Narzędzia Google w kontekście SEO – jak je wykorzystać?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Narzędzia Google w kontekście SEO – jak je wykorzystać?

Alena Darmel / pexels.com

Prowadzenie strony internetowej wymaga wiele pracy oraz poświęcenia czasu. Myśląc o optymalizacji, pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć. Do dyspozycji masz wiele możliwości – darmowych i płatnych. Warto wykorzystać to, co oferuje wyszukiwarka Google. Może się wówczas okazać, że pozycjonowanie przy wykorzystaniu dostępnych programów będzie dużo łatwiejsze. Które z nich będą szczególnie pomocne? Dowiedz się, jakie możliwości stwarza przed Tobą Wujek Google.

Wyszukiwarka Google – wprowadzenie

Google LLC to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne założone w 1998 roku w Kaliforni, z siedzibą w Mountain View. Założyło je dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda – Larry Page i Sergey Brin. We dwójkę opracowali oni metodę analizy powiązań hipertekstowych, czyli obecnie znany algorytm PageRank oraz Googleboty indeksujące. Największym osiągnięciem firmy jest wyszukiwarka Google, która została stworzona z misją porządkowania światowych zasobów informacji, aby były dostępne dla każdego człowieka na Ziemi.

Skąd wzięła się nazwa „Google”? Page i Brin w toku poszukiwań nazwy sięgnęli do matematyki, stwierdzając, że googol to ogromna liczba. Słowo to stworzył Milton Sirotta i było to określenie na 10100. W kontekście ilości informacji i danych był to strzał w dziesiątkę. Jednak nieświadomy błędnie wpisał nazwę i tak powstało „Google”.

Obecnie wyszukiwarka ta generuje 98% zapytań z całego Internetu, dzięki czemu zajmuje pierwsze miejsce pośród pozostałych, takich jak Bing czy Yahoo!. Właściciele stron głowią się i troją, aby sprostać algorytmom Google, starając się uzyskać jak najwyższą pozycję na liście rankingowej. Zanim zaczniesz swoją optymalizację SEO, dowiedz się, jakie darmowe narzędzia mogą okazać się dla Ciebie przydatne.

Google Search Console

Platforma stworzona zasadniczo w celu monitorowania funkcjonowania strony i jej widoczności. Pozwala na uzyskanie informacji o:

  • stanie i przebiegu procesu indeksowania,
  • ruchu w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • funkcjonowaniu słów kluczowych,
  • liczbie wyświetleń,
  • CTR,
  • linkach wewnętrznych i zewnętrznych,
  • problemach, które mogą pojawić się na stronie.

Ponadto GSC udostępnia narzędzia wspomagające usprawnienie mobilnej wersji witryny, co jest szczególnie ważne w kontekście Mobile-First Index. Dodatkowo pozwala zajrzeć do oceny prędkości ładowania się, tworząc szczegółowe raporty na temat podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals). Jak widać, jest to platforma spełniająca wszystkie najważniejsze zadania, niezbędne w procesie optymalizacji i pozycjonowania. Jest to jedno z najbardziej rzetelnych, wiarygodnych źródeł informacji, które pozwala na stały monitoring strony oraz możliwość szybkich modyfikacji po aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki.

Google Moja Firma i Google Maps

Narzędziem skorelowanym z możliwościami Google Search Console są panele Google Moja Firma i Mapy, szczególne przydatne w lokalnym SEO. Również dostarczają informacji na temat algorytmów oraz wspomagają poprawienie widoczności w sieci. Nic tak nie wspiera rozwoju przedsiębiorstwa, jak odpowiednia wirtualna wizytówka.

Google Analytics

To narzędzie służy do analizy statystyki ruchu oraz zachowań użytkowników na stronie. Aby skorzystać z pełni możliwości, należy pobrać wtyczkę Google Tag Manager bądź dopisać do kodu strony kod śledzący. Całość platformy jest podzielona ze względu na raporty:

  • informacje z czasu rzeczywistego – są to informacje o źródłach wizyt, lokalizacji internautów czy treściach, które czytają oni na podstronach,
  • odbiorcy – mowa tutaj o liczbie użytkowników, sesjach, odsłonach, czasie pobytu na stronie oraz współczynniku odrzuceń, dodatkowo znajdą się informacje o danych demograficznych,
  • pozyskiwanie – dowiadujemy się w tym raporcie, skąd przychodzą do nas odbiorcy,
  • zachowanie – w tym miejscu odkryjemy ścieżkę przemieszczania się po nawigacji witryny,
  • konwersje – ta sekcja pozwala nam określić, jaki przychód generuje strona, dostaniemy wgląd w połączenia telefoniczne, wysłane formularze czy dane.

Zaleca się połączenie Analytics z Google Ads, aby zwiększyć możliwości dla witryny e-commerce. Mowa tutaj o potrzebie remarketingu.

Źródło: Karolina Grabowska / pexels.com

Google Keyword Planner

To narzędzie, które zajmuje się jedną z najważniejszych kwestii dla SEO, czyli słowami kluczowymi. To absolutna podstawa strategii optymalizacji. Planer pomaga szukać odpowiednich słów i fraz kluczowych. W tym celu wystarczy jedynie połączyć adres URL z panelem administratora, a następnie przeglądać sugestie. Należy jednak pamiętać, że są to sugestie. Wskazują popularność określonych haseł, ale nie prezentują danych w czasie rzeczywistym.

Google Optimize

W tym przypadku pojawia się ukłon przede wszystkim w stronę administratorów witryn e-commerce, ponieważ narzędzie to pozwala zwiększyć współczynnik konwersji oraz wpływa na user experience. Program ten testuje kombinacje danych z prostych testów A/B, jednak należy pamiętać, że wyniki nie są dostępne od ręki. Trzeba w tym przypadku uzbroić się w cierpliwość.

Answer The Public

Kim jest nasz odbiorca? To jedno z pytań, które zadajemy sobie, planując strategię optymalizacji strony. Naszym zadaniem jest dopasowanie się do intencji użytkowników, tylko wtedy na stronie pojawi się ruch oraz konwersja. ATP od Google pomaga analizować wyszukiwania odbiorców, wykorzystując sugerowane wyszukiwania z przeglądarki, a następnie prezentując dane w postaci wykresu. Mamy tam wgląd do słów kluczowych oraz języka używanego przez internautów.

Google Trends

Na koniec deser w postaci możliwości oceny najbardziej popularnych trendów w sieci. Co jest teraz modne? Otrzymasz w tym miejscu statystki tego, czego szukają w danym momencie użytkownicy. Google Trends pozwala również na tworzenie prognozy trendów cyklicznych w zależności od lokalizacji, co jest szczególnie przydatne w planowaniu długofalowej strategii SEO.

Wnioski

Znasz już możliwości, które stwarza przed Tobą Google. Nie zawsze trzeba sięgać do kosztownych narzędzi, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją strategię. Warto skorzystać z tego, co oferuje wyszukiwarka, pod którą pozycjonujemy stronę. Jedno konto – wielkie korzyści. Google Search Console i Google Analytics to podstawy, jednak nie zapomnij o pozostałych.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *