Pavel Danilyuk / pexels.com
Każdy, kto zajmuje się optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek, zaczyna zwykle od on-site SEO. Warto jednak spojrzeć nieco dalej i uwzględnić w swojej strategii również obszar poza stroną internetową, który może mieć znaczący wpływ na jej pozycjonowanie w Google. Off-page SEO zwiększa bowiem popularność firmy, buduje zaufanie klientów i rozszerza świadomość marki, co przekłada się na osiągane wyniki.
Strategia optymalizacji poza witryną pomaga wyszukiwarkom zrozumieć wartość treści, porównując ją z innymi stronami, co jest ważnym czynnikiem rankingowym. W tym artykule przyjrzymy się bliżej technikom off-page SEO i podpowiemy Ci, dlaczego warto wdrożyć je do swojego planu.
Off-page SEO obejmuje wszystkie działania optymalizacyjne, które odbywają się poza witryną. Strategia ta często kojarzy się tylko z link-buildingiem, mimo że obejmuje szereg innych procesów, takich jak content marketing, budowanie zaangażowania odbiorców, umieszczanie stron w katalogach itp. Techniki te są niezwykle skuteczne, gdyż poprawiają ranking witryny, nie wymagając przy tym ingerencji w jej zawartość.
Zadaniem off-page SEO jest kierowanie ruchu do witryny i pokazanie wyszukiwarkom, że strona zawiera wartościowe treści. Strategia ta poprawia wizerunek marki i opiera się w głównej mierze na generowaniu linków.
Oprócz linkbuildingu istnieje też wiele innych taktyk off-site SEO, które pomagają generować ruch organiczny. Należą do nich między innymi PR, media społecznościowe, content marketing, lokalne SEO, influencer marketing, strategia recenzji, publikowanie jako gość, podcasty i wiele innych.
Podczas tworzenia rankingu SERP Google bierze pod uwagę cały wachlarz czynników. Treści nie są jedynym wyznacznikiem wartości strony internetowej. Istotną rolę odgrywaj też budowanie wizerunki witryny w sieci i generowanie linków, co wchodzi w skład off-page SEO.
Strategia optymalizacji poza stroną polega na budowaniu linków z wielu źródeł. Wyróżnić można dwa rodzaje łączy:
Jest to domyślny typ linku, który umożliwia robotom indeksującym przekazywanie wartości łącza do docelowej strony internetowej.
Google uwzględnia liczbę linków do śledzenia, które napływają do Twojej witryny i liczbę oddzielnych domen, z których je otrzymujesz. Im te wskaźniki są wyższe, tym większa szansa na dobrą pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Linki tego typu cechuje brak możliwości śledzenia ich przez boty indeksujące. Ponadto nie przekazują one stronom docelowym żadnej wartości, w wyniku czego nie mają wpływu na ranking witryny w Google. Dlaczego są więc używane? Linki nofollow zostały wprowadzone w celu powstrzymania spamu internetowego i poprawienia wrażeń użytkownika.
Off-page SEO pomaga budować popularność witryny i autorytet domeny, co ma realny wpływ na jej pozycjonowanie. Bez tej strategii nigdy nie pokonasz branżowych rywali, gdyż to właśnie dzięki niej jesteś w stanie wyróżnić się spośród konkurencyjnych marek.
Świat SEO jest niezwykle obszerny. Trudne jest zatem pozycjonowanie się wyłącznie dla popularnych słów kluczowych. Off-page SEO może jednak znacznie ułatwić ten proces, gdyż umożliwia pozyskanie ruchu z wielu miejsc w sieci.
Źródło: Ivan Samkov / pexels.com
Najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas wdrażania strategii off-page SEO to między innymi autorytet domeny, spójność linków i treści, ruch w witrynie i typy łącza.
Podczas prowadzenia działań pod kątem off-page SEO ważne jest, aby wziąć pod uwagę autorytet domeny, który obrazuje jakość strony internetowej. Jeśli link zwrotny prowadzi z witryny o wyższej jakości do strony o niższym autorytecie, jej wartość jest przenoszona wraz z łączem, co korzystnie wpływa na pozycjonowanie niższej rangą strony.
Kluczowym procesem off-page SEO jest pozyskiwanie linków ze stron o wyższym autorytecie. Trzeba jednak pamiętać, że muszą to być łącza pochodzące z miejsc powiązanych tematycznie z witryną. Jeśli więc uzyskasz linki z profilu ogrodniczego do bloga modowego, jego wartość w żaden sposób nie wzrośnie.
Podczas prowadzenia strategii off-page SEO, musisz zwrócić uwagę na ruch w witrynie, z której chcesz uzyskać linki. Ważne jest, aby dokładnie ocenić, jaka jego część jest w stanie przenieść się do Twojej strony. Jeśli okaże się, że odbiorcy przybywają tam w określonym celu, a ich potrzeby są na tym poziomie całkowicie zaspokojone, proponowanie im odwiedzenia Twojej witryny okazać się może zupełnie nieskuteczne.
Mowa tu o wymienionych wyżej linkach nofollow i dofollow, które mają znaczący wpływ na ruch w witrynie i wizerunek strony w oczach wyszukiwarki.
Off-page SEO to doskonały sposób zwiększania widoczności witryny w Google, co przekłada się na współczynnik klikalności i konwersję.
PageRank to nie to samo, co ranking SERP. Klasyfikacja ta odnosi się bowiem do punktów (od 0 do 10) przyznanych witrynie przez Google. Wyszukiwarka ocenia wówczas stronę na podstawie wielu czynników, takich jak jakość treści czy jakość i liczba linków.
Przekierowanie ruchu do witryny może znacznie poprawić współczynnik konwersji, gdyż linki przyprowadzają użytkowników realnie zainteresowanych ofertą.
Wysoka pozycja w rankingu Google podkreśla wiarygodność witryny, dzięki czemu wzrasta zaufanie użytkowników do marki.
Jak już pewnie wiesz, off-page SEO to szereg złożonych technik, których zadaniem jest budowanie wizerunku witryny w sieci i podniesienie jej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Nie ulega jednak wątpliwości, że proces ten okazać się może niezwykle czasochłonny i wymagający. Jeśli więc chcesz ułatwić sobie to zadanie, koniecznie skontaktuj się z doświadczoną agencją SEO, która kompleksowo zadba o Twoją strategię poza witryną, dzięki czemu osiągniesz wymarzone efekty i zasłużysz na miano lidera w swojej branży!