Od czego zależy koszt pozycjonowania w Google?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Od czego zależy koszt pozycjonowania w Google?

Firmbee.com/pexels.com

O tym jak ważne jest pozycjonowanie i SEO strony nikogo nie trzeba przekonywać. Dobrze przeprowadzony proces pozwala na zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google, co przekłada się na większą liczbę odwiedzin w witrynie oraz dokonanych w niej zakupów. Dla przedsiębiorcy wypozycjonowana strona jest więc zyskiem – nikt nie ma co do tego wątpliwości. Pozycjonowanie nie jest jednak łatwym i prostym procesem. To, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się podjąć współpracę z agencją zewnętrzną. Szukając firmy do współpracy, przedsiębiorcy sprawdzają wiele aspektów – nie da się ukryć, że jednym z nich jest cena. Widząc ją, wielu przedsiębiorców ma wątpliwości, czy tyle właśnie powinno kosztować pozycjonowanie. Często pojawia się też pytanie co zawiera koszt pozycjonowania Google, czyli jakie usługi zapewnia agencja SEO oraz co dokładnie wpływa na cenę.

Cena a budżet: poznaj różnice

Analizując koszt pozycjonowania Google, należy pamiętać, że mówić można o dwóch różnych pojęciach. Pierwszym z nich jest budżet, jaki przedsiębiorca może przeznaczyć na pozycjonowanie, drugim cena usługi. Co do zasady ten pierwszy powinien być większy, bowiem musi zawierać koszt pracy firmy SEO, jak i wydatki, które będzie się ponosić na działania związane z pozycjonowaniem takie jak np. opracowanie treści, zakup miejsca do jej opublikowania.

Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu jest optymalne wykorzystanie budżetu. Dysponując bowiem takim samym, można osiągnąć lepsze lub gorsze efekty, a te zależą od ceny i jakości materiałów, a także ceny pracy podwykonawców. W teorii wybierając tańszą firmę pozycjonującą, tańszego copywritera, decydując się na publikowanie linków na portalach, które swoją powierzchnię wyceniają nie wysoko, można zrobić więcej – pozyskać więcej linków, otrzymać więcej tekstów itp. Nie zawsze jednak więcej znaczy lepiej. Na uwadze trzeba bowiem mieć specyfikę działania algorytmów Google – te po aktualizacji stawiają na jakość, a nie na ilość. Doceniają więc strony WWW, które publikują wartościowy dla Internautów, zawsze aktualny i unikalny content. In plus Google poczytają też strony, do których prowadzą linki z godnych zaufania i wartościowych domen, a wykupienie miejsca na nich nie jest tanie.

Chcąc osiągnąć jak najlepsze rezultaty, warto wybrać firmę, która całego budżetu nie wykorzysta na opłacenie własnej pracy, ale znaczny koszt pozycjonowania w Google, będzie stanowić pozyskanie wartościowych treści i linków.

Pozycjonowanie w Google – za co płacisz?

Agencje pozycjonujące strony WWW proponują swoim klientom różny zakres pracy. Od nich zależy koszt pozycjonowania Google. Najwyższy będzie, jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na kompleksową usługę, niższa cena będzie, gdy zakres współpracy będzie obejmował tylko jedno z poniższych zadań:

  • audyt SEO, który ma na celu przeanalizowanie strony WWW pod względem poprawności kodu, treści, słów kluczowych, struktury itp.; audyt ma zidentyfikować i wypunktować wszystkie błędy, a także wskazać ich rozwiązanie – jest więc drogowskazem dalszych działań pozycjonujących; zakres prac audytu SEO zależy od wielkości i rodzaju serwisu;
  • optymalizacja serwisu, czyli działania mające dostosować go do wymagań algorytmów Google; działania optymalizacyjne przeprowadzane są zarówno w zakresie kodu źródłowego, jak i treści, grafik, itd.
  • copywriting, który obejmuje opracowywanie przez agencje pozycjonującą treści SEO, czyli tych odpowiednio nasyconych słowami kluczowymi, o właściwej architekturze i strukturze; content SEO publikowany jest zarówno na stronie WWW, jak i w zewnętrznych serwisach, z których pochodzą linki;
  • link bulding, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych wartościowych i budzących zaufanie witryn zewnętrznych; te osadzone są we wcześniej przygotowanych tekstach np. w anachorach; zadania związane z link buldingiem obejmują też działania skupiające się na linkowaniu wewnętrznym;
  • analiza słów kluczowych, czyli wyszukanie fraz istotnych dla biznesu, które przyczynią się do zwiększenia ruchu organicznego na stronie; słowa kluczowe muszą być dostosowane zarówno do specyfiki branży, jak i grupy docelowej; ich analiza obejmuje ocenę, które najlepiej rokują na przyszłość i wpisują się w strategię działań;
  • stałe wsparcie konsultanta SEO, które pozwoli na szybkie zareagowanie na problemy, zmieniające się algorytmy czy sytuację biznesową, rynkową; opieka pozwoli też być na bieżąco ze szczegółami prac, lepiej je rozumieć i kontrolować.

Czego nie obejmuje koszt pozycjonowania Google?

Wiele agencji proponuje swoim klientom kompleksowe usługi w zakresie pozycjonowania Google. Są jednak takie zadania, które nie są podejmowane przez agencje interaktywne w ramach SEO – za nie trzeba będzie dodatkowo dopłacić lub też zlecić je innym firmom. W ramach pozycjonowania nie można liczyć m.in. na wykonywanie kopii zapasowej strony internetowej, aktualizowanie CMS-a, przebudowę witryny, zabezpieczenie jej przed włamaniami i wirusami, a także usuwanie efektów awarii/włamań. Firmy SEO rzadko też podejmują się dodawania treści, grafik i podstron na życzenie klienta, o ile nie są one nakierowane na zwiększenie widoczności witryny.

Od czego zależy koszt pozycjonowania w Google?

Koszt pozycjonowania w Google zależy od bardzo wielu czynników. Agencje SEO swoje cenniki ustalają samodzielnie, dlatego też wyceny mogą drastycznie się różnić. Zazwyczaj wyceniając swoją pracę, agencja bierze pod uwagę nie tylko zakres prac i zadań do wykonania, ale także i swoje doświadczenie na rynku, koszty własne, koszty pracowników pracujących przy danym projekcie. Istotna przy wycenie jest także forma rozliczania się czy długość trwania umowy.

Kluczowe przy podawaniu kosztów pozycjonowania w Google jest również to, dla jakiej firmy mają być prowadzone działania. Tworząc wycenę, agencja SEO analizuje:

  • branżę działania firmy i jej konkurencyjność – w przypadku, gdy biznes działa w konkurencyjnej branży, to konieczne będzie prowadzenie zintensyfikowanych działań, co przekłada się na czas pracy agencji; warto tu jednak zaznaczyć, że koszty pozycjonowania w Google mogą być też wysokie dla firm działających w niszy – w ich przypadku bowiem działania SEO mogą być trudniejsze w realizowaniu;
  • rynek docelowy – im większy zasięg terytorialny ma mieć pozycjonowanie, tym wyższa będzie cena;
  • liczba oraz trudność słów kluczowych – niektóre z fraz trudniej jest wprowadzić do TOP10 Google, w takiej sytuacji agencja pozycjonująca będzie pobierać wyższe opłaty za swoje działania;
  • aktualną pozycję strony WWW w Google;
  • aktualny stan witryny internetowej oraz zakres prac, jaki trzeba wykonać, aby dostosować ją do wymagań wyszukiwarki Google;
  • historię strony WWW i ewentualne kary nałożone w przeszłości lub obecnie na stronę;
  • czas, w jakim mają pojawiać się pierwsze efekty;
  • cele, jakie firma stawia przed SEO.

Pozycjonowanie strony a pozycjonowanie sklepu internetowego – różnica w kosztach

Jednym z istotniejszych czynników wpływających na koszt pozycjonowania Google jest typ witryny. W przypadku sklepów internetowych konieczne jest zastosowanie specyficznych działań takich jak np. szerokie SEO, które będzie oparte na indywidualnej strategii i frazach kluczowych short oraz long tail. Frazy te muszą być szczegółowo dopasowane do zapytań klientów i ich wątpliwości zakupowych. Specyfika branży e-commerce sprawia więc, że agencje interaktywne pozycjonowanie wycenią wyżej niż w przypadku tradycyjnych stron – wizytówek czy blogów.


Źródło: fauxels/pexels.com

Pozycjonowanie ogólne a pozycjonowanie lokalne – różnica w kosztach

Duże znaczenie dla ceny pozycjonowania ma zasięg prowadzonych działań. Ten najszerszy obejmuje budowanie ogólnoświatowej/międzynarodowej pozycji strony WWW w wyszukiwarce Google. Tego typu SEO wymaga znajomości specyfiki różnych rynków, potrzeb konsumentów z różnych krajów, zaawansowanych działań, które muszą zostać skoordynowane. Nie powinno więc dziwić, że koszt pozycjonowania w Google na rynki międzynarodowe jest bardzo wysoki. Tańsze jest SEO nakierowane na obszar danego kraju, natomiast najmniej za pozycjonowanie zapłacą firmy działające lokalnie i chcące budować swoją pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Czy tanie pozycjonowanie ma sens?

Każdy przedsiębiorca chce optymalizować budżet wydany na reklamę i promocję, w tym na pozycjonowanie. Chęć zaoszczędzenia często wiąże się z tym, że nawiązuje współpracę z firmą oferującą poprawienie pozycji Google niewysokim kosztem. Niska cena pozycjonowania może jednak nieść za sobą niską efektywność działań, brak efektów, a nawet niemałe problemy. Niskie ceny proponowane są zazwyczaj przez firmy bez doświadczenia i umiejętności, chodzące na skróty. Niewielki koszt pozycjonowania w Google może wiązać się np. z tym, że agencja stosuje zakazane praktyki Black Hat SEO zagrożone karą ze strony wyszukiwarki. Zawsze warto pamiętać, że praca specjalistów jest wysoko ceniona, dlatego niska cena powinna skłonić do przemyśleń na temat jakości proponowanych usług.

Jakie są formy rozliczenia za pozycjonowanie strony WWW?

Agencje pozycjonujące ze swoimi klientami rozliczają się w różnych formach. Każda z nich ma swoje wady i zalety – najlepiej jest więc formę rozliczenia dopasować do własnych potrzeb i możliwości. Możliwości, jakie się ma, nawiązując współpracę z agencją SEO to:

  • rozliczanie abonamentowe, czyli jedna z najpopularniejszych form; jak wskazuje sama jej nazwa, forma ta opiera się o opłacany co miesiąc abonament; w jego cenie otrzymuje się określony umową zakres działań; koszt pozycjonowania w Google jest wtedy stały przez cały okres trwania umowy i w żaden sposób niezależny od wyników;
  • rozliczanie za wynik, czyli koszt, jaki płaci się agencji interaktywnej, jest ściśle powiązany z wynikami, jaki ona osiągnie; nie ma tu konkretnych kwot, trudno więc oszacować, ile miesięcznie będzie kosztować SEO; jest to wygodne rozwiązanie dla klienta, jednak niewiele agencji chce ponosić takie ryzyko, dlatego ten sposób rozliczania jest rzadko stosowany; należy tu nadmienić, że efekt, za jaki jest płacone, ustala się na początku współpracy;
  • rozliczanie w modelu hybrydowym, czyli połączenie tego abonamentowego i za efekt; w praktyce oznacza to, że agencja otrzymuje niewielkie wynagrodzenie co miesiąc, a pozostała część rozliczana jest na podstawie osiąganych przez nią wyników;
  • rozliczenie za ruch na stronie – zdarza się, że agencje interaktywne rozliczają się za ruch organiczny wygenerowany na witrynie; wtedy pod uwagę nie bierze się pozycji strony w wyszukiwarce na dane słowa kluczowe, a jedynie liczbę osób, które z Google trafiają na witrynę.
Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *