Na co zwracać uwagę podpisując umowę z agencją SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Na co zwracać uwagę podpisując umowę z agencją SEO?

Tima Miroshnichenko/pexels.com

Podpisywanie umowy z agencją SEO to bardzo stresujący moment, dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że podjęliśmy dobrą decyzję. Najczęstszym powodem korzystania z usług tego rodzaju firm jest pozycjonowanie witryny, czyli poprawienie jej widoczności i pozycji w wyszukiwarkach. Warto zatem w umowie zawrzeć wszystko to, co najważniejsze, aby wszelkie jej podpunkty były w pełni uczciwe i zgodne z ustaleniami e-mailowymi lub ustnymi. Najważniejszym jej elementem jest ustalenie przedmiotu umowy, czyli dla przykładu wypozycjonowanie strony, którego efektem będzie wzrost ruchu na witrynie, zwiększenie konwersji czy rozpoznawalności danej marki wśród potencjalnych klientów. Doprecyzowanie wszelkich kwestii ma ogromne znaczenie, dlatego dowiedz się już dziś, co jest istotne podczas podpisywania umowy z agencją SEO, aby niczego nie pominąć.

Strategia i zakres działań opisany w umowie

W każdej umowie z agencją SEO powinna być zawarta lista planowanych działań i ich zakres związany z pozycjonowaniem, co fachowo nazywane jest strategią. Strona umowy musi dokładnie wiedzieć, jakie prace będą wykonywane i poznać ich cel. Ponadto należy konkretnie określić, które działania będą leżeć po stronie klienta, a które po stronie agencji SEO. Dzięki temu nie będzie żadnych wątpliwości i niedomówień.

Czas trwania umowy i okres wypowiedzenia – planowana długość współpracy

Kolejnym ważnym warunkiem dotyczącym podpisywania umowy z agencją SEO dotyczącej pozycjonowania jest długość jej trwania. Może być ona zawarta na określony czas z konkretnym okresem wypowiedzenia. Równie istotna jest też forma rozliczenia, co pozwoli zaplanować budżet. Często agencje rozliczając się ryczałtowo nie określają długości trwania umowy, gdyż w takim przypadku płaci się za wykonaną pracę.

Zasady dobierania fraz kluczowych

Bardzo ważne jest także ustalenie zasad dobieraniafraz kluczowych, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, dlatego istotne jest ustalenie priorytetów w tej kwestii. Warto przedstawić nasze oczekiwania oraz przekazać informacje dotyczące najlepiej sprzedających się usług lub produktów bądź wspomnieć o tych, które chcemy bardziej wypromować. Dzięki temu agencja SEO zajmująca się pozycjonowaniem będzie dokładnie wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby jej działania były najskuteczniejsze dla klienta.


Źródło: George Morina/pexels.com

Dokonywanie zmian w trakcie trwania umowy

Warto także zabezpieczyć się na wszelkie okoliczności, gdyż często działania z pozycjonowaniem mogą być nieprzewidywalne. Z tego względu dobrze jest zaznaczyć w umowie możliwość dokonywania zmian w trakcie jej trwania, co zapewni elastyczność prac i pewnego rodzaju swobodę. Jest to istotne np. ze względu na sezonowość danego biznesu, zmianę oferty bądź dodanie lub usunięcie z niej konkretnych pozycji.

Raportowanie wyników – dostęp do kontroli efektów pozycjonowania

Raportowanie wyników to dane, które powinny również zostać zawarte w umowie z agencją SEO. Dzięki nim klient doskonale wie, za co płaci i na jakie działania jest przeznaczany jego budżet. Efekty pozycjonowania powinny być do wglądu regularnie, aby trzymać rękę na pulsie i jednocześnie móc wprowadzać zmiany przynoszące większe korzyści.

Kary umowne – przed czym warto się chronić?

Kary umowne to podpunkt, którego najbardziej obawiają się klienci. Wysokie koszty związane z niewywiązaniem się z umowy mogą odstraszyć, dlatego warto odpowiednio wcześniej zapoznać się z tego rodzaju kwestiami. Kary umowne mogą być związane np. z brakiem dokonania płatności w wyznaczonym terminie, co może spowodować opóźnienie w wykonaniu optymalizacji strony i jednocześnie skutkować negatywnym wpływem na pozycjonowanie. Dodatkowo kary te mogą także nastąpić na skutek ujawnienia informacji poufnych.

Jak przygotować się do konsultacji z agencją SEO?

Dobre pozycjonowanie to niezwykle ważna kwestia w biznesie internetowym, który wymaga prawidłowego zainwestowania środków, aby funkcjonował w pełni zadowalająco. W celu skorzystania z profesjonalnej pomocy w tym temacie najlepiej skontaktować się z agencją SEO, która specjalizuje się w pozycjonowaniu. Jednak na rynku istnieje wiele firm, które działają w tej branży, dlatego warto odpowiednio przygotować się do rozmów, gdyż właśnie na ich podstawie zostaną ustalone warunki współpracy. Zatem o czym należy wiedzieć jeszcze przed konsultacją z agencją SEO, gdy zależy nam na efektywnym wypozycjonowaniu witryny? Poniżej przedstawiamy przydatne wskazówki i rady dla początkujących.

Odpowiednie przygotowanie do rozmów z agencją SEO to podstawa

Pierwszym etapem jest znalezienie odpowiedniej agencji SEO, która zagwarantuje najlepsze warunki współpracy. Pozycjonowanie jest bardzo szerokim pojęciem, na które wpływa wiele czynników, dlatego tak istotne jest doświadczenie w branży. Warto podczas wyboru konkretnej agencji zapoznać się z jej ofertą, a także z opiniami dostępnymi w internecie. Przy podejmowaniu decyzji zwróć uwagę zarówno na plusy, jak i minusy, a także przekalkuluj długofalowe korzyści, gdyż działania pozycjonera nie zawsze dają efekty natychmiast, bardzo często należy uzbroić się w cierpliwość, zanim uzyska się satysfakcjonujące wyniki. Konsultanci przedstawiając swoją ofertę z pewnością wprowadzą Cię w temat, dlatego bądź otwarty na ich propozycje i sugestie, ponieważ masz do dyspozycji specjalistów.

Audyt strony internetowej – istotny element współpracy

Audyt to niezwykle ważne pojęcie mające wpływ na pozycjonowanie. Pozwala sprawdzić potencjał danej witryny, a także ocenić go pod kątem działań SEO i zaproponować najkorzystniejsze zalecenia optymalizacyjne, które poprawią pozycję strony internetowej w sieci i jej widoczność w wyszukiwarkach wykorzystywanych przez użytkowników i tym samym potencjalnych klientów. Audyt to często dodatkowa usługa, dlatego warto wybierać agencje, które mają je w swoim portfolio. Istotne jest również to, czy zaproponowane na konsultacjach zmiany i zalecenia dotyczące pozycjonowania mogą być wdrożone przez pracowników agencji czy też będziemy musieli je wprowadzić samodzielnie.

Strategia jako główne działanie agencji SEO

Strategia – to zdecydowanie kluczowy czynnik decydujący o powodzeniu pozycjonowania. Działania te można również całą koncepcją i wizją zawiązanej współpracy, gdyż wspomniana strategia to często zbiór wszystkich pomysłów i zmian, których wymaga dana witryna internetowa. Warto zatem wybrać do współpracy partnera zapewniającego indywidualne podejście, gdyż każda strona internetowa jest inna i wymaga dokładnego poznania danej branży i specyfiki prowadzonego przez Ciebie biznesu. Warto na etapie współpracy z agencją SEO zadbać również o otrzymywanie cyklicznych raportów, które zobrazują pozycjonowanie i jego efekty.

Cierpliwość w tej branży popłaca

Pamiętaj, że cierpliwość to zdecydowanie najważniejsza kwestia w przypadku pozycjonowania. Jeśli dana firma od razu obiecuje rewelacyjne wyniki w krótkim okresie to warto podchodzić do niej ostrożnie i z dystansem. Optymalizacja i pozycjonowanie wymagają czasu, szczególnie ze względu na algorytmy Google, które są nieprzewidywalne, dlatego wstępne wnioski czy propozycje to jedynie prognozy – nie zawsze są w stanie sprawdzić się w 100%.

Długie umowy – czy jest się czego bać?

Skutecznie działanie agencji SEO i proponowanego przez nią pozycjonowanie wiąże się z dniami, tygodniami, a nawet miesiącami płynnej pracy, gdyż proces ten jest skomplikowany. Warto o tym wiedzieć przed rozmową z agentem, aby nie wystraszyć się długimi umowami, gdyż mogą one okazać się owocne nawet po roku od rozpoczęcia pozycjonowania. Przyjmuje się, że umowa roczna z miesięcznym okresem wypowiedzenia jest dobrą opcją, na którą warto się zdecydować. Oczywiście nie bój się również próśb o dostęp do serwera, gdyż to znacznie ułatwi i przyspieszy pracę, a profesjonaliści z działu specjalizującego się pozycjonowaniem zrobią to najlepiej.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy
Czym jest ROI?
Czym jest ROI?

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *