Model B2B. Jak prowadzić biznes w sieci przy pomocy SEO?

Autor:
Boo
Data publikacji:
Kategoria:
Pozycjonowanie
Model B2B. Jak prowadzić biznes w sieci przy pomocy SEO?

Marek Levak / pexels.com

Współcześnie wiele osób decyduje się na prowadzenie biznesu online. To technologie cyfrowe napędzają branżę, a co więcej, szacuje się, że do 2025 roku nawet 80% kontaktów między biznesami będzie odbywało się właśnie w sieci. Można to było zaobserwować podczas pandemii COVID-19, kiedy długotrwały okres lockdownów uniemożliwiał kontakty face to face. Posiadanie strony internetowej to jednak za mało, do klientów trzeba dotrzeć i tutaj wkracza SEO wraz z całym swoim zapleczem narzędzi.

Wprowadzenie do optymalizacji i pozycjonowania

Zanim zaczniemy, należy powiedzieć dokładnie, czym jest SEO (Search Engine Optimization). To długotrwały proces polegający na wykorzystywaniu wszystkich możliwych technik, pozwalających na poprawę widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej.

W związku z tym należy wziąć pod uwagę czynniki rankingowe, działanie wyszukiwarki oraz aktualizacje algorytmów, aby podjąć się działań on-site i off-site, czyli w obrębie technicznej struktury witryny, a następnie jej ogólnej rozpoznawalności w sieci.

B2B, czyli Business to Business

Jest to rodzaj marketingu internetowego, nakierowanego na klienta biznesowego. Sektor ten daje możliwość obracania się pomiędzy firmami z tego samego sektora (rynek horyzontalny), ale również z innych branż (rynek wertykalny). Mogą to być jednorazowe sprzedaże, transakcje hurtowe, dłuższe kontrakty, a nawet wieloletnie umowy – wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki z uwagi na mnogość wyspecjalizowanych segmentów gospodarczych.

W kontekście tego modelu bezpośredni kontakt z klientem odbywa się dużo rzadziej niż w przypadku modelu B2C (Business to Consumer). Mimo wszystko niezwykle ważne jest stworzenie intuicyjnej formy kontaktu (chat, e-mail, telefon), ponieważ musisz być specjalistą w swojej dziedzinie. Musisz spodziewać się znacznie bardziej dociekliwych i fachowych pytań, niż w przypadku klasycznych modeli konsumenckich.

Dlaczego Twoja firma musi znaleźć się w sieci?

Ponad 70% decydentów B2B wybiera transakcje cyfrowe z uwagi na możliwość lepszego zarządzania czasem i zwyczajną wygodę. Dodatkowo obecność w sieci jest relatywnie tańsza niż tradycyjne oferowanie usług, a witryna jest nowoczesną formą wizytówki dostępnej 24/7/365 dni. Ponadto ma możliwość dotarcia do znacznie większej grupy odbiorców. Kreujesz w ten sposób swój wizerunek, masz możliwość ciekawszego zaprezentowania oferty oraz pozwalasz na automatyzację działań. W przypadku modelu Business to Business wiele zależy od specyfiki branży, jednak do dyspozycji masz wiele kanałów komunikacji, które zresztą podlegają optymalizacji i pozycjonowaniu.

Jak zwiększyć widoczność strony firmy B2B za pomocą strategii SEO?

Jeśli wydaje Ci się, że Twoi klienci przyjdą do Ciebie sami, to niestety jesteś w błędzie. W sieci istnieje ponad 2 miliardy witryn, a Twoja konkurencja z pewnością sięga do taktyk SEO. Obecnie pozycjonowanie słów kluczowych to jedynie kropla w morzu wszystkich działań optymalizacyjnych. Dlatego podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę, aby dotrzeć do nowych klientów, zdobywać leady oraz zwiększyć ruch organiczny.

Frazy generyczne

Na pierwszy rzut oka mają one podobny charakter do fraz ogólnych, ponieważ nie wyrażają jeszcze rzeczywistej intencji kupca. Wybierz kilka najbardziej odpowiednich dla Twojego biznesu, a będą one wsparciem dla standardowej strategii pozycjonowania na frazy typu long tail.

Wyszukiwanie głosowe

Ma ono coraz więcej zwolenników z uwagi na wygodę oraz rozwój technologii takich jak Alexa, Siri czy Asystent Google. Dzięki sztucznej inteligencji sieć staje się bardziej przyjazna dla użytkowników. Dostosuj więc swoje treści pod kątem voice search, nie zapominając o naturalnym języku. Pozwala ono na wyszukiwanie haseł o trudniejszej pisowni oraz dłuższych fraz, jest to jednak wciąż udoskonalana przestrzeń, warto więc nadążyć za tym trendem.

Znaczniki schematu

Chodzi o kodowanie umożliwiające tworzenie zauważalnych opisów w SERP. Dzięki schema.org można lepiej komunikować się z robotami wyszukiwarek oraz algorytmami. Celem jest dostarczenie jak największej ilości informacji, które zachęcą do skorzystania ze strony. Masz tutaj do dyspozycji schemat produktów, wydarzenia, najczęściej zadawanych pytań, a nawet lokalnej firmy.

Źródło: RODNAE Productions / pexels.com

E-mail marketing

Jeśli myślisz, że pozyskiwanie klientów za pomocą poczty elektronicznej już nie jest praktykowane, to jesteś w błędzie. Maile pozwalają na personalizowanie treści i podtrzymywanie relacji, co jest kluczowe w przypadku B2B. Zanim dojdzie do decyzji transakcyjnej, musi minąć wiele czasu, dlatego musisz uzbroić się w cierpliwość. Niewątpliwymi zaletami e-mail marketingu są niskie koszty, szybkość oraz mierzalność efektów.

Content marketing

W przypadku kontaktów biznesowych Twoje treści muszą cechować się autorytatywnością, merytorycznością oraz eksperckością. Tutaj jesteś fachowcem, więc komunikowanie się za pomocą języka korzyści to zdecydowanie za mało. Odpowiedni content umożliwia Ci przedstawienie swojej oferty w bardziej interesujący sposób. Tylko w 2022 roku 42% firm zwiększyło ilość publikowanych case studies. Nie bez znaczenia jest tutaj wygląd, intuicyjność oraz funkcjonalność witryny internetowej pod kątem UX.

Wnioski

Z pewnością wiesz już, jak ważne jest kalibrowanie działań komunikacyjnych. Najlepszym rozwiązaniem jest zawsze zintegrowanie działań online z offline. Warto sięgnąć również do możliwości marketingu cyfrowego (digital marketing), co dodatkowo pozwoli na zwiększenie widoczności.

Udostępnij:
Ostatnie wpisy

    Twoja strona nie jest widoczna w wyszukiwarce? My wiemy jak to zmienić!
    Umów się na bezpłatną konsultację z naszym analitykiem SEO i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować swój biznes

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    *

    Oceń tekst
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie powyższych danych w celu nawiązania ze mną kontaktu. Więcej w Polityce Prywatności.