Odwieczny dylemat: benzyna czy diesel? Wady i zalety tych rozwiązań

Odwieczny dylemat: benzyna czy diesel? Wady i zalety tych rozwiązań

Który rodzaj napędu wybrać? Wiele zależy od tego, ile pieniędzy jesteśmy w stanie wydać na samochód, jak często go używamy i czy zależy nam np. na szybkości i długotrwałym użytkowaniu. Warto zebrać i porównać ze sobą największe zalety i wady obu rozwiązań. Które będzie najlepsze dla Ciebie? 

Jakie są wady i zalety silnika benzynowego?

Silniki benzynowe, czyli inaczej iskrowe, są z nami od końca XIX w. Obecnie stanowią najbardziej popularny typ napędu aut osobowych. Być może kiedyś zostaną wyparte przez silniki elektryczne lub wodorowe, ale do tego raczej długa droga. Więcej uwagi poświęca się obecnie jednostkom hybrydowym typu „mild hybrid”. 

Za co cenimy „benzyniaki”?

Przede wszystkim produkcja silników benzynowych jest tańsza niż wysokoprężnych. Prowadzi to do niższej ceny samochodów wyposażonych w taką jednostkę. Są one także znacznie lżejsze. Jadąc w samochodzie z silnikiem benzynowym, docenimy też cichszy tryb pracy takiego urządzenia. Przy stosunkowo małej pojemności może ono osiągnąć wysoki moment obrotowy i moc wystarczającą dla większości użytkowników. Posiada też wyższą sprawność energetyczną. Co to oznacza? Ten parametr decyduje o tym, że z mniejszej ilości paliwa uda nam się pozyskać większą ilość energii.

Co najczęściej zawodzi przy silnikach benzynowych?

Nie jest jednak tak, że silniki benzynowe pozbawione są wad. Do największych zalicza się to, że „benzyniak” zużywa więcej paliwa od diesla. Potrzebuje również mieszanki paliwowej o wysokiej jakości, co przekłada się nie tylko na osiągi, ale i długość użytkowania jednostki. Silniki benzynowe są mniej trwałe i szybciej ulegają uszkodzeniu – jest to jeden z powodów, dla którego wśród używanych aut szuka się najczęściej tych, które są wyposażone w silnik wysokoprężny.

Dla kogo?

Silnik benzynowy jest dla tych, którzy preferują niższe koszty zakupu i serwisowania, ale wyższe samej jazdy. Być może będzie to więc dobra opcja dla kierowców, którzy robią w ciągu miesiąca stosunkowo niewielką liczbę kilometrów. Wówczas koszty jazdy lub szybsze zużycie jednostki nie będą tak ważne.

Za co cienimy silniki Diesla?

Silniki wysokoprężne, czyli silniki cieplne spalinowe tłokowe o zapłonie wewnętrznym, uważane są przez wielu za najlepsze z uwagi na możliwość ekonomicznej jazdy i wysokie osiągi. Pierwszą jednostkę tego typu skonstruował Rudolf Diesel w 1892 r. 

Największe zalety?

W przeciwieństwie do „benzyniaka” zużywa mniej paliwa. Diesel jest też uznawany za trwalszy typ napędu. Wykorzystanie turbodoładowania jeszcze bardziej poprawia osiągi. Trudno sobie wyobrazić np. popularne w Stanach Zjednoczonych bardzo duże i przestronne auta bez mocnego silnika Diesla. Takie jednostki napędowe poradzą sobie również w sytuacji, gdy zmagamy się z dużą wilgocią, której mógłby nie sprostać silnik benzynowy.

W czym silniki diesla są gorsze?

Przede wszystkim są cięższe i droższe. Nie to jednak sprawia, że zainteresowanie nimi zmniejsza się na rzecz jednostek benzynowych. Z natury diesle są bardziej szkodliwe dla środowiska z powodu emisji większej ilości spalin. Oczywiście dąży się do wyposażania takich silników w coraz bardziej nowoczesne filtry i układy recyrkulacji spalin, ale normy również stają się coraz bardziej wyśrubowane. 

Dodatkowo silnik Diesla wymaga bardzo precyzyjnych ustawień np. pompy paliwa i wtryskiwaczy. Rozruch w takim aucie także jest trudniejszy. Możemy mieć problemy z zapłonem, gdy za oknem będzie niska temperatura. Same części są również znacznie droższe niż w przypadku silników benzynowych. Niektóre, jak pompa paliwowa, dość szybko się zużywają.

Komu warto zaproponować diesla? 

Poleca się go przede wszystkim osobom, które cenią sobie wysokie osiągi. Ważna jest także bardziej ekonomiczna jazda, którą zapewnia diesel.

Fot. Evgeny Tchebotarev/Unsplash

Napisz komentarz
Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *