów z tych miast, warto postawić na działania w zakresie pozycjonowania regionalnego. Wystarczy wyodrębnić konkretną podstronę dla Sopotu lub Gdyni. Dla każdej z tych podstron należy zastosować odpowiednie słowa kluczowe z dodatkiem lokalizacyjnym.
Pozycjonowanie wewnętrzne. Pozwala zachować pełne know-how w firmie, ale wymaga stworzenia nowego stanowiska pracy. To generuje wysokie koszty, a ich udźwignięcie jest dla mniejszej firmy trudne.
Pozycjonowanie zewnętrzne. Eksperci zwykle szybciej osiągają rezultaty, ponieważ mają znacznie większe doświadczenie i wiedzę na temat pozycjonowania.
Pozycjonowanie łączone. Pracownik firmy jest odpowiedzialny za marketing internetowy i kontroluje działania prowadzone przez agencję zewnętrzną. W ten sposób know-how pozostaje w firmie, a koszty współpracy są o wiele niższe niż tworzenie wewnętrznego działu SEO.
Pozycjonowanie Gdańsk to proces wymagający czasu i cierpliwości.
Określenie dokładnych ram czasowych jest niezwykle trudne, ponieważ zależy od wielu elementów. Gdy witryna jest odpowiednio przygotowana do wdrożenia działań, SEO powinno przynieść efekty po ok. 4-6 miesiącach. Na znalezienie się w TOP 3 wyszukiwań trzeba jednak poczekać zazwyczaj powyżej pół roku.
Przedsiębiorca może zdecydować się na kompleksową usługę lub tylko na jeden z elementów SEO, do których zalicza się:
Nie istnieje jeden cennik pozycjonowania. Agencje, wyceniając swoją pracę, biorą pod uwagę wiele indywidualnych czynników, m.in.:
Należy rozróżnić budżet pozycjonowania i cenę pozycjonowania. W ten pierwszy wchodzić będzie wynagrodzenie dla agencji SEO oraz przygotowanie materiałów.
Wiele agencji SEO oferuje bezpłatną wycenę przed rozpoczęciem współpracy – pozwala oszacować koszty współpracy jeszcze przed zawarciem umowy.
Budżet na SEO powinien być dopasowany do aktualnych potrzeb i możliwości finansowych przedsiębiorstwa. Znaczenie ma również konkurencja w branży.
Należy przeanalizować szereg czynników, takich jak: