Optymalizacja metadanych pod kątem SEO

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Optymalizacja metadanych pod kątem SEO

Tima Miroshnichenko / pexels.com

Znaczenie metadanych w kampaniach SEO wciąż jest nieco spornym aspektem. Okazuje się bowiem, że z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarek, nie są one zbyt istotne i nie zaliczają się do ogólnych czynników rankingowych.

Na samym początku SEO metadane stanowiły bardzo ważny element strategii, gdyż Google uznawał je za istotne czynniki rankingowe. Niestety, szybko pojawiły się problemy z upychaniem słów kluczowych, którym wyszukiwarki musiały zaradzić. W wyniku tego wielu twórców internetowych wciąż zadaje sobie pytanie: „Czy warto w ogóle poświęcać czas na optymalizację metadanych?”.

Ogólnie rzecz ujmując, metadane reprezentują zestawy danych w kodzie HTML każdej witryny. W kontekście SEO służą one do przekazywania konkretnych informacji wyszukiwarkom w celu poprawy indeksowania strony.

W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości związane z zasadnością przeprowadzania optymalizacji metadanych. Jak się bowiem okazuje, te drobne elementy mogą mieć znaczący wpływ na wrażenia użytkowników, a co za tym idzie, również na pozycjonowanie witryny w SERP.

Meta opis

Opisy meta to krótkie wzmianki dotyczące zawartości strony internetowej, zwykle mieszczące się w zakresie 150–160 znaków. Warto zaznaczyć, że mimo iż dopracowany opis meta nie będzie miał zbyt dużego wpływu na ranking strony internetowej, optymalizacja jego treści z pewnością zwiększy współczynnik kliknięć Twojego adresu URL na liście wyników wyszukiwania. Wielu użytkowników przeglądających oferty w SERP często sprawdza ten tag przed podjęciem decyzji odnośnie do kliknięcia danej strony. Dokładny opis meta zawierający odpowiednie słowa kluczowe z pewnością zachęci odbiorców do odwiedzin Twojego serwisu.

Pamiętaj, że opisy meta, które nie zmieszczą się w zakresie wymaganej liczby znaków, nie będą wyświetlane. Google kwestionuje bowiem zasadę skracania treści. Nie zapominaj też, aby zoptymalizować tagi zarówno pod kątem urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnych. Na smartfonach w miejscu na opis wyświetlanych jest bowiem tylko 130 znaków.

Tagi tytułów

Tagi tytułu to pojawiający się w wyszukiwarce klikalny link stanowiący tytuł danej strony internetowej. System zarządzania treścią, z którego korzystasz, w naturalny sposób wygeneruje te tagi na podstawie tytułu Twojej witryny.

Tagi tytułowe stanowią ważny element każdej kampanii SEO, ponieważ bezpośrednio przekonują użytkowników do kliknięcia w link witryny. Stanowią ponadto najbardziej widoczny fragment i są pierwszą informacją, którą użytkownicy zauważają podczas przewijania listy wyników wyszukiwania.

Tagi tytułu nie powinny przekraczać limitu 70 znaków. Warto mieścić się w zakresie 50–55 znaków, gdyż ten format najlepiej prezentuje się w wyszukiwarce. Powinny one zawierać docelowe słowa kluczowe, bezpośrednio związane z produktem lub daną marką.

Tagi te powinny ponadto współgrać z opisem witryny i w ogólny sposób przedstawiać użytkownikowi, czego może się spodziewać po odwiedzeniu strony.

Warto jednak dodać, że obecnie umieszczanie słów kluczowych w tagach tytułu nie jest konieczne. Wyszukiwarki analizują bowiem dopasowanie treści do intencji użytkownika na podstawie innych kryteriów. Frazy wykorzystywane w tych tagach powinny być zatem dobrze przemyślane, gdyż ich nieumiejętne użycie może zostać uznane za spam, a w tej sytuacji witryna nigdy nie osiągnie satysfakcjonującej pozycji w SERP.

Meta słowa kluczowe

W 2009 roku specjaliści od algorytmów wyszukiwarek stwierdzili, że meta słowa kluczowe nie stanowią już czynnika rankingowego i są całkowicie nieistotne podczas budowania listy wyników wyszukiwania. Mimo to wiele znanych firm z całego świata wciąż używa tych ukrytych w kodzie HTML elementów, licząc na wzrost pozycji w SERP.

Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na wykorzystanie w treści słów kluczowych meta, powinny one w naturalny sposób łączyć się z contentem witryny. Użycie niewłaściwych fraz może bowiem przynieść znacznie więcej szkód niż korzyści.


Źródło: Ketut Subiyanto / pexels.com

Tagi Robots

Istnieją cztery typy tagów robots: „nofollow”, „noindex”, „follow” i „index”. Wartymi zainteresowania są wyłącznie pierwsze dwa, gdyż bez umieszczenia ostatnich z wymienionych, wyszukiwarki i tak podejmują określone działania związane ze śledzeniem i indeksowaniem linków.

Jeśli zatem chcesz ukryć pewne treści, wykorzystaj tagi „nofollow” i „noindex”, które zablokują boty wyszukiwarek, abyś był w stanie bez pośpiechu wprowadzić pożądane zmiany czy aktualizować strony internetowe.

Warto jednak dodać, że tagi robots powinny być używane tylko w razie konieczności. Nadużywanie tych znaczników może bowiem zaszkodzić strategii SEO i uniemożliwić wyszukiwarkom indeksowanie wewnętrznych stron w witrynie.

Tagi obrazów

Tagi obrazów i atrybuty alt to narzędzia, które mogą wesprzeć indeksowanie plików multimedialnych w Twojej witrynie. Alt tagi używane są bowiem w celu identyfikowania adresu URL danego zdjęcia, co ma bezpośredni wpływ na jego pozycję w wyszukiwarce. Atrybuty te przedstawiają Google ponadto krótki opis tego, co zawiera dany plik. Dzięki temu boty indeksujące są w stanie lepiej zrozumieć temat zdjęcia i mają możliwość dokładnego odczytania wartości konkretnej witryny.

Podsumowanie

Mimo iż metadane z reguły nie mają zbyt dużego znaczenia w procesie pozycjonowania stron internetowych, odgrywają istotną rolę w budowaniu relacji z odbiorcami. Umożliwiają ponadto lepsze indeksowanie witryny, co ma bezpośredni wpływ na jej widoczność w wyszukiwarce. Warto więc poświęcić trochę czasu na dokładną optymalizację najważniejszych znaczników, gdyż może to w pewnym stopniu pomóc osiągnąć lepsze wyniki SEO.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *